۱۳۹۷ خرداد ۳۱, پنجشنبه

نگاهی به ابعاد نقض حقوق بشر در ایران - چاپ دوم



کتابی که در پیش رو دارید در ادامه تلاش ها و نگارش پیشین اینجانب  میباشد و با وجود مدت‌ زمان اندک  که از چاپ اثر اول گذشته ،  پس از دریافت بازخورد بسیاری از دوستان ، علاقمندان و فعالان حقوق بشر که با  توجهات ، حمایتها و پشتیبانی که  در جهت تبلیغ آن نقشی موثر داشته اند  انگیزه ای شد  تا برای چاپ دوم این کتاب اقدام گردد  .

 در چاپ دوم این کتاب، اهتمام بر آن شد تا از حیث محتوایی  و  اهمیت  به موضوعاتی از قبیل : تحریم های بین الملی – افزایش مشکلات معیشتی مردم – بی تدبیری مسئولان نظام و سرکوب  اعتراضات به حق مردم ،سرکوب و خشونت علیه زنان در خصوص قانون حجاب اجباری – پدیده شوم اسید پاشی و روند افزایشی اعتیاد در زنان ،افزایش و شیوع  قتل و تجاوز به کودکان در ایران – انحرافات اخلاقی در آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ،خطرات و چالش های ناشی از بی توجهی مقامات جمهوری اسلامی به محیط زیست ایران از جمله بحران بی آبی و خشکسالی در ایران به همراه افزایش موج  اعتراضات و مهاجرت های بی رویه مردم ، تداوم  دستگیری ، بازداشت و زندانی شدن  فعالان حقوق بشر – کنشگران  مدنی و  اجتماعی و فعالان سیاسی  و...

در نتیجه  اعتراضات مردمی  توسط حکومت جمهوری اسلامی ایران  به شدیدترین و خشن ترین شیوه ها مورد سرکوب قرار گرفته و ابتدایی ترین حقوق انسانی مردم ایران نقض  و پایمال میگردد که در این مجموعه  در بخشهای مجزا  مورد بررسی قرار گرفته  و  به محتوای کتاب نیز اضافه  شده است . به همین دلیل نگارنده بر خود لازم دانسته است  مروری کوتاه بر مفاهیم حقوق بشر و علل نقض آن توسط جمهوری اسلامی ایران داشته باشد ، زیرا مفهوم اصطلاح " حقوق بشر " برگرفته از «حقوق طبیعی » و «حقوق ذاتی انسان ها »  است  که قدمتی به اندازه آفرینش بشر دارند.  

از دیگر اهداف نگارش دوم کتاب  حاضر ، آشنایی با موارد نقض حقوق بشر در ایران  و آگاهی رسانی درباره آنها است که  بعنوان یک فعال حقوق بشر وظیفه ی انسانی خود  دانسته تا بر اساس مستندات و شواهد موجود ، هر نوع تجاوز به حقوق انسانی و شهروندی را افشاگری نموده و اعلام نماید.

زیرا در قانون اساسي ‏جمهوري اسلامي ايران اصولي گنجانده شده که با برخي مواد اعلاميه جهانی حقوق بشر سازگار است اما  اين اصول در بسياري ‏موارد در جريان قانونگذاري مورد اعتنا قرار نگرفته و به تصويب قوانين تبعيض آميز بر ضد زنان، غير ‏مسلمانان و کودکان پرداخته اند. مجازاتهاي خشونت آميز را در حدودي غير قابل توصيف و تحمل تبديل به قوانين ‏لازم الاجرا کرده اند. از طرف ديگر قانون اساسي تنها منبع قانونگذاري را مباني اسلامي اعلام کرده و اعلاميه ‏جهاني حقوق بشر در اين قانون اساسي منبع قانونگذاري نيست. با توجه به شرایط و اوضاع اخیر کشور و همچنین بررسی کارنامه 40 ساله حکومت جمهوری اسلامی ، حکایت از نقض سیستماتیک  حقوق بشر در تمامی زوایای پنهان و آشکار جامعه کنونی ایران دارد .
نگارنده هم‌چون همیشه قدردان همکاران در کانون دفاع از حقو ق بشر بوده  که اگر حمایت ها و ترغیب های مستمر کانون دفاع از حقو ق بشر در ایران نبود این نوشتار در این روزگار انجام نمی‌یافت.
مریم مرادی
ژوئن  2018



توضیح: برای دسترسی به نسخه الکترونیکی این کتاب، می توانید به وبسایت کتابخانه کانون دفاع از حقوق بشر در ایران مراجعه کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

  چهل و دو سال بوده اید . دیگر بس است . باید برای همیشه در زباله دان تاریخ با بدترین نام دفن شوید . ای منفورترین موجوداتی که نمیشود گفت چه ه...