۱۳۹۸ دی ۱۴, شنبه

آمریکا قاسم سلیمانی را در عراق کشت

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، کشته شد. خبری که بعد از شوک کشتار آبان ۹۸ بار دیگر مردم ایران را در صبحگاه ۱۳ دی با ناباوی و بهت روبررو کرد.
سلیمانی که گویی برای مشورت دادن به نیروهای تحت نفوذ جمهوری اسلامی در مورد اتفاقات اخیر عراق، به این کشور رفته بود در یک حمله هوایی در فرودگاه بغداد کشته شد و حالا جسدش در حال انتقال به ایران است.
در این حمله که به کاروان خودرو حامل سلیمانی و فرماندهان گروه حشدالشعبی انجام شد، علاوه بر سلیمانی ابومهدی المهندس، معاون رهبر حشد الشعبی و محمدرضا الجابری، مدیر روابط عمومی این گروه هم کشته شدند.

از انکار تا تایید و تهدید
واکنش اولیه مقامات ایران و خبرگزاری‌های داخلی انکار و شوک بود، اما دیری نپایید که بالاخره خبر منتشر شد و صدا و سیمای ایران خبرگزاری فارس و تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران هم آن را تایید کردند.

پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا خبر را تایید کرد و اعلام کرد که دستور حمله توسط شخص دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا صادر شده است.

در اولین واکنش‌ها رهبر جمهوری اسلامی پیام تسلیتی فرستاد و گفت که :«انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثه‌ی دیشب آلودند.»
در ادامه همه مقامات لشکری و کشوری از حسن روحانی گرفته تا وزیر دفاع و ظریف و نمایندگان مجلس، فراکسیون امید و محمد خاتمی هم به این اتفاق واکنش نشان داده و آن را محکوم کردند و به آمریکا را انتقام سختی را وعده دادند.

آیت‌الله علی سیستانی، مرجع‌تقلید حوزه‌نجف هم در واکنش به این اتفاق اعلام کرده که «حوادث شتاب گرفته و بحران‌­ها تشدید می­‌شود و عراق با خطرناک‌ترین شرایط روبه‌رواست.»
این مرجع‌تقلید «از همه طرف‌­ها» خواسته با خویشتن‌داری و خردمندی رفتار کنند.

در ایران سه روز عزای عمومی اعلام شد، همه کنسرت‌ها و مسابقات ورزشی لغو شد و اماکن دستور تعطیلی همه شیرینی‌فروشی‌ها را صادر کرد.

در امریکا نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان در واکنشی به این اتفاق گفت که کشتار سلیمانی و این حمله ریسک تشدید خشونت را بالا برده و تاکید کرد که این حمله بدون اجازه و مشورت با کنگره صورت گرفته و دولت ترامپ باید بلافاصله به کنگره در این رابطه و برنامه‌های آتی خود از جمله افزایش نیروهای نظامی در منطقه گزارش دهد.

مایک پمپیو هم فیلمی از شادی مردم عراق در خیابان ها منتشر کرد و در توییت‌اش نوشت که شادمانی مردم عراق از مرگ سلیمانی است.

حالا در ایران شورای امنیت این کشور جلسه‌ای با ریاست رهبر جمهوری اسلامی تشکیل داده تا درباره حرکت بعدی ایران و «انتقام سخت» احتمالی تصمیم‌گیری شود.

سلیمانی که بود؟

سلیمانی، سپاهی ۶۳ ساله از نسل اول فرماندهان سپاه ایران بود که در سال‌های اخیر به شکل معنی‌داری از سایر همقطاران خود پیشی گرفته بود و تبدیل به چهره شناخته شده جهانی و نماد چهره نظامی ایران  در منطقه شد. تا جایی که گروهی او را بعد رهبر جمهوری اسلامی مرد شماه دو ایران می‌دانستند.

از زمان پیوستن‌اش به سپاه دو سال بعد از انقلاب ایران تا امروز که با خبر مرگ این فرمانده سپاه آغاز شد او تقریبا در همه جنگ‌های مستقیم و نیابتی ایران حضور داست از سوسنگرد در جنگ ایران و عراق گرفته تا جنگ‌های نیابتی ایران در عراق، سوریه و یمن و در جبهه‌های جنگ ائتلافی علیه داعش.
سلیمانی اصالتا کرمانی بود از این رو کارش را در کرمان شروع کرد.

اما جایگاهی که سلیمانی را به چهره‌ای کاریزماتیک و همزمان «عرفانی» برای بعضی از هوادارانش بدل کرد، کارهای او در قامت فرمانده سپاه قدس بود که از سال ۷۶ رهبری آن را به عهد گرفته بود. جنگ سوریه به طور اخص و سیاست‌های ماجراجویانه ایران در اعماق استراتژیکش، از عراق گرفته تا یمن و لبنان و غزه، به طور اعم، سلیمانی را بر سر زبان ها انداخت. در تمامی این جبهه‌ها او بود که حرف اول را می‌زد و تلویحا وزیر امور خارجه ایران لااقل در منطقه نام گرفت.

در دورهای اخیر انتخابات ریاست جمهوری سلیمانی همیشه به عنوان یکی از گزینه‌های بالقوه مطرح بود اما او خود ضمن حمایت تلویحی از بعضی از کاندیداها مانند باقر قالیباف همواره تاکید داشت که قصد رییس‌جمهور شدن ندارد و خود را «سرباز صفر ولایت» می‌خواند.

همزمان اما رهبر جمهوری اسلامی که همیشه توجه خاصی به این فرمانده سپاه داشت به او عنوان «ذوالفقار» و بالاترین درجه نظامی در جمهوری اسلامی را داد و او را «شهید زنده» نامید.

حال کشته شدن این فرمانده نظامی که دیگر آوازه‌اش از حد یک فرمانده معمولی فراتر رفته بود و به مدد رسانه‌های داخلی و فعالیت‌های «فرهنگی» رسانه‌های وابسته به سپاه به بازی‌های کامپیوتری هم راه یافته بود، تبدیل به یکی از ترندهای اول خبری دنیا شده است.

هواداران ایرانی این فرمانده سپاه اغلب با تاسی از رهبر جمهوری اسلایم با هشتگ انتقام سخت از مرگ او اظهار تاسف می‌کنند و انتقامی سخت را وعده می‎دهند. در این میان تندروها فعالانی که از این اتفاق اظهار شادمانی کرده اند را تهدید می‌کنند.

از طرف دیگر مخالفان این سردار سپاه از مرگ او اظهار شادمانی می‌کنند و او را بخشی از بدنه سرکوبگری می‌دانند که در داخل ایران مردم را در خیابان‌ها می‌کشد.

گروهی هم در این میان نگران بروز جنگ میان ایران و امریکا هستند که به نظر می‌رسد با کشتن این فرمانده سپاه هسایه آن از هر زمان دیگری نزدیک‎تر است.

کاربران توییتر در دنیا اما احتمال وقوع جنگ جهانی سوم را با این اتفاق اخیر دور از ذهن نمی‌‌دانند و نگران آنند و از این رو هشتگ #WWIII تبدیل به ترند اول جهانی شده است. هشتگ‌های #Soleimani و #Iran و #Trump هم در رده‌های بعدی هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

  چهل و دو سال بوده اید . دیگر بس است . باید برای همیشه در زباله دان تاریخ با بدترین نام دفن شوید . ای منفورترین موجوداتی که نمیشود گفت چه ه...