۱۳۹۴ اسفند ۱۹, چهارشنبه

عامل کشتن و سوزاندن یک زن به دو سال زندان محکوم شد

عامل کشتن و سوزاندن یک زن به دو سال زندان محکوم شد

ghatlnamosi2

خبرگزاری هرانا ـ مردی که خواهر مطلقه‌ همسرش را “برای حفظ آبرو” کشته و سوزانده بود، با رضایت بی‌قید و شرط خانواده مقتول،از جنبه عمومی جرم به دو سال حبس محکوم شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از فرهیختگان، رسیدگی به این پرونده از نوزدهم دی سال ۹۲ به دنبال ناپدید شدن زن ۲۵ ساله‌ای به نام سمیرا در دستور کار پلیس قرار گرفت.
پدر این زن به اداره آگاهی پلیس رفت و گفت: «دخترم دیروز از خانه در شهرری بیرون رفت و دیگر بازنگشت. او چند سال قبل از شوهرش جدا شده و سرپرستی دخترش را هم به همسر سابقش سپرده بود. او درباره اینکه کجا می‌رود به ما حرفی نزد. هر چه با موبایل او تماس می‌گیرم پاسخ نمی‌دهد و می‌ترسم بلایی سرش آمده باشد.»
به دنبال اظهارات این پیرمرد تلاش پلیس برای افشای راز ناپدید شدن زن جوان آغاز شد.
پلیس در نخستین گام از تحقیقات به بررسی فهرست مکالمات تلفنی سمیرا پرداخت و چند مظنون را بازداشت کرد، اما چون مدرکی علیه آنها به دست نیامد همگی آزاد شدند. نزدیک به یک‌سال از این ماجرا گذشته بود که پلیس مرد جوانی را که شواهد نشان می‌داد با سمیرا در ارتباط بوده است بازداشت کرد. این مرد گفت: «مدتی بود با سمیرا آشنا شده بودم. چند بار او را با ماشین به خانه خواهرش رساندم. او زن مطلقه‌ای بود و می‌گفت مدتی است با خواهر و شوهر خواهرش اختلاف دارد. سمیرا از بدرفتاری آنها گلایه می‌کرد و می‌گفت شوهر خواهرش حق آزادی را از او گرفته است.»
اظهارات این مرد سرنخ اصلی را به پلیس داد و شوهر خواهر سمیرا به نام علیرضا ۳۷ساله  عصر هفدهم بهمن ۹۳ بازداشت شد. این مرد به قتل خواهرزنش اعتراف کرد و گفت: «سمیرا را کشتم چون با رفتارهایش آبروی خانوادگی ما را برده بود. سپس جنازه‌اش را با کمک پسرعمویم به بیابان‌های کهریزک بردم و آتش زدم و آن را به یک چاه انداختم.»
به دنبال اطلاعاتی که این مرد به پلیس داد بقایای جنازه در چاهی در کهریزک کشف و پسر عموی علیرضا نیز بازداشت شد.
در این بین پدر و مادر سمیرا و همسر سابقش که قیم دختر خردسال اوست در دادسرای شهرری حاضر شدند و رضایت بدون قید و شرط خود را اعلام کردند. به این ترتیب برای پسرعموی علیرضا قرار منع تعقیب صادر شد و علیرضا دیروز از جنبه عمومی جرم در شعبه هشتم دادگاه کیفری یک استان تهران پای میز محاکمه ایستاد.
در جلسه رسیدگی به این پرونده که به ریاست حسین اصغرزاده و با حضور دو مستشار تشکیل شد ابتدا نماینده دادستان کیفرخواست را خواند.
او گفت: «با توجه به رضایت اولیای دم از آنجا که جرم علیرضا منجر به اخلال در نظم عمومی جامعه شده است طبق ماده ۶۱۲ قانون مجازات اسلامی برایش تقاضای کیفر دارم.»
سپس علیرضا پشت تریبون دفاع ایستاد و در تشریح جزئیات ماجرا گفت: «رفتارهای سمیرا بعد از جدایی از همسرش تغییر کرده بود. او با دوستانش بیرون می‌رفت و شب‌ها دیروقت به خانه برمی‌گشت. چند بار متوجه شده بودم با مردان غریبه ارتباط دارد. به او تذکر دادم تا دست از رفتارهایش بردارد، اما گوشش بدهکار نبود. پدرش هم نمی‌توانست او را کنترل کند، به همین خاطر سمیرا را به خانه ما آورد و گفت من و همسرم مراقب رفتارهای او باشیم.»
او در تشریح جزئیات جنایت گفت: «از محل کار به خانه برگشتم و می‌خواستم به باشگاه بدنسازی بروم که متوجه شدم سمیرا وسایلش را جمع کرده و می‌خواهد خانه را ترک کند. او به من گفت قصد دارد به خانه پدرش برگردد. به او گفتم برایش آژانس می‌گیرم اما قبول نکرد که با هم درگیر شدیم.
او فحاشی کرد و گفت از رفتارهای من خسته شده است. سمیرا از کیفش افشانه اشک‌آور بیرون آورد تا به صورتم بپاشد که با یک آجر به سرش کوبیدم. وقتی سمیرا روی زمین افتاد به باشگاه رفتم و وقتی برگشتم متوجه شدم او مرده است. من از ترسم با پسرعمویم تماس گرفتم. وقتی او با وانت مقابل خانه‌مان آمد جنازه را داخل یک کارتن گذاشتیم و با هم به بیابان‌های کهریزک بردیم. من روی جنازه بنزین ریختم و آن را به آتش کشیدم تا آثار جرم از بین برود. در راه بازگشت به خانه بودیم که منصرف شدم و به محل آتش زدن جنازه برگشتم. آتش را خاموش کردم و به تنهایی جنازه را به چاهی که همان حوالی بود انداختم. من به دروغ به پدرزنم گفتم که سمیرا بدون اجازه من و همسرم خانه را ترک کرده است.»
او ادامه داد: «من از کشتن سمیرا پشیمانم و در زندان فهمیدم کار اشتباهی انجام داده‌ام.»  در پایان این جلسه هیات قضایی وارد شور شد و علیرضا را به دو سال زندان با احتساب روزهای بازداشت محکوم کرد.
دست‌باز قاضی در اعمال ماده ۶۱۲ قانون مجازات
قاسم پویان، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری درباره حکم این پرونده به «فرهیختگان» گفت: «طبق ماده ۶۱۲ قانون مجازات مرتکب جنایت چنانچه بتواند رضایت اولیای دم را جلب کند به ۳ تا ۱۰ سال زندان با احتساب روزهای بازداشت محکوم خواهد شد. قاضی بیش از این میزان نمی‌تواند مرتکب جنایت را به زندان محکوم کند اما می‌تواند از موارد تخفیف مجازات از جمله اعتراف متهم به قتل و تشریح آن برای پلیس، نداشتن سابقه کیفری یا ندامت و پشیمانی وی پس از ارتکاب جرم به نفع وی استفاده کرده و او را به میزان کمتری از آنچه در ماده ۶۱۲ قانون مجازات اسلامی پیش‌بینی شده است محکوم کند.»
حسین اصغرزاده، رئیس شعبه هشتم دادگاه کیفری یک استان تهران نیز درباره علت محکوم کردن متهم پرونده به دو سال زندان به «فرهیختگان» گفت: «در ماده ۶۱۲ قانون مجازات اسلامی، قانونگذار با توجه به اوضاع و احوال پرونده دست قاضی را برای محکوم کردن مجرم باز گذاشته است. در این پرونده نیز با توجه به مدارک به دست آمده مبنی‌بر رفتارهای قربانی و رضایت بدون قید و شرط اولیای دم در همان مراحل ابتدایی جرم این محکوم تنها به دو سال زندان محکوم شد.

https://hra-news.org/fa/?p=77734

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

  چهل و دو سال بوده اید . دیگر بس است . باید برای همیشه در زباله دان تاریخ با بدترین نام دفن شوید . ای منفورترین موجوداتی که نمیشود گفت چه ه...