۱۳۹۵ آبان ۵, چهارشنبه

تحقق صلح در جهانی عاری از سلاح

24 تا 30 ام  اکتبر هفته خلع سلاح در سال 1978 توسط سازمان ملل متحد با هدف کنترل، کاهش، محدود کردن و از بین بردن سلاح نامگذاری شد. مفهوم خلع سلاح در عبارتی ساده به معنای فعالیت هایی در راستای کاهش و یا محدود کردن و یا از بین بردن سلاح است. همچنین می توانیم بگوییم که خلع سلاح بخشی از فرایند اقتصادی، سیاسی، فنی و نظامی هر کشور به منظور کاهش و از بین بردن سلاح است . در هفته خلع  سلاح، تمرکز اصلی دوستداران صلح وسازمان های جهانی در متقاعد کردن ملت ها برای از بین بردن سلاح های کشتار جمعی مانند سلاح های هسته ای است .

با وجود تلاش های بین المللی در جهت خلع کامل سلاح، تجارت اسلحه امروزه به یکی از بزرگترین تجارت‌ها در سطح جهانی تبدیل‌شده‌است .

 هر ساله حدود 12 میلیارد فشنگ در سراسر جهان تولید می‌شود. روزانه حدود 1500 نفر قربانی خشونت‌های مسلحانه می شوند و در اثر این خشونت‌ها اکنون بیش از 43 میلیون نفر در سراسر جهان بی خانمان و آواره شده‌اند. به صورت میانگین در هر دقیقه یک انسان در دنیا جانش را به دلیل خشونت‌ها و درگیری‌های نظامی از دست می‌دهد. وقوع این جنگ‌ها به تجارت اسلحه و تجهیزات نظامی رونق ویژه‌ای بخشیده است.امروزه سوداگری اسلحه اولین شاخه بزرگ اقتصاد جهان را تشکیل می‌دهد .
ازحجم کل تجارت جهانی در سال حداقل 16 درصد آن مربوط به تجارت اسلحه است. به عبارت دیگر، تقریباً روزی بیش از دو میلیارد دلار صرف اسلحه می‌شود. این در حالیست که اگر هر سال فقط 40 میلیارد دلار صرف مبارزه با بیسوادی و فقرزدایی شود، پس از ده سال جهل و فقر ریشه کن شده و تمامی مردم دنیا از سواد و بهداشت و تغذیه کافی برخوردار می‌شوند .
هفته خلع سلاح فرصتی مهم برای بالا بردن آگاهی مردم و دولت هاست در این جهت که خلع سلاح یک راهکار کلیدی برای ایجاد یک جهان صلح آمیزاست. هدف ازگرامیداشت این هفته آموزش به همه مردم جهان است در این راستا که چگونه می توانیم بدون سلاح، از جهانی صلح آمیز بهره مندشویم. ازجمله اهداف دیگر برگزاری این مراسم، دعوت از تمامی کشورها برای ارائه اطلاعاتی در خصوص خطر مسابقه تسلیحاتی، ضرورت جهانی برای کاهش سلاح، اثرات مخرب زیست محیطی سلاح ها و افزایش درک عمومی برای وظیفه ضروری کشورها درجهت خلع سلاح است. امیدواریم روزی فرا رسد که با داشتن جهان عاری از سلاح، همه مردم جهان در صلح و امنیت زندگی کنند.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

  چهل و دو سال بوده اید . دیگر بس است . باید برای همیشه در زباله دان تاریخ با بدترین نام دفن شوید . ای منفورترین موجوداتی که نمیشود گفت چه ه...