۱۳۹۸ بهمن ۳, پنجشنبه

جلوگیری از ملاقات زوج فرانسوی بازداشت شده در ایران به دلیل عدم عقد رسمی

روز چهارشنبه ۲ بهمن ماه، سعید دهقان، وکیل مدافع فریبا عادلخواه و گابریل مارشال، از جلوگیری از ملاقات این زوج زندانی در زندان اوین خبر داد و اعلام کرد خانم عادلخواه در اعتراض به این اقدام دست به تحصن تک نفره در مقابل بند زنان این زندان زده است. بنابر گفته این وکیل دادگستری مقامات مسئول زندان عدم ثبت رسمی ازدواج این دو در ایران را علت ممانعت از ملاقات آنان عنوان کرده اند.

به گزارش خبرگزاری اثر ، به نقل از ایلنا، روز چهارشنبه ۲ بهمن ماه ۱۳۹۸، سعید دهقان، وکیل مدافع فریبا عادل‌خواه، زندانی در بند زنان زندان اوین، از ممانعت مسئولین زندان از ملاقات موکل خود با همسرش، گابریل مارشال خبر داد.
بنابر گفته این وکیل دادگستری، مقامات مسئول در زندان اوین، ظاهراً عدم ثبت رسمی ازدواج این دو در ایران را مانع این ملاقات قلمداد می‌کنند و خانم عادلخواه در اعتراض به این اقدام دست به تحصن تک نفره در مقابل بند زنان زندان اوین زده است.
سعید دهقان در این خصوص گفت: ” هرچند این دو بیش از ٣٨ سال سابقه زندگی مشترک در فرانسه را دارند که بنا بر اصول حاکم بر شریعت و انسانیت، همین سابقه موید وقوع شرعی و عرفی عقد نکاح است. ثانیاً، نکاح عقدی «رضایی» است و برخلاف طلاق، «تشریفاتی» نیست و عمل و رفتار طرفین در طول این مدت طولانی، فراتر از لفظ و کلام بوده و خود گواه وقوع عقد بر مبنای رضایت طرفین است. کما اینکه زنده یاد استاد ناصر کاتوزیان در کتاب «قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی» تاکید دارند که می‌توان از زندگی مشترک زن و مرد و سایر قرائن، وقوع نکاح را احراز کرد”.
وی ادامه داد: “از طرفی آیه ٢٣٢ سوره بقره نیز اصل را بر توافق و تراضی میان زن و مرد می گذارد و آیه اول از سوره مائده نیز بر وفای به عهد در توافقات و عقود تاکید دارد. مضافاً اینکه، بحث بر سر «ملاقات شرعی» نیست که اساساً ثبت نکاح موضوعیت داشته باشد. بنابراین، در فرضی که مقامات مسئول در زندان هیچ کدام از این ادله و استدلال ها را نپذیرند، علی الاصول نباید برای «ملاقات حضوری» مانعی وجود داشته باشد”.
این وکیل دادگستری در پایان خاطرنشان کرد که یک راهکار عملی می‌تواند ثبت رسمی ازدواج این دو در همان زندان باشد.
لازم به ذکر است، در اواخر تیرماه سال جاری علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران،خبر از بازداشت فریبا عادل خواه داده بود. این شهروند دوتابعیتی در تاریخ ۱۷ خردادماه توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در تهران بازداشت شده بود.
در آبان ماه سال جاری، سعید دهقان، وکیل مدافع فریبا عادل خواه و رولان مارشال اتهامات دو شهروند فرانسوی بازداشت شده در ایران را به ترتیب جاسوسی و اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی عنوان کرده و گفته است تاکنون هیچ ادله ای برای اتهامات مطروحه علیه این افراد به وی ارائه نشده است.
روز سه شنبه ۱۹ آذر ماه ۹۸، پس از گذشت ۶ ماه از بازداشت این زوج فرانسوی، برای این پرونده قرار وثیقه صادر شد اما علیرغم موافقت قاضی پرونده جهت آزادی موقت، معاون دادستان با این امر مخالفت کرده و لذا برای رفع اختلاف، پرونده به دادگاه انقلاب ارسال شد.
روز سه شنبه ۱۷ دی ماه ۹۸، سعید دهقان، وکیل مدافع فریبا عادل خواه و رولان مارشال، از صدور قرار منع تعقیب برای خانم عادل خواه از بابت اتهامات «جاسوسی و تشویش اذهان عمومی» خبر داد. این وکیل دادگستری همچنین اعلام کرده بود که با توجه به تأیید دادستانی، کیفرخواست با دو اتهام دیگر با عناوین «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم» و «تبلیغ علیه نظام» به دادگاه انقلاب خواهد رفت.
فریبا عادل‌خواه در رشته جامعه شناسی در دانشگاه استراسبورگ در شرق فرانسه آموزش دیده و دکترای خود را در “مردم شناسی اجتماعی و قوم شناسی” از مدرسه “مطالعات عالی علوم اجتماعی” در پاریس دریافت کرده است. وی سالیان درازی است که به عنوان پژوهشگر و مدیر پژوهش، در “بنیاد ملی علوم سیاسی “در پاریس به کار مشغول بوده است. همچنین علاوه بر حضور در مجامع علمی کشورهای مختلف جهان، در دانشگاه‌های ایران نیز با موضوعاتی چون اقتصاد و سیاست سخنرانی‌هایی را انجام می‌داده و به طور مرتب در حال رفت و آمد به ایران بوده است.
خانم عادل‌خواه نویسنده کتاب‌هایی مانند “انقلاب باحجاب: زن مسلمان ایرانی” و “مدرن بودن در ایران” است و سال گذشته هم کتاب دیگری با نام “هزار و یک مرز ایران: سفر و هویت” از او منتشر شد. این کتاب‌ها به زبان فرانسوی منتشر شده است.
رولان مارشال، پژوهشگر فرانسوی نیز در ماه ژوئن حین سفر به ایران که برای دیدار با خانم عادل خواه صورت گرفته بود بازداشت شده است.
اواخر مهرماه وزارت خارجه فرانسه خبر بازداشت وی را تایید کرده بود. فرانسه بازداشت رولان مارشال را “غیرقابل قبول” توصیف کرده و خواستار آزادی او شده بود. یک سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفته بود که مقام های کنسولگری فرانسه در ایران چندین بار به دیدن آقای مارشال در زندان رفته اند و با خانواده او در تماس هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

  چهل و دو سال بوده اید . دیگر بس است . باید برای همیشه در زباله دان تاریخ با بدترین نام دفن شوید . ای منفورترین موجوداتی که نمیشود گفت چه ه...