۱۳۹۵ آبان ۲۳, یکشنبه

8 مارس ، روز جهانی زن



فریاد زنان علیه هر گونه نابرابری و ستم است .
روز شکست سکوت علیه خشونت جنسی است .
روح کلی حاکم بر کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان
تساوی زن و مرد از جمیع جهات است . تشابه و همانندی درهمه جهات بدون هرگونه استثناء و محدودیت مبتنی بر جنسیت است .
برای رسیدن به این اهداف، در سال 1968میلادی درکنفرانس جهانی حقوق بشر درتهران قطعنامه ای تصویب شد که در آن برارتقاء مقام زن تاکید شده بود و آن را از طریق ایجاد تغییر در نگرشها، عرف و قوانین سنتی و مذهبی خواستار بودند و این قطعنامه منجربه معاهده ای در سال 1979 میلادی(1358) شمسی شد که به عنوان " کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان " نام گرفت.
از لوازم تساوی و تشابه مطلق این حقوق،می توان به حذف حجاب به عنوان عاملی درجهت محدودیت زنان، حذف نقس مادری،شامل شیردهی، بارداری، تربیت و پرورش کودکان، حذف نقش همسری و تبدیل آن به همسفره ای - که پایبندی به مسائل اخلاقی وانسانی، مانع رسیدن به امیال وخواسته های آنان می باشد و تاکید بر اختلاط مرد و زن درمیادین ورزشی، آموزشی، اقتصادی، محیط کار، اجتماعی و تفریحی و غیره می باشد .
در ادامه فعالیت این کنوانسیون برای جهانی کردن فعالیت خود در کنفرانس پکن در سال 1374، در سند تنظیمی پایان این کنفرانس قید می شود که «حقوق زن جزءلاینفک » حقوق بشر است .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

  چهل و دو سال بوده اید . دیگر بس است . باید برای همیشه در زباله دان تاریخ با بدترین نام دفن شوید . ای منفورترین موجوداتی که نمیشود گفت چه ه...