۱۳۹۴ آبان ۳, یکشنبه

گزارش ماهانه وضعیت حقوق بشر در ایران در مهر ماه 94

گزارش ماهانه؛ نگاهی اجمالی به وضعیت حقوق بشر ایران در مهر ۹۴

گزارش ماهانه؛ نگاهی ا


خبرگزاری هرانا – آنچه در پی می آید گزارش اجمالی و ماهیانه وضعیت حقوق بشر در ایران در دوره زمانی مهرماه ۹۴ است که به همت نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تهیه شده است، این گزارش با توجه به حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروه های مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمی تواند بازتاب دهنده کامل وضعیت حقوق بشر در ایران باشد.
لازم به یادآوری است بخش آمار این تشکل بصورت سالانه گزارش مفصل تر خود را از وضعیت حقوق بشر در ایران به اشکال آماری و تحلیلی منتشر می کند.
گزارش تفصیلی، آماری نقض حقوق بشر در مهرماه ۱۳۹۴
در مهر ماه سال ۱۳۹۴ نقض سامانمند حقوق بشر در ایران همچون گذشته ادامه داشت و این ماه با اعدام ۳۲ نفر در شهرهای اردبیل، شیراز، کرج، کازرون، بندرعباس، رشت، قزوین و یزد به پایان رسید.
از برجسته ترین گزارش های اعدام در این ماه باید به اجرا حکم اعدام سه متهم به محاربه در خیابان ارشاد کازرون در ملاء عام و اعدام ۶ زندانی در یزد اشاره کرد که اغلب این اعدام ها مخفیانه و بدون پوشش رسانه های دولتی انجام شد.
یکی از مورد توجه‌ترین و بحث‌برانگیزترین گزارشات در این زمینه، اعدام فاطمه سالبهی بود که در ۱۷ سالگی به اتهام قتل همسرش بازداشت شده و پس از رسیدن به سن بلوغ حکم قصاص وی علیرغم اعتراضات سازمان های داخلی و بین المللی اجرا شد، اعدام فاطمه سالبهی یکی از اولین موارد اجرای حکم اعدام کودکان بزهکار پس از اجرای قانون جدید مجازات اسلامی محسوب می شد و به نگرانی ها درباره ادامه اعدام کودکان بزهکار در ایران دامن زد.
در مهردماه ۱۳۹۴ در کنار تمام اعدام های صورت گرفته شاهد بخشش و نجات ۱۶ نفراز محکومین به قصاص بودیمکه نجات جان یک محکوم به اعدام با همیاری هنرمندان عرصه موسیقی و بخشش یک محکوم به اعدام پس از ۱۲ سال از جمله آنها بود.
این ماه همچنین با تداوم تعرض به حقوق اولیه اقلیت‌های قومی و دینی در ایران همراه بود که بارزترین آنها، صدور شش ماه حبس برای یک فعال مدنی در آستارا، بازداشت یک فعال مدنی در مشکین شهر و همچنین بیش از چهارصدهزار کودک افغانی موفق به ثبت نام در مدرسه نشدند.
در رابطه با نقص حقوق شهروندان بهایی نیز همانند گذشته شاهد موارد متعدد تبعیض و آزار و اذیت بودیم، گزارشات سه شهروند بهایی در گرگان محاکمه شدند و آغاز محکومیت دو شهروند بهایی در یزد از جمله آنان بود.
یکی از بارزترین گزارشات تضییع حقوق بهاییان در رابطه با مصادره زمین های کشاورزی یک شهروند بهائی در سمنان بود.
در زمینه حقوق شهروند اهل سنت نیز گزارشاتی منتشر گردید از جمله، بازداشت مجدد ماموستا محمد برائی وبازداشت ۶ تن در استان گلستان بود.
درزمینهٔ حقوق کودکان نیز گزارش هایی منتشر شد که برجسته‌ترین آن‌ها عبارت بود از خرید قولنامه‌ای دختر یک ساله در مشهد، هفتاد و پنج هزار کود‌ک پشت د‌ر مد‌رسه ماند‌ند ، مرگ دو کودک بر اثر برق گرفتگی.
درزمینه حقوق اولیه زنان در ایران همچنان در ماهی که گذشت قدم جدی برای تحقق شعار برابری جنسی از سوی دستگاه حاکمه برداشته نشد، زنان ایرانی همچنان شاهد نقض متعدد حقوق خود بودند، از پراهمیت‌ترین گزارش های نقض حقوق بشر در حوزه حقوق زنان به نیلوفر اردلان همچنان به دنبال پاسپورت برای حضور در بازی های بین المللی‌،دستگیری یک خواننده و مدلینگ زن در استان البرز،رد صلاحیت دولت توسط یک نماینده مجلس در طرح موضوع اصلاح قانون خروج زنان از کشورو درخواست مجدد آمنه بهرامی(قربانی اسید پاشی اصفهان) از مسئولان؛ کمک کنید راحت نفس بکشم بود.
رویدادها و اخبار کارگری در مهرماه نیز به سان ماه‌های گذشته پرشمار بود از جمله انها، مرگ ۱۳۷ کارگر تهرانی در حوادث کار در پنج ماه نخست سال، حسن رسول نژاد به زندان رفت، پنجاه کارگر کربنات سدیم اخراج شدند، تجمع کارگران اخراجی شرکت کشت و صنعت کارون در مقابل فرمانداری شوشتر، بازداشت یک فعال کارگری در تبریز و همچنین در این ماه ۱۱ گزارش مربوط به مرگ کارگران در محل کار بود.
در حوزه اصناف و حقوق صنفی هم این ماه خالی از حوادث نبود چنانکه رامین زندنیا عضو انجمن صنفی معلمان به همراه خانواده بازداشت شد، جمع‌آوری مانتوهای آستین کوتاه و جلو باز از بازار و همچنین برداشت از حقوق کارمندان به عنوان کمک به مردم یمن از برجسته ترین های این رسته بودند.
درزمینهٔ ی بهداشت و محیط‌ زیست در این ماه گزارش های اندکی منتشر شد که غالب آن‌ها با موضوع آلودگی هوا و محیط‌ زیست در کشور بود که از جمله مهمترین آن هشت برابر حد مجاز؛ ریزگردها در آبادان و خرمشهر است.
توجه خاص به موارد نقض حقوق بشر
در این بخش سعی شده به گزارش‌هایی از نقض حقوق بشر در مهرماه که با حساسیت و توجه بیش‌تری از سوی افکار عمومی مواجه شدند، اشاره شود. بدیهی ست که این توجه بیش‌تر، الزاماً به معنی شاخص‌تر بودن این دسته از گزارش‌ها به لحاظ حجم نقض حقوق بشر نیست.
همچنین اعدام فاطمه سالبهی را نیز باید در زمره پرتوجه ترین گزارش های مهرماه دانست
گزارش‌های حقوق بشری، در سایه‌ی کم توجهی
در مقابل بخش قبل، بسیاری از گزارش‌های حقوق بشری اساساً باکم توجهی و بعضاً بی‌توجهی رسانه‌ها و افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی که به هر ترتیب تشکیل‌دهنده‌ی قسمتی از افکار عمومی هستند، روبه‌رو شدند. گفتنی است این نوع کم توجهی‌های بعضاً غیر تعمدی یا بعضاً تبعیضات هدفمند، زمینه بیشتری از تداوم و گسترش نقض حقوق بشر را فراهم می‌آورد.
برای انتخاب مورد اول در این دسته باید به بیش از شش سال بلاتکلیفی هفت زندانی سنی‌مذهب اشاره کرد که علیرغم اهمیت با واکنش و حساسیت زیادی در افکار عمومی روبرو نشد. همچنین شش زندانی در کرج اعدام شدند، متهم به قتلی که با وجود رضایت اولیای دم باز هم در خطر اعدام است، اعدام ۶ زندانی در یزد، متهم به قتل، ۶۰ روز تا اعدام فاصله دارد / ۴۰۰ میلیون تومان تا آزادی نیز از دیگر گزارشاتی بود که در سایه کم توجهی از سوی افکار عمومی قرار گرفتند.
منبع:https://hra-news.org/fa/periodical/a

۱۳۹۴ آبان ۱, جمعه

برنامه هشتاد و پنجم به تاریخ 22.10.2015

گزارشی از وضعیت دانشجویان ستاره دار : مریم مرادی

http://bashariyat.de/ArchivRadio/85/10.21.2015_17-12-29.mp4

رد صلاحیت دولت توسط یک نماینده مجلس در طرح موضوع اصلاح قانون خروج زنان از کشور



zohreh tayeb zadeh
خبرگزاری هرانا ـ یک نماینده مجلس با بیان اینکه خروج زنان از کشور با اجازه همسر مبتنی بر قواعد اسلامی است، گفت که برخی مسئولان با تأسی از اندیشه‌های فمینیستی ادای غربی‌ها را درمی‌آورند و وارد ضوابط حقوقی می‌شوند که در صلاحیت مسئولان دولتی نیست.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از فارس، زهره طبیب زاده نوری با انتقاد از طرح موضوعاتی مانند اصلاح قانون گذرنامه و خروج زنان از کشور بدون اجازه همسر، گفت: “ما یک قواعد حقوقی داریم که مبتنی بر قواعد اسلامی است و این شأن فقها است که در مورد قواعد و قوانین حقوقی اظهار نظر کنند”.


وی ادامه داد: “نه تنها قانون خروج زنان از کشور با اجازه همسر بلکه ده‌ها قانون دیگر در زمینه حقوق زنان یا مسئولیت‌های زنان و مردان وجود دارد که اسلام در مورد آنها نظر داده است و شأن فقها است که در مورد آنها اظهار نظر کنند”.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: “بنده فکر می‌کنم درصورتیکه مسئولان حوزه زنان بدون مطالعه و بدون درک مسائل قضایی اسلام درمورد حقوق زنان، به صورت مجزا بر اساس دیدگاه و اندیشه‌های فمنیستی اظهار نظر کنند جز اینکه در جامعه فلش سطحی نگری و خروج از اعتقادات مسلم دینی بر آنها میخورد هیچ بازخورد دیگری برای زنان ندارد”.
طبیب زاده اظهار داشت: “گاهی اوقات زنان ما با تأسی از اندیشه‌های فمینیستی سعی می‌کنند ادای فمینیست‌های غربی را دربیاورند و تحت عنوان دفاع از حقوق زن وارد چهارچوب‌ها و ضوابط حقوقی بشوند که اصلا شأن ورود در این مباحث را ندارند”.
وی ادامه داد: “این موضوع جز اینکه افکار عمومی را علیه زنان تحریک کند هیچ حسن دیگری ندارد به اعتقاد بنده این در صلاحیت هیچکدام از مسئولان دولتی نیست و افرادی که فاقد سواد و بضاعت علمی در این زمنیه هستند بهتر است که از طرح این مباحث اجتناب و از این حوزه‌ها خروج کنند”.




منبع : https://hra-news.org/fa/?p=66076

هفتاد و پنج هزار کود‌ک پشت د‌ر مد‌رسه ماند‌ند‌

خبرگزاری هرانا ـ محمد لطفی، نمایند‌ه سمن‌ها د‌ر اتاق فکر شورای ساماند‌هی کود‌کان کارو خیابان از محرومیت ۷۵ هزار کودک کلاس اولی، از نشستن د‌ر کلاس های د‌رس خبر داد و از نیازهای کودکان در حوزه حقوق ایشان در جامعه ایران سخن گفت.
خبرگزاری هرانا به نقل از روزنامه قانون، گزارشی را که از تلاش برای احیای حقوق کودکان در ایران تهیه شده است، در اختیار خوانندگان قرار می دهد.
کود‌کان زیاد‌ی د‌یروز و امروز را د‌ر جشن و شاد‌ی گذراند‌ند‌، یا د‌ر فضای مد‌رسه یا د‌ر محیط خانه، روز جهانی کود‌ک باعث شد‌ تا لبخند‌ بر لبان خیل عظیمی از کود‌کان این سرزمین بنشیند‌ و روز جهانی خود‌ را جشن بگیرند‌، اما د‌ر میان همین کود‌کان، بود‌ند‌ آنها که یا غم نان د‌اشتند‌ یا غم خانواد‌ه و مفهومی از روز جهانی کود‌ک نمی د‌انستند‌، کود‌کانی که از حقوق بسیاری د‌ر این مملکت محرومند‌ و حتی شوقی برای نشستن پشت نیمکت مد‌رسه را ند‌ارند‌، از بی عد‌التی های اجتماعی گرفته تا گسست بنیان خانواد‌ه، بسیاری از کود‌کان این سرزمین را از حق تحصیل محروم کرد‌ه تا آنجا که همین چند‌ روز قبل که اول مهر بود‌ و کود‌کان زیاد‌ی راهی مد‌رسه شد‌ند‌، ۷۵ هزار کود‌ک کلاس اولی، از نشستن د‌ر کلاس های د‌رس محروم شوند‌ و بارد‌یگر نامهربانی، روی خود‌ را به کود‌کان نشان د‌هد‌.
نمایند‌ه سمن‌ها د‌ر اتاق فکر شورای ساماند‌هی کود‌کان کارو خیابان با اذعان براینکه حمایت از کود‌کان با حمایت از کود‌کی متفاوت است، د‌ر این باره می گوید‌: حمایت از کود‌کان اولین گامی است که باید‌ برد‌اشته شود‌ یعنی کود‌ک به عنوان یک انسان زند‌گی می‌کند‌ و نیازهایی د‌ارد‌ که باید‌ برآورد‌ه شود‌.
از جمله بهد‌اشت، مسکن و آموزش اما وقتی سخن از حمایت از کود‌کی است یعنی کود‌کان د‌ر یک روابط اجتماعی قرار د‌ارند‌ و باید‌ خلاقیت‌شان تقویت شد‌ه و به مشارکت گرفته شوند‌. محمد‌ لطفی براین باور است که د‌ولت توانایی حل مشکلات کود‌کان کار و کود‌کان د‌ر معرض آسیب را د‌ارد‌  اما هماهنگی لازم را ند‌ارد‌، به این معنا که اگر منابع موجود‌ ساماند‌هی و سازماند‌هی د‌رستی شوند‌ به راحتی می‌توان مسئله را حل کرد‌ه و به مسئله کود‌کی و پرورش خلاقیت کود‌کان رسید‌.
وی موضوع بازماند‌ن کود‌کان از تحصیل و لزوم حمایت از حقوق آنها را از وظایف اصلی د‌ولت می د‌اند‌ و د‌ر این رابطه به آیین‌نامه اجرایی حمایت اجتماعی از کود‌کان کار و خیابان اشاره کرد‌ و گفت: “چهار  د‌رخواست کرد‌ه ایم که از طریق وزیر رفاه اقد‌امی شود‌ تا شاید‌ وزارت بهد‌اشت و صد‌او سیما وارد‌ این عرصه شوند‌، زیرا تنها وزارت بهد‌اشت، وزارت کشور و صد‌ا وسیما باقی ماند‌ه‌اند‌ که باید‌ آیین‌نامه را تصویب کنند‌ و بعد‌از آن آیین‌نامه مذکور اجرا شود‌. لطفی با بیان اینکه از مسئولان د‌ولتی د‌رخواست کرد‌یم سازمان فنی و حرفه‌ای مربیانی را د‌ر اختیار سمن‌ها قرار د‌هد‌”، افزود‌: “همچنین پیشنهاد‌ د‌اد‌یم به کمک NGOها یک سلسله آموزش‌ها و مهارت‌هایی به کود‌کان د‌اد‌ه شود‌. ضمن آنکه به مربیان فعال د‌ر سمن‌ها مد‌ارک رسمی د‌اد‌ه شود‌”.
۲۱۰ هزار د‌انش‌آموز افغانستانی د‌ر مد‌ارس
نمایند‌ه سمن‌ها با اشاره به آمارهای ارائه شد‌ه د‌رباره وضعیت کود‌کان کار د‌ر ایران اظهار کرد‌: “۷۵ هزار کلاس اولی بازماند‌ه از تحصیل د‌ر کشور د‌اریم و این د‌رحالی است که ۶۰ هزار د‌انش‌آموزافغانستانی د‌ر مد‌ارس کشور حضور د‌اشتند‌ که پس از فرمان رهبری مبنی بر لزوم آموزش کود‌کان افغانستانی ۱۵۰ هزار د‌انش‌آموز د‌یگر نیز به مجموعه این د‌انش‌آموزان اضافه شد‌ند‌”.
وی با اشاره بر وجود‌ ۱۱۰ مد‌رسه یک‌نفره د‌ر کشور بیان کرد‌: “مسئولان آموزش و پرورش عنوان کرد‌ه اند‌ که نه تنها تمایلی ند‌ارند‌ هیچ د‌انش‌آموزی از تحصیل باز بماند‌ بلکه نمی‌خواهند‌ هیچ د‌انش‌آموزی به د‌لیل شرایط زند‌گی خود‌ از سایر د‌انش آموزان استثنا و جد‌ا شود‌ که این رویکرد‌ برخلاف موضعی بود‌ که اوایل وجود‌ د‌اشت”.
لطفی با بیان اینکه شورای ساماند‌هی کود‌کان کار و خیابان د‌ر ۱۵ استان کشور فعال شد‌ه است، ‌اضافه کرد‌: “وزیر تعاون عنوان کرد‌ه چنانچه تا هفته آیند‌ه آیین‌نامه حمایت اجتماعی از کود‌کان کار و خیابان تصویب شود‌ از این پس نام شورای ساماند‌هی کود‌کان کار و خیابان به شورای حمایت اجتماعی از کود‌کان کار و خیابان تغییر خواهد‌ یافت، اما تمام این اقد‌امات مستلزم آن است که سازمان‌های پیش‌تر اشاره شد‌ه این آیین‌نامه را تصویب کنند‌”.
بازگشت ۸ هزار کود‌ک بازماند‌ه از تحصیل به چرخه تحصیل
وی با تاکید‌ براینکه براساس طرح پایلوت انجام شد‌ه د‌ر خصوص کود‌کان بازماند‌ه از تحصیل ۸ هزار نفر از این کود‌کان به چرخه آموزش بازگشتند‌، عنوان کرد‌: اگرچه هنوز فاصله تا رسید‌ن به آنچه که مطلوب سمن‌هاست زیاد‌ است، اما رویکرد‌ فعلی نشان‌د‌هند‌ه آن است که علاقه برای اقد‌ام د‌ر این حوزه وجود‌ د‌ارد‌. به علاوه ما باید‌ تا سال ۲۰۱۶ به کمیته حقوق کود‌ک سازمان ملل گزارشی د‌رباره اقد‌امات انجام شد‌ه د‌ر کشور د‌ر خصوص حقوق کود‌ک ارائه د‌هیم.
اقد‌اماتی که تاکنون د‌ر خصوص حمایت از کود‌کان انجام شد‌ه انصافاً خوب است و امید‌واریم این تغییرات از حالت پروژه‌ای خارج شد‌ه و وارد‌ ساختار شود‌.
زیرا پروژه موقتی بود‌ه و ابتد‌ا و انتها د‌ارد‌ و بعد‌ از مد‌تی به پایان می‌رسد‌، اما وقتی موضوع وارد‌ ساختار قانونی می‌شود‌، این رویکرد‌ د‌ر هر د‌ولتی اد‌امه خواهد‌ د‌اشت.
وی با بیان اینکه به همت مرجع ملی حقوق کود‌ک و همکاری وزارت تعاون سامانه اطلاعاتی د‌ر خصوص کود‌کان د‌ر حال ایجاد‌ است، اد‌امه د‌اد‌: “د‌ر این سامانه مشخصات تمامی کود‌کان با توجه به شماره ملی آنان ثبت و قابل پیگیری بود‌ه و مشخص می‌شود‌ کود‌ک د‌ر کجا زند‌گی می‌کند‌ و چگونه می‌توان از وی حمایت کرد‌.این فعال حقوق کود‌ک با بیان اینکه فقر چند‌ بعد‌ی بود‌ه و حمایت هم باید‌ چند‌ بعد‌ی باشد‌، افزود‌: انواع و عمق فقر متفاوت است و د‌ر نتیجه نیازهای افراد‌ با یکد‌یگر فرق د‌اشته و حمایت‌های اجتماعی متفاوتی نیز مورد‌ نیاز است لذا برای تد‌وین یک نظام اجتماعی باید‌ به نظام جامع اطلاعاتی د‌ست پید‌ا کرد‌ که ایجاد‌ بانک اطلاعاتی کود‌کان اقد‌امی مناسب د‌ر این خصوص است و اگر براساس کار کار‌شناسی انجام شود‌ تاثیر خوبی د‌ر کاهش آسیب‌ها و پیشگیری از جرائم خواهد‌ د‌اشت”.
کمیته کود‌کان د‌ر معرض اعتیاد‌ ایجاد‌ می‌شود‌
لطفی از وجود‌ بسته حمایتی د‌ر خصوص حمایت از کود‌کان آسیب‌د‌ید‌ه د‌ر معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه نیز خبر د‌اد‌ و گفت: “این سازمان قصد‌ د‌ارد‌ حمایت‌هایی را د‌ر سطح مد‌ارس از کود‌کان و نوجوانان به عمل آورد‌”.
همچنین د‌ر این نشست قرار شد‌ چند‌ کمیته برای حمایت از کود‌کان شکل بگیرد‌ از جمله آنکه کمیته کود‌کان د‌ر معرض اعتیاد‌ ایجاد‌ شد‌ه و کمیته کود‌کان بازماند‌ه از تحصیل مستقر د‌ر آموزش و پرورش تقویت شود‌. این حقوقد‌ان با اشاره به طرح مباحثی د‌ر خصوص بیمه کود‌کان، اجباری کرد‌ن آزمایشات ژنتیک و بیمه د‌ند‌ان کود‌کان زیر ۱۴ سال د‌ر این جلسه عنوان کرد‌: “همچنین د‌ر خصوص پراکند‌گی صد‌ور مجوز برای فعالیت NGOها صحبت شد‌ و اینکه اگرچه صد‌ور مجوز برای سمن‌ها تا حد‌ود‌ی تسهیل شد‌ه اما استان‌ها هنوز د‌ر جریان آن قرار ند‌ارند‌ و این رویکرد‌ د‌ولت که قصد‌ د‌ارد‌ مسائل مرتبط با مشارکت اجتماعی را تسهیل کند‌ تا به د‌ست استان‌ها و شهرستان‌ها برسد‌ کمی با اختلال مواجه می‌شوند‌ که نکته‌ای قابل انتقاد‌ است”.

چادری شدن هزاران دختر دبستانی در ده سال گذشته

hegab ejbari
خبرگزاری هرانا ـ مرکز تحقیقات و طرح های کاربردی حجاب (ریحانه النبی) از چادری شدن هزاران دختر دبستانی طی ده سال گذشته خبر داده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از عدالت برای ایران، نوزدهم مهر هزاران دختر دبستانی در ده سال گذشته  به دلیل “طرح ملی حجاب مدارس” چادری شده اند، براساس آمارهای مرکز تحقیقات و طرح‌های کاربردی حجاب (ریحانه النبی)، نزدیک به ۱۸ هزار دختربچه بین ۷ تا ۱۲ سال در سال تحصیلی گذشته از سوی طلبه‌های مستقر در مدارس ابتدایی دخترانه هفت استان ایران تحت آموزش و تشویق برای پوشیدن چادر قرار گرفته‌اند.
همین موسسه اعلام می کند که فقط در سال ۱۳۹۰، هزار و ۴۴۰ نفر در شهر تهران و ۶۸۲۶ هزار و ۸۲۶ نفر در شهرهای مشهد، ارومیه، اصفهان، شیراز، کاشان، ساری و شهرری تحت آموزش‌های طلبه‌های زن، چادری شده‌اند. در این طرح که از سوی وزارت آموزش و پرورش حمایت می‌شود، دختران دبستانی تحت آموزش‌های خاص قرار می‌گیرند و در صورت چادری شدن، جوایز متعددی دریافت می‌کنند و از امتیازهایی مثل بلیت مجانی برای مراکز فرهنگی و ورزشی و همینطور، شرکت در برنامه‌های کودک تلویزیون برخوردار می‌شوند. این طرح قرار است به تدریج در تمامی مدارس کشور اجرا شود.
عدالت برای ایران، به مناسبت ۱۹ مهر، روز جهانی دختربچه ها، ضمن انتشار این آمار، نگرانی خود را از نقض حقوق کودکان دختر در ایران به دلیل اجبار به رعایت حجاب اسلامی ابراز می دارد. اینفوگرافیک “مدرسه، با مانتو و مقنعه“، که به همین مناسبت منتشر شده، واقعیات و آمارهای مربوط به حجاب دختربچه‌ها را به طور خلاصه نشان می‌دهد. ‌
عدالت برای ایران پیش از این در یک گزارش تحلیلی، آمارهای یادشده را به علاوه سایر موارد نقض حقوق دختربچه‌ها به دلیل حجاب اجباری به کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد تسلیم کرده بود. این کمیته قرار است در بهمن ماه امسال به وضعیت حقوق کودکان در جمهوری اسلامی ایران رسیدگی کند.
رعایت نکردن قوانین حجاب در ایران مجازات حبس و جریمه نقدی در پی دارد و از آنجا که سن مسئولیت کیفری برای دختران ۹ سال است، ‌دختربچه‌هایی که حجاب را رعایت نکنند از سن ۹ سالگی مجرم به حساب آمده و می‌توانند مورد مجازات قرار بگیرند.
آماردقیق بازداشت یا توبیخ دختران زیر ۱۸ سال به دلیل رعایت نکردن حجاب هیچ‌گاه به صورت رسمی اعلام نشده اما اظهارات مقامات رسمی انتظامی برخورد با کودکانی که حجاب کامل اسلامی ندارند را تایید می‌کند. به عنوان نمونه سرهنگ رضا حسینی، فرمانده گرمسار اعلام کرده که ۸۲ درصد زنانی که در طول شش ماه نخست سال ۱۳۸۶ به اتهام “بدحجابی” بازداشت شده‌اند، بین ۱۶ تا ۲۶ سال داشته‌اند، همچنین به گفته علیرضا افشار، معاون اجتماعی وزیر کشور ۶۷ درصد بازداشت شدگان به دلیل عدم تطبیق با قوانین حجاب طی دو ماه اردیبهشت و خرداد در سال ۱۳۸۹ بین ۱۶ تا ۲۰ سال داشته‌اند. در گزارشی که سال ۱۳۸۹ از سوی نیروی انتظامی ایران منتشر شد نیز آمده است که هشت دهم درصد زنان  بازداشت شده به اتهام “بدحجابی” کمتر از ۱۵سال و ۴۶ درصد آنها نیز بین ۱۶ تا ۲۰ سال داشته‌اند.
دخترانی که برای نقض قوانین حجاب به طور موقت دستگیر شده اند، در کنار مجرمان با اتهام جرائم مواد مخدر و دیگر اشکال جرائم نگه داری می شوند، و مورد برخوردهای توهین آمیز در هنگام بازداشت قرارمی گیرند. بازداشت و بدرفتاری دختران زیر ۱۸ سال به دلیل رعایت نکردن حجاب کامل اسلامی ناقض مواد ۱ و ۳۷ کنوانسیون حقوق کودک است و آنها را  مشمول آیین دادرسی مشابه بزرگسالان  قرار می دهند.
با وجود اینکه بر اساس قوانین اسلامی دختران پس از ۹ سالگی ملزم به رعایت حجاب اسلامی هستند٬ مقررات آموزش و پرورش دختران را از ۷ سالگی مجبور به رعایت حجاب می‌کند و بیش از شش میلیون دختر دانش آموز زیر ۱۸ ساله که براساس مقررات بین‌المللی کودک محسوب می‌شوند، موظف به پوشیدن مقنعه و مانتو و شلوار هستند.
علاوه بر این رعایت نکردن حجاب کامل اسلامی  می‌تواند تبعاتی همچون توبیخ مدیران و معلمان مدارس، هشدار و یا کم کردن نمره انضباط و محرومیت از برخی تشویق‌ها و مزایا را در پی داشته باشد. گزارش های رسیده به عدالت برای ایران نشان می دهد که برخی دانشآموزانی که از مقررات حجاب در مدارس سرپیچی کرده‌اند،‌ مورد توهین و آزار قرار گرفته و حتی موقتا از مدرسه اخراج شده‌اند.
قوانین حجاب جمهوری اسلامی به طور مستقیم بر حقوق دختران برای آموزش و پرورش، اوقات فراغت، ورزش و فعالیت های فرهنگی تاثیر می گذارد و داشتن حجاب پیش شرط استفاده از حقوق اولیه خود در مدرسه و دیگر فضاهای آموزشی است.
عدالت برای ایران در گزارش تحلیلی که به کمیته حقوق کودک سازمان ملل ارسال کرده است، ضمن ذکر موارد یادشده، خواهان  “لغو کلیه قوانین و مقررات تحمیل کننده حجاب اجباری بر زنان و دختران” و “پایان دادن به لزوم رعایت حجاب به عنوان پیش شرط استفاده از حق  آموزش و پرورش و مشارکت کامل در فعالیت های فرهنگی، هنری، تفریحی و اوقات فراغت” شده است.
عدالت برای ایران همچنین با اشاره به آزار و اذیت دختران زیر ۱۸ سال از سوی پلیس و نیروهای بسیج از سازمان ملل خواسته است که ایران را ملزم به “پایان دادن به آزار و اذیت، سوء‌استفاده و بازداشت دختر بچه‌ها به خاطر عدم رعایت حجاب اجباری”٬ “ضمانت این که کودکان در معرض شکنجه و بدرفتاری های دیگر به دلیل نداشتن حجاب یا پوشیدن لباس های نامناسب (بد حجابی) قرار نمی‌گیرند” و “شناسایی، محاکمه و مجازات تمام عوامل دولتی و غیردولتی که  کودکان را به دلیل لباس و حجاب شان  موردآزار و اذیت و بدرفتاری قرار می دهند” کند.

۷۰۰ دانش آموز افغانستانی بدون شناسنامه در ایران

50
خبرگزاری هرانا ـ انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده با کمک یونیسف، شرایط تحصیل ۷۰۰ دانش آموز افغانستانی بدون شناسنامه در ایران که حدود ۲ درصد از کل دانش آموزان اتباع خارجی بازمانده از تحصیل هستند را به طور رایگان در دو مدرسه دخترانه و پسرانه در مقطع ابتدایی در منطقه شورآباد فراهم کرده است.



۱۳۹۴ مهر ۱۶, پنجشنبه

بازداشت – زندان – اعدام فعالین کرد در جمهوری اسلامی ایران

دو سال از اعدام فرزاد کمانگر - معلم کرد - و سه فعال کرد دیگر فرهاد وکیلی، علی حیدریان، و شیرین علم هولی توسط جمهوری اسلامی ایران در 19 اردیبهشت 1389 در زندان اوین می گذرد. بسیاری از مردم ایران و جهان از شنیدن خبر این اعدامها شوکه شدند .
اعدام یک راننده تاکسی بدون یک روز فعالیت سیاسی به بهانه کمک مالی 200هزارتومانی به برادرکوچکش (مهدی اسلامیان)
اعدام یک جوان کرد بیمار که تنها جرمش کردبودن و سنی بودن است بعد از ماه ها شکنجه جسمی وروحی (علی حیدریان )
اعدام یک معلم کرد آزاده و فعال حقوق بشر به جرم آزادگی (فرزاد کمانگر)
اعدام شیرین علم هولی زن جوان کرد که سواد و فارسی را در زندان آموخت .
اعدام فرهاد وکیلی پدری با فرزندان خردسال که اساسا هیچ منبع خبری از او یاد نکرده است.
وقتی به زندگی نامه این افراد نگاه می کنیم مشخصه بارز تمامی آنها ، عادی بودن و نامعروف بودن است .

اعضای کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی به استناد مفاد ماده 3 اعلامیه جهانی حقوق بشر اینکه ( هر فردی حق زندگی – آزادی و امنیت شخصی را دارد . )  اجرای حکم اعدام برای این شهروندان عزیز را محکوم نموده و خواهان اجرای عدالت در حکومت جمهوری اسلامی میباشد .

۱۳۹۴ مهر ۱۱, شنبه

فراخوان جلسه ماهانه نمایندگی مالزی 2 اکتبر 2015

مریم مرادی : بعنوان سخنران جلسه

موضوع : ارائه گزارش و تحلیل اخبار نقض حقوق بشر در ماه گذشته

اتاق پالتاک نمایندگی مالزی

http://bashariyat.org/?p=3945

۱۳۹۴ مهر ۹, پنجشنبه

زن باردار در برابر شوهر و فرزندش خود را به آتش کشید

 


خبرگزاری هرانا ـ زن بارداری در مقابل چشمان همسر و فرزندش اقدام به خودسوزی کرد.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از روزنامه خراسان، ساعت ۱۱ صبح جمعه ۲۰ شهریور ماه سال جاری ماجرای آتش‌سوزی در یک ساختمان مسکونی واقع در نیشابور به آتش‌نشانی و اورژانس اعلام شد، با مراجعه مأموران مشخص شد که زن ۲۹ ساله‌ای به نام حوا با ریختن بنزین روی خودش دست به خودسوزی زده و شوهر ۳۰ ساله و پسر خردسالشان نیز که قصد کمک به وی را داشتند دچار سوختگی شدید شده‌اند.

بدین‌ترتیب اعضای این خانواده سریعاً به بیمارستان امام رضا(ع) مشهد منتقل شدند و این درحالی بود که شدت سوختگی مادر باردار زیاد و حالش وخیم بود. تحقیقات درباره این آتش‌سوزی نشان می‌دهد زن باردار که دچار مشکلات خانوادگی بوده است در روز حادثه مقداری بنزین به روی خود ریخته و در برابر دید‌گان ناباور همسر و پسر کوچکش خودش را به آتش می‌کشد.
بنابراین گزارش، پرونده در دستور کار اکبری مقدم، دادستان عمومی و انقلاب نیشابور قرار دارد تا پرده از زوایای پنهان آن برداشته شود.







احراز هویت ۱۳ نوجوان اعدام شده یا زیر حکم

 

خبرگزاری هرانا – هویت ۱۳ زندانی که در دوران نوجوانی دستگیر شده و سپس به اعدام محکوم شدند شناسایی شد. از این تعداد احکام ۸ تن اجرا شده و تعدادی نیز همچنان در انتظار اجرای حکم در زندان به سر می برند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران هویت ۱۳ زندانی محکوم به اعدام که در دوران کودکی-نوجوانی بازداشت شده اند توسط این نهاد شناسایی شده است، از این تعداد حکم اعدام ۸ تن اجرا شده و ۵ تن نیز همچنان در انتظار اجرای حکم در زندان به سر می برند. اسامی و مشخصات این افراد در پی می آید:
edam-kodakan
۱-  وزیر امردین  – سن در زمان بازداشت:  ۱۶  – سن در زمان اجرای حکم:  ۲۰  – تاریخ اجرای حکم:  تیرماه/۱۳۹۴  – محل اجرای حکم:  بندرعباس  – توضیحات:  فرزند عبدل ناظر، تبعه افغانستان، اهل تخار، با برادرش هم پرونده بوده.
۲- محمد قلی زاده  – سن در زمان بازداشت:  ۱۷  – سن در زمان اجرای حکم:  ۲۳  – تاریخ اجرای حکم:  ۱۳۹۲  – محل اجرای حکم:  بندرعباس  – توضیحات:  فرزند صفر، تبعه افغانستان، اهل شهر بقلان.
۳- محسن بندو  – سن در زمان بازداشت:  ۱۶  – سن در زمان اجرای حکم:  ۲۰  – تاریخ اجرای حکم:  ۱۳۸۹  – محل اجرای حکم:  بندرعباس  – توضیحات:  متهم به تجاوز به عنف.
۴- شهاب دیر  – سن در زمان بازداشت:  ۱۵  – سن در زمان اجرای حکم:  زیر حکم  – تاریخ اجرای حکم:  زیر حکم  – محل اجرای حکم:  بندرعباس  – توضیحات:  فرزند موسی، متهم به قتل، از سال ۹۱ در زندان است.
۵- یاسر عیدی  – سن در زمان بازداشت:  ۱۶  – سن در زمان اجرای حکم:  ۱۹  – تاریخ اجرای حکم:  ۱۳۹۲  – محل اجرای حکم:  بندرعباس  – توضیحات:  اهل میناب، جرم سرقت مسلحانه.
۶- محمد رییسی  – سن در زمان بازداشت:  ۱۵  – سن در زمان اجرای حکم:  ۱۸  – تاریخ اجرای حکم:  ۱۳۹۲  – محل اجرای حکم:  بندرعباس  – توضیحات:  هم پرونده با یاسر عیدی، علاوه بر سرقت مسلحانه جرائم مواد مخدر هم داشته، وزن در زمان اعدام ۴۱ کیلوگرم بوده که باعث مرگ کند و طولانی وی بر چوبه دار شده.
۷- مهدی هاشمی  – سن در زمان بازداشت:  ۱۴  – سن در زمان اجرای حکم:  ۲۵  – تاریخ اجرای حکم:  ۱۳۹۳  – محل اجرای حکم:  بندرعباس  – توضیحات:  متهم به قتل، از کانون نوجوانان به زندان بندرعباس منتقل شده بود.
۸- سعید عشایری  – سن در زمان بازداشت:  ۱۴  – سن در زمان اجرای حکم:  ۲۷  – تاریخ اجرای حکم:  ۱۳۹۲  – محل اجرای حکم:  کرمان  – توضیحات:  متهم به قتل.
۹- مرتضی ذاکری  – سن در زمان بازداشت:  ۱۵  – سن در زمان اجرای حکم:  زیر حکم  – تاریخ اجرای حکم:  زیر حکم  – محل اجرای حکم:  کرمان  – توضیحات:  متهم به قتل، بیش از ۱۲ سال است در زندان است.
۱۰- یاسر انصاری  – سن در زمان بازداشت:  ۱۶  – سن در زمان اجرای حکم:  زیر حکم  – تاریخ اجرای حکم:  زیر حکم  – محل اجرای حکم:  بندرعباس  – توضیحات:  متهم به قتل، ۹ سال است در زندان است.
۱۱- بهروز برایم نژاد  – سن در زمان بازداشت:  ۱۵  – سن در زمان اجرای حکم:  ۱۸  – تاریخ اجرای حکم:  ۱۳۸۶  – محل اجرای حکم:  کرمان  – توضیحات:  فرزند اکبر، اهل بم.
۱۲- یعقوب رویان  – سن در زمان بازداشت:  ۱۷  – سن در زمان اجرای حکم:  زیر حکم  – تاریخ اجرای حکم:  زیر حکم  – محل اجرای حکم:  کرمان  – توضیحات:  ۱۱ سال است در زندان شهاب کرمان است.
۱۳- نصیر برهان زهی  – سن در زمان بازداشت:  ۱۶  – سن در زمان اجرای حکم:  زیر حکم  – تاریخ اجرای حکم:  زیر حکم  – محل اجرای حکم:  کرمان  – توضیحات:  اهل سیستان و بلوچستان، ۷ سال است در زندان شهاب کرمان است.
لازم به یادآوری است مرتکبین جرم زیر سن ۱۸ سال بر اساس معاهدات حقوق بشری کودک محسوب میشوند، مجازات کودکان در ایران و از جمله صدور حکم اعدام برای آنان در موارد مختلف از جمله درگیری و قتل، قاچاق مواد مخدر و.. همواره یکی از چالش‌های مهم نقض حقوق بشر در ایران بوده‌است.
این اقدام ایران با تعهدات کشور در چارچوب میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون حقوق کودک در تضاد است. ایران در کنار کشورهای عربستان سعودی، پاکستان و سودان تنها کشورهایی هستند که همچنان به اعدام کودکان ادامه می‌دهند. دستگاه قضایی ایران در سالهای اخیر کودکان را پس از دریافت حکم اعدام در مراکز اصلاح و تربیت نگهداری و پس از رسیدن به سن ۱۸ سال اعدام می‌کند.
* زیر حکم : همچنان تحت حکم اعدام در زندان به سر می برد.


منبع : https://hra-news.org/fa/children/a-2317

۱۳۹۴ مهر ۷, سه‌شنبه

خرید قولنامه‌ای دختر یک ساله در مشهد

 

خبرگزاری هرانا ـ دختربچه ای که به قیمت هشتصد هزار تومان به یک خانواده فروخته شده بود، با دستور قضایی به یک مرکز بهزیستی منتقل شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از روزنامه خراسان، سیزدهم دی سال ۱۳۹۲ به نیمه شب نزدیک می‌شد که تلفن پلیس ۱۱۰ مشهد به صدا درآمد و فرد ناشناسی از نگهداری غیرقانونی دختری خردسال در منطقه همت آباد خبر داد.
دقایقی بعد، گروهی از ماموران کلانتری خواجه ربیع مشهد با صدور دستوری از سوی قاضی علی اکبر صفائیان “قاضی وقت شعبه ۸۰۸ دادسرای عمومی و انقلاب” و با رعایت موازین شرعی و قانونی وارد منزل مذکور شدند اظهارات ضد و نقیض ساکنان منزل کافی بود تا ماموران انتظامی، مهلای ۳ساله را به کلانتری منتقل کنند.
kodak
هنوز ساعتی از این ماجرا نگذشته بود که خودروی امدادی ۱۲۳ مرکز بهزیستی، مقابل کلانتری توقف کرد و “مهلا” با دستور قضایی به شیرخوارگاه حضرت علی اصغر انتقال یافت.
بدین ترتیب تحقیقات گسترده پلیسی کارآگاهان اداره جنایی برای روشن شدن زوایای تاریک پرونده مهلا آغاز شد.
کارآگاهان در اولین مرحله از بررسی‌های اطلاعاتی و پلیسی خود، ۳ متهم را در این باره بازداشت کردند.
پس از درج تصویر مهلا در روزنامه خراسان چندین خانواده که مدعی بودند مهلا دختر آنان است به دستگاه قضایی مراجعه کردند، اما آزمایش‌های ژنتیکی خلاف ادعای آن‌ها را به اثبات رساند و بدین ترتیب مرد ۵۱ ساله‌ای که از دختر مذکور نگهداری می‌کرد دوباره مورد بازجویی‌های فنی قرار گرفت، او در آخرین اظهارات خود گفت: “با گذشت حدود ۳۰سال از ازدواج من و همسرم، هیچ وقت صاحب فرزندی نشدیم من که می‌دانستم این موضوع همسرم را رنج می‌دهد درصدد راهی برآمدم تا دختری را به فرزندی قبول کنم”.
در همین اثنا به واسطه یکی از متهمان دستگیر شده، با مردی آشنا شدم که مدعی بود می‌تواند دختر خردسالی را برای فرزندخواندگی به من بدهد آن روز که او “مهلا” را نزد ما آورد، مهلا بین ۸ تا ۱۲ماه سن داشت و در حضور فرد دیگری که شاهد این ماجرا بود “یکی دیگر از متهمان او را به مبلغ ۸۰۰ هزار تومان و به صورت قولنامه‌ای خریدم.
این مرد برای اثبات ادعایش قولنامه مذکور را نیز به کارآگاهان ارائه داد و افزود: “آن‌ها مهلا را “ستایش” صدا می‌زدند، اما من نام “مهلا” را برای او انتخاب کردم و این دختر کوچک نزد ما ماند تا این که همسرم به دلیل بیماری فوت کرد”.
هنوز ۲ روز بیشتر از مرگ همسرم نگذشته بود که ماموران انتظامی در جریان ماجرا قرار گرفتند و “مهلا” را به مرکز بهزیستی منتقل کردند.
شایان ذکر است این دختر که هم اکنون حدود ۵سال دارد همچنان در آرزوی دیدار پدر و مادر واقعی اش لحظه شماری می‌کند شاید که … این گزارش حاکی است که تلاش کارآگاهان اداره مبارزه با جرایم جنایی درحالی برای یافتن مردی که “مهلا” را فروخته است ادامه دارد که آن مرد متواری شده است و پلیس در جست وجوی وی، پیگیری این پرونده را همچنان در دستور کار دارد.


منبع : https://hra-news.org/fa/children/a-2338

گزارشی از وضعیت مدارس و سیستم آموزشی در استان سیستان و بلوچستان / تصویر

 

خبرگزاری هرانا ـ سیستان و بلوچستان در حالی به سمت صنعتی شدن حرکت می‌کند که پایین‌ترین نرخ باسوادی را در کشور دارد، می‌طلبد مسئولان و سرمایه‌گذاران بومی و ملی علاوه بر بخش عمرانی، در زمینه توسعه فضاهای آموزشی نیز سیستان و بلوچستان را حمایت کنند.
8
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از فارس، بیشترین آمار بیسوادی کشور در استان سیستان و بلوچستان و به ویژه در جنوب این استان وجود دارد، کمبود فضاهای آموزشی و نبود مدارس مناسب نیز به این معضل در جنوب سیستان و بلوچستان دامن زده است.
در حال حاضر در شهرستان فنوج ۳۶ مدرسه، بنت ۵۴ مدرسه، بزمان ۱۱ مدرسه، ایرانشهر ۱۲۰ مدرسه، سرباز ۸۵ مدرسه، راسک ۹۳ مدرسه و در چابهار کمبود ۹۹ مدرسه محسوس است.
به گفته مسئولان در جنوب سیستان و بلوچستان ۳۳۱ مدرسه فاقد برق و ۴۲۸ مدرسه فاقد آب شرب و ۹۷۸ مدرسه فاقد دیوارکشی است.
فرماندار نیکشهر اظهار کرد: “در حال حاضر ۱۹۴ مدرسه و ۶۴۹ کلاس درس در شهرستان نیکشهر وجود دارد که پنج مدرسه کپری و خشت و گلی است”.
صاحبگل صالحی افزود: “در مجموع در شهرستان نیکشهر ۴۷ مدرسه و ۱۶۷ کلاس درس در نیکشهر مورد نیاز است”.
وی خواستار راه‌اندازی شعبه دبیرستان شبانه‌روزی دانشگاه دریانوردی چابهار در این شهرستان شد.
“ضعیف‌ترین سیستم آموزشی کشور در چابهار”
فرماندار ویژه چابهار نیز با بیان اینکه در زمینه کمبود مدارس در جنوب سیستان و بلوچستان، شهرستان چابهار بدترین وضعیت را دارد، اظهار کرد: “در شهرستان چابهار ۸۱ درصد کمبود مدرسه داریم”.
احمدعلی موهبتی کمبود فضاهای آموزشی و پایین بودن نرخ باسوادی و حاشیه‌نشینی را از مهم‌ترین معضلات و مشکلات شهرستان چابهار عنوان کرد و گفت: “این شهرستان ضعیف‌ترین سیستم آموزشی کشور را دارد که قطعا برای ارتقا آن نیازمند حمایت و همکاری بیشتر خیرین در زمینه‌های مختلف هستیم”.
“نرخ باسوادی در جنوب سیستان و بلوچستان ۶۰ درصد است”
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در این زمینه اظهار کرد: “بر اساس سرشماری سال ۹۰، بیش از ۵۳ درصد از جمعیت دانش‌آموزی سیستان و بلوچستان در جنوب این استان قرار دارند”.
این مسئول با بیان اینکه ۶۱ درصد مدارس این استان نیز در منطقه جنوب قرار دارد، گفت: “با وجود اینکه تعداد مدرسه بیشتری در جنوب سیستان و بلوچستان دایر شده اما به دلیل پراکندگی جمعیت همچنان تعداد مدارس در این منطقه باید افزایش یابد”.
علیرضا نخعی از فعالیت ۵۱ درصد از معلمان در جنوب سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: “۵۴ درصد کلاس‌های درس نیز در جنوب این استان دایر است”.
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان شاخص باسوادی را در کشور ۹۲.۵ عنوان  کرده و گفت: “در سیستان و بلوچستان این رقم ۸۱.۵ درصد است”.
وی بیان کرد: “نرخ باسوادی در جنوب سیستان و بلوچستان ۶۰ درصد است یعنی ۴۰ درصد از جمعیت زیر ۵۰ سال در این منطقه بیسواد هستند که این جای تامل دارد”.
نخعی ادامه داد: “سال گذشته در چارت برنامه شتاب بخشی استان، ۳۹ هزار و ۱۷۳ نفر بیسواد جذب کلاس‌های سوادآموزی شده‌اند، امسال نیز باسوادی ۶۰ هزار نفر را در برنامه داریم که قرار است طی سه سال بیسوادی در سیستان و بلوچستان به حداقل کاهش پیدا کند”.
وی با بیان اینکه میزان بیسوادی در جنوب سیستان و بلوچستان بیشتر است، در زمینه پوشش تحصیلی پیش دبستانی در سال گذشته گفت: “سال گذشته بیشترین ریزش را در پایه اول در کل مقطع ابتدایی داشته‌ایم”.
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان تعداد بازماندگان از تحصیل شناسایی شده را در سیستان و بلوچستان ۳۶ هزار و ۲۶۵ نفر عنوان کرد و افزود: “۲۰ هزار و ۶۸۴ نفر از این تعداد در جنوب سیستان و بلوچستان ساکن هستند”.
“اجرای پروژه عدالت آموزشی در سیستان و بلوچستان”
این مسئول از اجرای پروژه عدالت آموزشی در سیستان و بلوچستان در سال‌جاری خبر داد و گفت: “با این هدف به پنج شیوه کودکان بازمانده از تحصیل را در مدت دو سال در جنوب سیستان و بلوچستان سر کلاس درس خواهیم آورد”.
در مرحله نخست ۹ هزار و ۴۰۳ کودک، در مرحله دوم ۱۱ هزار و ۲۸۲ کودک بازمانده از تحصیل در جنوب سیستان و بلوچستان جذب کلاس‌های درس خواهند شد.
وی خاطرنشان کرد: “علاوه بر منابع آموزش و پرورش ۵۵ میلیارد و ۹۹۵ میلیون ریال برای جذب کودکان بازمانده از تحصیل در مرحله نخست و بیش از ۵۷ میلیارد ریال نیز در مرحله دوم مورد نیاز است که مسئولان مربوطه برای تامین این ارقام قول مساعد داده‌اند”.
نخعی افزود: “در حال حاضر ۲۲ هزار و ۲۶۶ کودک در دوره متوسطه اول سر کلاس درس حضور ندارند که از این رقم ۱۲ هزار نفر در جنوب سیستان و بلوچستان ساکن هستند که ۵ هزار نفر از اواسط مهر و بیش از ۶ هزار نفر به طرق مختلف سر کلاس درس حاضر خواهند شد و در این میان از ظرفیت شبانه‌روزی‌ها و آموزش از راه دور نیز بیش از پیش استفاده خواهیم کرد”.
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: “۳۷ هزار و ۷۰۴ نفر بازماندگان از تحصیل در مقطع متوسطه دوم هستند که ۲۰ هزار و ۵۹۸ نفر در جنوب استان حضور دارند”.
این مسئول  کل رقم اعتباری مورد نیاز برای جذب بازماندگان از تحصیل را در سه مقطع متوسطه،  ۱۷۵ میلیارد و ۳۱۵میلیون ریال برای سال تحصیلی جدید عنوان کرد.
جمع‌آوری ۲۱ مدرسه کپری تا چند ماه آینده
وی تاکید کرد: “آموزش و پرورش در سیستان و بلوچستان در حق رشته ریاضی ظلم کرده است به‌گونه‌ای که نسبت آموزش ریاضی  در کشور ۲۳.۵ درصد و در این استان ۶.۷۵ درصد و در جنوب سیستان و بلوچستان این مشکل جدی است که بنا داریم ضمن عذرخواهی از مردم این خلأ را پر کرده و حق رشته ریاضی را ادا کنیم”.
نخعی بیان کرد: “با توجه به اینکه نیاز امروز کشور به رشته ریاضی است دیگر در رشته تجربی و علوم انسانی بیش از سقف آنها کلاس نداریم و باید در رشته ریاضی ثبت نام کنند”.
وی ادامه داد: “در جنوب سیستان و بلوچستان از نظر نیروی انسانی به ویژه در رشته ریاضی با چالش بزرگی رو به رو هستیم که باید تدبیر ویژه صورت بگیرد، البته در سهمیه استخدام حدود هزار نفر سهمیه سیستان و بلوچستان ۷۵ درصد مربوط به جنوب استان و عمده آنها در رشته علوم پایه بوده و سهمیه خرید خدمت را نیز نسبت به سال گذشته به دو برابر افزایش داده‌ایم”.
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان از وجود ۲۸۵ مدرسه خشتی و گلی در این استان خبر داد و گفت: “۴۷ مدرسه کپری نیز در این منطقه وجود دارد که ۱۱ مورد از آنها بلااستفاده بوده و تا چند ماه آینده نیز ۲۱ مدرسه کپری جمع‌آوری می‌شود”.
“لزوم استفاده تقویت طرح روستا مرکزی در جنوب سیستان و بلوچستان”
نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه اظهار کرد: “همه مسئولان باید نسبت به برطرف کردن مشکلات نقاط محروم سیستان و بلوچستان عزم و اراده جدی داشته باشند”.
یعقوب جدگال افزود: “آموزش و پرورش سنگ بنای جامعه است لذا ضروری است که علما، روحانیون و همه اقشار مردم برای جذب  بازماندگان از تحصیل پای کار آمده و با آموزش و پرورش برای توسعه علم و دانش در این منطقه همکاری کنند”.
وی با بیان اینکه باید مشکل کمبود نیروی آموزشی در جنوب سیستان و بلوچستان تدبیر شود، گفت: “در حال حاضر که با کمبود مدارس و کلاس‌های درس مواجه هستیم باید از ظرفیت شبانه‌روزی‌ها بیشتر استفاده کرده و طرح روستا مرکزی را در اولویت قرار دهیم”.
“لزوم تأمین آب و برق تمامی مدارس سیستان و بلوچستان”
استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه اولویت مدرسه‌سازی باید در نقاط محروم باشد‌، گفت: “باید تمام سرمایه‌های اجتماعی را به پای این موضوع مهم بریزی”.
علی اوسط‌هاشمی اظهار کرد:‌ “باید تمام سرمایه‌های اجتماعی را به پای این موضوع مهم بریزیم و مدرسه‌سازی را در نقاط محروم اولویت‌گذاری کنیم.باید بیگانگی خود را با مردم دور بریزیم و زمینه را برای حضور مردم در صحنه فراهم کنیم”.
هاشمی بر فعال کردن خیرین مدرسه‌ساز در همه شهرها، بخش‌ها و روستاها تأکید کرد و افزود: “همه کسانی که باسواد هستند نسبت به افراد بیسواد مسئول هستند و باید زمینه جذب آنها به سمت مدرسه و کسب علم و دانش را فراهم سازند، شورای آموزش و پرورش در این زمینه رسالت سنگینی به دوش دارد و باید برای ارتقای نرخ باسوادی در استان تلاش کند”.
وی گفت:‌ “برای رسیدن به توسعه باید مدرسه و معلم را هدف قرار دهیم، تا زمانی که در شهرستان‌ها بیسوادی وجود دارد نباید مسئولان بی‌تفاوت از کنار این موضوع گذر کنند”.
این مسئول افزود: “باید هر شهرستان برای جذب افراد بازمانده از تحصیل خود برنامه‌ریزی کند، باید رشته علوم پایه در تمامی شهرستان‌ها فعال شود و همه شهرستان‌ها از وجود مدرسه نمونه دولتی برخوردار شوند”.
هاشمی بیان کرد: “باید رویکرد مردم را از رشته علوم انسانی به سمت علوم پایه و ریاضی که در گذشته مورد بی‌توجهی قرار گرفته سوق دهیم”.
وی ادامه داد: “از سهمیه ۵ هزار نفری مجوز استخدامی آموزش و پرورش، یک هزار نفر سهمیه سیستان و بلوچستان است که دو سوم آنها به جنوب سیستان و بلوچستان اختصاص دارد”.
استاندار سیستان و بلوچستان با تأکید براینکه نباید مدرسه‌ای فاقد آب شرب بهداشتی و برق باشد، گفت: “مسئولان شرکت توزیع برق، آب و فاضلاب و آموزش و پرورش با همکاری هم برای تأمین آب و برق تمامی مدارس تلاش کنند”.
سیستان و بلوچستان در حالی به سمت صنعتی شدن حرکت می‌کند که پایین‌ترین نرخ باسوادی را در کشور دارد، علم و دانش در هر منطقه پایه و اساس توسعه است، می‌طلبد مسئولان و خیران و سرمایه‌گذاران بومی و ملی همانگونه که در بخش‌های عمرانی همکاری می‌کنند، در حوزه آموزشی نیز ورود کرده و برای افزایش فضاهای آموزشی با هدف لبخند نشاندن بر لبان کودکان این دیار نیز مشارکت کنند.

قانون فرزند خواندگی تسهیل شد

 

خبرگزاری هرانا ـ مدیرکل دفتر امور حمایتی و توانمندسازی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جزییات قانون فرزندخواندگی “حضانت” را تشریح کرد و از تسهیل قانون فرزندخواندگی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایرنا، عبدالرحیم تاج الدین، مدیرکل دفتر امور حمایتی و توانمندسازی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: “پدیده بی سرپرستی از پدیده های ناخوشایند جوامع بشری است که به علل مختلف روی می دهد”.
این پدیده که زاییده ساختار اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی جدید است، به ویژه در جوامع صنعتی بسیار مشهود است.
کودکانی که یکی از والدین خود را به دلایل گوناگونی چون طلاق، حوادث و… از دست داده اند کسانی هستند که در آینده هم دارای محرومیت هایی خواهند شد.
farzand khandegi
وی اظهار داشت: “در کشور ما با توجه به آموزه های دینی و ملی، پدیده کودکان بی سرپرست، مورد توجه تصمیم گیرندگان و دست اندرکاران حوزه رفاه اجتماعی می باشد. در جدید ترین اقدام، قانون مربوطه مورد بازنگری قرار گرفته که شرایط فرزندخواندگی را تسهیل کرده است”.
وی در تشریح مزایای قانون جدید فرزند خواندگی، گفت: “در قانون قبلی فقط حمایت از کودکان بی سرپرست بوده اما در قانون جدید کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست را شامل می شود، در قانون قبلی فرزندخواندگی برای خانواده بدون فرزند بوده اما در قانون فعلی اول برای خانواده های بدون فرزند، در مرحله دوم دختران ازدواج نکرده و در مرحله سوم خانواده های دارای فرزند می باشد”.
وی افزود: “حمایت مالی در قانون قبلی ذکر شده ولی شفافیت در راهکارهای عملیاتی و قانون وجود نداشت اما در قانون جدید بیمه، تملیک اموال و برخورداری از حق مستمری ولی (فوت و از کارافتادگی)مثل کودکان معمولی آورده شده است، در قانون قبلی متقاضیان از طریق دادگاه به بهزیستی معرفی می شدند اما در قانون فعلی متقاضیان اول به بهزیستی مراجعه و در صورت احراز صلاحیت به دادگاه مراجعه می کنند”.
تاج الدین افزود: “علاوه بر این در قانون قبلی امکان فرزندخواندگی برای متقاضیان مقیم خارج از کشور وجود نداشت اما در قانون جدید متقاضیان مقیم خارج کشور می توانند با مراجعه به کنسولگری تقاضای فرزندخوانده کنند. همچنین در قانون قبلی در صورت پیدا کردن فرزند و نگهداری وی مشکلاتی بوجود می آمد اما در قانون جدید در صورت ثابت کردن موضوع، تسهیلگری برای فرزند وخانواده پیش بینی شده است”.
وی به دیگر مزایای قانون جدید فرزندخواندگی اشاره کرد و گفت: “در قانون قبلی سن فرزندخواندگی تا ۱۲ سال بود اما در قانون جدید تا ۱۶ سالگی افزایش یافته است. در قانون قبلی مرخصی دوره مراقبت برای مادر (فرزندخواندگی زیر ۳ سال)وجود نداشت اما در قانون جدید ۳ ماه مرخصی با حقوق در نظر گرفته شده است، در قانون قبلی مشاوره چندانی قبل از سرپرستی وجود نداشت اما در قانون جدید دفتر مشاوره دینی توسط حوزه علمیه قم با همکاری بهزیستی مشاوره قبل از سرپرستی داده می شود”.
مدیرکل دفتر امورحمایتی و توانمندسازی افزود: “در قانون قبلی امکان سپردن سه گروه از کودکان وجود داشت طفلی که جدپدری یا مادرش شناخته شده نبود (طفلی جد پدری یا مادرش در قید حیات نباشند) کودکانی که به موسسه عام المنفعه سپرده شده و تا سه سال پدر و مادر و یا جد پدری او مراجعه نکنند اما در قانون جدید علاوه بر سه گروه قبلی ۲ گروه دیگر اضافه شدند، افرادی که سرپرستی آنان به بهزیستی سپرده شدند و تا دو سال پدر و مادر یا جد پدری او مراجعه نکنند و افرادی که سرپرستی آنان به بهزیستی سپرده شدند و هیچ یک از پدر مادر و یا جد پدری و وصی منصوب صلاحیت سرپرستی را نداشته باشد”.
منبع : https://hra-news.org/fa/?p=63659

۱۳۹۴ مهر ۶, دوشنبه

شناسایی یک هزار و هشتصد و شصت بازمانده از تحصیل در توابع سیستان و بلوچستان

 

خبرگزاری هرانا ـ فرماندار سیب و سوران از توابع “استان سیستان و بلوچستان”، گفت که با تلاش های صورت گرفته بخش آموزشی و تعامل بسیار خوب مردم و معتمدان محلی تعداد یک هزار و ۸۶۰ نفر از بازماندگان تحصیل در این منطقه شناسائی شدند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مهر، عبدالصمد عیسی اظهار داشت: “شناسایی و بهبود وضعیت کودکان بازمانده ازتحصیل یکی از اولویت های اصلی این نهاد است که به جدیت کامل با محوریت نهادهای مربوطه از جمله آموزش و پرورش در حال پیگیری است”.
kodakan mahrom az tahsil
وی افزود: “کودکان آسیب پذیرترین قشر درصحنه های مختلف در دگرگونی دولت ها و جوامع هستند چراکه اولین قربانی مهاجرت ها، درگیری ها، بحران ها و شرایط سخت کودکان هستند که اگر این روند کنترل نشود، آینده با آسیب جدی روبرو خواهد شد”.
فرماندار سیب و سوران بیان کرد: “براین اساس طبق سیاست های ابلاغ مقام معظم رهبری، نهادهای مسئول موظف هستند که تلاش لازم را انجام داده تا هیچ کودکی ازتحصیل بازنماند و ناچارنشود به کار سخت وطاقت فرسا تن دهد و از تحصیل بازماند”.
وی خاطرنشان کرد: “باید زمینه رشد اقتصادی و فکری در کودکان به وجود آید، از لذت های کودکان و شادی و تحصیل برخورداری شوند تا در آینده بهترین باشند”.
عیسی زاده افزود: “ادعا نداریم که بهترین هستیم نواقصی هم داریم، جامعه ما نیز مثل جوامع دیگری اثرات بدی بر کودکان دارد، اما تمام تلاش این است که این موضوع را به حداقل برسانیم”.
وی افزود: “تامین امکانات، تجهیزات و نیازهای آموزشی برای تحصیل فرزندان خانواده های محروم و بی بضاعت، کمک به رفع موانع پیش رو، شناسایی مشکلات اقتصادی خانوارها و تلاش برای مشارکت دادن خیران در امور آموزشی دغدغه مهم دولت در سالجاری است”.
فرماندار سیب و سوران اظهار داشت: “ریشه تمام مشکلات و ناهنجاری ها به فقر و بی سوادی بر می گردد لذا همگان باید تلاش کنیم این ضعف هر چه زودتر مرتفع شود”.
وی گفت: “اهمیت دادن به ساماندهی نیروی انسانی موضوع مهمی است که آموزش و پرورش باید بدون دغدغه به آن بپردازد”.
عیسی زاده مشارکت دادن اقشار مردم و خانوارها را در موضوع آموزش به صورت جدی خواستار شد و گفت: “این مساله باید به صورت یک فرهنگ عمومی در جامعه نمود پیدا کند”.
شهرستان سیب و سوران یکی از شهرستان های هم مرز با پاکستان است.

منبع :https://hra-news.org/fa/children/a-2022

۱۳۹۴ مهر ۴, شنبه

تصویب فوریت طرح اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی

 


خبرگزاری هرانا ـ  نمایندگان مجلس به دو فوریت طرح اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی رای موافق دادند.
majles
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از فارس، دو فوریت طرح اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز یکشنبه ۲۹ شهریور به تصویب رسید.
نمایندگان با ۱۴۰ رای موافق، ۳۶ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۰۲ رای به دو فوریت طرح مزبور رای موافق دادند.



منبع : https://hra-news.org/fa/?p=64304

برنامه هشتاد و یک به تاریخ 25.9.2015

تخلیل اخبار : مریم مرادی - مصطفی خداکرمی

http://bashariyat.de/ArchivRadio/81/1.mp3

۱۳۹۴ مهر ۳, جمعه

مرگ یک کودک حین کار در کردستان

 

اله، اهل روستای تنگی سر از توابع ژاورود سنندج، بر اثر برق گرفتکی، جان خود را از دست داد.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کمیته هماهنگی، روز ۲۰ شهریور، کارگر ۱۷ ساله بنام فرید وهابی فرزند فارس اهل روستای تنگی سر از توابع ژاورود سنندج که در کارگاه شرینی پزی در شهر سنندج مشغول به کار بود بر اثر برق گرفتگی درگذشت.
dastkesh
این کارگرنوجوان در ساعت ۸ شب بر اثر خستگی ناشی از کار جهت استراحت به پشت بام کارگاه  رفته و به کولر آبی تکیه می زند و متاسفانه براثر اتصالی برق کولر جانش را از دست می دهد.
پیکر این کودک کار در تاریخ ۲۱ شهریور در میان غم واندوه بستگان واهالی روستای تنگی سر به خاک سپرده شد.



منبع : https://hra-news.org/fa/?p=63634

ورود ۴۸ هزار دانش‌آموز اتباع غیرمجاز به مدارس دولتی

 

خبرگزاری هرانا ـ دانش‌آموزان افغانستانی که جزو اتباع غیرمجاز هستند تا ۱۵ مهر برای ثبت‌نام در مدارس کشور فرصت دارند و تاکنون بیش از ۴۸هزار نفر موفق به ثبت‌نام شدند، شهریه تحصیل در مدارس نیز نسبت به سال گذشته افزایش نیافته است.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از تسنیم، اردیبهشت امسال خبری منتشر شد که از دستور رهبر ایران مبنی براینکه “هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که به صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل بازبمانند و همه آنها باید در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند”، خبر می‌داد.
kodakan afghanestani
پس از آن کمیته اتباع وزارت کشور با حضور مسئولان مربوطه جلساتی را درخصوص نحوه ثبت نام از دانش‌آموزان اتباع غیرمجاز تشکیل داد و مقرر شد تا دانش‌آموزان ۷ تا ۱۸ ساله افغانستانی که جزو اتباع غیرمجاز هستند از تاریخ ۱۲ مرداد به مدت ۵ روز با مراجعه به دفاتر کفالت معرفی نامه‌های مربوط برای ثبت‌نام در مدارس را دریافت کنند.
البته طبق اعلام نظر برخی از فعالان حقوق کودک و خانواده‌های افغانستانی، فرصت اعلام شده بسیار کم بود به گونه‌ای که کمتر کسی از میان افغان‌ها متوجه این فراخوان شده بود بنابراین تعدادی از آنها فرصت ثبت‌نام را از دست دادند.
خانواده‌های افغانستانی که از فراخوان مطلع شده بودند با مراجعه به دفاتر کفالت، معرفی نامه‌هایی را برای ثبت‌نام در مدارس دریافت کردند.
معرفی‌نامه نخست به منظور بررسی وضعیت سلامت دانش‌آموزان به وزارت بهداشت صادر می‌شد که پس از بررسی‌های لازم و انجام واکسیناسیون، معرفی نامه دیگری برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس به وزارت آموزش وپرورش مدارس صادر می‌شد.
با توجه به اینکه عمده دانش‌آموزان افغانستانی غیرمجاز در مدارس خودگردان تحصیل می‌کنند، برای ثبت نام آنها در مدارس دولتی، تعیین سطحی از وضعیت سواد و اطلاعات آنها توسط آموزش و پرورش صورت گرفت که پس از آن پایه تحصیلی دانش آموز مشخص می‌شد.
خلیل الله بابالو رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش در خصوص ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع غیرمجاز افغانستانی  گفت: “دانش‌آموزان افغانستانی تا ۱۵ مهر برای ثبت‌نام در مدارس فرصت دارند و تا کنون بیش از ۴۸ هزار دانش‌آموز در مدارس ثبت‌نام کرده‌اند البته ما پیش بینی می‌کردیم که تعداد بیشتر از این‌ها باشد”.
پیش از این محسن نسج همدانی مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استان تهران در پاسخ به این سوال که در تخمین‌های موجود، انتظار ثبت‌نام چه‌تعداد دانش‌آموز را در این طرح دارید، گفته بود: “طبق برآوردهای انجام شده، حدود ۱۰۰ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل میان اتباع غیرمجاز استان تهران وجود دارد ولی ما ظرفیتی معادل ۲۰۰ هزار نفر را پیش‌بینی کرده‌ایم”.
خلیل الله بابالو رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج کشور نیز با اشاره به دستور رهبر ایران مبنی بر ثبت‌نام از تمام دانش‌آموزان اتباع از افزایش ۱۰۰ تا ۲۵۰ هزار نفری تعداد دانش‌آموزان اتباع در مدارس کشور خبر داده بود. اما علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در این خصوص گفته بود: “طبق تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر ارائه آموزش‌های تحصیلی به اتباع بیگانه که حتی غیرقانونی در کشور حضور دارند، پیش‌بینی می‌شود امسال بین ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر به این تعداد اضافه شود”.
دانش‌‌آموزان افغانستانی برای تحصیل در مدارس ایران باید شهریه‌ای را پرداخت کنند، سال تحصیلی گذشته این امکان برای آنها فراهم بود تا شهریه را به صورت قسطی پرداخت کنند.
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش در این خصوص گفت:‌ “شهریه دانش‌آموزان افغانستانی نسبت به سال گذشته هیچ تغییری نکرده است، این اولین کمک ما به خانواده‌های آنهاست.درشیوه‌نامه دست مناطق ومدارس کاملاً باز است تا به هر روشی که صلاح می‌دانند از دانش‌آموزان افغان شهریه دریافت کنند.مدیر مدرسه می‌تواند حتی شهریه را به صورت اقساط دریافت کند”.
شهریه‌ای که دانش‌آموزان افغانستانی برای ثبت‌نام در مدارس باید پرداخت کنند، بدین شرح است: “پایه اول تا ششم ابتدایی، حداقل هزینه ثبت‌نام ۱۲۰ هزار تومان و حداکثر ۳۰۰ هزار تومان.دوره متوسطه اول حداقل هزینه ثبت‌نام ۱۴۴ هزار تومان و حداکثر ۳۳۶ هزار تومان و دوره متوسطه دوم حداقل هزینه ثبت‌نام ۱۸۰ هزار تومان و حداکثر ۳۶۰ هزار تومان.
به ادارات آموزش و پرورش استان‌ها توصیه شده است با توجه به مشکلات اقتصادی و پرجمعیت بودن خانواده‌های اتباع خارجی در تعیین هزینه ثبت‌نام ترجیحاً حداقل هزینه‌ها درنظر گرفته شود، ضمن اینکه دریافت هرگونه وجهی غیر از شهریه مصوب و دریافت هرگونه کمک‌ هزینه تحصیلی و نیز اخذ تعهد مالی به استثنای وجوه مربوط به کتب درسی و بیمه دانش‌آموزی، هنگام ثبت‌نام از دانش‌آموزان خارجی در مدارس دولتی ممنوع است.
طبق اعلام مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش، ایران برای تحصیل حدود ۳۶۰ هزار دانش‌آموز اتباع در مدارس کشور که حدود ۳۳۰ هزار نفر از آنها افغانستانی هستند سالانه حدود ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌کند.
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش گفت:‌ “کمیساریای سازمان ملل سال گذشته ۱۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بابت هزینه این دانش‌آموزان در ایران به ما پول پرداخت کرده است که این میزان بسیار ناچیز است. سال گذشته عمده این پول را هزینه ساخت ۵ مدرسه برای دانش‌آموزان افغانستانی کردیم”.


منبع : https://hra-news.org/fa/?p=64281

  چهل و دو سال بوده اید . دیگر بس است . باید برای همیشه در زباله دان تاریخ با بدترین نام دفن شوید . ای منفورترین موجوداتی که نمیشود گفت چه ه...