۱۳۹۸ بهمن ۲, چهارشنبه

بیش از ۴۵ تن از رهبران کشورهای جهان این هفته در پنجمین مجمع جهانی هولوکاست در اورشلیم شرکت می‌کنند

بیش از ۴۵ تن از رهبران کشورهای جهان این هفته برای شرکت در پنجمین مجمع جهانی هولوکاست که در یَد وَشِم، مرکز جهانی یادبود هولوکاست، در اورشلیم برگزار می‌شود، گرد هم می‌آیند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، و نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در راس یک هیات ۷ نفره از اعضای کنگره، به نمایندگی از ایالات متحده در این مجمع حضور خواهند داشت.

یَد وَشِم از سال ۱۹۵۳ تاکنون به عنوان موزه‌ای برای ارائه اطلاعات درباره هولوکاست و نیز به عنوان یک مرکز پژوهش و پایگاه مرکزی داده‌ها برای شناسایی هویت قربانیان فعالیت کرده است.

این مجمع با عنوان «یادآوری هولوکاست، نبرد با یهودستیزی» توسط رووین رولین، رئیس جمهوری اسرائیل، افتتاح می‌شود و طی آن رهبران خارجی، از جمله امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه، و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، سخنرانی خواهند کرد. سپس مراسمی برای یادبود همه قربانیان هولوکاست، یا «شوآ» (که به زبان عبری به معنی «فاجعه» است)، از جمله برای نزدیک به شش میلیون یهودی که طی سال‌های ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۵ توسط نازی‌های و همدستان‌شان در سراسر اروپا کشته شدند، برگزار می‌شود.

تمهیدات امنیتی در شهر اورشلیم به شدت افزایش یافته است تا این شهر بتواند میزبان همه هیات‌های خارجی شرکت‌کننده در این مجمع، باشد. محدودیت‌های آمد و شد با هدف محافظت از رهبران جهان از تاریخ ۲۲ ژانویه در مسیرهای اصلی، هتل‌ها، و نیز محل برگزاری این مجمع در مونت هرتسل (یا کوه هرتسل، آرامگاه ملی کشور اسرائیل) در اورشلیم، برقرار می‌شود.

پارلمان اسرائیل تقریبا ۷۰ سال پیش یَد وَشِم را مسئول گرامی‌داشت، ثبت و ضبط، و آموزش درباره هولوکاست کرد. از آن زمان تاکنون پژوهشگران و مورخان داخلی توانسته‌اند نام حدود ۴.۸ میلیون قربانی «شوآ» را شناسایی و ثبت کنند. اما هنوز یک میلیون قربانی دیگر مانده‌اند که باید شناسایی شوند.

علاوه بر یادآوری هولوکاست، یکی دیگر از مهمترین اهداف سازمان‌دهندگان پنجمین مجمع جهانی هولوکاست و نیز دولت اسرائیل مبارزه با یهودستیزی است. بنا بر اعلام سازمان «اتحادیه ضد افترا» که حوادث مرتبط با یهودستیزی را ردگیری می‌کند، نزدیک به ۲ هزار مورد از این دست در سال ۲۰۱۸ در ایالات متحده روی داد،‌ که از آن جمله می‌توان به حملات مرگبار به جوامع محلی یهودی در جرزی سیتی و سن دیگو اشاره کرد. به گفته آژانس حقوق اساسی اتحادیه اروپا، موارد اذیت و آزار و خشونت‌های یهودستیزانه در اروپا، به ویژه در کشورهای آلمان، هلند، و بلژیک، نیز رو به افزایش است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، هفته گذشته در آغاز جلسه هفتگی کابینه آن کشور، عهد کرد که اسرائیل «هرگز برادران و خواهرانی که در آتش هولوکاست از بین رفتند را فراموش نخواهد کرد.» آقای نتانیاهو همچنین تایید کرد که او در چندین دیدار دوجانبه، از جمله با مایک پنس معاون رئیس جمهوری ایالات متحده، درباره ایران و تازه‌ترین تحولات خاورمیانه گفت‌و‌گو خواهد کرد.

پنجمین مجمع جهانی هولوکاست در یَد وَشِم در اورشلیم قرار است مطابق برنامه در همان هفته‌ای برگزار شود که طی آن جامعه بین‌المللی هفتاد و پنجمین سالگرد آزادسازی اردوگاه مرگ آشویتس-بیرکناو و روز جهانی یادمان هولوکاست، مصادف با ۲۷ ژانویه، را گرامی می‌دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

  چهل و دو سال بوده اید . دیگر بس است . باید برای همیشه در زباله دان تاریخ با بدترین نام دفن شوید . ای منفورترین موجوداتی که نمیشود گفت چه ه...