۱۳۹۵ خرداد ۲, یکشنبه

روز 21 می ، روز جهانی تنوع فرهنگی


ایران دارای قومیتهای متنوعی است که این تنوع مي‌تواند با سیاستگذاری صحیح داخلی به توسعه ایران کمک شایانی نماید .
تمرکز زدایی و انتقال مدیریت به مردمان بومی هر استان یا ایالت و ایجاد استقلال در استانداریها، فرصت بسیار ارزنده ای را برای سیاست خارجی کشور فراهم مي‌آورد .
وجود آذریها در ایران یکی از نقاط قوت تنوع جمعیتی در کشور ایران است که در مناسبات سیاسی و اقتصادی با کشورهای شمال غربی مي‌تواند مورد استفاده قرار گیرد . نقش کردهای ایران را در منطقه کرد نشین عراق و ترکیه باید در سیاستهای کلان آتی جدی گرفت . فارس زبانهای افغانستان، پاکستان و تاجیکستان ریشه فرهنگی، زبانی و دینی یکسان با مردمان خراسان دارند و بسط و توسعه روابط مردم این منطقه با این کشورها مي‌تواند به ایجاد یک بازار بزرگ اقتصادی و فرصت سیاسی برای این استان تبدیل گردد
بلوچها بعنوان یکی از اقوام مهم ایرانی مي‌توانند تاثیر بسزایی در گسترش روابط ایران با پاکستانیها داشته باشند .
اعراب ایرانی یکی از مهمترین عوامل توسعه و امنیت فلات ایران بوده اند و اکنون نیز در این روند نقش بسزایی مي‌توانند داشته باشند. رشد سیاسی و اقتصادی آنها و همچنین ایجاد تعامل مستقل آنها با کشورهای حوزه خلیج فارس و عراق، مي‌تواند در تقویت پایگاه ایران در منطقه موثر باشد. اقوام بختیاری -  سایر اقوام لر و همچنین فارس زبانان مرکز ایران نیز در ایجاد امنیت مستقل اقتصادی و سیاسی نقش موثری خواهند داشت. ایران با وجود چنین تنوع قومیتی و جمعیتی و با ایجاد شاهراه اقتصادی شرق و غرب، مي‌تواند یکی از ارکان مهم تصمیم سازی در دنیا باشد .
اعضای نمایندگی مالزی بر این باورند که : تنوع جمعیتی خود یکی از عوامل مهم بروز استعدادهای برتر است و تنوعهای صنعتی و خلاقیتهای هنری مختلف را به دنبال خواهد داشت.رقابت سازنده میان اقوام و ایجاد مدیریت مستقل ایالتی، فرصتی مهم برای بسط قدرت منطقه ای و ایجاد ایران بزرگ خواهد شد. اقوام یک فرصت مهم برای ایران هستند، ولی زمانی که جایگاه سیاسی و اقتصادی آنها به خوبی در بدنه اجتماعی دیده شوند و به خوبی در برنامه‌هاي سیاسی و اقتصادی بلند مدت مشارکت داده شوند . 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

  چهل و دو سال بوده اید . دیگر بس است . باید برای همیشه در زباله دان تاریخ با بدترین نام دفن شوید . ای منفورترین موجوداتی که نمیشود گفت چه ه...