۱۳۹۸ بهمن ۱۱, جمعه

مرگ مشکوک در میانکاله، دولت چرا پنهان‌کاری می‌کند؟

انتقادها به سخنان ظریف در مصاحبه با هفته‌نامه اشپیگل همچنان تیتر اصلی روزنامه‌های مخالف دولت است.
وطن امروز درشت نوشته است «شرم!»، این روزنامه طرح مجدد مذاکره با آمریکا را به‌معنای ارسال پیام عقب‌نشینی و پذیرش نسبی شکست در مقابل آمریکا در وضعیت قرمز جنگی توصیف می‌کند. وطن امروز موضع‌گیری ظریف را فراتر از گاف سیاسی و به‌منزله به رسمیت نشناختن توانایی‌های داخلی در مواجهه با فشارهای خارجی ارزیابی می‌کند.
وطن امروز همچنین در یاددشتی، سخنان ظریف را شبیه گلایه‌های کودکانه هنگام قهر و آشتی دانسته و این حد ملایمت با قاتلان سلیمانی را توجیه‌پذیر ندانسته است. وطن امروز ارجاع ظریف به متن اصلی مصاحبه با اشپیگل را هم بی‌معنا خوانده، چرا که در متن اصلی هم ظریف به‌صراحت بر امکان مذاکره با آمریکا، حتی پس از کشتن سلیمانی، تاکید کرده است.
روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، هم دم زدن از مذاکره بعد از کشته شدن سلیمانی را پاس گل به ترامپ و تعارف به تحریم و تهدید بیشتر دانسته است.
روزنامه رسالت با تیتر «ترامپ آدم‌کُش، ظریف منت‌کِش»، به وزیر امور خارجه تاخته است. کیهان هم یادداشت دیروز شریعتمداری را در قالب گزارش تکرار کرده و تیتر زده «مطالبه ملت انتقام است، نه مذاکره با قاتل سلیمانی».
وطن امروز در پاسخ به این سوال که منافع دولت از ارسال مجدد پالس مذاکره به آمریکا چیست؟ به دو دلیل اشاره می‌کند. اول، جلوگیری از نهایی شدن مکانیسم ماشه و رفتن پرونده ایران به شورای امنیت و دوم، خریدن زمان برای حامیان سیاسی برجام در انتخابات مجلس. از نگاه وطن امروز، مخاطب ظریف نه شخص ترامپ، بلکه دولت‌های اروپایی است.
اما حمید مولایی، حقوقدان، ماجرا را از زاویه حقوق بین‌الملل بررسی کرده است. او در یادداشتی در جهان صنعت، به این موضوع اشاره کرده است که طبق فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد، اگر کشوری مذاکره و حل‌و‌فصل اختلاف‌ها را رد کند و اختلاف در سطحی بماند که تنش‌ها افزایش پیدا کند، شورای امنیت می‌تواند آن را تهدید صلح و امنیت بین‌الملل تلقی کند.
به نوشته مولایی، این وضعیت در مورد ایران محتمل است و اگر شورای امنیت وارد عمل شود، به‌ضرر ایران تمام می‌شود. مولایی موضع ظریف را در چا‌رچوب منشور ملل متحد دانسته است که بنا بر آن، هرگز نباید مذاکره را رد کرد، فقط می‌توان برای مذاکره شرط گذاشت.
امیرعلی ابوالفتح، تحلیلگر مسائل بین‌الملل، هم در گفت‌و‌گو با جهان صنعت، توییت ترامپ را به بنزین روی آتش تندروها تعبیر کرده است.
از اخبار ورزشی پرسروصدا، جنگ تماشاچیان دو تیم فوتبال پرسپولیس و تراکتورسازی تبریز بود که زیر سنگ‌پرانی هواداران به زمین برگزار شد. پرسپولیس با اختلاف دو گل برنده بازی شد و روزنامه‌های ورزشی یکسره قرمز‌پوش شدند. فرهیختگان ورزشی تیتر زد «فحش مفت، سنگ مفت، سر مفت» و نوشت درگیری هواداران پرسپولیس و تراکتورسازی روز سیاه دیگری را برای فوتبال رقم زد.
قوه قضاییه بخشنامه انحصار صدا‌و‌سیما در ارائه مجوز به هرگونه صوت و تصویر فراگیر را صادر کرد که با واکنش حسن روحانی مواجه شد و گفت متولی این امر شورای عالی فضای مجازی است، نه صدا‌وسیما. با این حال، واژه «فراگیر» منشا اختلاف است.
حمید ضیایی‌پرور، از کارشناسان حوزه فضای مجازی، به روزنامه ایران گفته صدا‌و‌سیما کار خود را آغاز کرده و در حال ارائه مجوز به ۷۰ وی.او.دی است. اگر کار به همین روال پیش برود، احتمالا به من و شما هم گیر خواهند داد که با موبایلت حق نداری فیلم بگیری، چون ممکن است این فیلم در فضای مجازی پنج هزار لایک بخورد و این محتوا مشمول قانون تولید تصویر «فراگیر» می‌شود!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

  چهل و دو سال بوده اید . دیگر بس است . باید برای همیشه در زباله دان تاریخ با بدترین نام دفن شوید . ای منفورترین موجوداتی که نمیشود گفت چه ه...