خبرگزاری
هرانا ـ سیستان و بلوچستان در حالی به سمت صنعتی شدن حرکت میکند که
پایینترین نرخ باسوادی را در کشور دارد، میطلبد مسئولان و سرمایهگذاران
بومی و ملی علاوه بر بخش عمرانی، در زمینه توسعه فضاهای آموزشی نیز سیستان و
بلوچستان را حمایت کنند.
به
گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از فارس، بیشترین آمار بیسوادی کشور در استان
سیستان و بلوچستان و به ویژه در جنوب این استان وجود دارد، کمبود فضاهای
آموزشی و نبود مدارس مناسب نیز به این معضل در جنوب سیستان و بلوچستان دامن
زده است.
در حال حاضر در شهرستان فنوج ۳۶ مدرسه، بنت ۵۴ مدرسه،
بزمان ۱۱ مدرسه، ایرانشهر ۱۲۰ مدرسه، سرباز ۸۵ مدرسه، راسک ۹۳ مدرسه و در
چابهار کمبود ۹۹ مدرسه محسوس است.
به گفته مسئولان در جنوب سیستان و بلوچستان ۳۳۱ مدرسه فاقد برق و ۴۲۸ مدرسه فاقد آب شرب و ۹۷۸ مدرسه فاقد دیوارکشی است.
فرماندار نیکشهر اظهار کرد: “در حال حاضر ۱۹۴ مدرسه و ۶۴۹ کلاس درس در شهرستان نیکشهر وجود دارد که پنج مدرسه کپری و خشت و گلی است”.
صاحبگل صالحی افزود: “در مجموع در شهرستان نیکشهر ۴۷ مدرسه و ۱۶۷ کلاس درس در نیکشهر مورد نیاز است”.
وی خواستار راهاندازی شعبه دبیرستان شبانهروزی دانشگاه دریانوردی چابهار در این شهرستان شد.
“ضعیفترین سیستم آموزشی کشور در چابهار”
فرماندار
ویژه چابهار نیز با بیان اینکه در زمینه کمبود مدارس در جنوب سیستان و
بلوچستان، شهرستان چابهار بدترین وضعیت را دارد، اظهار کرد: “در شهرستان
چابهار ۸۱ درصد کمبود مدرسه داریم”.
احمدعلی موهبتی کمبود فضاهای
آموزشی و پایین بودن نرخ باسوادی و حاشیهنشینی را از مهمترین معضلات و
مشکلات شهرستان چابهار عنوان کرد و گفت: “این شهرستان ضعیفترین سیستم
آموزشی کشور را دارد که قطعا برای ارتقا آن نیازمند حمایت و همکاری بیشتر
خیرین در زمینههای مختلف هستیم”.
“نرخ باسوادی در جنوب سیستان و بلوچستان ۶۰ درصد است”
مدیرکل
آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در این زمینه اظهار کرد: “بر اساس
سرشماری سال ۹۰، بیش از ۵۳ درصد از جمعیت دانشآموزی سیستان و بلوچستان در
جنوب این استان قرار دارند”.
این مسئول با بیان
اینکه ۶۱ درصد مدارس این استان نیز در منطقه جنوب قرار دارد، گفت: “با وجود
اینکه تعداد مدرسه بیشتری در جنوب سیستان و بلوچستان دایر شده اما به دلیل
پراکندگی جمعیت همچنان تعداد مدارس در این منطقه باید افزایش یابد”.
علیرضا
نخعی از فعالیت ۵۱ درصد از معلمان در جنوب سیستان و بلوچستان خبر داد و
گفت: “۵۴ درصد کلاسهای درس نیز در جنوب این استان دایر است”.
مدیرکل
آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان شاخص باسوادی را در کشور ۹۲.۵ عنوان
کرده و گفت: “در سیستان و بلوچستان این رقم ۸۱.۵ درصد است”.
وی
بیان کرد: “نرخ باسوادی در جنوب سیستان و بلوچستان ۶۰ درصد است یعنی ۴۰
درصد از جمعیت زیر ۵۰ سال در این منطقه بیسواد هستند که این جای تامل
دارد”.
نخعی ادامه داد: “سال گذشته در چارت
برنامه شتاب بخشی استان، ۳۹ هزار و ۱۷۳ نفر بیسواد جذب کلاسهای سوادآموزی
شدهاند، امسال نیز باسوادی ۶۰ هزار نفر را در برنامه داریم که قرار است طی
سه سال بیسوادی در سیستان و بلوچستان به حداقل کاهش پیدا کند”.
وی
با بیان اینکه میزان بیسوادی در جنوب سیستان و بلوچستان بیشتر است، در
زمینه پوشش تحصیلی پیش دبستانی در سال گذشته گفت: “سال گذشته بیشترین ریزش
را در پایه اول در کل مقطع ابتدایی داشتهایم”.
مدیرکل
آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان تعداد بازماندگان از تحصیل شناسایی شده
را در سیستان و بلوچستان ۳۶ هزار و ۲۶۵ نفر عنوان کرد و افزود: “۲۰ هزار و
۶۸۴ نفر از این تعداد در جنوب سیستان و بلوچستان ساکن هستند”.
“اجرای پروژه عدالت آموزشی در سیستان و بلوچستان”
این
مسئول از اجرای پروژه عدالت آموزشی در سیستان و بلوچستان در سالجاری خبر
داد و گفت: “با این هدف به پنج شیوه کودکان بازمانده از تحصیل را در مدت دو
سال در جنوب سیستان و بلوچستان سر کلاس درس خواهیم آورد”.
در
مرحله نخست ۹ هزار و ۴۰۳ کودک، در مرحله دوم ۱۱ هزار و ۲۸۲ کودک بازمانده
از تحصیل در جنوب سیستان و بلوچستان جذب کلاسهای درس خواهند شد.
وی
خاطرنشان کرد: “علاوه بر منابع آموزش و پرورش ۵۵ میلیارد و ۹۹۵ میلیون
ریال برای جذب کودکان بازمانده از تحصیل در مرحله نخست و بیش از ۵۷ میلیارد
ریال نیز در مرحله دوم مورد نیاز است که مسئولان مربوطه برای تامین این
ارقام قول مساعد دادهاند”.
نخعی افزود: “در حال
حاضر ۲۲ هزار و ۲۶۶ کودک در دوره متوسطه اول سر کلاس درس حضور ندارند که از
این رقم ۱۲ هزار نفر در جنوب سیستان و بلوچستان ساکن هستند که ۵ هزار نفر
از اواسط مهر و بیش از ۶ هزار نفر به طرق مختلف سر کلاس درس حاضر خواهند شد
و در این میان از ظرفیت شبانهروزیها و آموزش از راه دور نیز بیش از پیش
استفاده خواهیم کرد”.
مدیرکل آموزش و پرورش
سیستان و بلوچستان گفت: “۳۷ هزار و ۷۰۴ نفر بازماندگان از تحصیل در مقطع
متوسطه دوم هستند که ۲۰ هزار و ۵۹۸ نفر در جنوب استان حضور دارند”.
این
مسئول کل رقم اعتباری مورد نیاز برای جذب بازماندگان از تحصیل را در سه
مقطع متوسطه، ۱۷۵ میلیارد و ۳۱۵میلیون ریال برای سال تحصیلی جدید عنوان
کرد.
جمعآوری ۲۱ مدرسه کپری تا چند ماه آینده
وی
تاکید کرد: “آموزش و پرورش در سیستان و بلوچستان در حق رشته ریاضی ظلم
کرده است بهگونهای که نسبت آموزش ریاضی در کشور ۲۳.۵ درصد و در این
استان ۶.۷۵ درصد و در جنوب سیستان و بلوچستان این مشکل جدی است که بنا
داریم ضمن عذرخواهی از مردم این خلأ را پر کرده و حق رشته ریاضی را ادا
کنیم”.
نخعی بیان کرد: “با توجه به اینکه نیاز
امروز کشور به رشته ریاضی است دیگر در رشته تجربی و علوم انسانی بیش از سقف
آنها کلاس نداریم و باید در رشته ریاضی ثبت نام کنند”.
وی
ادامه داد: “در جنوب سیستان و بلوچستان از نظر نیروی انسانی به ویژه در
رشته ریاضی با چالش بزرگی رو به رو هستیم که باید تدبیر ویژه صورت بگیرد،
البته در سهمیه استخدام حدود هزار نفر سهمیه سیستان و بلوچستان ۷۵ درصد
مربوط به جنوب استان و عمده آنها در رشته علوم پایه بوده و سهمیه خرید خدمت
را نیز نسبت به سال گذشته به دو برابر افزایش دادهایم”.
مدیرکل
آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان از وجود ۲۸۵ مدرسه خشتی و گلی در این
استان خبر داد و گفت: “۴۷ مدرسه کپری نیز در این منطقه وجود دارد که ۱۱
مورد از آنها بلااستفاده بوده و تا چند ماه آینده نیز ۲۱ مدرسه کپری
جمعآوری میشود”.
“لزوم استفاده تقویت طرح روستا مرکزی در جنوب سیستان و بلوچستان”
نماینده
مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه اظهار کرد: “همه
مسئولان باید نسبت به برطرف کردن مشکلات نقاط محروم سیستان و بلوچستان عزم و
اراده جدی داشته باشند”.
یعقوب جدگال افزود:
“آموزش و پرورش سنگ بنای جامعه است لذا ضروری است که علما، روحانیون و همه
اقشار مردم برای جذب بازماندگان از تحصیل پای کار آمده و با آموزش و پرورش
برای توسعه علم و دانش در این منطقه همکاری کنند”.
وی
با بیان اینکه باید مشکل کمبود نیروی آموزشی در جنوب سیستان و بلوچستان
تدبیر شود، گفت: “در حال حاضر که با کمبود مدارس و کلاسهای درس مواجه
هستیم باید از ظرفیت شبانهروزیها بیشتر استفاده کرده و طرح روستا مرکزی
را در اولویت قرار دهیم”.
“لزوم تأمین آب و برق تمامی مدارس سیستان و بلوچستان”
استاندار
سیستان و بلوچستان با بیان اینکه اولویت مدرسهسازی باید در نقاط محروم
باشد، گفت: “باید تمام سرمایههای اجتماعی را به پای این موضوع مهم
بریزی”.
علی اوسطهاشمی اظهار کرد: “باید تمام سرمایههای اجتماعی
را به پای این موضوع مهم بریزیم و مدرسهسازی را در نقاط محروم
اولویتگذاری کنیم.باید بیگانگی خود را با مردم دور بریزیم و زمینه را برای
حضور مردم در صحنه فراهم کنیم”.
هاشمی بر فعال کردن خیرین مدرسهساز
در همه شهرها، بخشها و روستاها تأکید کرد و افزود: “همه کسانی که باسواد
هستند نسبت به افراد بیسواد مسئول هستند و باید زمینه جذب آنها به سمت
مدرسه و کسب علم و دانش را فراهم سازند، شورای آموزش و پرورش در این زمینه
رسالت سنگینی به دوش دارد و باید برای ارتقای نرخ باسوادی در استان تلاش
کند”.
وی گفت: “برای رسیدن به توسعه باید مدرسه و معلم را هدف قرار
دهیم، تا زمانی که در شهرستانها بیسوادی وجود دارد نباید مسئولان بیتفاوت
از کنار این موضوع گذر کنند”.
این مسئول افزود: “باید هر شهرستان
برای جذب افراد بازمانده از تحصیل خود برنامهریزی کند، باید رشته علوم
پایه در تمامی شهرستانها فعال شود و همه شهرستانها از وجود مدرسه نمونه
دولتی برخوردار شوند”.
هاشمی بیان کرد: “باید رویکرد مردم را از رشته
علوم انسانی به سمت علوم پایه و ریاضی که در گذشته مورد بیتوجهی قرار
گرفته سوق دهیم”.
وی ادامه داد: “از سهمیه ۵ هزار نفری مجوز استخدامی
آموزش و پرورش، یک هزار نفر سهمیه سیستان و بلوچستان است که دو سوم آنها
به جنوب سیستان و بلوچستان اختصاص دارد”.
استاندار سیستان و بلوچستان
با تأکید براینکه نباید مدرسهای فاقد آب شرب بهداشتی و برق باشد، گفت:
“مسئولان شرکت توزیع برق، آب و فاضلاب و آموزش و پرورش با همکاری هم برای
تأمین آب و برق تمامی مدارس تلاش کنند”.
سیستان و بلوچستان در حالی
به سمت صنعتی شدن حرکت میکند که پایینترین نرخ باسوادی را در کشور دارد،
علم و دانش در هر منطقه پایه و اساس توسعه است، میطلبد مسئولان و خیران و
سرمایهگذاران بومی و ملی همانگونه که در بخشهای عمرانی همکاری میکنند،
در حوزه آموزشی نیز ورود کرده و برای افزایش فضاهای آموزشی با هدف لبخند
نشاندن بر لبان کودکان این دیار نیز مشارکت کنند.