۱۳۹۸ بهمن ۱۲, شنبه

ایران: برای اولین مبادله کانال بشردوستانه، پولی به سوئیس منتقل نشد

عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی ایران، درباره نخستین مبادله انجام‌ شده از راه کانال تجاری بشردوستانه سوئیس اعلام کرد که برای این کار پولی به سوئیس منتقل نشده و مبادله بر اساس پول ایران در این کشور انجام شده است.

همتی، شامگاه پنج‌شنبه ۱۰ بهمن، گفت: «داروی مبادله‌‌شده با پیگیری و درخواست سفارت دولت سوئیس و در حد ۲/۵ میلیون دلار آن‌هم از طریق منابع موجود بانک مرکزی نزد یک بانک سوئیسی و از طریق شرکت‌های سوئیسی بوده است.»

او در این زمینه آمریکا را به «کارشکنی مداوم» متهم کرد و ایجاد سازوکار فنی مبادله بدون امکان انتقال منابع را ناکافی دانست.

همتی ادامه داد: «اگر آمریکایی‌ها واقعا مدعی همراهی برای تامین دارو و کالاهای کشاورزی هستند، باید سازوکار بانکی برای انتقال و تامین منابع خرید کالاهای اساسی را فراهم سازند.»

سفارت سوئیس در تهران، پنج‌شنبه ۱۰ بهمن در صفحه توییتر خود، از انجام اولین مبادله آزمایشی موفق از طریق کانال تجاری بشردوستانه برای تحویل کالاهای بشردوستانه، تامین اقلام کشاورزی، غذایی، دارویی و تجهیزات پزشکی با ایران خبر داد و آن را «نقطه عطف مهم» خواند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز پنج‌شنبه ۱۰ بهمن، اعلام کرد که انجام موفقیت‌آمیز این تراکنش‌ها، الگویی برای صادرات سایر کالاهای بشردوستانه به ایران است.

پیشتر، در ۲۵ اکتبر ۲۰۱۹، اعلام شده بود که چنین کانالی با هماهنگی آمریکا میان ایران و سوئیس برقرار می‌شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

  چهل و دو سال بوده اید . دیگر بس است . باید برای همیشه در زباله دان تاریخ با بدترین نام دفن شوید . ای منفورترین موجوداتی که نمیشود گفت چه ه...