۱۳۹۶ آبان ۲۰, شنبه

آجیل بغضهای من



مهربانوی من !
سلام،
چه خوب شد که امروز به دیدنم آمدی
امروز از برای تو یک ظرف آجیل  آورده ام
پسته لبخندم را ببین ،
مدتهاست که بر سکوت نشسته و تنها تصویری از لبخند بر لب دارد!!!
تا وانمود کند که میخندد اما دلی پر درد دارد از ناگفته هایش
فندق بغضهایم یکی یکی در گلو خفه شده اند
و هیچکدام راه را برای دیگری نمی گشاید
و هر آینه احساس خفه شدن دارد
بادام چشمانم را ببین
که چگونه مدتهاست به روزنه ی امید
دل بسته است...
مهربانوی صبر و تحمل !
دیگر چه بگویم که
پیوسته در کنج تنهایی خود تخمه های افسوسم را به دندان کشیدم و شکستم
و حال خود را
با نخود و کشمش های به یادگار مانده از مادرم سپری میکنم ...
اما هرگز به روی خودم هیچ نیاوردم!!!
عزیز تنهایی ام !
مرا ببخش که آجیلهایم ، نم کشیده اند
اما بار دیگر که بیایی
آنها را تفت میدهم تا مثل اولش بوی خوش و تازگی بدهد.


برنامه دویست و شصت و چهارم به تاریخ 2017 / 11/ 10

سخنان حکیمانه : مریم مرادی

http://www.bashariyat.de/ArchivRadio/264/hakimane.mp3

۱۳۹۶ آبان ۱۸, پنجشنبه

زنگ خطر و هشدار جدی برای مسئولان جامعه

زنانه شدن آسیب های اجتماعی
جمعیت کارتن خواب های تهرانی از مردان به سمت زنان در حال افزایش است .
براساس آمار پرونده‌های اقدام به خودکشی در حوزه‌های استحفاظی نیروی انتظامی طی ۵ سال از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ افزایش ۶۶ درصدی در میان زنان داشته است .
با توجه به فقر مطلق در جامعه ،  نرخ بیکاری زنان نیز بسیار بالاست . آزار زنان در فضای بی دفاع شهری رو به افزایش است .  
آمار طلاق و اعتباد در میان زنان و دختران جامعه رشد بی رویه داشته است .

کنوانسیون رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان یک معاهده بین‌المللی است که در ۱۸ دسامبر ۱۹۷۹ (27 آذر 1358) " قطعنامه شماره 180/34 مجمع عمومی سازمان ملل متحد" مورد پذیرش مجمع عمومی سازمان ملل متحد قرار گرفت.
تاکنون تنها هفت کشور جمهوری اسلامی ایران، سومالی، سودان، سودان جنوبی ، ایالات متحده آمریکا ، پالائو و تونگا به این کنوانسیون ملحق نشده‌اند.
درکشورهایی که کنوانسیون را تصویب کردند، زنان با مشارکت دولت هایشان در زمینه های مختلف ازجمله زمینه های زیر، برای بهبود شرایط زنان ودختران به فعالیت پرداختند:
کاهش خشونت علیه زنان و دختران، عرضه فرصت های تحصیلی، تضمین مشارکت سیاسی،  پایان ازدواج های اجباری و ازدواج کودکان و اطمینان از این که زنان توانایی ایجاد کسب و کار برای خود را بدون تبعیض داشته باشند .

به استناد کنوانسیون فوق الذکر و مفاد اول – دوم و سوم اعلامیه جهانی حقوق بشر اعلام میدارد که :
حقوق زنان ، حقوق بشر است .


ایران در قعر جدول شکاف های جنسیتی



این تازه‌ترین خبر درباره وضع ایران درباره شکاف جنسیتی در ‌سال ٢٠١٧ است که به تازگی مجمع جهانی اقتصاد آن را منتشر کرده است؛ گزارشی که نشان می‌دهد از مجموع ۱۴۴ کشور جهان، ایران رتبه ۱۴۰ را کسب کرده است و این در مقایسه با‌ سال ٢٠١٦ که رتبه ایران در این جدول، ١٣٩ بود، یعنی یک رتبه تنزل.
مجمع جهانی اقتصاد رتبه کشورها را در ۴شاخص اقتصاد، آموزش، سلامت و مشارکت سیاسی بررسی کرده و براساس این گزارش، رتبه ایران در شاخص اقتصاد برابر با ۱۴۰ بوده است: «همچنین رتبه ایران نسبت به مجموع کشورهای دنیا (۱۴۴ کشور) در زمینه آموزش را ۱۰۰، سلامت ۱۳۵ و مشارکت سیاسی زنان را ۱۳۶ اعلام کرد.»


مطابق آمار، شانس زنان برای ورود به بازار کار بسیار کمتر از مردان است و در صورت ادامه چنین وضعیتی نه تنها احتمال نزدیک شدن آنها به هم بعید به نظر می رسد بلکه شکاف عمیق تر می شود. این شکاف پیامدهای منفی در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خواهد داشت.
بازار کار کشور هنوز برای حضور زنان مناسب نیست. زنان در ایران به دلایل مختلفی از قبیل مسایل فرهنگی، دستمزد پایین تر نسبت به مردان، شرایط نامساعد و سخت برخی از مشاغل، فرصت های شغلی را با شرایط سخت تری احراز می کنند.

با یادآوری اینکه تبعیض علیه زنان اصول برابری حقوق و احترام به شخصیت بشر را نقض میکند و با توجه به اینکه اعلامیه جهانی حقوق بشر اصل جایز نبودن تبعیض را تائید نموده و اعلام میکند که همه افراد بشر آزاد به دنیا آمده اند ، از نظر منزلت و حقوق یکسانند و حق دارند بدون هیچ گونه تمایزی ، از کلیه حقوق و آزادی های مندرج در آن اعلامیه بهره مند شوند ، هر گونه تبعیض علیه زنان نقض میگردد .

حقوق زنان ، حقوق بشر است .



۱۳۹۶ آبان ۳, چهارشنبه

آشنایی با نسلهای حقوق بشر




نسل اول حقوق بشر
نخستين نسل حقوق بشر در واقع حقوق مدني و سياسي هستند كه ريشه در ارزش‏هاي مكتب ليبراليسم كلاسيك دارند و قواعد مطروحه در اين نسل از جمله حقوقي بودند كه براي نخستين بار در نظام حقوق موضوعه به شكل حقوقي مورد شناسايي قرار گرفته و از جايگاه حقوقي برخوردار شدند. اين حقوق منتج از نخستين شعار انقلاب فرانسه در سال 1789 تحت عنوان آزادي بود. هر چند اين اصل در اعلاميه استقلال آمريكايي در سال 1776 و نيز منشور انگليسي حقوق در سال 1689 مطرح شده بود. در واقع در ادبيات حقوق بشر، انواع آزادي‏هاي بشري به حقوق مدني و سياسي ترجمه شدند و در عمل مورد شناسايي قرار گرفتند. نسل اول حقوق مدني و سياسي حقوق بنياديني چون حق حيات، آزادي عقيده، آزادي بيان، اجتماع، امنيت و ضمانت‏هاي قضايي را در بر مي‏گيرد.
نسل دوم حقوق بشر
نسل دوم حقوق بشر، حقوق اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي است. پيدايش اين حقوق به جنگ جهاني دوم به خصوص نطق مشهور رئيس جمهور ايالات متحده آمريكا، فرانكلين روزولت بر مي‏گردد كه يكي از آزادي‏هاي چهارگانه را آزادي يا رهايي از احتياج يا نياز (Freedom of want) مي‏دانست؛ اين آزادي، از اصل دوم انقلاب فرانسه تحت عنوان برابري (egalite) يا (equality) در زبان انگليسي مي‏باشد. برخي از حقوق اقتصادي و اجتماعي مانند تأمين اجتماعي، كار، سطح مناسب زندگي و آموزش كه در اعلاميه جهاني حقوق بشر 1948 بر شمرده است، در اين گروه جاي مي‏گيرد. اين حقوق پس از جنگ جهاني دوم با اعمال نفوذ كشورهاي سوسياليست در اعلاميه جهاني حقوق بشر گنجانده شده است. در عين حال در جريان بزرگ اقتصادي 1930 حقوق اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي در ايدئولوژي سوسيال –  دموكرات كشورهاي غربي به رسميت شناخته شد. با اين وجود، جنگ سرد موجب جدايي حقوق مدني و سياسي از حقوق اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي گرديد. قواد طبقه‏بندي شده در اين نسل از جمله حقوقي هستند كه از نظر قانونگذاري و كدگذاري، همزمان با قواعد نسل اول پديد آمدند. اما شناسايي آن به لحاظ فلسفي و نظري پس از حقوق مدني و سياسي است. برخي از اين حقوق عبارتند از كار، تأمين اجتماع، سطح مناسب زندگي، رفاه، حق مشاركت در زندگي فرهنگي و ... كه در اعلاميه جهاني حقوق بشر آمده است.
نسل سوم حقوق بشر
در دهه‌هاي اخير از نسل سوم حقوق بشر سخن به ميان آنده است. حقوقي كه در برخي از قطعنامه هاي سازمان ملل متحد، برنامه ريزي اوليه تعدادي از معاهدات و در منشور آفريقايي حقوق بشر و ملتها از آن ياد شده است. در «حقوق جمعي» واژه اي است كه به نسل سوم حقوق بشر اطلاق مي شود. از ميان حقوقي كه در اين نسل و در واژه مزبور كارايي دارند، مي توان به حق توسعه، حق برخورداري از محيط زيست سالم و حق صلح اشاره كرد. استفن ماركز، نسل جديد حقوق بشر را شامل محيط زيست، توسعه، صلح، ميراث مشترك بشريت، ارتباطات و كمكهاي بشردوستانه مي داند.
مؤلفه‏هاي اصلي حقوق نسل سوم، به معناي برابري و تساوي ابناء بشر يعني مشاركت همه اركان جامعه مدني است كه منجر به افزايش سطح رفاه عمومي مي‏گردد. در واقع در نسل سوم حقوق بشر، عناوين مسئوليت تا حدود زيادي تغيير كرده‏اند. مسئول اوليه در دو نسل اول و دوم در حمايت و تضمين حقوق بشر دولت است؛ اما در نسل سوم هر چند مسئوليت اوليه و اساسي با دولت خواهد بود ولي شاخص مشاركتي انواع حقوق نسل سوم، اين مسئوليت را عملاً كمرنگ نموده است.
نسل چهارم حقوق بشر
برخی از افراد، حق ارتباطات را به نسل چهارم حقوق بشر تعبیر کرده‌اند که در کنار حقوقی مثل آزادي بیان و اطلاعات و رسانه‌ها مطرح می‌شود. حق ارتباطات به عنوان نسل چهارم حقوق بشر براي نخستین بار توسط ژان دارسی فرانسوي در سال 1954 در مجله فرانسوي ارتباطات مطرح شد .کارشناسان اذعان دارند بر اینکه امروزه تحقق حقوق مهمی چون حق به حیات یا حق به تعیین سرنوشت بدون برخورداري از حق به ارتباطات به طور کامل میسر نیست. این حق در میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و میثاق بین‌المللی حقوق اجتماعی، اقتصادي و فرهنگی به طور ضمنی مدنظر قرار گرفته است.  قطعنامه 1983،2/3 ،121/4،1974  مصوب یونسکو درباره این حق هستند.

کابوس پایان ناپذیر مین

 انفجار مین در شهرستان مهران از توابع استان ایلام یک کشته و دو زخمی برجای گذاشت.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مهر، انفجار مین در  منطقه چنگوله شهرستان مهران از توابع استان ایلام باعث کشته شدن یک نفر و زخمی شدن دو نفر از عوامل پاکسازی میدان های مین شهرستان شد.
یک نفر از ناحیه پا مجروح شده و حال یکی از زخمی ها وخیم  که به وسیله اورژانس هوایی به ایلام انتقال یافت.
مجید زرگوشی معاون سیاسی امنیتی فرمانداری مهران ضمن تایید این خبر اظهار داشت: “متاسفانه صبح امروز اکیپ پاکسازی میدان مین در منطقه چنگوله در حین عملیات پاکسازی دچار حادثه می شوند”.
وی گفت: “در این انفجار یک نفر کشته و دو نفر زخمی می شوند”.
----------------------------------------------------------------------------------------
سال‌هاست که از قطعنامه ۵٩٨ گذشته، اما همچنان آثار جنگ در برخی مناطق هویداست و دست از سر مردمان این دیار برنمی‌دارد. سالانه تعداد زیادی از هموطنان به‌ویژه کودکان در مناطق مرزی قربانی این قاتل خفته در دل خاک می‌شوند، اما این اتفاق تنها بخشی از ماجراست و ادامه‌اش به مسئولیت دولت در قبال این قربانیان برمی‌گردد که می‌تواند مرهمی بر درد آنها باشد، اما در اغلب موارد دولت نسبت به آنها بی‌توجه بوده و مسئولیت چندانی در قبال‌شان انجام نمیدهد چنانچه  قلب قربانیان از این بی‌توجهی‌ها حتی بیشتر از آن اتفاق سهمگین، جریحه‌دار می‌شود.

طبق ماده 3 اعلامیه جهانی حقوق بشر : هر کس حق زندگی ، آزادی و امنیت شخصی را دارد . 

برنامه دویست و پنجاه و نهم به تاریخ 2017 / 10/ 24

معرفی کتاب : مریم مرادی

http://www.bashariyat.de/ArchivRadio/259/maryamketab.mp3


سخنان حکیمانه : مریم مرادی

http://www.bashariyat.de/ArchivRadio/259/hakimaneh.mp3

۱۳۹۶ آبان ۱, دوشنبه

در مناطق مرزی سردشت دو کولبر دیگر قربانی شدند

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، شامگاه شنبه مهر ۱۳۹۶، نیروهای هنگ مرزی در اطراف منطقه‌ی مرزی قندول سردشت بر روی جمعی از کولبران آتش گشودند که در نتیجه یک تن به شدت دچار جراحت شد.
هویت وی «محمدرسول خالدی» از اهالی بخش مرکزی شهرستان سردشت است که از ناحیه‌ی کمر زخمی شده و برای رسیدگی پزشکی به بیمارستانی در ارومیه منتقل شده است.
همزمان این نیروها در منطقه‌ی سرشیو سردشت بە سوی گروهی از کولبران شلیک کردند که در نتیجه‌ی آن یک کولبر ۲۴ ساله به نام «پشتیوان معین» فرزند رحمان جان خود را از دست داد.
نیروهای هنگ مرزی، در هر دو مورد این افراد را بدون اخطار قبلی و به ظن حمل کالای قاچاق هدف مستقیم گلوله قرار داده‌اند.
کولبری، شغل پرمخاطره‌ و کاذبی است که مرزنشینان کردستان به علت نبود فرصتهای شغلی به آن روی می‌آورند و سالانه دهها تن در اثر شلیک نیروهای مرزی، انفجار مین و یا در اثر حوادث طبیعی قربانی می‌شوند.
نقض ماده 3 اعلامیه جهانی حقوق بشر : 
هر کس حق زندگی، آزادی و امنیت شخصی دارد.

۱۳۹۶ مهر ۲۳, یکشنبه

دریچه ای رو به آگاهی (بررسی حقوق ترنس ها در ایران)

ترنس ها چه کسانی هستند و حقوق انسانی آنان چیست؟
آیا قدمهای مثبتی از طرف دولت یا جامعه برای به رسمیت شناخته شدن این افراد برداشته شده است یا خیر؟
نگاه جامعه به این افراد چگونه است ؟ آیا میتوانند همانند یک شهروند از حقوق انسانی و اجتماعی خود برخوردار باشند؟

تهیه و تولید برنامه : کمیته آموزش و پژوهش - کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

میهمانان برنامه :
امیرحسین ذوالقدری - فعال حقوق برابری جنسیتی
امیر نیلو - تحلیلگر و فعال حقوق بشر

با اجرای : مریم مرادی( فعال حقوق بشر )

https://www.youtube.com/watch?v=Z6auqKbmIPo&t=29s

۱۳۹۶ مهر ۲۱, جمعه

۱۳۹۶ مهر ۱۶, یکشنبه

دریچه ای رو به آگاهی (صدور حکم اعدام آری یا خیر؟)

صدور حکم اعدام در ایران چه وضعیتی دارد و برای چه جرائمی اجرا میگردد؟
با توجه به گزارشات سازمان ملل و همچنین سازمان عفو بین الملل در خصوص نقض حقوق بشر از حیث اعدام در ایران ، ایا دولت ایران تاکنون ، سعی در بهبود این روند داشته است یا خیر؟
صدور و اجرای حکم اعدام در جامعه چه آسیب های اجتماعی را بدنبال خواهد داشت؟

تهیه و تولید : کمیته آموزش و پژوهش - کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

میهمانان برنامه :
زرتشت احمدی راغب - فعال مدنی
آسو رستمی - فعال مدنی
حمیدرضا تقی پور دهقان تبریزی - فعال حقوق بشر

با اجرای : مریم مرادی ( فعال حقوق بشر )

https://www.youtube.com/watch?v=avHz2bbQqZg

۱۳۹۶ مهر ۳, دوشنبه

یکهزار مدرسه در تهران بدلیل فرسودگی در معرض اتفاقات متعدد هستند.



به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مهر، زهرا نژادبهرام در تذکری در صحن علنی شورای شهر تهران گفت: بند ۵۵ قانون شهرداری ها، شهرداری را مکلف کرده که نسبت به فضاهای ناایمن ورود کند.

وی با اشاره به حادثه آتش سوزی امروز صبح در یکی از مدارس تهران گفت: “۲۵ درصد مدارس تهران بالای ۴۰ سال عمر دارند یعنی ما هزار واحد آموزشی در معرض اتفاقات متعدد را داریم.

این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: “امروز یک مدرسه دخترانه در تهران آتش گرفت. ضروری است راهکارهای مناسب برای عبور از بحران طراحی شود و ضروری است آتش نشانان به عنوان اولین مجری مجهز به تجهیزات مناسب شوند”.

نژادبهرام با تاکید بر آنکه شهرداری باید نسبت به افزایش بودجه در این زمینه اقدام کند، گفت: “تاکید ما بر تجهیزات به روز و آموزش های مناسب است”.

وی اضافه کرد: “میزان اختصاص بودجه در حوزه ساختمان های ناایمن در شهر تهران کمتر از چهار درصد بودجه کلی است، پیشنهاد می کنم در یک دوره چهار ساله این بودجه افزایش یابد”.

نژادبهرام در خاتمه گفت: “شورای چهارم کمیته ای را تشکیل داد که در منطقه ۱۱ و ۱۲ ساختمان های ناایمن شناسایی شوند، این کمیته باید در شورای جدید هم با جدیت پیگیری شود”.


نسبت به سرنوشت کودکان کار و بازماندگان از تحصیل بی تفاوت نباشید؛ نامه ای از محسن عمرانی، معلم زندانی

محسن عمرانی معلم محبوس در زندان بوشهر با انتشار نامه ای سرگشاده به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید خواستار توجه به وضعیت کودکان کار و بازماندگان از تحصیل شده است. او در قسمتی از نامه اش می گوید “بیاییم همه با هم به فرزندان و دانش آموزان خود مشارکت مدنی را آموزش دهیم و مسئولین را وادار کنیم که با جدیت صد چندان در زمینه حقوق کودکان محروم از تحصیل اقدام کنند.”

متن نامه محسن عمرانی : 
مدت زمانی ست که حقوق بشر در پای دیوار برجام قربانی شده و کمتر سخنی از آن به میان می‌آید.در حالی روزهای گذشته شاهد سفر رییس جمهور به سازمان ملل بودیم که حرف چندانی از حقوق بشر در میان نبود .حتی خبرنگاران نیز سوالی در مورد زندانیان سیاسی نپرسیدند تا آقایان با لبخندی بگویند که ما در ایران زندانی سیاسی نداریم ! البته شاید به حق می گویند و زندانیان ما امنیتی هستند، حتما معلمانی چون عبدی ، بهشتی ، باغانی و … و کارگرانی چون شهابی و ابراهیم زاده و سعید شیرزاد …و وکلای آزاده ای چون عبدالفتاح سلطانی و دیگر فعالان مدنی در حین مبارزه مسلحانه یا طراحی نقشه کودتا دستگیر شده اند! از زندانیان رجایی شهر که پنجاه و اندی روز از اعتصاب غذای آنها میگذرد چیزی نمی گوییم …

امیدواریم معلمان ما بخصوص فعالان صنفی با شاخه گلی در کلاسهای درس، یاد همکاران دربند خود را گرامی بدارند،معلمان دربند که دغدغه ای جز ساختن فردایی بهتر برای کودکان این سرزمین و ارتقا منزلت و جایگاه همکاران خود را نداشته و ندارند، معلمان زندانی که دلتنگ مدرسه و کلاس درس هستند…
و سخن پایانی اینکه بالاخره مهر ماه از راه رسید. کودکانی هستند که باید ساعت کار خود را با مدرسه هماهنگ کنند. امید آن داشتیم که همه کودکان، اول مهر بدون هر گونه دغدغه ای راهی کلاس درس شوند. اما با وجود تمام قول و وعده ها و بعضا اقدامات مسئولین، همه ما نیک می دانیم که کودکان بازمانده از تحصیل کم نیستند. در این فرصت، جهت تاکید چند باره به مسئولین و آگاهی بیشتر جامعه نسبت به وضعیت کودکان کار ،از تمامی افراد جامعه و به ویژه معلمان می خواهیم که نسبت به سرنوشت کودکان کار و کودکان بازمانده از تحصیل بی تفاوت نباشند.

بیاییم همه با هم به فرزندان و دانش آموزان خود مشارکت مدنی را آموزش دهیم و مسئولین را وادار کنیم که با جدیت صد چندان در زمینه حقوق کودکان محروم از تحصیل اقدام کنند.
محسن عمرانی – معلم زندانی بوشهری

تاریخ نگارش نامه مربوط به زمانی است که زندانیان رجایی شهر کرج در اعتصاب غذا به سر می بردند و همینطور رئیس جمهور ایران در مقر سازمان ملل سخنرانی داشت.

۱۳۹۶ مهر ۲, یکشنبه

دریچه ای رو به آگاهی (دموکراسی و مردم سالاری)

مفاهیم دموکراسی و مردم سالاری چیست و چکونه میتوان بدان دست یافت؟
موانع رسیدن به دموکراسی چیست ؟ و راههای گذار به آن کدامند؟
با توجه به اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران یکی از ناقضان حقوق بشر در آزادی بیان و اندیشه است ، چگونه میتوان در چنین فضایی دموکراسی را ایجاد کرد؟

تهیه و تولید برنامه : کمیته آموزش و پژوهش - کانون دفاع از حقوق بشر در ایران
میهمانان برنامه :
زرتشت راغب احمدی - فعال مدنی
حمیدرضا تقی پور دهقان تبریزی - فعال حقوق بشر
منوچهر شفایی - پژوهشگر و فعال حقوق بشر

با اجرای : مریم مرادی( فعال حقوق بشر )


https://www.youtube.com/watch?v=0l7bjx6gL4s&t=205s

۱۳۹۶ شهریور ۲۶, یکشنبه

دریچه ای رو به آگاهی (نسل جوان و فعالیت های سیاسی و اجتماعی در ایران)

مهمترین چالش های یک جوان برای رسیدن به بلوغ سیاسی در یک جامعه چیست؟ و در ایران چگونه باید باشد ؟
چگونه باید بستری مناسب جهت رشد و اموزشهای جوانان از نظر سیاسی و اجتماعی فراهم گردد ؟ در جامعه ایران چه موانعی برای بسترسازی این رشد و اگاهی ها وجود دارد ؟
در جامعه ایران جوانان چگونه میتوانند استقلال فکری داشته باشند. ایا میتوانند در تعیین سرنوشت خود دخیل باشند.

تهیه و تولید برنامه : کمیته آموزش و پژوهش - کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

میهمانان برنامه :
دکتر فرح دوستدار - محقق و نویسنده
امیر نیلو - تحلیلگر - فعال حقوق بشر

با اجرای : مریم مرادی ( فعال حقوق بشر )

https://www.youtube.com/watch?v=OC75toZoCmQ&t=242s

۱۳۹۶ شهریور ۲۵, شنبه

پانزدهم سپتامبر، روز جهانی دموکراسی

سازمان ملل متحد به منظور پشتیبانی از جنبش‌های ضد استبدادی، ۱۵ سپتامبر (۲۴ شهریور) را روز جهانی دموکراسی نامیده است. جمهوری اسلامی ایران چنین روزی را به رسمیت نشناخته و خود را حامی "مردم‌سالاری دینی" معرفی می‌کند.
گردش آزاد اطلاعات، آزادی اندیشه، آزادی بیان، احترام به حقوق شهروندان و امکان سازمان‌دهی و فعالیت آزاد و قانونی تشکل‌های سیاسی و صنفی مستقل از حکومت، از دیگر ضرورت‌های شکل‌گیری یک جامعه‌ی دموکراتیک به شمار می‌رود. تفکیک قوا و استقلال آن‌ها نیز از ابزارهایی است که به تقویت بنیادهای دموکراسی کمک می‌کند. ایران از جمله کشورهایی است که به عدم رعایت ابتدایی‌ترین شرط‌های استقرار دموکراسی و نقض گسترده حقوق بشر متهم می‌شوند.

دموکراسی ارزشی جهان‌شمول و متکی بر اراده‌ی آزاد شهروندان در تعیین نظام‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خودشان و مشارکت کامل در تمام جوانب زندگی است.
به رغم تمام انتقادها، رهبر جمهوری اسلامی علی خامنه‌ای حکومت ایران را "مردم‌سالاری دینی" می‌خواند و مدعی است این شیوه‌ی کشورداری می‌تواند الگویی برای جنبش‌های دموکراسی‌خواهانه در منطقه باشد .

به این ترتیب در "مردم‌سالاری دینی" مورد نظر رهبران جمهوری اسلامی، رای مردم و نظر نمایندگان آن‌ها با تشخیص "ولی فقیه" قابل اغماض خواهد بود زیرا به اعتقاد آیت‌الله خمینی ولایت مطلقه فقیه همان ولایتی است که از سوی خداوند به پیامبر واگذار شده. او با اتکا به همین نظر تاکید می‌کند: «اوامر ولی فقیه در حکم قانون است و در صورت تعارض ظاهری با قانون مقدم بر قانون است .

برنامه دویست و چهل و هشتم به تاریخ 2017 / 09/ 15

معرفی کتاب : مریم مرادی

http://www.bashariyat.de/ArchivRadio/248/ketabmoradi.mp3


سخنان حکیمانه : مریم مرادی

http://www.bashariyat.de/ArchivRadio/248/hakimanneh.mp3

۱۳۹۶ شهریور ۵, یکشنبه

دریچه ای رو به آگاهی (بررسی برده داری مدرن در قرن اخیر)

بردگی مدرن چیست و به چه وضعیتی گفته میشود؟
با توجه به فقهی بودن تمکین در قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران نگاه جامعه نسبت به این موضوع چگونه است؟

تهیه و تولید برنامه  : کمیته اموزش و پژوهش - کانون دفاع از حقوق بشر در ایران
میهمان برنامه :
 حمید رضا تقی پور دهقان تبریزی - فعال حقوق بشر

با اجرای : خانم مریم مرادی( فعال حقوق بشر )

https://www.youtube.com/watch?v=hdN705-4DPY

۱۳۹۶ مرداد ۲۹, یکشنبه

دریچه ای رو به آگاهی ( حقوق بشر و چرائی آگاهی یافتن از حقوق فردی )

حقوق فردی چیست ؟ و جرا باید از حقوق فردی خود آگاه باشیم ؟
آگاهی یافتن از حقوق فردی چگونه میتواند بسترهای مناسب رشد و تکامل را در جامعه شکل دهد ؟
یکی از وظایف دولتها ، احترام به حقوق افراد و تامین آزادی های فردی است که در فصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز بنام حقوق ملت بدان اشاره گردیده است . آیا شرایط کسب آگاهی از حقوق فردی و مطالبه آن در جامعه کنونی ایران امکان پذیر است ؟
نظر به کارنامه نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران ، دلایل ترس دولت از آگاهی یافتن افراد برای چیست ؟

تهیه و تولید برنامه  : کمیته اموزش و پژوهش - کانون دفاع از حقوق بشر در ایران
میهمان برنامه :
 امیر قیام لو - سخنگوی نهضت دموکراسی توحیدی در اروپا
منوچهر شفایی- پژوهشگر و فعال حقوق بشر

با اجرای : خانم مریم مرادی( فعال حقوق بشر )

https://www.youtube.com/watch?v=ftqnCgQ_eWo

۱۳۹۶ مرداد ۲۵, چهارشنبه

آگاهی ازحقوق فردی


حقوق فردی یک سلسله حقوق شناخته شده و رسمی است که در مسیر تاریخی خود با اعلامیه های حقوق در کشورهای مختلف بطور رسمی شناسایی گردیده است که از این اعلامیه ها می توان به منشور کبیر در کشور انگلستان در تاریخ 1215 میلادی و اعلامیه استقلال امریکا مورخ 1776 میلادی و اعلامیه حقوق بشر و شهروند در فرانسه در تاریخ 1789 میلادی و بالاخره اعلامیة جهانی حقوق بشر در تاریخ 1948 میلادی اشاره کرد. هریک از این اعلامیه ها حقوق فردی را عنوان کرده است و اکنون به عنوان حقوق لازم الرعایه در سطح جهان قرار گرفته است.در پایان این اعلامیه ها می توان به منشور حقوق بشر کوروش نیز اشاره داشت که در حدود 2500 سال پیش توسط کوروش کبیر پادشاه ایران تهیه و تنظیم شد. این منشور نیز حاوی حقوق فردی هر شخص بود که اعلام میداشت هر کس از هر دین و قوم و زبانی که باشد آزاد است.

برای توضیح بیشتر می توانیم به چند مورد از حقوق فردی به قرار ذیل اشاره میکنیم :
الف- حق آزادی عملکرد فردی مانند حق حیات، حق آزادی تن، حق امنیت، حق آزادی و مصونیت مسکن، حق تعرض ناپذیری مکاتبات و حق آزادی رفت و آمد.
همه انسان هایی که در این کره خاکی زندگی می کنند حق حیات و زندگی دارند و هیچ کس نمیتواند از حیات آنان جلوگیری کنند؛این عقیده برخاسته از کرامات انسانی است که هر فرد را دارای حق حیات می داند. حقوق ذکر شده در بند الف، که همه از موارد حقوق نخستین هر فرد است و نباید آن را مورد تعدی و تجاوز قرار داد؛مگر به حکم قانون و مصلحت اجتماعی و جامعه. حق امنیت که اصل جلوگیری از بازداشت های غیرقانونی و نامحدود است.حق آزادی و مصونیت مسکن که این اصل از انتخاب آزادانه هر فرد برای تملک و سکنی گزیدن حمایت میکند.هر فردی حق دارد که محل زندگی خود را خودش تعیین کند ،و وی آزاد است تا حدی که قانون تعیین کرده از مسکن خویش استفاده لازم را ببرد.حق تعرض ناپذیری مکاتبات از جلوگیری هرگونه تجاوز به حریم خصوصی افراد سخن می گوید.بر این اساس هر کس در هر مقام و رتبه ای که باشد نمی تواند از محتوای نامه یا مکاتباتی که بین افراد صورت می گیرد مطلع گردد.این بحث نیز با توجه به پیشرفت تکنولوژی در تلگراف و تلفن وامروزه اینترنت و شبکه های اجتماعی قابل پیگرد است.
یکی  از موارد آشکار نقض حقوق بشر در صحنه بین الملل که در سال 2008 میلادی روی داد ،استراق سمع و شنود مکالمات تلفنی در بریتانیا بود.که این یکی دیگر از تجاوز و تعدی های حکومت ها به حریم خصوصی افراد است.
در تهیه قانون اساسی به دلیل قوی بودن قوانین از قانون اساسی کشور ایتالیا استفاده کرده که در بعضی موارد درباره حقوق فردی اینگونه سخن می گوید:

آزادی‏ فردی‏ از تعرض‏ مصون‏ است‏. هر گونه‏ بازداشت‏، بازرسی‏ یا بازجویی‏ افراد و همچنین‏ محدود نمودن‏ آزادی‏ افراد به‏ هر نحو ممنوع‏ است‏، مگر به‏ حکم‏ مستدل‏ مراجع قضایی‏ و در موارد و به‏ گونه‏ ای‏ که‏ در قوانین‏ پیش‏ بینی‏ شده‏ است‏. در موارد استثنایی‏ ضروری‏ و فوری‏ که‏ در قانون‏ به‏ صراحت‏ ذکر شده‏ است‏، نیروهای‏ انتظامی‏ می‏ توانند اقداماتی‏ موقتی‏ اتخاذ کنند، مشروط بر این‏ که‏ ظرف‏ 48 ساعت‏ مراتب‏ را به‏ اطلاع‏ مراجع قضایی‏ برسانند، چنانچه‏ مراجع مذکور صحت‏ این‏ اقدامات‏ را ظرف‏ 48 ساعت‏ بعدی‏ تایید ننماید، اقدامات‏ یاد شده‏ از درجه‏ اعتبار ساقط می‏ گردد. هر گونه‏ آزار جسمانی‏ و اخلاقی‏ نسبت‏ به‏ افرادی‏ که‏ به‏ نحوی‏ آزادیهای‏ فردی‏ آنها محدود شده‏ است‏، ممنوع‏ بوده‏ و مرتکبین‏ مجازات‏ خواهند شد. قانون‏ حدود بازداشت‏ مقدماتی‏ را تعیین‏ خواهد نمود.اصل‏13 قانون اساسی ایتالیا}{اقامتگاه‏ افراد از تعرض‏ مصون‏ است‏. هیچکس‏ نمی‏ تواند به‏ تفتیش‏، تجسس‏ و یا ضبط اموال‏ مبادرت‏ نماید، مگر در موارد و طبق‏ روشهایی‏ که‏ قانون‏ مشخص‏ کرده‏ و با رعایت‏ تضمینهایی‏ که‏ برای‏ حمایت‏ از آزادی‏ شخصی‏ مقرر گردیده‏ است‏. ضوابط بازرسیها و تفتیشهایی‏ که‏ به‏ دلایل‏ بهداشتی‏ و امنیت‏ عمومی‏ یا رای‏ مقاصد اقتصادی‏ و مالیاتی‏ صورت‏ می‏ گیرد، از طریق‏ قوانین‏ خاص‏ تعیین‏ می‏ شود.اصل‏14 قانون اساسی ایتالیا}{زادی‏ و محرمانه‏ بودن‏ مکاتبات‏ و دیگر انواع‏ ارتباطات‏ غیر قابل‏ تعرض‏ است‏. هیچگونه‏ محدودیتی‏ در این‏ خصوص‏ صورت‏ نخواهد گرفت‏ مگر به‏ حکم‏ مراجع قضایی‏ که‏ بر طبق‏ تضمینهایی‏ قانونی‏ صادر شده‏ باشد.اصل‏15 قانون اساسی ایتالیا

ب- حق آزادی اندیشه مانند حق آزادی عقیده و آیین، حق آزادی بیان، حق آزادی تعلیم و تربیه، حق آزادی اخبار و اطلاعات، حق آزادی نمایش.
حق آزادی عقیده و آیین و حق آزادی بیان یکی از اساسی ترین حقوق هر فرد است که  در 2500 سال پیش توسط کوروش تبیین شد.وی معتقد بود که هرکس از هر کیش و آیینی که باشد می تواند به زندگی خود ادامه دهدو هیچکس حق دخالت در زندگی آنان را ندارد.وی همچنین آنان را در امور اولیه زندگی نظیر تجارت و سکنی گزیدن و امور شخصی نیز آزاد گذاشته بود.حق آزادی تعلیم و تربیت شامل انتخاب نوع آموزش و آموزشگاهی است که فرد فرزند خویش را بدان جا میفرستد.و از دیگر حقوق آزادی تعلیم و تربیت آزادی تاسیس موسسات آموزشی است. بنابراین هرکس که صلاحیت های لازم را برای تاسیس یک آموزشگاه یا یک مدرسه دارد می تواند آن را بنیان گذاری کند.حق آزادی اخبار و اطلاعات شامل آزادی هر فرد در آگاهی یافتن از اخبار درست و صحیح کشور خود می باشد.همچنین این فرد باید بتواند از تمامی روزنامه ها ،نشریات و تحلیلات و تفسیرهای روز کشور بهره ببرد.در این راستا هیچ دولتی حق ندارد فرد را از داشتن این حق محروم سازد و حق ندارد نشریات را از نوشتن مطالب منع کند.سانسور مطالب در نشریات و اخبار یکی از نمونه های بارز نقض این حقوق است.
هر فرد حق‏ دارد آشکارا و آزادانه‏ عقاید مذهبی‏ خود را به‏ هر شکلی‏ اعم‏ از انفرادی‏ یا جمعی‏ اظهار نموده‏، در مورد آن‏ به‏ تبلیغ بپردازد و مراسم‏ مذهبی‏ خود را به‏ صورت‏ فردی‏ یا جمعی‏ انجام‏ دهد، مشروط بر این‏ که‏ شعایر آن‏ مغایر با اخلاق‏ حسنه‏ نباشد.اصل‏19 قانون اساسی ایتالیا}{هر فرد حق‏ دارد عقاید خود را به‏ صورت‏ گفتار، نوشتار و یا هر وسیله‏ نشر دیگری‏ ابراز کند. مطبوعات‏ نیازی‏ به‏ کسب‏ اجازه‏ نداشته‏ و نباید سانسور گردند. مطبوعات‏ را نمی‏ توان‏ توقیف‏ کرد، مگر به‏ موجب‏ حکم‏ مستدل‏ صادره‏ از سوی‏ مقامات‏ قضایی‏ در موارد ارتکاب‏ جرمهای‏ مشهودی‏ که‏ قانون‏ مطبوعات‏ به‏ صراحت‏ پیش‏ بینی‏ کرده‏ است‏، و یا در صورت‏ نقض‏ قواعد قانونی‏ که‏ قانون‏ مطبوعات‏ جهت‏ تعیین‏ مرتکبین‏ جرم‏ مقرر نموده‏ است‏. در چنین‏ مواردی‏، چنانچه‏ فوریت‏ امر محرز باشد و دخالت‏ به‏ موقع مقامات‏ قضایی‏ امکان‏ پذیر نباشد، توقیف‏ مطبوعات‏ ادواری‏ می‏ تواند توسط مامورین‏ پلیس‏ قضایی‏ صورت‏ گیرد که‏ در این‏ صورت‏ موضوع‏ باید فورا و حداکثر ظرف‏ 24 ساعت‏ به‏ اطلاع‏ مقامات‏ قضایی‏ برسد. چنانچه‏ مقامات‏ قضایی‏ ظرف‏ 24 ساعت‏ اقدام‏ پلیس‏ را تایید نکنند، توقیف‏ باطل‏ و بدون‏ اثر خواهد شد. قانون‏ می‏ تواند با وضع مقررات‏ کلی‏ مقرر دارد که‏ نام‏ تامین‏ کنندگان‏ منابع مالی‏ مطبوعات‏ ادواری‏ به‏ اطلاع‏ عموم‏ برسد. نشریات‏ چاپی‏، نمایشها و دیگر راه‏ های‏ نمایش‏ و بیان‏ که‏ با اخلاق‏ حسنه‏ مغایر باشند، ممنوع‏ هستند. قانون‏ اقدامات‏ مناسب‏ برای‏ پیشگیری‏ و جلوگیری‏ از تخلفات‏ را تعیین‏ خواهد کرد.اصل‏21 قانون اساسی ایتالیا

ج- حق آزادی گردهمایی ها مانند حق آزادی تجمعات موقتی، حق آزدی سازمان پیوندی
هر شهروندی در هر جامعه ای که باشد باید بتواند بوسیله گردهمایی یا حزب یا سندیکا و ...در سرنوشت و آینده سیاسی ،اقتصادی و اجتماعی خود دخالت کند.این حق که هر فرد بتواند آزادنه حزب و گرایش خود را انتخاب کند در بیشتر جوامع تبیین شده است که این تبیین بوسیله قوانین مربوط تهیه و اتخاذ شده است.
حق‏ اعتصاب‏ در چارچوب‏ قوانین‏ و مقررات‏ مربوط به‏ آن‏ اعمال‏ می‏ گردد.اصل‏40 قانون اساسی ایتالیا
د- حق آزادی اقتصادی و اجتماعی مانند حق مالکیت، حق آزادی بازرگانی و صنعتی، حق آزادی کار و غیره
حق مالکیت در جامعه یکی از مهم ترین حقوق هر فرد است.هر شخص و هر شهروندی این حق را داراست که آزادانه در هر جایی که بخواهد بتواند تملیک کند و از آن بهره کافی و لازم را ببرد.همچنین یک فرد می تواند به بازرگانی و تجارتی مشغول باشد که طبق قوانین آسیبی به مملکت و افراد نزند و از آن امرار معاش کند.
فعالیت‏ اقتصادی‏ خصوص‏ آزاد است‏. چنین‏ فعالیتی‏ نباید با مصالح‏ اجتماعی‏ مغایر باشد و یا موجب‏ لطمه‏ زدن‏ به‏ امنیت‏، آزادی‏ و حیثیت‏ افراد گردد. قانون‏ برنامه‏ ها و نظارت‏ های‏ مناسبی‏ را مقرر می‏ دارد تا فعالیت‏ های‏ اقتصادی‏ بخش‏ دولتی‏ و خصوصی‏ به‏ سوی‏ اهداف‏ اجتماعی‏ هدایت‏ و هماهنگ‏ شوند.اصل‏41
حقوق فردی و آزادی های عمومی نیز از زمره حقوق اساسی هر ملت است و هر ملت و هر جامعه ای نیز باید بر طبق فطرت انسانی و طبیعت انسانی قوانینی را در جهت بهره ی مناسب و کافی از این حقوق و آزادی ها تدوین نماید.رعایت حقوق انسانیت و جلوگیری از تجاوز آن نه تنها در بحث دولت بلکه در بحث تک تک افراد نیز می گنجد.این تنها دولت نیست که باید از تجاوز به حریم آزادی و حقوق فردی جلوگیری کند ؛چنانچه افراد نیز موظفند حقوق فردی و امتیازهای عمومی یکدیگر را محترم بشمارندو آن را رعایت کنند.پی بردن به کلام قانون ،نگرش انسانی به انسان دیگر و سر آخرکوشش رسیدن به احترام به خود نیز می تواند از جمله اعمالی باشد که هر فرد برای رعایت حقوق فردی باید انجام دهد.
پس وظیفه ی هر دولت خواه پادشاهی باشد خواه ریاست جمهوری،حفظ امنیت و آسایش افراد جامعه و جلوگیری از تجاوزهای داخلی و خارجی و احترام گذاشتن به حقوق شهروندی است.اگر حق آزادی بیان و عقیده مورد احترام قرار می گرفت می توانستیم شاهد جامعه ی آرمانی بین المللی باشیم.نقض آشکار حقوق بشر در این بعضی از کشورها و اعتراضات گسترده ی مردم (که اکنون مانند سوریه و بحرین و ... است) باعث شد که کشورهای دیگر نیز به طور خودکار پیش به سوی احترام به حقوق و آزادی های فردی بروند و نیز اصلاحاتی را نیز در نوع برخوردشان با مردم داشته باشند.بر اساس همین حقوق فردی و آزادی های عمومی است که بحث دموکراسی پیش می آید.اگر در جامعه ای از دموکراسی سالم و درست سخن می گویند ناخواسته به درست بودن و سالم بودن رعایت حقوق فردی پی میبریم.چرا که اگر حقوق فردی و آزادیهای عمومی در جامعه ای رعایت نشود و آن جامعه را جامعه ای با دموکراسی بدانند این تنها می تواند یک ادعای پوشالی باشد.
یکی از وظایف اصلی دولت ها، تأمین آزادی های فردی است که با وضع قوانین و مقررات مناسب مانع تعرض دیگران به حقوق و آزادی های شخصی می شود. قانون اساسی ایران، با پیش‌بینی فصل سوم (اصول 19 تا 42) تحت عنوان «حقوق ملت» مقرر می‌دارد: در جمهوری اسلامی ایران، آزادی و استقلال و وحدت ملی و تمامیت ارضی کشور، از یکدیگر تفکیک‌ناپذیرند و حفظ آن‌ها وظیفه‌ی دولت و آحاد ملت است.در اصل 22 قانون اساسی آمده است : «حیثیت، جان، مال، حقوق، مسکن و شغل اشخاص از تعرض مصون است مگر در مواردی که قانون تجویز کند

نقش دولت و قوه‌ی مجریه برای تضمین آزادی، در مقایسه با سایر قوا، مهم‌تر است. بر همین اساس به موجب اصل سوم قانون اساسی، دولت مکلف شده تا همه‌ی امکانات خود را برای امور زیر به کار برد:
*بالا بردن سطح آگاهی عمومی در همه‌ی زمینه‌ها، با استفاده‌ی صحیح از مطبوعات، رسانه‌های گروهی و وسایل دیگر؛
*محو هرگونه استبداد و خودکامگی و انحصارطلبی؛
*تامین آزادی‌های سیاسی و اجتماعی در حدود قانون؛
*مشارکت عامه‌ی مردم در تعیین سرنوشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خویش؛
*تامین حقوق همه جانبه‌ی افراد، از زن و مرد و ایجاد امنیت قضایی عادلانه برای همه و تساوی عموم در برابر قانون.
در کل میتوان با تدوین قوانین مناسب و اجرای صحیح آن به حقوق و آزادی های فردی احترام گذاشت و آنها را به نوعی جزیی از قوانین رفتاری هر فرد در آورد؛که این کار فقط در آرمان شهرهای ادبیاتی قابل تصور می باشد.

برنامه دویست و سی و نهم به تاریخ 2017 / 08/ 15

سخنان حکیمانه : مریم مرادی

http://www.bashariyat.de/ArchivRadio/239/hakimaneh.mp3


معرفی کتاب : مریم مرادی

http://www.bashariyat.de/ArchivRadio/239/moradiketab.mp3

۱۳۹۶ مرداد ۲۲, یکشنبه

دریچه ای رو به اگاهی (بررسی اسیب های اجتماعی جوانان با رویکرد حقوق بشری)

نظر به اینکه موضوع جوان و شناسایی حقوق بشر آنها یکی از دغدغه های نهادهای بین المللی است ، اهمیت این موضوع در جمهوری اسلامی ایران تا چه اندازه مورد ارزیابی قرار میگیرد ؟
نقش دولتها در شناسایی حقوق بشر برای جوانان چگونه است ؟
با نگاهی به محدودیت های موجود برای جوانان در ایران همچون شکاف طبقاتی – تبعیض جنسیتی – وجود بالاترین نرخ بیکاری در کشور – عدم دسترسی به آموزش و نداشتن نمایندگان سیاسی جوان در کشور – جوانان چگونه میتوانند به حقوق خود دست یابند ؟

تهیه و تولید برنامه  : کمیته اموزش و پژوهش - کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

میهمان برنامه :  دکتر فرح دوستدار ( محقق  و نویسنده )

با اجرای : خانم مریم مرادی( فعال حقوق بشر )

https://www.youtube.com/watch?v=qyX3jtoO1QI

  چهل و دو سال بوده اید . دیگر بس است . باید برای همیشه در زباله دان تاریخ با بدترین نام دفن شوید . ای منفورترین موجوداتی که نمیشود گفت چه ه...