۱۳۹۶ خرداد ۱, دوشنبه

دریچه ای رو به آگاهی ( نگاهی به معلم و ناکارآمدی مدیریت نظام آموزش و پرورش در ایران )

نظام آموزش و پرورش در ایران از دیدگاه توسعه گرایانه چگونه است ؟ و در چه سطحی از استاندارد جهانی قرار دارد؟
ماهیت وجودی و وظیفه اصلی آموزش و پرورش چیست ؟ ایا میتواند بستری مناسب برای تربیت نسل اینده را فراهم کند ؟
جایگاه کنونی معلمان در جامعه و نقش آنها در آموزش و پرورش چگونه است ؟
آیا مدیدیت نظام آموزش و پرورش در ایران کارآمد است ؟ وضعیت عدالت آموزشی در جامعه چگونه است ؟ با توجه به معیارهای آموزشی آیا میتوان انتظار داشت که مناطق محروم نیز از امکانات ضروری آموزشی و معلمین خوب بهره مندند .

تهیه و تولید برنامه  : کمیته اموزش و پژوهش - کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

میهمانان برنامه :
 ژاله وفا : فعال سیاسی و تحلیلگر مسائل اقتصادی و سیاسی
 بیژن فتحی : عضو کانون صنفی معلمان ایران و عضو کانون معلمان در تبعید

با اجرای : مریم مرادی ( فعال حقوق بشر )

https://www.youtube.com/watch?v=cNItwd-LG4I

۱۳۹۶ اردیبهشت ۲۸, پنجشنبه

شرح اعلامیه جهانی ریشه کنی گرسنگی و سو تغذیه 17 می 2017

کلیپ صوتی : شرح اعلامیه جهانی ریشه کنی گرسنگی و سو تغذیه
مریم مرادی- محمد گلستانجو

http://malaysia.bashariyat.org/?p=6310

حق انتخاب

ﺟﻨﺴﻴﺘﻢ ﻣﻬﻢ ﻧﻴﺴﺖ
ﻳﻚ ﺷﻬﺮﻭﻧﺪﻡ
ﻣﺜﻞ ﺗﻮ,ﻣﺜﻞ اﻭ, ﻣﺜﻞ ﻫﻤﻪ
 اﺯ ﺣﻖ اﻧﺘﺨﺎﺏ ﭘﻮﺷﺶ ﻣﺤﺮﻭﻡ ﻫﺴﺘﻢ.

ﺣﻖ ﺁﺯاﺩﻱ ﺑﻴﺎن و ﻋﻘﻴﺪﻩ اﺯ ﻣﻦ ﺳﻠﺐ ﺷﺪﻩ
ﺣﻖ ﺷﺮﻛﺖ ﺩﺭ اﺟﺘﻤﺎﻋﺎﺕ و اﻧﺠﻤﻨﻬﺎﻱ ﻣﺴﺎﻟﻤﺖ اﻣﻴﺮ ﺭﻭ ﻧﺪاﺭﻡ.
ﺣﻖ اﺯاﺩﻱ اﻇﻬﺎﺭ ﺩﻳﻦ و اﻋﺘﻘﺎﺩاﺗﻢ ﺭا ﻧﺪاﺭﻡ
ﻣﻦ ﺑﻌﻨﻮاﻥ ﻳﻚ ﺷﻬﺮﻭﻧﺪ اﺯ اﺑﺘﺪاﻳﻲ ﺗﺮﻳﻦ ﺣﻖ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﺤﺮﻭﻡ ﻫﺴﺘﻢ.
و ﺣﻖ اﻧﺘﺨﺎﺏ ﺩﺭ ﺟﺰﻳﻲ ﺗﺮﻳﻦ اﻣﻮﺭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺭﻭ ﻧﺪاﺭﻡ.
 ﺣﺎﻻ ﭼﻂﻮﺭ اﻧﺘﺨﺎﺏ ﻣﻦ ﻣﻲ ﺗﻮﻧﻪ ﺩﺭ ﺗﺼﻤﻴﻢ ﮔﻴﺮﻳﻬﺎﻱ ﻛﻼﻥ اﻳﻦ ﺩﻭﻟﺖ ﺗﺎﺛﻴﺮ ﮔﺬاﺭ ﺑﺎﺷﻪ.

۱۳۹۶ اردیبهشت ۲۶, سه‌شنبه

برنامه دویست و سیزدهم به تاریخ 2017 / 05/ 16

شرح اعلامیه کنفرانس جهانی اسکان بشر استانبول  : مریم مرادی - تقی صیاد مصطفی

http://www.bashariyat.de/ArchivRadio/213/skan.mp3


شرح اعلامیه مربوط به استفاده از پیشرفت در زمینه علم و فن آوری به نفع صلح و برای مصلحت نوع بشر : مریم مرادی - تقی صیاد مصطفی

http://www.bashariyat.de/ArchivRadio/213/elm.mp3


معرفی کتاب : مریم مرادی

http://www.bashariyat.de/ArchivRadio/213/ketabmorade.mp3


سخنان حکیمانه : مریم مرادی

http://www.bashariyat.de/ArchivRadio/213/hakiymaneh.mp3

شرح کنوانسیون جهانی اسکان بشراستانبول 15 می 2017

کلیپ صوتی : شرح کنوانسیون جهانی اسکان بشراستانبول
مریم مرادی- تقی صیادمصطفی

http://malaysia.bashariyat.org/?p=6296

۱۳۹۶ اردیبهشت ۲۵, دوشنبه

دریچه ای رو به آگاهی ( خانواده و ضرورت شناخت و آموزش اولیه حقوق ذاتی بشر )

ﺣﻘﻮﻕ ﺫاﺗﻲ ﺑﺸﺮ ﭼﻴﺴﺖ؟ و ﭼﺮا ﺁﮔﺎﻫﻲ ﻳﺎﻓﺘﻦ اﺯ اﻥ ﺑﺮاﻱ ﻳﻚ ﺧﺎﻧﻮاﺩﻩ ﺿﺮﻭﺭﺕ ﺩاﺭﺩ؟
اﺭﺗﻘﺎ ﺭﺷﺪ و ﺁﮔﺎﻫﻲ ﻫﺎﻱ ﻳﻚ ﺧﺎﻧﻮاﺩﻩ ﺗﺎ ﭼﻪ ﻣﻴﺰاﻥ ﺳﻼﻣﺖ ﻳﻚ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺭا ﺿﻤﺎﻧﺖ ﻣﻴﻜﻨﺪ؟
ﺩﺭ ﺷﺮاﻳﻄ ﻓﻌﻠﻲ و ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺸﻜﻼﺕ و ﺁﺳﻴﺐ ﻫﺎﻱ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻛﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﺎ اﻥ ﻣﻮاﺟﻪ اﺳﺖ. اﻳﺎ ﺩﺭ ﺟﻬﺖ ﻛﺎﻫﺶ اﻳﻦ ﺁﺳﻴﺐ ﻫﺎﻱ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﮔﺎﻣﻬﺎﻳﻲ ﻣﻮﺗﺮ ﺑﺮﺩاﺷﺘﻪ ﺷﺪﻩ اﺳﺖ؟
ﻧﻘﺶ ﺩﻭﻟﺖ و ﻣﺴﻮﻟﻴﻦ ﺩﺭ ﺁﮔﺎﻫﻲ ﺭﺳﺎﻧﻲ ﺣﻘﻮﻕ ﺫاﺗﻲ ﺑﺸﺮ ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻮاﺩﻩ ﻫﺎ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﻮﺩﻩ اﺳﺖ؟
ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ ﺩﻭﻟﺖ ﺟﻤﻬﻮﺭﻱ اﺳﻼﻣﻲ ﺩﺭ ﺁﮔﺎﻫﻲ ﺭﺳﺎﻧﻲ ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻮاﺩﻩ ﭼﮕﻮﻧﻪ اﺳﺖ؟
اﻳﺎ ﺗﺎﻛﻨﻮﻥ اﻗﺪاﻣﺎﺗﻲ ﻣﻮﺛﺮ ﺩﺭ اﻳﻦ اﻣﺮ ﻣﻬﻢ اﻧﺠﺎﻡ ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ? اﮔﺮ ﭘﺎﺳﺦ ﺧﻴﺮ اﺳﺖ. ﭼﺮا؟

تهیه و تولید برنامه  : کمیته اموزش و پژوهش - کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

ﻣﻴﻬﻤﺎﻧﺎﻥ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ :
دکتر ﻓﺮﺡ ﺩﻭﺳﺘﺪاﺭ ﻣﺤﻘﻖ ﺩﺭ ﻋﻠﻮﻡ ﺳﻴﺎﺳﻲ و اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ و ﻧﻮﻳﺴﻨﺪﻩ و ﻣﻮﻟﻒ ﻛﺘﺐ و ﻣﻘﺎﻻﺕ ﻣﺘﻌﺪﺩ ﺑﻪ ﺯﺑﺎﻧﻬﺎﻱ ﺁﻟﻤﺎﻧﻲ و ﻓﺎﺭﺳﻲ ﺩﺭ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺕ ﺩﻣﻮﻛﺮاﺳﻲ ﻓﻠﺴﻔﻪ ﺳﻴﺎﺳﻲ  و ﺗﺤﻘﻴﻘﺎﺕ ﺯﻧﺎﻥ
 اﻣﻴﺮ ﻗﻴﺎﻡ ﻟﻮ ﺳﺨﻨﮕﻮﻱ ﻧﻬﻀﺖ ﺩﻣﻮﻛﺮاﺳﻲ ﺗﻮﺣﻴﺪﻱ ﺩﺭ اﺭﻭﭘﺎ

با اجرای : مریم مرادی( فعال حقوق بشر )

https://www.youtube.com/watch?v=syEOaObRD-Q

۱۳۹۶ اردیبهشت ۲۲, جمعه

برنامه دویست و دوازدهم به تاریخ 2017 / 05/ 12

معرفی کتاب : مریم مرادی

http://www.bashariyat.de/ArchivRadio/212/ketabmorade.mp3


سخنان حکیمانه : مریم مرادی

http://www.bashariyat.de/ArchivRadio/212/hakimaneh.mp3


بنا بر درخواست رهبر جمهوری اسلامی ، اجرای سند 2030 متوقف شد !!!


دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور از توقف اجرای سند 2030 پس از فرمایش مقام معظم رهبری خبر داد و گفت: درخواست برگزاری جلسه فوق‌العاده شورای عالی انقلاب فرهنگی را داده‌ایم و با موافقت یکی از روسای قوا این جلسه تشکیل می‌شود.
به گزارش فارس، منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در حاشیه نود و سومین جلسه این ستاد در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه امروز علاوه بر بررسی گزارش علم و فناوری در شاخص‌های مختلف و بررسی سند فرهنگی کشور، بحث گلایه مقام معظم رهبری از شورای عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با سند 2030 نیز مطرح شد.
وی افزود: سند 2030 مورد عتاب و تذکر مقام معظم رهبری قرار گرفته است و ما امروز جلسات مختلف ستاد نقشه جامع علمی کشور از دی ماه 95 تاکنون را بررسی کردیم که در جلسات مداوم در رابطه با این سند اعلام نگرانی کرده بودیم.
کبگانیان با بیان اینکه تناقضات سند 2030 با اسناد بالادستی نظام بارها اعلام شده بود، گفت: در آخرین جلسه‌ای که با حضور مدیرکل یونسکو در ایران داشتیم تاکید کردیم که حتی اگر یک بند سند 2030 مغایر با اسناد بالادستی است اجرای سند باید متوقف شود و گلایه کردیم که چرا این کار از سوی دولت انجام نشده است.
دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور، اظهار داشت: مساله سند 2030 در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مطرح شد ولی این موضوع به جلسه بعدی شورا موکول شد که جلسات بعدی نیز تعطیل بود و موضوع به اینجا رسید.
کبگانیان عنوان کرد: قرار است به فوریت جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی را تشکیل دهیم که البته باید یکی از روسای قوا با این مساله موافقت کند زیرا رئیس شورا باید یکی از روسای قوا باشد ولی در حال حاضر به دلیل ایام انتخابات این موضوع در اولویت دوم قرار گرفته است.
وی افزود: الزام اجرای سند 2030 مصوبه هیات وزیران بود که تعداد 30 کمیته تشکیل دادند و هیچکدام به ما گزارش نشد، کارگروهی نیز تشکیل شد تا ملزم به اجرای ابعاد مختلف سند باشد، تعبیری که مقام معظم رهبری درباره اجرای بی‌سر و صدای این سند داشتند کاملا درست بود زیرا به طور رسمی هیچ گزارشی به ما نداند. در حالی که شورای عالی انقلاب فرهنگی حداقل در حوزه فرهنگ و آموزش مسئولیت مشخص دارد و ما به درستی مورد گلایه رهبر معظم انقلاب قرار گرفتیم.
کبگانیان با بیان اینکه ساز و کارها و ابزار نظارتی شورای عالی انقلاب فرهنگی باید بسیار جدی‌تر باشد عنوان کرد: در ماه بهمن 95 در جلسه‌ای با حضور مدیرکل یونسکو تصمیم گرفته شد که اجرای سند متوقف شود ولی باید برای این تصمیم ابزار نظارتی و اجرایی وجود داشته باشد نه اینکه اگر یک وزیر از تصمیمات شورا خوشش آمد و راضی بود آن را اجرا کند.
دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور از توقف اجرای این سند پس از فرمان مقام معظم رهبری خبر داد و گفت: شنیده‌ام که معاون اول رئیس جمهور توقف اجرای سند را اعلام کرده است و اگر سند اجرای شود خلاف قانون اساسی است زیرا ولایت فقیه این مساله را اعلام کرده‌اند.
وی ادامه داد: در این سند موضوعاتی وجود دارد که خلاف مسائل بدیهی کشورهای اسلامی است. به طور مثال بحث‌های مربوط به هم جنس‌بازی و مسائل دیگری مبنی بر رسمیت شناختن اینگونه افراد مطرح شده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: عزیزان می‌گویند اجرای این سند الزامی است ولی زمانی که یک کشور 20 تذکر بگیرد آیا به عنوان کشور متخلف محسوب نمی‌شود.
وی گفت: اجرای مبحث آموزشی سند 2030 متوقف شد و دیگر به مصوبه شورا نیز نیازی نیست زیرا فرمان رهبر انقلاب بوده است ولی موضوع دیگر این است که آموزش تنها یکی از اهداف هفده گانه توسعه پایدار است که در سازمان ملل تصویب شد، اهداف دیگر نیز با تمام اسناد بالادستی ما تناقض دارد.
به گفته وی مسائلی درباره نحوه سبک زندگی مردم ، مسائل اقتصادی و فرهنگی در این سند مطرح شده است که در این رابطه ما اسناد بالادستی بسیاری داریم و باید اسناد خودمان را اجرا کنیم.
وی ادامه داد: کشورهای مسلمان دیگر نیز سند 2030 را امضا کردند ولی آنها برنامه و سند بالادستی در کشور خودشان ندارند و مجبور به موافقت با چنین اسنادی هستند ولی رهبر انقلاب ما تاکید کرده‌اند که ما در درجه اول باید برای اجرای چنین اسنادی در تمام جهان مخالفت کنیم و اگر نتوانستیم حداقل در کشور خودمان آن را اجرا نکنیم.
وی ادامه داد: ما در برابر فرمان مقام معظم رهبری تکالیفی داریم که باید در جلسه فوق‌العاده شورا بررسی شود،‌همچنین باید به مساله ابزار نظارتی شورا نیز بپردازیم، حل مقطعی این موضوع هدف نیست بلکه باید ساز و کارهایی تعریف شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا وزارت علوم نیز در مورد سند 2030 مسئولیت دارد یا خیر گفت: هیات دولت بخش ارتباط با یونسکو را به وزرات علوم تفیذ کرده، البته وزیر آموزش و پرورش وقت در اینچئون این سند را امضا کرده ولی تمام ارتباط ما با یونسکو از طریق وزارت علوم است.

سند 2030 یونسکو چیست و چرا با آن مخالفت می شود؟


در سال 2015، سازمان ملل قطعنامه ای را برای دگرگون کردن جهان و توسعه پایدار جهان تا سال 2030 تصویب کرد. در این قطعنامه به بخش های مختلفی از جمله محیط زیست، تغییرات اقلیمی و هر آنچه برای نسل آتی مهم و تاثیرگذار است، اشاره شده است. یکی از بخش های این قطعنامه، بحث آموزش است که در این برنامه سازمان ملل اشاره شده است که همه 192 کشور عضو سازمان ملل تا سال 2030 باید برای مردمان خود فارغ از جنسیت، قومیت، سن و هرگونه تفاوت و تبعیضی، امکانات مساوی، با کیفیت بالا و مادام العمر تحصیل فراهم کنند. به این بخش از این برنامه سازمان ملل برای سال 2030، سند آموزش 2030 یونسکو گفته می شود. در تصویر زیر اهداف برنامه توسعه پایدار سازمان ملل را مشاهده می کنید.

ایران هم در سال ۱۳۹۵ از برنامه آموزشی خود، بر اساس برنامه و سند 2030 سازمان ملل رونمایی کرد. این برنامه آموزشی یا سند توسعه آموزشی به نام "به سوی آموزش و یادگیری مادام العمر با کیفیت، برابر و فراگیر: سند ملی آموزش۲۰۳۰ جمهوری اسلامی ایران" نامگذاری شده است. این سند بیش از ۳۰۰ صفحه دارد و سرفصل‌هایش، مشابه ۱۰ هدف تعیین شده سازمان ملل در سند 2030 است.

در واقع در ایران سند 2030 یونسکو از طریق کارگروهی که هیئت وزیران درسال 1395 تصویب کرد، و بطور غیر مستقیم و آنگونه که می گویند بدون سر و صدا اجرا می شود.

برخی اهداف سند 2030 سازمان ملل شامل آموزش ابتدایی، آموزش متوسطه، سنجش و ارزیابی کیفیت و یادگیری، مراقبت اوان کودکی، آموزش پیش دبستانی و ابتدایی، آموزش فنّی و حرفه‌ای و مهارتی رسمی، آموزش عالی مهارتی متوسطه، آموزش فنّی و حرفه‌ای و مهارتی غیررسمی، دسترسی به آموزش عالی با کیفیت و برابر، کارآفرینی با تأکید بر کار شایسته، برابرسازی فرصت‌های آموزشی و اجتماعی برای زنان و دختران، دسترسی برابر اقشار آسیب‌پذیر به آموزش، آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، توسعۀ سوادآموزی و مقابله با کم‌سوادی، آموزش توسعۀ پایدار در آموزش ابتدایی و متوسطه با تأکید بر ایجاد هماهنگی بین بخشی، آموزش توسعۀ پایدار در آموزش‌عالی، آموزش سلامت و شیوه‌های زندگی‌سالم و بهداشتی، مدارس و تجهیزات آموزشی در سطوح ابتدایی و متوسطه، دانشگاه‌ها و نهادهای آموزش عالی، فناوری و تجهیزات آموزش‌های غیر رسمی مهارتی، توسعۀ همکاری‌های علمی و بین‌المللی در آموزش عالی، توسعۀ همکاری‌های بین‌المللی در آموزش مهندسی، توسعۀ همکاری‌های علمی و بین‌المللی در زمینۀ تربیت معلم و غیره می شود.

همانطور که گفته شد این سند بسیار گسترده و جزئی بوده و در جزئیات انتقادهایی به آن وارد شده است. این انتقادات از سوی رهبر ایران، شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگر نهادهای ذیربط(به غیر از دولت و آموزش و پرورش) بوده است. در ادامه به بررسی دلایل انتقاد از سند 2030 یونسکو اشاره می شود.

البته  فخرالدین دانش آشتیانی، وزیر آموزش و پرورش ایران در پاسخ به انتقادات گفته است که  اجرای سند ۲۰۳۰ یونسکو در قالب سند تحول آموزش ایران است و چیزی خارج از این سند تحول اجرا نمی‌شود، در سند تحول آموزش و پرورش مواردی که از نظر شرعی و عرفی در سند 2030 دارای اشکال است اجرا نخواهد شد. همچنین دیگر مقام‌های دولتی ایران هم تاکید کرده‌اند که آنها براساس اسناد بالادستی نظام عمل می کنند و سند یونسکو 2030 یک سند زیردستی آن محسوب می شود.

دلایل مخالفت با سند 2030 یونسکو

با سند 2030 یونسکو بیشتر به دلیل برخی از جزئیات و بندهای آن که با اسناد بالادستی و برنامه های تحولی آموزش ایران و همچنین فرهنگ ایرانی و اسلامی مغایرت دارند، مخالفت و انتقاد می شود. سه حوزه و علت اصلی مخالفت با سند 2030 یونسکو موارد زیر هستند:

برابری زن و مرد در آموزش: علی رغم اینکه این مسئله در فرهنگ و اسناد و برنامه های آموزشی ایران نیز وجود دارد، اما در سند 2030 یونسکو به مواردی مانند تغییر کتب درسی با حذف نقش های مادری و همسری و مشابه نشان دادن زن و مرد در تمام عرصه ها اشاره شده است.

نفوذ افکار و جریان های غیر دینی: از دیگر موارد انتقاد از سند آموزش 2030 یونسکو، غیر اسلامی و غیر دینی شدن آموزش در ایران است. این حالت صریحا در کتابچه های راهنمای یونسکو با عنوان "آموزش همگانی جهانی" بیان شده است. در واقع در چارچوب فرهنگ غربی مبانی دینی در کتب و آموزه های آموزشی نباید بگنجد.

نظارت و دخالت خارجی: انتقاد سوم به سند 2030 یونسکو از این لحاظ است که در این سند به انتقال علم و تکنولوژی آموزشی بین کشورها اشاره شده است و منتقدان و مخالفان در ایران این بخش از سند آموزش 2030 را به نظارت مستشاران خارجی بر آموزش و پرورش تعبیر می کنند. در واقع این منتقدان و مخالفان سند 2030 به دلیل اینکه یونسکو می تواند متاثر از برخی از نهادها و سازمان های سلطه گر غربی باشد، با این سند یونسکو مخالفت می کنند.

« در انتخابات ایران توجهی به زندانی‌های سیاسی در حال اعتصاب غذا نمی‌شود. »


سازمان دیده‌بان حقوق بشر طی بیانیه‌ای در خصوص بی‌توجهی به وضعیت زندانیان در اعتصاب غذا در دوران انتخابات ایران هشدار داد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، متن کامل این بیانیه در پی می‌آید:

“میلیون‌ها ایرانی در حساب‌های تلگرام و توییترشان در حال مصرف آخرین چرخش‌ها و پیچش‌های فصل انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر هستند که در روز ۱۹ ماه مه برگزار می‌شود. و در این دوره‌ی بحث عمومی گسترده در ایران، نامزدها باید به سود زندانی‌های سیاسی پرشمار کشور صحبت کنند.

یکی از این زندانی‌ها آتنا دائمی ۲۸ ساله است؛ یک فعال حوزه‌ی کودکان که در حال گذراندن محکومیتی هفت ساله در زندان اوین است. سپاه پاسداران ایران در اکتبر ۲۰۱۴ دائمی را به خاطر فعالیت‌هایش بازداشت، و ۱۶ ماه بعد با وثیقه آزاد کرد. یک دادگاه انقلاب او را به اتهام‌هایی شامل «تجمع و تبانی علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» به ۱۴ سال زندان محکوم کرد. حکم او بعداً در دادگاه تجدید نظر به هفت سال کاهش داده شد.

به گفته‌ی خانواده‌ی دائمی، وقتی ضابطین قضایی در نوامبر ۲۰۱۶ او را در خانه‌اش دستگیر کردند تا برای گذران باقی‌مانده‌ی حکمش به زندان برده شود، از ارائه‌ی اوراق هویتی یا حکم بازداشت امتناع کردند، در حالی که مطابق قانون هر دوی آنها مورد نیاز هستند. بنابراین خانواده به آنها اجازه‌ی ورود نداد. این عمل ظاهراً سبب شده است اتهاماتی متوجه خواهران دائمی شود. چهار ماه بعد، دادگاهی در تهران دو تن از خواهران دائمی را به اتهام توهین و ممانعت از مأموران قضایی به سه ماه زندان محکوم کرد، اما بعد حکم را تعلیق کرد. دائمی در اعتراض به آزار خانواده‌اش از سوی حکومت اعتصاب غذایی را آغاز کرده است که به گفته‌ی خانواده‌اش تا زمانی که مقامات رسماً خواهرانش را تبرئه کنند به آن ادامه خواهد داد. او حالا یک ماه را در اعتصاب غذا سپری کرده است، و خانواده‌اش می‌گوید وضعیت سلامتی‌اش به سرعت بدتر می‌شود.

دائمی تنها نیست. اسماعیل عبدی، دبیر کل کانون صنفی معلمان در حال گذراندن محکومیتی شش ساله است که بخشی از آن به خاطر سازمان‌دهی تظاهرات معلمان در برابر مجلس است. او در روز ۳۰ام آوریل اعتصاب غذا را آغاز کرد تا به نظام قضایی فاسد و فشار مقامات بر اتحادیه‌های مستقل کارگری اعتراض کند.

همچنین هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگاری که از روز ۹ مارس بازداشت شده است، در اعتصاب غذا به سر می‌برد تا به بازداشتش اعتراض کند. بیش از دو ماه است که مقامات به او اجازه‌ی ملاقات با وکیل نداده‌اند.

دوران انتخابات یکی از زمان‌های کمیاب در ایران است که در آن بسیاری از نامزدها ظاهراً از احترام بیشتر به حقوق بشر دفاع می‌کنند. اما آیا هیچیک از نامزدها حاضر هستند آسیب دیدن این زندانی‌ها را به رسمیت بشناسند و از حقوق، و بهتر از آن، آزادی آنها دفاع کنند؟”

۱۳۹۶ اردیبهشت ۱۹, سه‌شنبه

۱۳۹۶ اردیبهشت ۱۸, دوشنبه

دریچه ای رو به آگاهی ( مطبوعات در ایران از منظر قانون اساسی جمهوری اسلامی و حقوق بشر )

براساس بند دوم اصل سوم قانون اساسی ارتقای آگاهی‌های عمومی جامعه جزو حقوق مردم است که دولت موظف است از طریق مطبوعات آن را انجام دهد . آیا مسئولیت آگاهی رسانی به مردم از طرف دولت جمهوری اسلامی انجام میگیرد ؟
آیا ظرفیت‌های قانونی برای فعالیت مطبوعات در ایران مناسب است ؟
در جامعه ما بیش از ۱۰ میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاه، دانشجو و استاد وجود دارد که با وجود این ظرفیت قانونی و این جامعه تحصیل‌کرده باید دید میزان مطبوعات از نظر تنوع و تکثر و بویژه شمارگان مناسب است یا خیر اگر نیست چرا؟
طبق گفته رهبرجمهوری اسلامی ایران مطبوعات به سه دسته تقسیم می‌شوند که یکی از آنها مطبوعات درون نظام است که دفاع‌کننده از نظام هستند و از درون نظام مجوز می‌گیرند. با این وجود آیا حق آزادی بیان در مطبوعات رعایت میگردد ؟

تهیه و تولید برنامه  : کمیته آموزش و پژوهش - کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

میهمان برنامه : امیر نیلو ( تحلیلگر – فعال حقوق بشر )

با اجرای : مریم مرادی ( فعال حقوق بشر )


https://www.youtube.com/watch?v=f0cxoRNLRQo

۱۳۹۶ اردیبهشت ۱۴, پنجشنبه

بیماری سالانه پنج هزار نفر در اثر پدیده ریزگردها در خوزستان


مدیرکل مدیریت بحران خوزستان، بیماری سالانه پنج هزار، خسارت بیش از سه هزار میلیارد تومانی سالیانه در استان‌های درگیر و ۹۰۰ میلیارد تومانی در خوزستان، تعطیلی واحدهای صنعتی، افزایش روند مهاجرت نیروهای متخصص و خسارات به تأسیسات زیربنایی را ازجمله تبعات پدیده ریزگردها عنوان کرد.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان عنوان کرد: “در سال‌های اخیر خوزستان در زمره مناطق پرخطر کشور بوده است، از جمله سیل سال ۹۰ که منجر به کشته شدن ۱۳ نفر در شهرستان بهبهان شد و سیل سال۹۱ در ایذه و سیل فروردین ۹۵ که بر اساس برآوردهای اولیه در سیل سال گذشته در مجموع خسارتی معادل هزار و ۵۶ میلیارد تومان به استان وارد شد”.

حاجی زاده گفت: “به‌منظور مدیریت بهتر در خصوص ساماندهی بازه‌های بحرانی تعداد ۱۱۴ بازه بحرانی به طول بیش از ۱۷۶ کیلومتر در رودخانه‌های استان شناسایی شده است که ساماندهی آن‌ها به هفت هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد. همچنین در خصوص اجرای سیستم دفع آب‌های سطحی باید گفت تقریبا تمامی ۷۶ شهر استان فاقد سیستم مناسب دفع آب‌های سطحی هستند”.

وی افزود: “بازسازی سیل‌بندهای آسیب‌دیده از سیل سال ۹۵ و کانال‌های هدایت سیلاب در روستاها، تکمیل لایروبی رودخانه کارون و رودخانه‌های فرعی، ایجاد سامانه هشدار سیل، وجود سامانه پیش‌بینی وضع هوا و هشدار سریع سیل، ارتقاء سامانه‌های رادار و ایستگاه‌های هواشناسی و احداث پایگاه‌های چندمنظوره و سایت‌های اسکان اضطراری از دیگر پیشنهادات مطرح هستند”.

حاجی زاده در خصوص ریزگردها نیز عنوان کرد: “ریزگردها در خوزستان موجب بروز مشکلات عدیده‌ای شده است، به نحوی که در مواردی شعاع دید به کمتر از ۱۰۰ متر رسید. اخلال در چرخه اقتصادی و زنگ خطر برای سلامت جامعه سبب شد تا مسئولان به فکر تعطیلی فعالیت‌ها در برخی شهرها باشند که به‌تدریج این مساله دامنگیر سایر نقاط کشور از جمله ایلام، فارس، بوشهر، هرمزگان، لرستان و … شد”.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان ادامه داد: “با توجه به تصاویر ماهواره‌ای، صحراهای عظیم شمال عربستان و بیابان‌های جنوب عراق و شمال شرق کویت، سوریه، اردن، ترکیه و مناطق کمی از ایران و جنوب نشان‌دهنده کانون‌های گرد و غبار برای ریزگردهای ایران است”.

وی اظهار کرد: “از بین رفتن گونه‌های گیاهی و جانوری، بیماری سالانه پنج هزار، آلوده‌شدن مواد خوراکی و افزایش مراجعه بیماران از ۲۰ تا ۶۰ درصد، خسارت بیش از سه هزار میلیارد تومان سالیانه در استان‌های درگیر و ۹۰۰ میلیارد تومان در خوزستان، تعطیلی واحدهای صنعتی، افزایش روند مهاجرت نیروهای متخصص، خسارات به تأسیسات زیربنایی و … از مشکلات این پدیده هستند”.

حاجی زاده گفت: “برای کنترل بیابان‌زایی و مقابله با گرد و غبار، پوشش کامل عملیات بیابان‌زدایی در خوزستان تا پایان برنامه ششم توسعه کشور، اختصاص تسهیلات بانکی ارزان قیمت جهت دو جداره کردن درب و پنجره مدارس، ساختمان‌ها و …، کنترل و استفاده بهینه از منابع آب‌های سطحی موجود، استفاده از انرژی‌های نو در مناطق مستعد بیابان‌زایی و بهبود وضعیت معیشت اقتصادی ساکنان بیابان پیشنهاد می‌شود”.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان بیان کرد: “از اقدامات انجام شده تاکنون، می‌توان به تشکیل کمیته بررسی کانون‌های بحرانی ریزگرد، ارائه خدمات رایگان در مراکز درمانی، ایجاد سامانه پیامک اطلاع‌رسانی، خرید تجهیزات و مکانات پیش‌بینی گرد و غبار در استان و اجرای طرح تأمین کانال آب فوق بحرانی ریزگرد در جنوب شرق استان به طول ۴۴ کیلومتر اشاره کرد”.

وی ادامه داد: “همچنین اختصاص حق‌آبه تالاب‌های شادگان، بامدژ و هورالعظیم، تهیه و توزیع ماسک‌های مناسب در سطح دستگاه‌ها، مدارس و …  برآورد خسارات ناشی از ریزگردها به بخش‌های مختلف زیربنایی و زیرساختی استان، بررسی مطالعات کاربرد مواد تثبیت‌کننده خاک به‌خصوص در بخش نانو و پیشگیری و هماهنگی چهت شست‌وشوی شبکه‌های توزیع و فوق توزیع برق در اسفند ۹۵ از جمله اقدامات دیگر در این زمینه بوده‌اند”.

انفجار در معدن زغال‌سنگ؛ ۵۴ کشته و ٧٠ زخمی


بر اساس آخرین آمارها، درسایه نبود ایمنی محیط کار و وقوع انفجار در معدن زغال سنگ زمستان یورت شمال غربی در آزادشهر، ۵۴ کارگر کشته و ۷۰ تن از آنان زخمی شدند. به گفته مسئولین، ۲۱ نفر از کارگران کشته شده برای کمک به همکاران خود وارد تونل شده بودند. کارگران این معدن در سال‌های گذشته با اخراج و معوقات مزدی مواجه بوده اند.

 به گفته وزیر کار ایران، ۳۳ کارگری که در اثر انفجار به دام افتاده بودند جان باخته اند. از سوی دیگر رسانه‌های داخلی ایران گفته اند ۲۱ کارگری که برای نجات همکاران خود به داخل تونل رفته بودند، کشته شده‌اند.

صادق علی مقدم مدیر کل بحران استان گلستان چهارشنبه شب گفت: “پس از رخ دادن انفجار به دلیل فضای احساسی تعدادی از عزیزان که همکارانشان در تونل مانده بودند برای امداد و نجات وارد شدند که بخشی از آن‌ها دچار حادثه شدند. بر اساس آخرین آمار حدود ۳۲ تا ۳۵ نفر در آن‌جا محبوس شدند که ۲۱ نفرشان فوت کردند.”

علی ربیعی وزیر کار که به محل رفته است در جمع خبرنگاران گفت: “متاسفانه در این حادثه ۳۳ کارگر معدن که پس از انفجار رخ داده محبوس شده بودند جان خود را از دست دادند.”

یک مقام محلی در ناحیه گفت که تقریبا ۷۰ نفر زخمی شده اند. اجساد ۲۱ قربانی اکنون از معدن خارج شده است.

لازم به تاکید است این کارگران ظرف سال‌های گذشته با اخراج و معوقات مزدی مواجه بوده اند.
در این باره در اردیبهشت ماه سال ۹۴ گزارش شده بود، در پی تعدیل ۸۰ نفر از کارگران پیمانکاری معدن زغال سنگ زمستان یورت شمال غرب در آزادشهر استان گلستان، کارگران اخراجی با همراهی جمعی دیگر از کارگران در مقابل ورودی تونل شماره سه تجمع کردند.

در مهرماه همان سال نیز در خبرها آمد؛ کارگران این معدن برای چندین روز در اعتراض به مطالبات مزدی خود دست به تجمعات اعتراضی زدند. مدیران پیمانکار در پاسخ به اعتراض کارگران گفته بود «منابع مالی کافی برای پرداخت حقوق کارگران را در اختیار ندارند»، با این حال، کارگران معدن زغال سنگ زمستان یورت همواره با تمامی مشکلات مالی به کار خود ادامه داده بودند.

  چهل و دو سال بوده اید . دیگر بس است . باید برای همیشه در زباله دان تاریخ با بدترین نام دفن شوید . ای منفورترین موجوداتی که نمیشود گفت چه ه...