۱۳۹۸ بهمن ۱۱, جمعه

ساختار جمهوری اسلامی اصلاحات را نمی‌پذیرد

راهپیمایی دیروز عراق، که به قول روزنامه‌های اصول‌گرا میلیونی بوده، بازتاب گسترده‌ای در روزنامه‌های امروز داشته است. اصول‌گراها از این‌که راهپیمایان خواهان خروج نیروهای آمریکایی شده‌اند به وجد آمده‌اند و تیترهای شادمانه‌ای زده‌اند. 
رسالت این تظاهرات را «فتح خون» نامیده که بعد از کشته شدن سردار سلیمانی شکل گرفته است. جوان تظاهرات بغداد را «قیام عراق برای انتقام سخت» دانسته و به کشته شدن قاسم سلیمانی ربطش داده است و کیهان هم که تمام هفته گذشته دل‌نگران برگزاری این راهپیمایی بود، اکنون با چاپ عکس‌هایی از راهپیمایی روز جمعه عراق، تیتر زده است «بروید تا زنده بمانید». 
وطن امروز با این تیتر که «باید بروی آمریکا» به استقبال راهپیمایی رفته است و گزارشی تحلیلی از آنچه در عراق گذشت، منتشر کرده است. وطن امروز نوشته است عراقی‌ها ریشه مشکلات کشورشان را در منطقه سبز بغداد و جایی که سفارت آمریکا قرار دارد می‌دانند، سفارتی که استقلال عراق را مخدوش کرده است. وطن امروز ادامه داده که شعار جوانان عراقی استقلال ملی و خروج آمریکایی‌هاست و در راهپیمایی دیروز، بر‌خلاف تظاهرات‌های قبلی، گروه‌های عراقی نه با پرچم خودشان بلکه با پرچم عراق به میدان آمده‌اند. 
روزنامه اعتماد صفحه اول را به عکسی از راهپیمایی عراق اختصاص داده، با این تیتر که «از عراق برو بیرون»، اما محمد‌صالح صدقیان در سرمقاله این روزنامه تحلیلی متفاوت از روزنامه‌های اصول‌گرا نوشته است. نویسنده اعتماد در یادداشتی با عنوان «صدای رسای مردم عراق»، نوشته است اگر بخواهیم اوضاع عراق را از منظر رقابت‌های ایران و آمریکا ببینیم، تا چشم کار می‌کند راه برون‌رفتی وجود ندارد اما از منظر عراقی‌ها، وضع به گونه‌ای دیگر است. صدقیان ادامه داده که عراق بر سر خروج آمریکایی‌ها دو‌قطبی شده است که یک‌سوی آن شیعیان خواهانِ اخراج آمریکا و سوی دیگر کردها و سنی‌مذهبان‌اند که خروج نیروهای آمریکایی را به مصلحت نمی‌دانند و حتی در بدنه دولت عراق هم برخی رجال سیاسی با این‌که از آمریکایی‌ها دل خوشی ندارند، خواهان برخورد نرم با این موضوع‌اند. به نوشته صدقیان، تمایل خود آمریکایی‌ها به خروج مهم‌ترین مساله است و انتخاب نخست‌وزیر جدید عراق هم می‌تواند برای این کشور سرنوشت‌ساز باشد. 
بحث انتخابات و رد صلاحیت اصلاح‌طلبان نیز در روزنامه‌های اصلاح‌طلب جسته‌و‌گریخته ادامه دارد، اما چندان برجسته نیست و در عوض، یادداشت‌نویسان روزنامه‌های اصلاح‌طلب ترجیح داده‌اند از حال‌و‌روز آشفته مملکت بنویسند، مثل محمد‌علی وکیلی در روزنامه ابتکار که یادداشتی نوشته است با عنوان «ماراتن منفی‌بافی راه افتاده». نویسنده ابتکار گله کرده است که این روزها بسیاری از تحلیلگران سیاسی سعی می‌کنند وضعیت را سیاه و منفی جلوه دهند تا محبوبیتی پیدا کنند و خودشان را مثل رابین هود معرفی کنند. نویسنده ابتکار در ادامه اذعان می‌کند که اوضاع بد است و قابل‌تحمل نیست اما نباید با آدرس‌های اشتباه، راه ایده‌های عقلانی و اصلاحی را بست.
سید‌حسن موسوی، رییس انجمن مددکاران اجتماعی، هم یادداشتی در روزنامه آرمان ملی نوشته است با عنوان «با مردم چه کرده‌ایم؟» و هشدار داده که سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی از دست رفته است. این جامعه‌شناس توضیح داده که بی‌پاسخ ماندن مطالبات مردم و نا‌محرم دانستن آن‌ها باعث شده است مدیریت بحران نا‌کارآمد شود و سیل سیستان و بلوچستان را مثال زده است که در موقعیت بحرانی رییس هلال احمر نداشتیم و نتیجه گرفته است امور جامعه‌ای که در آن اعتماد عمومی نیست به‌راحتی نخواهد گذشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

  چهل و دو سال بوده اید . دیگر بس است . باید برای همیشه در زباله دان تاریخ با بدترین نام دفن شوید . ای منفورترین موجوداتی که نمیشود گفت چه ه...