۱۳۹۸ بهمن ۱۱, جمعه

انتقاد کارشناسان از طرح یونان برای ایجاد مانع شناور در بحر علیه مهاجران

یونان ظاهرا می‌خواهد که در برابر قایق های مهاجران موانع شناور را در دریای اژه ایجاد کند. امدادگران و محققان با انتقاد از این تصمیم، مسدود کردن بیشتر دروازه های اروپا را اقدام غیرانسانی خواندند.

کارشناسان و شماری از سازمان های امدادگر، از برنامه حکومت یونان برای ساخت حصار شناور در بحیره مدیترانه انتقاد کردند. قرار است که این اقدام به هدف جلوگیری از ورود قایق های مهاجران به آب های یونان در آینده، انجام شود.

به نظر یوخن اولتمر، محقق امور مهاجرت در صورت اجرای این برنامه پروسه مسدود کردن دروازه های اروپا وارد مرحله جدید خواهد شد و اوضاع نسبت به گذشته به وخامت بیشتر می‌گراید. این دانشمند آلمانی روز پنجشنبه به سرویس خبری پروتستانت (ای پی دی) گفت: «چنین اقدام به گونه روشن، برخلاف قانون است و باعث می‌شود که مهاجران بیشتر از گذشته به خطر بیافتند. افزون بر این فرصت ارائه تقاضای پناهندگی از آن ها سلب می‌شود.»

اولریش لیلیه، رئیس سازمان خیریه کلیسای پروتستانت در آلمان (دیاکونی)، این تصمیم حکومت یونان را غیرانسانی خواند و گفت: «موانع مرزی نمی‌توانند مانع مهاجران باشند، حتی وقتی که در بحر نصب شوند.»

بر اساس گزارش مجله خبری «دیر اشپیگل»، وزارت دفاع یونان می‌خواهد که ساخت یک مانع به ارتفاع  ۲.۷ کیلومتر را به داوطلبی بگذارد. مقام های مسئول در یونان امیدوارند که از این طریق بتوانند جلو مهاجرانی را بگیرند که سعی دارند خود را از ترکیه به یونان برسانند.

یک سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در شهر بروکسل گفت، این کمیسیون می‌خواهد که با مقام های یونانی تماس بگیرد تا اطلاعات بیشتر را در مورد این تصمیم حکومت یونان کسب کند. او در ادامه گفت، ایجاد موانع در مرزهای اتحادیه اروپا در ذات خود به معنای نقض قوانین آن نیست. اما از سوی دیگر با چنین اقدام نباید فرصت ارائه تقاضای پناهندگی از مهاجران گرفته شود و اصل عدم اجبار مهاجران (Non-refoulement) باید رعایت شود.

شورای پناهندگان ایالت نیدرزاکسن هم از این تصمیم انتقاد کرد و گفت، تا به حال برای جلوگیری از گسترش آلودگی نفتی در بحر از چنین موانعی استفاده می شده است. کای وبر، مدیرکل این شورا گفت، اتحادیه اروپا که برنده جایزه نوبل شده است، دیگر نمی‌تواند با پیشبرد چنین سیاستی خود را «کانون حقوق بشر» بداند.

او در ادامه گفت، از آن جایی که اتحادیه اروپا نمی‌تواند راجع به یک سیاست مشترک در قبال مهاجران به توافق برسد، یونان از خشونت بیشتر در قبال مهاجران استفاده می‌کند و در جزایر این کشور با آن ها «مانند حیوان» رفتار می‌شود.

لیلیه، رئیس دیاکونی گفت: «حکومت آلمان فدرال و کشورهای اتحادیه اروپا از چند ماه به این سو در تلاش اند که یک راه حل برای کاهش ازدحام در کمپ های جزایر یونان  پیدا کنند و درخواست کمک وزیر مهاجرت یونان نیز که در خزان سال گذشته صورت گرفت، بی پاسخ مانده است.

رئیس دیاکونی در ادامه گفت: «این در حالی است که آلمان می‌تواند مهاجرانی را که آن جا در شرایط غیرانسانی زندگی می‌کنند، قبول کند، بدون این که مشکل مالی و یا لوجیستیکی برایش ایجاد شود. مسدود کردن بیشتر دروازه های اروپا واکنش درستی نیست، بلکه باعث تشدید شرایط غیرانسانی می‌شود.»

به گفته اولتمر، محقق امور مهاجرت محکمه حقوق بشر اتحادیه اروپا دقیقا گفته است که «Push back» یا به عقب راندن افرادی که به طور بالقوه ممکن است مستحق دریافت پناهندگی باشند، اصولا جایز نیست. این تاریخ شناس آلمانی که در دانشگاه اُسنابروک در بنیاد تحقیقات راجع به مهاجرت تدریس می‌کند، گفت که از چند سال به این طرف، تلاش ها برای به جلو کشیدن مرزهای اروپا جریان دارد تا به طور مثال کمپ هایی در افریقا نیز ایجاد شوند و آن جا راجع به تقاضاهای پناهندگی تصمیم گرفته شود. بر اساس این، گارد ساحلی لیبیا به دستور اتحادیه اروپا، جلو سفر مهاجران به اروپا را می‌گیرد و از عملیات نجات مهاجران در بحر ممانعت می‌کند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

  چهل و دو سال بوده اید . دیگر بس است . باید برای همیشه در زباله دان تاریخ با بدترین نام دفن شوید . ای منفورترین موجوداتی که نمیشود گفت چه ه...