۱۳۹۴ دی ۲۱, دوشنبه

شورای نگهبان از ۱۰ زن برای شرکت در آزمون انتخابات مجلس خبرگان دعوت کرد

 شورای نگهبان از ۱۰ زن برای شرکت در آزمون انتخابات مجلس خبرگان دعوت کرد

zanan dar entekhabat khobregan
خبرگزاری هرانا ـ سیامک ره‌پیک، معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان گفته است از میان کسانی که برای انتخابات خبرگان رهبری ثبت‌نام کرده‌اند، از بیش ۵۰۰ نفر دعوت شده‌ که درآزمون کتبی شرکت کنند که ده نفر از آنان زن هستند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از بی بی سی، به گفته آقای ره‌پیک، بجر ۵۳۷ نفری که برای آزمون علمی دعوت شده‌اند، بقیه داوطلبان دارای شرایطی بودند که از نظر فقهای شورای نگهبان نیازی به اخذ آزمون از آنها نبوده است.
به گفته او حدود ۴۰ داوطلب انتخابات مجلس خبرگان رهبری، فاقد تحصیلات حوزوی هستند.
طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، منعی برای حضور زنان در مجلس خبرگان وجود ندارد، اما تاکنون سابقه نداشته که زنی برای حضور در مجلس خبرگان رهبری انتخاب یا به عنوان نامزد تأیید صلاحیت شده معرفی شده باشد.
ستاد انتخابات وزارت کشور پیشتر اعلام کرده بود که از ۸۰۱ داوطلب نامزدی مجلس خبرگان، ۱۶ نفر زن هستند.
اما شورای نگهبان نام ده زنی را که برای حضور در آزمون علمی دعوت شده‌اند اعلام نکرده است.
آقای ره‌پیک همچنین گفت که اعضای فعلی مجلس خبرگان، کسانی که در گذشته در آزمونی که شورای نگهبان برگزار کرد شرکت کرده و از نظر علمی تأیید شدند و کسانی که در آزمون شهریورماه شرکت کرده بودند، نیاز به شرکت در آزمون علمی ندارند.
بر اساس قانون انتخابات مجلس خبرگان کسانی را که رهبر جمهوری اسلامی صراحتا یا ضمنا اجتهاد آنان را تائید کرده باشد، از نظر علمی نیازی به تشخیص فقهای شورای نگهبان نخواهند داشت.
شش عضو فقیه شورای نگهبان مستقیما توسط رهبر ایران انتخاب می‌شوند و منعی برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان رهبری ندارند.
در حال حاضر احمد جنتی، محمود هاشمی شاهرودی، محمد یزدی و محمد مومن از فقیهان شورای نگهبان هستند که در مجلس خبرگان نیز عضویت دارند.

منبع خبر : سایت خبرگذاری هرانا https://hra-news.org/fa/?p=72423

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

  چهل و دو سال بوده اید . دیگر بس است . باید برای همیشه در زباله دان تاریخ با بدترین نام دفن شوید . ای منفورترین موجوداتی که نمیشود گفت چه ه...