‏نمایش پست‌ها با برچسب اخبار - نقض حقوق زنان در ایران. نمایش همه پست‌ها
‏نمایش پست‌ها با برچسب اخبار - نقض حقوق زنان در ایران. نمایش همه پست‌ها

۱۳۹۸ دی ۲۹, یکشنبه

خشونت جنسی ماموران امنیتی علیه معترضین ایرانی

سازمان عفوبین‌الملل در آخرین بیانیه خود در خصوص اعتراضات  گسترده مردم ایران در روزهای گذشته و در واکنش به سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط موشک‌های سپاه، رفتارهای خشن و غیرانسانی ماموران امنیتی و لباس‌شخصی‌ها با مردم معترض در خیابان‌های ایران را تقبیح کرد و گزارش تکان‌دهنده‌ای از میزان خشونت اعمال شده بر معترضین منتشر کرده است.

عفوبین‌الملل در بیانیه خود نوشته است که«این سازمان گزارش‌های تکان دهنده‌ای از خشونت جنسی ماموران لباس شخصی در مورد دست کم یک زن دریافت کرده است». 

به نوشته عفو‌بین‌الملل «این زن ساعاتی در بازداشت بوده و در این مدت، یک مامور امنیتی او را به انجام ارتباط جنسی دهانی مجبور کرده و در صدد تجاوز جنسی به او برآمده است». 

عفو بین‌الملل همچنین از دستگیری‌های گسترده و فراقانونی ده‌ها تن از معترضان از جمله دانشجویان در شهرهای مختلف خبر داده است. 

در این گزارش به برخورد خشونت‌آمیز ماموران امنیتی با معترضان در شهرهای اهواز، اصفهان، زنجان، آمل، بابل، بندر‌عباس، کرمانشاه، سنندج، مشهد، شیراز، تبریز و تهران اشاره شده است.


بنا به نوشته عفو بین‌الملل، در اعتراضات سه روز پیش ایران نیروهای امنیتی با تفنگ بادی و گلوله‌های ساچمه‌ای به سمت معترضان شلیک کردند که باعث مجروحیت جدی معترضان شده است. 

بیانیه عفو بین‌الملل می‌گوید که «بررسی زخم‌های معترضان نشان می‌دهد که علاوه بر گلوله ساچمه‌ای، از گلوله پلاستیکی نیز علیه معترضان استفاده شده است. همچنین، ده‌ها فیلم ویدیوئی از شلیک مستقیم گلوله گاز اشک‌آور به داخل تجمع معترضان در دست است».

فیلیپ لوتر، از مدیران عفوبین‌الملل،  گفته «منزجر کننده است که نیروهای امنیتی تجمع مردم برای سوگواری و اعتراض مسالمت‌آمیز و درخواست اجرای عدالت در حق ۱۷۶ مسافر پرواز هواپیما سرنگون شده و ابراز خشم نسبت به پرده‌پوشی اولیه مقامات را با توسل به خشونت سرکوب می‌کنند».

این بیانیه موارد متعددی از زخمی شدن تظاهرکنندگان را برمی‌شمارد و می‌نویسد که ماموران امنیتی و اطلاعاتی حکومت جمهوری اسلامی در برخی بیمارستان‌ها مستقر بودند و براساس اطلاعات به دست آمده، در مواردی قصد داشتند که برخی از زخمی‌ها را به بیمارستان‌های نظامی منتقل کنند و کارکنان بعضی از مراکز درمانی تهران نیز از پذیرش زخمی‌ها خودداری کردند و مدعی شدند که در صورت کمک به زخمی‌ها، ماموران امنیتی آنان را بازداشت خواهند کرد.

عفوبین‌الملل هم‌چنین در بیانیه اخیر خود بار دیگر به حوادث آبان‌ماه هم اشاره کرده است و نوشته که در جریان این اعتراضات گسترده بیش از ۳۰۰ نفر کشته شده‌اند. 

پس از شدت گرفتن اعتراضات مردمی در واکنش به سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی نیز سازمان عفوبین‌الملل با در اختیار گذاشتن راه‌های ارتباطی از شهروندان ایران خواست که مشاهدات خود را با این سازمان غیردولتی در میان بگذارند. 

۱۳۹۸ آذر ۱۹, سه‌شنبه

روحانی: دانشجویی می‌خواهیم که با شهامت و بی‌محابا حرف بزند

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، روز دوشنبه در جمع دانشجویان دانشگاه فرهنگیان به مناسبت روز دانشجو گفت: «کشور دانشجویی می‌خواهد که با صراحت و شهامت حرف بزند و مسئولان را نقد کند.»
به گزارش خبرگزاری اثر، او همچنین گفت که «دانشگاه‌ها در رژیم گذشته، اینچنین بودند که دانشجو نمی‌توانست در برابر مقامات بایستد و آنچه را در دل دارد بگوید» و اضافه کرد که «این بیان آزاد و اظهارنظر در دانشگاه‌ها از آثار انقلاب اسلامی است.»
او تأکید کرد که «معتقدم در نقادی، دانشجو باید بی‌محابا، اما با محتوا نقد کند.»
«روز دانشجو»ی سال ۹۸ در حالی از راه رسیده است که مدت کمی از دور تازه اعتراضات مردمی در ایران می‌گذرد.
سخنان حسن روحانی در مورد لزوم «انتقاد بی‌محابا» توسط دانشجویان از دولت در حالی بیان می‌شود که همزمان با اعتراضات سراسری، در دو هفته گذشته، خبرها و گزارش‌هایی هم از بازداشت «پیشگیرانه» دانشجویان در چند دانشگاه منتشر شد که به گفته عده‌ای از تحلیل‌گران نشان از آماده شدن نیروهای امنیتی برای «روز دانشجو» داشت.
روز اول آذر مجید سرسنگی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، گفت آمار دقیقی از تعداد دانشجویان بازداشت‌شده این دانشگاه ندارد و این آمار فقط «در اختیار حراست است».
در همین پیوند، شورای صنفی دانشجویان کشور نیز اعلام کرد و نوشت که مأموران لباس‌شخصی برای ورود به دانشگاه از آمبولانس استفاده کرده‌اند.

۱۳۹۸ آذر ۱۶, شنبه

نرگس محمدی با انتشار اطلاعیه‌ای از زندان از تحصن معلمان حمایت کرد

نرگس محمدی فعال مدنی و مدافع حقوق بشر ایرانی که در حال حاضر در زندان به سر می‌برد، با انتشار اطلاعیه‌ای حمایت خود را از تحصن معلمان و فرهنگیان اعلام کرد.
این فعال مدنی و حقوق بشر خواستار حمایت همه جانبه از سوی فعالان و نهادها از این اعتصاب سراسری شد و نوشت که خواهان آزادی معلمان در بند است.
در این اطلاعیه که کانون مدافعان حقوق بشر ایران آن را منتشر کرد، آمده است: «پیگیری مطالبات مدنی و بیان مسالمت آمیز اعتراضات از طریق بر پایی اعتصاب، شیوه‌ای قانونی و غیر خشونت آمیز است که هیج کس به موجب آن نباید تحت پیگرد قرار گیرد. اعتصاب معلمان در روزهای ۲۳و ۲۲ مهر قانونی، مدنی و مسالمت آمیز بود و انتظار می‌رود همه فعالان مدنی و نهادها و جمعیت ها از آن حمایت کنند و به شکل گیری یک جبهه متحد و مستحکم مدنی یاری رسانند. من به عنوان یکی از فعالان و حامیان جامعه مدنی از اعتصاب سراسری معلمان حمایت می کنم و خواهان آزادی معلمان دربندم.»
تحصن معلمان در حالی برای دومین روز در شهرهای مختلف ایران ادامه یافت که خبرها حاکی از بازداشت رئیس شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران است.
براساس تصاویر و خبرهای منتشر شده در فضای مجازی ، معلمان و فرهنگیان روز دوشنبه ۲۳ مهرماه هم در شهرهای مختلف ایران از جمله قم، بابل، کرمانشاه، رفسنجان، ساری، اصفهان، کرج، همدان، سنندج، دیواندره و اهواز تحصن کردند.
معلمان معترض که در مدرسه ها حضور دارند، با در دست داشتن پلاکاردهایی «تحصیل رایگان برای همه شهروندان»،« عدالت آموزشی» و «اعطای مدارک بالاتر به معلمان»، «افزایش حقوق متناسب با تورم»، «بیمه فراگیر» و «آزادی معلمان زندانی» را خواستار شدند.
این دور از تحصن در حالی به دومین روز رسیده که حکومت ایران با این اعتراضات برخورد قضایی داشته است. از جمله، روز گذشته «محمدرضا رمضان‌زاده» رئیس شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان و دبیر کانون صنفی معلمان خراسان شمالی بازداشت شد.
گفته می شود که او از ابتدای بازداشت دست به اعتصاب غذا زده است. با این حال معلمان معترض همچنان دست از تحصن نکشیده‌اند و با انتشار ویدئو و عکس اعتراض خود را به وضعیت معیشتی ابراز می کنند.
یکی از معلمان در ویدئویی ابراز امیدواری کرد که مسئولان صدای آن ها را بشنوند.

معلمان و فرهنگیان در شهرهای مختلف ایران تحصن کردند

تصاویر و خبرهای منتشر شده در فضای مجازی از تحصن اعتراضی معلمان و فرهنگیان در شهرهای مختلف ایران حکایت دارد.
در این تصاویر که در شبکه‌های اجتماعی و برخی سایت‌های خبری منتشر شد، معلمان و فرهنگیان در محل کار خود با در دست گرفتن پلاکاردهایی خواسته های خود را اعلام کردند.
معلمان در این تحصن، تحصیل رایگان برای همه شهروندان، عدالت آموزشی و اعطای مدارک بالاتر به معلمان، افزایش حقوق متناسب با تورم، بیمه فراگیر، آزادی معلمان زندانی و بهبود وضعیت مدارس را از جمله خواسته های خود بیان کردند.

تلاش دستگاه امنیتی برای انتساب «اختلال روانی» به سها مرتضایی، دانشجوی ستاره دار دانشگاه تهران

مقامات امنیتی با فشار به خانواده سها مرتضایی، دانشجوی ستاره دار دانشگاه تهران و دبیر شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه تهران که اواخر آبان ماه در خوابگاه دانشجویی بازداشت شده بود تهدید کردند که او را «بیمارستان روانی» منتقل می‌کنند.
بر اساس اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، طی روزهای گذشته خانواده این دانشجوی ستاره دار با احضار از سوی حراست و معاونت فرهنگی دانشگاه تهران تحت فشار و تهدید قرار گرفتند تا با امضا کردن برگه‌ای موافقت کنند که خانم مرتضایی «از طرف دانشگاه تهران» به جای زندان به «بیمارستان روانی» منتقل شود.
بر اساس اطلاعات منتشر شده، رئیس حراست دانشگاه تهران پس از حضور مادر سها مرتضایی در جلسه دانشگاه تهران ضمن تهدید افزایش حکم سابق این دانشجوی ستاره دار از شش سال به ۸ سال و شش ماه، به مادر خانم مرتضایی می‌گوید که می‌تواند برگه‌ انتقال به «بیمارستان روانی» را امضا کند تا با انتقال به بیمارستان به او «شوک الکتریکی» داده شود تا «دست از این کارهایش بر دارد!»
اعمال فشار به خانواده سها مرتضایی برای قبول پیشنهاد بستری شدن در بیمارستان روانی از سوی مسئولان دانشگاه همچنان ادامه دارد و این فشارها در حالی صورت می‌گیرد که مادر این دانشجوی ستاره‌دار هفته پیش نیز از طرف یک نهاد امنیتی احضار و مورد بازجویی و تهدید قرار گرفته است.
این اولین بار نیست که مقامات امنیتی، فعالان سیاسی و مدنی را با اتهام «بیماری روحی و روانی» و انتقال به «بیمارستان روانی» مورد تهدید قرار می‌دهند، سال ۹۷ نیز هاشم خواستار، عضو کانون صنفی معلمان مشهد نیروهای امنیتی این فعال حقوق صنفی معلمان را ابتدا ربوده‌ و سپس تحت تدابیر امنیتی در یک بیمارستان اعصاب و روان بستری کرده‌ بودند.

۱۳۹۸ مرداد ۱۸, جمعه

زهرا اکبری نژاد، همسر زندانی سیاسی بازداشت شد

 زهرا اکبری نژاد درچه، همسر ابوالقاسم فولادورند، زندانی سیاسی در زندان رجایی شهر کرج بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات در زندان اوین موسوم به بند ۲۰۹ منتقل شد. خانم اکبری نژاد از بیماری‌های متعدد از جمله بیماری‌های قلبی رنج می‌برد و به صورت روزانه و مرتب باید دارو مصرف کند.


به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز سه شنبه ۱ مردادماه ۱۳۹۸، ماموران وزارت اطلاعات به منزل ابوالقاسم فولادوند مراجعه کرده و زهرا اکبری نژاد درچه، همسر وی را بازداشت کردند.

گفته می شود که بازداشت زهرا اکبری نژاد بدون ارائه حکم قضائی صورت گرفته و از دلایل بازداشت وی نیز تاکنون اطلاع دقیقی به دست نیامده است.
وی پس از دو روز در تاریخ ۳ مردادماه طی تماسی تلفنی به خانواده خود خبر داده است که به بازداشتگاه وزارت اطلاعات در زندان اوین موسوم به بند ۲۰۹ منتقل شده است.

خانم اکبری نژاد متولد سال ۱۳۴۹ بوده و از بیماری‌های متعدد از جمله بیماری‌های قلبی رنج می‌برد و به صورت روزانه و مرتب باید داروهای اعصابش را مصرف کند.

ابوالقاسم فولادوند همسر خانم اکبری، در خردادماه سال ۹۲ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در بهمن ماه همان سال به اتهام “محاربه از طریق هواداری از سازمان مجاهدین خلق” به ۱۵ سال حبس محکوم شده بود.
وی در حال حاضر هفتمین سال از حبس خود را بدون مرخصی در بند سیاسی زندان رجایی شهر کرج سپری می‌کند.

ابوالقاسم فولادوند، مبتلا به گرفتگی عروق قلبی است، پزشک تاکید بر بستری شدن وی در بیمارستان قلب تهران دارد. امری که هنوز محقق نشده است.

لازم به ذکر است این زندانی سیاسی مدت یک سال و شش ماه نیز در دهه ۶۰ به اتهام هواداری از همین سازمان در زندان‌های جمشیدیه و قزل‌حصار به سر برده است.

روایت مریم ایراندوست از فوتبال زنان؛ برای مردها می‌شود و برای ما زن ها نمی‌شود

 مریم ایراندوست، سرمربی سابق تیم ملی فوتبال زنان ایران و سرمربی فعلی تیم فوتبال ملوان بندر انزلی با اشاره به تبعیض علیه زنان در فوتبال ایران و مبارزه جهت دستیابی به حقوق برابر برای آنها می گوید که فوتبالیست های زن گاهی برای یک بازی خارج از خانه باید ۴۰ ساعت را در اتوبوس باشند. وی با بیان اینکه همه باید کار کنند تا فضای مسلط را تغییر بدهند می گوید زمانی که بچه بودم می خواستم تغییر جنسیت بدهم تا بتوانم با برای تماشای فوتبال به ورزشگاه بروم.


به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از دویچه وله، مریم ایراندوست، سرمربی سابق تیم ملی فوتبال زنان ایران به مبارزه جهت دستیابی به حقوق برابر برای زنان فوتبالیست ادامه می دهد.

مریم ایراندوست به همراه شاگردانش در دهمین دوره فستیوال دیسکاور آلمان، جشنواره فرهنگی فوتبال زنان در برلین حضور دارد.

ایراندوست ۴۰ ساله که پیشتر بازیکن و در حال حاضر مربی فوتبال است در تمام این سالها برای دستیابی به حقوق برابر زنان فوتبالیست مبارزه کرده است.

وی در باره مقطع زمانی ۲ ساله که تیمش (ملوان بندر انزلی) منحل شده بود می گوید: “در آن مدت تصمیم گرفت که پیانو یاد بگیرم و تربیت بدنی مطالعه کنم ولی این چیزها من را راضی نمی‌کرد. یک چیزی کم بود. واقعا تلاش سختی در این راه صورت گرفت. حالا ما بازی می‌کنیم و این مسئله به ما انرژی می دهد”.

ایراندوست همچنین در خصوص پیشرفت هایی که در زمینه فوتبال زنان در ایرن رخ داده است، می گوید: “مردها دیگر نمی‌گویند که زنها نباید فوتبال بازی کنند و جایشان در زمین فوتبال نیست. پیشرفت حاصل شده و فرصت های زیادی وجود دارد و پیشرفت بازیکنان نیز سرعت بیشتری به خود گرفته است. این فرصت ها برای افراد مسن تر مانند من و هم دوره‌ای هایم وجود نداشتند”.

وی همچنین در خصوص مشارکت تیم ملی فوتبال زنان در المپیک ۲۰۱۰ می گوید: “فیفا از ایرانی ها خواست که فوتبالیست های زن ایرانی، مو و گوش خود را نپوشانند، اما فدراسیون فوتبال نپذیرفت. این یک دور باطل است”.

ایراندوست در بخش دیگری از حرف‌های می‌گوید: “در ۱۰ سالگی به مادرم گفتم، می‌خواهم پسر شوم تا بتوانم به فوتبال بازی کردن ادامه دهم. در واقع می خواستم جنسیت خودم را تغییر دهم. مادرم شوکه شده بود. به او گفتم اگر نمی‌خواهید که تغییر جنسیت دهم، لطفا مردم را قانع کن که من بتوانم با پدرم به ورزشگاه بروم و به فوتبال بازی کردن ادامه دهم”.

این مربی زن ایرانی گوشه ای تبعیض علیه زنان در فوتبال ایران را به این شکل بیان می کند: “ما دوست داریم مثل مردها به محل برگزاری بازی برویم و پرواز داشته باشیم نه اینکه ساعت ها در اتوبوس باشیم تا به آنجا برسیم. ما برای یک بازی خارج از خانه حتی تا ۴۰ ساعت نیز در خیابان هستیم.۲۰ ساعت رفت و ۲۰ ساعت برگشت. این طور سفرها چون ارزان‌تر است برای ما صورت می‌گرفت، چون پرواز با هواپیما گران‌تر است. برای مردها می‌شود و برای ما زن ها نمی‌شود”.

در بخش دیگری با اشاره به اینکه در دوران کودکی با پدرش به ورزشگاه می‌رفته است، می‌گوید: ” تیم من مثل خانواده‌ام است و الان شرایط بهتری نسبت به قبل دارد. من مثل مادر و بازیکنانم مثل فرزندانم هستند. مادرها نیز سخت ترین کار دنیا را دارند”.

وی در پایان مصاحبه با ابراز امیدواری نسبت به حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌ها می‌گوید: امیدوارم که زنان ایرانی بتوانند به ورزشگاه‌ها بروند و از نزدیک بازی‌های فوتبال را تماشا کنند. من در حال حاضر از اینکه توانستم یک فوتبالیست بشوم خوشحال هستم و به خودم افتخار می‌کنم”.


۱۳۹۸ تیر ۱۶, یکشنبه

بازداشت شدگان روز جهانی کارگر؛ ضرب و شتم ندا ناجی در زندان قرچک ورامین



به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز شنبه ۱۵ تیرماه ۱۳۹۸، جمال عاملی، همسر ندا ناجی از ضرب و شتم وی توسط زندانیان جرایم عادی و پرسنل زندان قرچک خبر داد.

جمال عاملی طی یادداشتی در حساب شخصی خود در تویتر نوشت: ” ندا ناجی طی ۲۴ ساعت گذشته در زندان قرچک ورامین یک بار توسط یکی از زندانیان جرایم عادی و یک بار دیگر توسط پرسنل زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. وی پس از این اتفاق به بهداری زندان منتقل شده و به خاطر ضربه‌ای که مامورین زندان به سرش وارد کردند برای چند ساعت به تاربینی دچار شده است. جان ندا ناجی و عاطفه رنگریز در زندان قرچک در خطر است”.
ندا ناجی در تاریخ ۲۵ خردادماه از بند وزارت اطلاعات در زندان اوین موسوم به ۲۰۹ به زندان قرچک ورامین منتقل شده بود.

لازم به یادآوری است روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸، همزمان با روز جهانی کارگر، ندا ناجی به همراه ده‌ها تن از شرکت کنندگان در تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان مجلس در پی ورود نیروهای امنیتی و به خشونت کشیده شدن این تجمع بازداشت شد.

علیرغم آزادی تعدادی از بازداشت شدگان، علاوه بر ندا نانجی، تعدادی دیگر از جمله عاطفه رنگریز و مرضیه امیری کماکان تحت بازداشت هستند. شب سه‌شنبه ۲۸ خردادماه نیز آنیشا اسداللهی، از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر که چند روز پس از بازداشت با تودیع قرار از زندان آزاد شده بود مجدداً بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.

کیفرخواست مرضیه امیری در تاریخ ۱۲ تیرماه پس از حضور در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به وی ابلاغ شد. در این کیفرخواست اتهامات اجتماع و تبانی، تبلیغ علیه نظام و اخلال در نظم عمومی علیه وی مطرح شد. در این جلسه دادگاه قاضی محمد مقیسه رئیس شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب تهران با درخواست وی مبنی بر تبدیل قرار بازداشت موقت به صدور قرار وثیقه مخالفت کرد.

انسیه عبدالحسینی، زندانی سیاسی به بیمارستان اعزام شد



به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، انسیه عبدالحسینی، زندانی سیاسی محبوس در بند زنان زندان اوین از تاریخ ۳ تیرماه یک بار دیگر به دلیل عود بیماری اعصاب به مرکز درمانی اعزام و در آنجا بستری شده است.

یک منبع مطلع در این خصوص وضعیت این زندانی به گزارشگر هرانا گفت: “انسیه عبدالحسینی در اواخر فروردین‌ماه به دلیل بیماری اعصاب به بیمارستان اعزام و به مدت ده روز تحت درمان قرار گرفت. سپس یک مرخصی ۳۷ روزه به وی اعطا شد، اما با اتمام مدت مرخصی و با اینکه هنوز بهبود پیدا نکرده بود مجدداً به زندان بازگردانده شد. خانم عبدالحسینی ار تاریخ ۳ تیرماه یک بار دیگر به بدلیل عود کردن بیماری به مرکز درمانی اعزام شده است”.

انسیه عبدالحسینی در اعتراضات دی ماه ۹۶ بازداشت و ابتدا به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد، او پس از تحمل یک ماه بازداشت در سلول‌های انفرادی این بند به زندان قرچک ورامین منتقل شد. خانم عبدالحسینی بعد از یک ماه نگهداری در قرچک نهایتا با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.

خانم عبدالحسینی، روز ۲۱ بهمن ماه سال گذشته در حالی توسط مامورین امنیتی در فرودگاه، هنگام خروج از کشور بازداشت شد که از محکومیت خود اطلاعی نداشت. او بازداشت و به بند زنان زندان اوین منتقل شد و در آنجا متوجه شد به صورت غیابی توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه از بابت اتهامات “توهین به رهبری” و تبلیغ علیه نظام” به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده است. این حکم نهایتاً در دادگاه تجدیدنظر و در دوران تحمل محکومیت به ۹ ماه حبس تبدیل شد.

این زندانی سیاسی ۴۵ ساله هم اکنون مدت محکومیت خود در بند زنان زندان اوین را سپری می‌کند.

۱۳۹۸ تیر ۱۱, سه‌شنبه

سیما بهروزی، شهروند بهایی به دادگاه انقلاب یزد احضار شد


خبرگزاری هرانا – سیما بهروزی مهدی آبادی، شهروند بهایی ساکن یزد طی ابلاغیه ای به دادگاه انقلاب این شهر احضار شد. وی پیشتر به دلیل فعالیت در فضای مجازی تحت عناوین مختلف در دادسرای یزد تفهیم اتهام شده بود. این شهروند بهایی پس از تفهیم اتهام به زندان یزد منتقل شده و پس از دو روز با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه ۱۱ تیرماه ۹۸، سیما بهروزی مهدی آبادی، شهروند بهایی ساکن یزد به دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.
طی این ابلاغیه که روز جاری و به صورت الکترونیکی به دست وی رسیده است از این شهروند بهایی خواسته شده ساعت ۱۲ ظهر روز ۲۶ مردادماه سال جاری، در خصوص شکایت مبنی بر عضویت در جمعیت های معارض کشور (بهاییت) و تبلیغ به نفع گروه ها یا سازمان های مخالف نظام (بهاییت) در شعبه اول دادگاه انقلاب یزد حاضر شود.
این شهروند بهایی در تاریخ ۲۹ اسفندماه سال گذشته توسط پلیس امنیت احضار و در خصوص فعالیت در فضای مجازی طی رو مرحله مورد بازجویی قرار گرفت.
پس از مدتی طی ابلاغیه ای از سوی شعبه ۴ دادسرای یزد به این شعبه احضار و از بابت اتهامات “تبلیغ آیین بهایی و عضویت در گروه های معاند نظام” تفهیم اتهام شد. این شهروند بهایی پس از تفهیم اتهام به دلیل عدم توانایی در تامین وثیقه بازداشت و به زندان یزد منتقل شد و پس از دو روز با تامین وثیقه ۲۵۰ میلیون تومانی تا پایان مراحل دادرسی از این زندان آزاد شد.
شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.
بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

۱۳۹۸ تیر ۱۰, دوشنبه

گزارشی از آخرین وضعیت نازیلا نوری، درویش گنابادی محبوس در زندان اوین


Related image

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نازیلا نوری، زندانی سیاسی و پزشک متخصص زنان و زایمان دومین ماه از مدت محکومیت خود را در بند زنان زندان اوین سپری می‌کند.

این درویش گنابادی در جریان حادثه موسوم به گلستان هفتم در اسفندماه ۹۶ با ضرب و شتم شدید بازداشت و به همراه دیگر زنان درویش به زندان قرچک منتقل شده بود. این زندانیان در دوران نگهداری در زندان از حقوق مقرر قانونی از جمله تفکیک با زندانیان جرائم عمومی، حق تماس با بستگان و امکانات بهداشتی و درمانی محروم بوده و در ۲۲ خردادماه نیز از سوی گارد زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته و نسبت به جداسازی آنها اقدام شده بود.
دکتر نازیلا نوری همراه با سایر زنان درویش محبوس در زندان قرچک از تاریخ ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ در اعتراض به حمله خشونت‌بار ماموران گارد ویژه این زندان دست به اعتصاب غذا زده و در تاریخ ۹ تیرماه ۱۳۹۷ پس از گذشت ۱۶ روز با انتشار  نامه‌ای به اعتصاب غذای خود پایان داده بود. این درویش گنابادی همچنین در زمان بازداشت در زندان قرچک علیرغم وخامت وضعیت سلامتی‌اش مدتی را در سلول‌های انفرادی و محروم از دسترسی به خدمات درمانی نگهداری شده بود.

این درویش گنابادی نهایتاً پس از تحمل ۷ ماه بازداشت با تودیع قرار وثیقه آزاد و سپس توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم نهایتاً در دادگاه تجدیدنظر به ۱ سال حبس تبدیل شد.
نازیلا نوری در تاریخ ۳۱ اردیبهشت‌ماه سال جاری پس از چند بار احضار جهت اجرای حکم، خود را به اجرای احکام اوین معرفی کرده و جهت تحمل مدت محکومیت ۱ ساله خود به بند زنان زندان اوین منتقل شد.
لازم به ذکر است که کیانوش عباس زاده، فرزند ۲۲ ساله این درویش گنابادی نیز که در جریان حوادث موسوم به گلستان هفتم بازداشت شده بود به حبس محکوم شده و در حال حاضر در زندان تهران بزرگ تحمل حبس می‌کند. از جزییات پرونده و رای دادگاه نهایی وی در تجدیدنظر وی اطلاعی در دست نیست. برای کیارش عباس زاده، فرزند ۱۶ ساله وی نیز از بابت همان موضوع، پرونده‌ای در دادسرای کودکان تشکیل شده است.

گلستان هفتم به مجموعه وقایعی گفته می‌شود که از نیمه‌شب ۱۴ بهمن‌ماه سال گذشته با حضور پرتعداد نیروهای امنیتی و انتظامی در اطراف منزل دکتر نورعلی تابنده، قطب دراویش گنابادی آغاز شد و در جریان آن صدها درویش بازداشت و سپس به احکام شلاق، حبس و اعدام محکوم شدند.

لازم به یادآوری است که در تاریخ ۱۰ آبان‌ماه ۹۷ هرانا در گزارشی جامع ضمن بررسی واقعه گلستان هفتم، هویت ۳۸۲ تن از دستگیر شدگان را منتشر کرده بود. بر اساس اطلاعات قابل دستیابی ۲۰۲ تن از این دراویش گنابادی توسط دادگاه انقلاب تهران جمعاً به ۱ اعدام، ۱۰۸۰ سال و ۲ ماه حبس تعزیری، ۵۹۹۵ ضربه شلاق، ۴۶ سال ممنوع‌الخروجی، ۱۱۴ سال تبعید و ۷۲ سال محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی محکوم شدند، از سرنوشت و جزئیات پرونده ۱۸۰ تن دیگر کماکان اطلاعی در دست نیست.

۱۳۹۸ خرداد ۶, دوشنبه

چهل سال تحمیل و اجرای قوانین شرعی قرون وسطایی

در چهل سال گذشته انقلابیون مسلمانِ حاکم برسرزمین مان، علاوه بر تحمیل و اجرای قوانین شرعیِ قرون وسطایی، هزارها اعلامیه و دستورهای عجیب و حیرت انگیز نوشته و صادر کرده اند که شبیه اش را جز در داستان های سورئالیستی در هیچ کجایی نمی توان پیدا کرد.
یکی از تازه ترین این دستورها را در نامه ای می توان دید، که چهارشنبه گذشته (اول خرداد 98) «محمدرضا علیرضایی» رییس شورای اسلامی ابیانه، به رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان نطنز نوشته است. در این نامه علیرضایی از «حرمت شکنی و رفتار ناهنجار خارج از عرف اجتماعی و حرکات نابخردانه» گردشگران ابیانه ابراز نارضایتی شدید کرده و به مسئولین میراث فرهنگی دستور داده است تا پس از این «اجازه ندهند که هیچ گردشگری، به ويژه کسانی که گروهی وارد این دیار می شوند، بدون راهنمای مطلع و مطمئن در شهر رفت و آمد کنند». که البته کاملا روشن است که «راهنمای مطلع و مطمئن» باید بیشتر به یک مامور سخت گیر «بگیر و ببند» شبیه باشد تا یک راهنمای گردشگری.
اگر دستور آقای رییس شورای اسلامی، برای گردشگران کشورهای مختلف دنیا غیرقابل فهم، حیرت انگیز و خارج از عقل و شعور و منطق است، برای گردشگران ایرانی که هر روز و هر شب از این دستورها و نامه ها را از سران حکومتی دریافت می کنند، امری عادی ست. این نامه بدون هیچ توضیح اضافی به آن ها می گوید که: «یک عملیات مخرب آواز خوانی» در ابیانه اتفاق افتاده است». البته همگان این را هم می دانند که آواز خواندن در ایران مساله ای نیست زیرا همه ی بزرگان حکومتی سابقه ی آواز خوانی های مکرر دارند، و رادیو تلویزیون های دولتی هم پر از مردان خوش صدا و بد صدای آواز خوان است؛ و حتی برخی شان برای «پول ساختن» به خارج هم صادر می شوند. اما این آواز خوانی در ابیانه از آنجا مخرب است که یک زن آواز خوانده است و مردم به جای غمگین شدن و بر سر و سینه زدن و اشک ریختن چنان شنگول و از خود بیخود شده اند که بی خیالِ «حرمت شکنی» به رقص و پایکوبی پرداخته اند!
هر چه هست این روزها نه تنها ابیانه، که شهرهای اطراف آن هم از این «حرمت شکنی» به هم ریخته است. فریدون الهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، ترسان و لرزان اعلام کرده که«تور مذکور هیچ ارتباطی به تورهای گردشگری مجوزدار نداشته» و او و سازمانش کاملا بی تقصیرند، و فرماندار شهرستان نظنز با سری افکنده به صدا و سیما گفته است که «این گردشگران که عرف اجتماعی و هویت تاریخی ابیانه را خدشه دار کرده اند. شناسایی شده و برخورد با آن ها در دستور کار دادستانی نظنز قرار گرفته است» و مقامات انتظامی هم نه تنها دستور توقیف «زن آواز خوان» را داده اند، بلکه دو اتوبوسی را هم که همراهان «زن آواز خوان» را سواری داده اند نیز توقیف کرده اند.
به این ترتیب به نظر می رسد که ماجرا دارد به مرکز هم می رسد و به زودی ممکن است ظریف و روحانی هم نسبت به این واقعه واکنش نشان دهند؛ هم در ارتباط با اثراتی که تحریم ها بر تخریب هویت مردمان مسلمان ایران و به ويژه زن ها داشته است، و هم در ارتباط با مقاومت و پایداری جمهوری اسلامی در مقابل آمریکا، و احتمالا امکان بسته شدن تنگه هرمز به دلیل این «هنجارشکنی نابخردانه».

۱۳۹۸ فروردین ۲۳, جمعه

مادر فعال مدنی "یاسمن آریانی" هم بازداشت شد

 در پی بازداشت روز گذشته یاسمن آریانی، روز جاری منیره عربشاهی، مادر این فعال مدنی نیز پس از مراجعه به بازداشتگاه وزرا جهت پیگیری وضعیت فرزندش بازداشت شد. ماموران نیروی انتظامی در مراجعه روز گذشته به منزل این خانواده، حکم جلب خانم عربشاهی را نیز به همراه داشتند و به دلیل عدم حضور وی موفق به بازداشت او نشده بودند. این دو شهروند دقایقی پیش به دادسرای مقدسی منتقل شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح امروز پنجشنبه ۲۲ فروردین‌ماه ۹۸، منیره عربشاهی، مادر یاسمن آریانی، فعال مدنی بازداشت شد.

بازداشت خانم عربشاهی ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه روز جاری در پی مراجعه به بازداشتگاه وزرا در تهران جهت پیگیری وضعیت دخترش یاسمن آریانی صورت گرفته است و از دلایل بازداشت آنها تاکنون اطلاع دقیقی در دست نیست.
منیره عربشاهی به همراه فرزندش یاسمن آریانی دقایقی پیش به دادسرای مقدسی منتقل شدند.

روز گذشته ۲۱ فروردین‌ماه، یاسمن آریانی، فعال مدنی و زندانی سیاسی سابق بازداشت و به بازداشتگاه وزرا در تهران منتقل شد.

ماموران نیروی انتظامی، با در دست داشتن حکم جلب خانم آریانی و حکم ورود و تفتیش منزل از دادسرای کرج، به منزل وی وارد شده و پیش از بازداشت، منزل پدری او را نیز مورد تفتیش قرار داده و ضمن اینکه رفتار نامناسبی با پدر خانم آریانی داشتند تعدادی از لوازم شخصی ازجمله تلفن همراه او را ضبط کردند.
گفته می‌شود مامورین در حین بازداشت خانم آریانی حکم جلب مادرش خانم عربشاهی را نیز همراه داشتند با این حال به دلیل عدم حضور وی موفق به بازداشت نشده بودند.

یاسمن آریانی پس از بازداشت در تماس کوتاهی با خانواده خود از انتقال خود به بازداشتگاه وزرا در تهران و با شکایت دادسرای ارشاد خبر داده بود.

روز دوشنبه این فعال مدنی و بازیگر تئاتر که در حال آماده شدن برای بازی در نمایش “اکتورز استدیو” در تماشاخانه ملک بود از توقیف نقش خود در این تئاتر و کنار گذاشته شدن توسط وزارت ارشاد خبر داده بود.

جلوگیری از اجرای یاسمن آریانی در پی جوسازی برخی رسانه های مجازی منتسب به نهادهای امنیتی در ارتباط با حرفه بازیگری او و تفتیش عقاید وی صورت گرفته است.

لازم به یادآوری است یاسمن آریانی در تاریخ ۱۱ مردادماه ۹۷، در جریان “اعتراضات سراسری مردادماه در تهران، در اعتراض به شرایط رو به افول اقتصادی و فساد” همراه با حدود ۵۰ تن دیگر از معترضین توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان‌های تهران بزرگ و قرچک ورامین منتقل شده بودند.

وی به همراه سایر زنان بازداشت شده در این پرونده اواخر مهرماه سال گذشته به بند زنان زندان اوین منتقل شده و توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به اتهام “اخلال در نظم عمومی” به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

یاسمن آریانی نهایتا در تاریخ ۲۵ بهمن ماه سال گذشته همزمان با موج آزادی زودهنگام زندانیان از زندان اوین آزاد شد.

"الهام رسولی" فعال مدنی به اجرای احکام احضار شد

الهام رسولی باغی، فعال مدنی ساکن تهران، به اجرای احکام دادسرای اوین تهران احضار شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، الهام رسولی باغی، فعال مدنی که در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر تهران با ریاست قاضی زرگر، به ۵ میلیون تومان جریمه نقدی بدل از یک سال حبس محکوم شده بود، به شعبه اول اجرای احکام دادسرای ناحیه ۳۳ مقدس اوین احضار شد.

در ابلاغیه خانم رسولی آمده است: «ظرف مدت ۱۰ روز پس از صدور احضاریه برای پرداخت جزای نقدی به شعبه شعبه اول اجرای احکام دادسرای ناحیه ۳۳ شهید مقدس (اوین) تهران مراجعه کند».

یک منبع مطلع در این خصوص گفت: «این احضاریه ۹ فروردین تنظیم شده و روز یکشنبه ۱۷ فروردین به دست وی رسیده است.»

الهام رسولی باغی در یک پرونده مشترک با محمود معصومی، فعال مدنی ساکن تهران به ریاست قاضی مقیسه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به دلیل حضور در تجمعات اعتراضی، ارتباط با خانواده‌های زندانیان بازداشت شده و اتهام توهین به رهبری به ترتیب به ۱۲ و ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند.

دادگاه تجدید نظر این دو فعال مدنی ساکن تهران، ۱۴ شهریورماه ۹۷ برگزار شد و یک سال حبس تعزیری خانم رسولی به ۵ میلیون تومان جریمه نقدی بدل شد. در دادگاه تجدیدنظر حکم ۱۲ سال حبس محمود معصومی عینا تایید شد.

۱۳۹۸ فروردین ۲۲, پنجشنبه

پرونده تجاوز و قتل زن بی پناه؛ ظلم و جنایت تا کجا؟

تلاش نماینده متجاوز مجلس ولایت برای تغییر ماهیت پرونده تجاوز و قتل یک زن جوان

 در روزهای اخیر رسانه های محلی نزدیک به سلمان خدادادی، نماینده مجلس از ملکان با انتشار مطالب یکسانی زهرا نویدپور را به سابقه طولانی در فساد اخلاقی متهم کردند. دختری که نماینده مجلس را به تجاوز جنسی متهم میکرد و پیکر بی جانش به تازگی در منزلش یافت شد. این اقدام هماهنگ با تغییر اظهار نظر دادستان ملکان که پیش تر مرگ خانم نویدپور را خودکشی خوانده بود به “قتل” وجه دیگری به خود گرفت. بازداشت فعالان مدنی محلی، در کنار بازداشت برادر خانم نوید پور که اکنون به “قتل ناموسی” خواهر خود متهم شده است از دیگر تحولات جدید پیرامون این پرونده است. مادر خانم نویدپور با انتشار ویدیویی از فشار بر پسر خود برای بعهده گیری قتل خواهرش (زهرا نویدپور) در محل بازداشتگاه خبر می دهد و این مسایل را سناریوی سلمان خدادادی برای تبرئه خود می داند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، برادر زهرا نویدپور به اتهام قتل خواهر خود بازداشت شده است.

بازداشت این فرد در حالی صورت گرفته است که پیشتر شائبه قتل زهرا نویدپور در بررسی‌های اولیه توسط دادستانی رد شده بود و دلیل مرگ او “خودکشی” اعلام شده بود. رسانه‌های محلی نیز با استناد به این اظهارنظرها از خودکشی وی با قرص برنج خبر داده بودند.

با این حال رسانه های محلی نزدیک به سلمان خدادادی، در اقدامی که به نظر هماهنگ و یکپارچه می آید با هدف تبرئه سلمان خدادادی که به تازگی در دادگاه نیز محکوم شده بود با انتشار محتواهایی خانم نویدپور را به عنوان فردی شهره به روابط جنسی خارج از ازدواج معرفی می‌کنند و مدعی می‌شوند وی بارها به همین دلیل از محل کارش اخراج شده است. این ادعا که در هیچ مرحله ای حتی در دادگاه نیز مطرح نشده بود اکنون و پس از مرگ خانم نویدپور درحالی مطرح شده که وی دیگر در قید حیات و نیست و امکان دفاع از خود را ندارد.

از سوی دیگر دادستان ملکان که خانم نویدپور در زمان حیات او را به حمایت از سلمان خدادادی و عدم رسیدگی به شکایتش در این دادسرا متهم کرد بود با تغییر اظهار نظر اولیه خود، که مرگ را ناشی از “خودکشی” دانسته بود اکنون می گوید این مرگ یک “قتل” بوده است. اظهار نظری که رسانه های محلی آن را “قتل ناموسی” خواهر توسط برادر بازتاب داده اند.

همزمان با متهم کردن خانم نویدپور به فساد و تغییر ماهیت فوت از خودکشی به قتل ناموسی، برادر خانم نویدپور نیز بازداشت شد.

مادر زهرا نویدپور در واکنش به این وضعیت، روز جاری با انتشار ویدئویی ضمن دادخواهی از مردم و رئیس قوه قضاییه گفته است که خانواده اش تحت فشارهای امنیتی و قضایی قرار گرفته و پسرش نیز تحت فشار جهت “به گردن گرفتن” قتل خواهرش -زهرا نویدپور- است.

وی در این ویدئو با اشاره به اینکه پس از طرح شکایت در تهران ماموران آگاهی به منزل وی آمده و او را تهدید کرده‌اند می‌گوید: “من مادر زهرا نویدپور هستم. چهار ماه است فرزندم را از دست داده‌ام. فرزندم را از دستم گرفتند. حالا مامورین حاج سلمان (خدادادی) و آگاهی تهدید می‌کنند و نمی‌گذارند دردم را بگویم. قسمتان می‌دهم به هرکسی که به آن اعتقاد دارید به داد من برسید. پسرم را زندانی کرده‌اند. خودم و دخترم را هم بازداشت کرده بودند و نهایتا آزاد کردند ولی پسرم هنوز در زندان است. گناه ما چیست؟ به اجبار به ما می گویند باید یکی از شما به گردن بگیرید و تا زمانی که گردن نگرفته‌اید دست از سرتان بر نمی‌داریم. ای ملت ایران شما را قسم می‌دهم به اعتقادتان به ما کمک کنید. آقای رئیسی؛ خواهش می‌کنم به درد و گرفتاری ما برسید. اینجا ما را له می‌کنند. من از خانواده شهدا هستم. کسی به درد من نمی‌رسد. نه عریضه نویس‌ها برایم می‌نویسند. نه وکلا به حرفم گوش می‌دهند. یک روز رفته بود تهران برای طرح شکایت. صبحش ماموران آگاهی به منزل ما ریختند و گفتند با اجازه چه کسی و چرا رفته بودید؟ نه افراد سلمان خدادادی راحتمان می‌گذارند و نه ماموران اطلاعات. شما را قسم می‌دهم رسیدگی کنید و به درد ما برسید”.

گفتنی است در چنین وضعیتی رسانه های مستقل که اخبار محلی منطقه ملکان را پوشش می‌دهند نیز تحت فشارهای امنیتی قرار گرفته اند. در همین رابطه مهدی کوخیان، فعال مدنی و مدیر کانال تلگرامی “شهر خبر ملکان” بزرگترین کانال خری مستقل شهر ملکان نیز از روز دوشنبه در بازداشت به سر می برد. بسیاری بازداشت وی را مرتبط با اعمال نفوذ سلمان خدادادی به هدف تاثیر گذاشتن بر جریان خبررسانی پیرامون ماجرای پرونده خانم نویدپور می دانند.

لازم به بادآوری است هرانا برای نخستین بار در خردادماه سال ۹۷ از ادعای زنی پرده برداشت که مدعی بود مورد تجاوز و سواستفاده نماینده پرنفوذ مجلس از ملکان قرار گرفته است. این خبرگزاری در تیرماه سال ۹۷ در قالب یک فایل صوتی به نشر عمومی برش‌هایی از فایل گفتگوی این نماینده مجلس با قربانی تجاوز جنسی مبادرت کرد.

پیکر زهرا نویدپور، دختری که نماینده مجلس ملکان را به تجاوز جنسی متهم کرده بود و در میانه یک روند حقوقی قرار داشت روز یکشنبه ۱۶ دی ماه در منزل مادری خود در شهر ملکان پیدا شد. او که پیش از مرگ طی نامه ای قاضی رسیدگی کننده به شکایتش را از وجود تهدیدات از جانب نماینده بانفوذ مجلس مطلع کرده بود تلاش فراوانی برای اثبات اینکه مورد تجاوز و سواستفاده جنسی سلمان خدادادی قرار گرفته بود به خرج داد.

پس از مرگ مشکوک زهرا نویدپور، قضات شعبه پنجم دادگاه کیفری یک استان تهران سلمان خدادادی را از تجاوز مبرا دانسته و اتهام وی را به رابطه نامشروع دون زنا تقلیل دادند و بر همین اساس حکم ۲ سال انفصال از خدمت، ۲ سال تبعید و تحمل ۹۹ ضربه شلاق را علیه رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس صادر کردند.

۱۳۹۷ دی ۱۲, چهارشنبه

بازدید از مزار فروغ فرخزاد هم ممنوع شد

عضو شواری شهر و جمعی از علاقمندان که برای بازدید از مزار فروغ رفته بودند با درهای بسته آرامستان ظهیرالدوله روبه‌رو شدند.
به گزارش ایلنا، ۸ دی ماه سالروز تولد فروغ فرخزاد (شاعر معاصر ایرانی) بود و قرار بود به این مناسبت شاهد رونمایی از لوح ثبتی خانه پدری فروغ باشیم. به همین مناسبت هم حجت نظری (عضو شورای شهر تهران) برای رونمایی از این لوح به آرامستان ظهیرالدوله رفت تا ضمن غبارروبی از مزار فروغ، یاد اورا زنده کند. اما با درهای بسته آرامستان ظهیرالدوله روبه‌رو شد و او را راه ندادند.
این عضو شواری شهر و جمعی از علاقمندان که برای بازدید از مزار فروغ رفته بودند تا ساعتی پشت درهای بسته ماندند و درنهایت امر نیز این افراد که در سالروز تولد فروغ فرخزاد به مزارش رفته بودند، دست خالی بازگشتند.
آرامگاه ظهیرالدوله از شهریور ۱۳۹۱ تا امروز فقط روزهای پنجشنبه پذیرای مراجعه‌کنندگان و علاقمندان است. این مکان طرح ‌تفکیک جنسیتی را در پیش گرفته چنانکه خانم‌ها از ساعت ۱۰ الی ۱۲ ظهر و آقایان از ساعت ۱۳ الی ۱۶ بعد از ظهر ‌می‌توانند از آن بازدید کنند.
واپسین بازمانده خانواده فرخزاد درگذشت
مهرداد فرخزاد، واپسین بازمانده خانواده فرهنگی و هنری فرخزاد، صبح روز یکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ در تهران درگذشت.
یکی از بستگان مرحوم فرخ‌زاد گفت او ساعت هفت صبح در بیمارستانی در تهران فوت کرده است.
مهرداد فرخزاد كه متولد ۱۳۲۳ خورشیدی مدتی به دلیل ابتلا به سرطان استخوان فک تحت درمان بود و به کما رفته بود.
پوران، امیرمسعود، فروغ، فریدون و گلوریا دیگر برادران و خواهران مهرداد فرخزاد بودند که پیش از او درگذشته بودند.


افزایش صیغه و آمار هولناک ایدز در بین زنان


رئیس مرکز تحقیقات ایدز: انتقال جنسی ایدز بین زنان کشور ۱۰ برابر شد. 

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران گفت: از دو سال پیش اصلی‌ترین راه انتقال ایدز در کشور تماس جنسی است. زمانی انتقال این بیماری ۹۷ درصد در معتادان مرد و سه درصد در زنان معتاد بود، اما طی دو سال اخیر تعداد زنان مبتلا از طریق روابط جنسی ۱۰ برابر شده است.
به گزارش ایرنا، دکتر مینو محرز افزود: اکثر مبتلایان به ویروس ایدز در کشور ۲۵ تا ۴۰ ساله هستند و به علت ضعف اطلاع رسانی و نبود آموزش در مورد انتقال ایدز از طریق رفتار‌های پرخطر جنسی، جوانان در معرض ابتلا به این بیماری هستند.
وی هشدار داد: به دلیل تماس جنسی ایدز در جوانان به ویژه زنان رو به افزایش است باید سطح آگاهی جامعه را افزایش داد، زیرا بیماران جدید اغلب تحصیلکرده هستند و از سطح اجتماعی خوبی برخوردارند.
افزایش صیغه
شهناز سجادی (دستیار ویژه در امور حقوق شهروندی معاونت امور زنان و خانواده) به خبرگزاری ایلنا گفت: متاسفانه این سایت‌های مجاز و غیرمجاز زنان، دختران جوان، مردان و پسران را به ازدواج‌های موقت ترغیب می‌کنند و آنقدر از ازدواج موقت تعریف و آن را معرفی کرده‌اند و افراد را به ازدواج موقت تشویق کرده‌اند که قبح آن در میان خانواده‌ها و جوان‌ها از بین رفته است و ما امروز با افزایش ازدواج‌های موقت روبرو هستیم.
وی افزود: در حال حاضر نیز مدام تبلیغ می‌کنند که یک نوجوان کمتر از ۱۳ سال نیاز جنسی دارد و باید ازدواج کند، مسلم است که انسان نیاز جنسی دارد، اما همانطور که گفتم در هر دوره‌ای باید به یک روندی از رشد و تعالی انسان پرداخته شود
سجادی با اشاره به آسیب‌های ناشی از کودک‌همسری گفت: ممانعت از تحصیل کودکان، عارضه‌ها و خطرات ناشی از حاملگی زودرس، خشونت علیه زنان و فاصله سنی که بین دختران و مردان میانسال وجود دارد از آسیب‌هایی هستند که ناشی از کودک همسری است.
وی با بیان اینکه جامعه ما باید از حقوق کودکان حمایت کند، تصریح کرد: از حقوق انسانی کودک این است که بتواند تحصیل کند و در دامن پدر و مادر رشد و کودکی کند و این مسائل جزو حقوق شهروندی کودکان است و ما حق نداریم دوره کودکی را حذف کنیم.

۱۳۹۷ دی ۱۰, دوشنبه

ارسال پرونده هنگامه شهیدی به دادگاه تجدیدنظر



به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایسنا، امروز ۹ دی‌ماه، مصطفی ترک همدانی، وکیل مدافع هنگامه شهیدی گفت در زمان تجدیدنظرخواهی به موکلم دسترسی نداشتم و بعد از اینکه مهلت تجدیدنظر خواهی به اتمام رسید، توانستم هفته گذشته او را ملاقات کنم.

وی افزود: لایحه تجدیدنظرخواهی  را مستقیما به شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر ارایه خواهم داد.

این وکیل دادگستری پیشتر در تاریخ ۱۰ آذرماه از محکومیت موکلش به ۱۰ سال و ۹ ماه حبس تعزیری و ۲ سال محرومیت از عضویت در گروه‌ها و احزاب و فعالیت‌های مجازی و مطبوعاتی همچنین خروج از کشور خبر داده بود.

لازم به یادآوری است که پیشتر مصطفی ترک همدانی درگفت‌وگو با ایسنا گفته بود که “پس از ارسال پرونده به دادگاه، به عنوان وکیل مدافع خانم شهیدی مراجعه کردم ولی قاضی دادگاه وکالتم را قبول نکرد و به همین دلیل علیه این قاضی که به طور غیرقانونی وکالت وکیل دادگستری را نپذیرفته در دادسرای کارکنان دولت و هم در دادسرای انتظامی قضات شکایت کردم”.

دادستانی تهران سه‌شنبه ۵ تیرماه ۹۷ از دستگیری هنگامه شهیدی در جزیره کیش خبر داد و اعلام کرد: “متهم مذکور که تحت تعقیب قضایی بوده و توسط مأموران پلیس در حالی که از ماسک برای مخفی ماندن، از دید مأمورین استفاده می‌کرد دستگیر و به زندان معرفی شد“.

گفتنی است که پیشتر سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار بیانیه‌ای خشونت و بازداشت خودسرانه‌ی شهروند‌ خبرنگاران را به هنگام اعتراضات در تهران و همچنین بازداشت دوباره هنگامه شهیدی را محکوم کرده بود.

ین روزنامه نگار پیش‌تر در تاریخ ۱۹ اسفندماه ۱۳۹۵ به اتهام ارتباط با یک رسانه توسط نیروهای وزارت اطلاعات در مشهد بازداشت شده بود. مصطفی ترک همدانی، وکیل خانم شهیدی مدتی بعد اظهار کرد مرجع دستگیری خانم شهیدی شعبه دوم بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه تهران و وزارت اطلاعات شاکی وی است.

در نهایت هنگامه شهیدی پس از حدود ۶ ماه بازداشت موقت در تاریخ ۷ شهریور سال گذشته با تودیع وثیقه از زندان اوین آزاد شد.

۱۳۹۷ آبان ۱۰, پنجشنبه

حجاب؛ حمایت بین المللی از دختران انقلاب

عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای خواستار لغو فوری ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی در ایران شده و از مقامات جمهوری اسلامی خواسته تا “دیگر مقررات تحقیرآمیز و تبعیض‌آمیزی که حضور بدون روسری زنان در اماکن عمومی را ممنوع می‌کند” لغو کنند

به گزارش دویچه وله، این سازمان در بیانیه خود توقف ‌زنان در خیابان، استفاده از الفاظ توهین‌آمیز و تهدیدآمیز، دستور به جلو 
کشیدن روسری، دادن دستمال برای پاک کردن آرایش در مقابل ماموران، هل دادن و کشیدن دست، زدن سیلی و ضرب و شتم و پرتاب وحشیانه‌‌ی زنان به داخل ماشین‌های پلیس را از جمله نمونه‌های “آزار و خشونت فیزیکی” خوانده و نوشته: «این اعمال مصداق شکنجه و رفتارهای بیرحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز هستند که در قوانین بین‌الملل مطلقا ممنوع شده‌است.»

اعتراض علنی به حجاب اجباری از دی‌ماه سال ۹۶ در ایران آغاز شد و بر اساس گزارش‌ها تاکنون ۴۰ زن در این رابطه بازداشت شده‌اند.

۱۳۹۷ مهر ۴, چهارشنبه

لیلا میرغفاری فعال مدنی به دادگاه احضار شد


لیلا میرغفاری، فعال مدنی که پیش‌تر با قید وثیقه آزاد شده‌بود، روز جاری از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران احضار شد. به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، لیلا (خدیجه) میرغفاری، فعال مدنی ساکن تهران که دوم مردادماه با قید وثیقه هشتاد میلیون تومانی از زندان قرچک ورامین به صورت موقت آزاد شده‌بود، روز جاری از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران احضار شد.
در ابلاغیه این فعال مدنی آمده است که روز ۱۴ مهرماه در شعبه یاد شده حاضر شود، در غیر اینصورت حکم غیابی برای وی صادر خواهد شد. گفتنی است لیلا (خدیجه) میرغفاری ۲۳ خردادماه سال جاری بازداشت و پس از تفهیم اتهام در تاریخ ۲ مردادماه با تامین وثیقه هشتاد میلیون تومانی از زندان شهر ری آزاد شده بود.
کمپین پیشتر طی گزارشی از اتهامات “تمرد نسبت به مامورین حفاظت”، “توهین به رهبری”، “ظاهرشدن در انظار عمومی بدون حجاب شرعی”، “فراهم نمودن موجبات تشویق مردم به فساد فحشا و تشویق آنان با تبلیغ بی حجابی” برای خانم میرغفاری خبر داده بود.
گفتنی است، خانم غفاری در بهمن ماه ۹۶ با ایستادن روی یک سکوی برق و برداشتن روسری خود، نوشته‌ای را بالا گرفت که روی آن خواستار توقف خشونت علیه زنان شده بود.
نیروهای امنیتی هنگام بازداشت او اقدام به ضرب و جرح کردند که منجر به مصدومیت پای او شد.
همزمان با اعتراضات دی‌ماه تعدادی از زنان و دختران معترض به حجاب اجباری به صورت نمادین با برداشتن روسری خود نسبت به این قوانین واکنش نشان دادند. این زنان و دختران به دلیل اینکه حرکت نمادین خود را از خیابان انقلاب تهران آغاز کرده بودند، “دختران خیابان انقلاب” لقب گرفتند.
بسیاری از این زنان و دختران از سوی نیروهای امنیتی و ماموران پلیس بازداشت شدند که برخی از این بازداشت‌ها با رفتار خشن و ضرب و جرح همراه بود بطوریکه سازمان‌های مدافع حقوق بشر از جمله عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر به برخورد امنیتی با دختران خیابان انقلاب انتقاد کردند.

  Today, June 20, is #WorldRefugeeDay #Refugeehood is not a choice; it is a #bitter necessity for survival. Behind every statistic and fig...