۱۳۹۶ دی ۱۷, یکشنبه

دیگر سکوت جایز نیست



هفدهم آذرماه، نیروهای امنیتی و یگان‌های سرکوب دولت جهوری اسلامی ، مانع برگزاری یادبود محمد مختاری و محمدجعفر پوینده شدند و دبیران و اعضای کانون نویسندگان را که به بزرگداشت این عزیزان روشن‌اندیش و مبارز ــ کسانی که حتی به‌روایت (“قضایی”) این دولت  نیز قربانی جنایت و سرکوب‌اند ــ فراخوان داده‌ بودند، را بازداشت کردند.
چرا صدای دادگری و آزادیخواهی محکوم به سکوت است؟
ده روز پیش، ربابه رضایی، همسر کارگر زندانی رضا شهابی، که به دادخواهی به وزارتخانه‌ی (سرکوب) کار و کارگر مراجعه کرده بود، همراه با گروه کوچکی که به یاری و پشت گرمی او گرد آمده بودند، مورد اهانت و ضرب و تعدی یکان‌های سرکوب این دولت  قرار گرفتند و بازداشت شدند. تصویری که از حمله‌ی ماموران به یکی از شرکت کنندگان در این جمع در رسانه‌ها منتشر شده بود، گواهی جگرخراش بر درنده‌خویی و خشونتی است که بر دادخواهان روا می‌شود.
چرا صدای دادخواهی، حق طلبی و آزادیخواهی محکوم به سکوت است؟
انفجار جنبش مردمی علیه رژیم فقر و فشار و سرکوب، سکوت را شکست. انفجاری با غریوی چنان رعدآسا که بانگش بی‌درنگ هزاران فرسنگ دورتر از کانونش شنیده شد و شعله‌ای چنان دامن‌گستر که در چشم بهم زدنی، به هر سامان و شهر و شهرک رسید. بدیهی است که هیمه‌ای خشک، آماده‌ی جرقه‌ای کوچک بود. آشکار است که این، رعدی در آسمان بی‌ابر نبود. تحلیل‌ها، تفسیرها و یادداشتهای سیاسی این چند روزه، و برخی از آنها با‌دقت و ژرف‌نگریِ درخور، زنجیره‌ی رویدادها و رد و اثرهایی را که زمینه‌های مادی و عینی این انفجارند، نشان داده‌اند که دیگر سکوت جایز نیست ... 
درست است که این انفجار رعدی در آسمان بی‌ابر نبود، اما بانگ رسایش سکوت را شکست. صدای متهورانه‌ی اعتراض و آزادیخواهی هیچگاه خاموش نبوده است؛ دو نمونه‌ی ویژه بیان گردید.  اما آیا انبوه مردم خشمگین و جان بر لب رسیده‌ای که در تویسرکان، ملایر، ایذه، قهدریجان و… به خیابان ریختند، از سرکوب بزرگداشت مختاری و پوینده، چهار هفته‌ی پیش، یا دستگیری همسر شهابی و عزیزان همراهش، ده روز پیش، خبر داشتند؟ جنبش و خروش دیماه، با ریشه‌هایش در اعماق، این سکوت مرگبار را شکست و گَرده‌ی خیزش علیه فقر و ستم را به دست طوفان داد.
سالها پیش، خیابان شعار «نترسید، نترسید؛ ما همه با هم هستیم» را در تنش بین شوق و دلهره آفرید: به نوجوان و جوانی که خود را در برابر چهره‌ی عبوس اوباش برگماشته، تنها می‌دید و دلش می‌رفت تا تسخیر هراس شود، نهیب می‌زد: «نترس، نترس؛ ما همه با هم هستیم». خیابان به خود قوت قلب می‌داد. امروز نیز این شعار تکرار می‌شود؛ با یک فرق اساسی. شعار «نترسید، نترسید؛ ما همه با هم هستیم» در گوش حاکمان «بترسید، بترسید؛ ما همه با هم هستیم» شنیده می‌شود؛ و آنکس که در خیابان با این شعار به‌خود و همراهانش نهیب تهور می‌زند، شاید نداند که دولتمردان  نیز به‌نجوا و در خلوت ترسهای خود، این شعار را تکرار می‌کنند: نجوایی که، در پیامهای سران نظامی این دولت  و سیاستمداران دور و نزدیک به یکدیگر و در پیامهای اصولگرایان به اصلاح‌طلبان و برعکس، شنیده می‌شود؛ آنها هم به‌هم دلداری می‌دهند: «نترسیم، نترسیم؛ ما همه با هم هستیم!
خودداری  نسبی دولت جمهوری اسلامی از سرکوب گسترده و شدید در دو روزه‌ی نخست جنبش، که با خوشبینی به ناتوانی یا سراسیمگی این دولت تعبیر شد، آرزو را جایگزین واقعیت می‌کرد. بی‌تردید توان ساختاری و ایدئولوژیک دستگاههای سرکوب دولت جمهوری اسلامی ، به ‌مراتب بزرگتر از اینهاست و این دولت  از بکاربستنش، آنجا که موجودیتش به‌طور واقعی به‌خطر افتد، کوچکترین ابایی ندارد. این شیوه‌ی سرکوب می‌تواند جمع‌های کوچک تظاهرکنندگان را پراکنده کند، می‌تواند به تحصن‌ها و اجتماعات پایان دهد، می‌تواند به دستگیری‌های وسیع دست بزند، می‌تواند حتی جمعی را به گلوله و رگبار ببندد.
اما آیا می‌تواند در برابر اعتصابات کوچک و بزرگ منطقه‌ای و سراسری هم کارا باشد؟
آتشفشانی که فورانش را در ستیغ جنبش می‌بینیم، گدازه‌های آتشینش را از اعماق ژرف تر زندگی اجتماعی بیرون می‌کشد. نابرابری در توزیع درآمدها و تقابل‌های وقیح بین گورخوابی و «پورشه»رانی، تنها جلوه‌های بیرونی کشاکشها و تضادهایی است که در اعماق سازوکار تولید و بازتولید سرمایه‌دارانه‌ی کلِ زندگی اجتماعی، چه در چارچوب «ملی» و چه در تعامل با پیرامون و جهان سرمایه‌داری دست درکارند. معضل اساسی دستگاههای ایدئولوژیک اسلامی و دستگاههای سرکوب ولایتی فقط این نیست که هرکدام به‌نحوی فضای تنفس زندگی روزمره را تنگ و آلوده می‌کنند، بلکه، با سرکوب و سترون کردن فضای گفتگویی آزاد، ظرفیت‌های اجتماعی و تاریخی عاملینی را که تصور می‌رود به‌حل آن تضادها توانا باشند، آرمانی، خیالی و اسطوره‌ای می‌کنند. اینکه این فضای آزاد برای اندیشه و بیان، حتی در ظرفهای دمکراتیک بورژوایی نیز ممکن نیست، فقط ناشی از دستگاه سرکوب سیاسی و ایدئولوژیک نیست، بلکه ناشی از فقدان نهادهایی است که تصور می‌شود، بورژوازی (“ملی” و “مستقل”) می‌توانست در فضایی آزاد برای خود و دیگران بسازد. از همین روست که گاه ساده‌ترین خواستهای اجتماعی، خواه خواست دانشجویان در مشارکت در امر راهبری دانشگاه باشد، خواه خواست آزادی پوشش زنان و مردان یا خواست تشکیل انجمنی صنفی، بلافاصله و بلاواسطه بنیادی‌ترین تضادهای جامعه را فعال می‌کند. از همین روست که کارگر در زندان می‌میرد، یا با زنجیر به تخت بیمارستان بسته می‌شود یا با شدیدترین آزارها و شکنجه‌ها و سلب بدیهی‌ترین حقوق انسانی، عامدانه و آگاهانه به سوی مرگ رانده می‌شود، آنهم فقط به این دلیل که می‌خواهد انجمن صنفی‌اش را بسازد یا اصرار دارد که خواسته‌ی مشروعش، «اقدام علیه امنیت کشور» تلقی نشود. نکته‌ی اصلی اما دقیقاً همین تطابق این دو جرم در واقعیت است. اینکه خواست تشکیل انجمن صنفی، «اقدام علیه امنیت کشور» تلقی می‌شود، خود سرشت متناقض این واقعیت را آشکار می‌کند.
جنبش دیماه، اگر راه آوندهای و دهلیزهایی که گدازه‌های اعماق را به ستیغ می‌رسانند، بسته نشود، و این بسته نشدن، تنها امید و آرزو نیست، بلکه وظیفه نیز هست، آنگاه این توان را دارد که به زلزله‌ای چنان مهیب مبدل شود که کوچکترین خاکریزش، سرنگونی دولت جمهوری اسلامی است.
در نگاه به جنبشِ اعتراضی کنونی و در رویکرد و مداخله‌ای که به نسبت جایگاه کنشگر، ممکن است، دو معیار اهمیتِ تعیین کننده و بنیادین دارند:
اول آنکه : جنبش موجود را نه می‌توان، و نه باید، در چشم‌اندازها و چشمداشت‌های ایدئولوژیک اسیر کرد.
دیگر آنکه : باید با تمام توان از تسلیم شدن به تئوری‌های توطئه و فروغلتیدن به تخطئه‌ی جنبش پرهیز کرد؛ نه از این‌رو که ممکن است این تئوریها خطا باشند، بلکه به این دلیل که دشمنان هر جنبش آزادیخواهانه و انقلابی واقعی، از هیچ کوششی برای بی‌اعتبار کردن آن، حتی از اختراع و شایع کردن توطئه‌های دروغین اِبا نخواهند داشت. برعکس، با جدی گرفتن اینگونه شواهد و با افشای آنها باید نشان داد که حتی آنجا که واقعیت دارند، آتشی را افروخته‌اند، که دیر یا زود، دامنگیر خود آنها نیز خواهد شد. دل‌نگرانان پروسواس و دلسوزی که بنا بر تجربه‌های بسیار، هراس دارند جنبش تهیدستان از سر ناآگاهی بازیچه و قربانی طرح‌ها و توطئه‌های داخلی و خارجی شود، باید بکوشند به وظیفه‌ی روشنگرانه‌شان در راستای اعتلای همین جنبش و در خدمت آن عمل کنند؛ مبادا در انکار مشروعیت و حقانیتش باشند .

۱۳۹۶ دی ۱۴, پنجشنبه

با وجود 24 میلیون رای ، ناتوان از گفتگوی صریح با مردم است

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در جلسه هیات دولت به نارآمی های اخیر ایران واکنش نشان داد.

در حالی که انتظارها برای گفتگوی روحانی از شبکه یک بالا گرفته بود و برخی کاربران با هشتگ «روحانی چه بگه» در حال طرح مطالبات خود بودند، شبکه خبر سخنرانی روحانی در هیات دولت را که قبلا توسط رسانه ها منتشر شده بود، پخش کرد. هر دو اتفاق نشان داد که رئیس جمهور ایران در پیشبرد یک خواست حداقلی و واکنشی که طبیعی است، قدرتی ندارد و زور صداوسیما بیشتر از اوست. فاقد اقتدار بودن روحانی در این زمینه به راحتی سبب می شود مخاطب او را جدی نگیرد. این ضرر صرفا کوتاه مدت نیست، تصویر کلی یک رئيس جمهور در خلال همین اتفاقات شکل می گیرد

اشتباه دوم اما محتوای سخنرانی روحانی بود که در مقام یک آخوند، به نصیحت کردن طیف های مختلف پرداخت.
مهم ترین تاکتیک او در این سخنرانی، فرافکنی بود. او گفت مردم علاوه بر اعتراض اقتصادی، به فساد و شفافیت هم اعتراض دارند و می خواهند در بخش های دیگر هم شفافیت باشد تا بتوانند قضاوت دقیقی داشته باشند. در واقع، او توضیح داد که قضاوت فعلی مردم دقیق نیست و اینکه «همه نقدهای مردم را به دستگاه اجرایی برگردانیم، بی دقتی است.» به نظر می رسد مشاوران روحانی شعارهای روزهای اخیر را به اطلاع او نرسانده اند. مردم در روزهای اخیر علیه کلیت حاکمیت، روسای قوه قضاییه و مقننه و رهبر جمهوری اسلامی شعار داده اند. در هیچ تجمعی همه شعارها علیه دولت نبوده است.

فرافکنی دوم او توام با جعل بود. او از مقام های امنیتی و نیروی انتظامی تشکر کرد، چون به تعبیر روحانی شکیبایی خود را حفظ کرده اند. تا لحظه ای که روحانی حرف می زد، خبر مرگ  ۳نفر، مجروح شدن ده ها نفر و بازداشت صدها نفر تایید شده بود. رئيس جمهور نه تنها هیچ همدردی با خانواده جان باختگان که ممکن است حتی در تظاهرات شرکت نکرده و یا به جایی حمله نکرده باشند، نکرد، بلکه با قاطی کردن نقد و خشونت، به نصیحت کردن مردم پرداخت. مردمی که در ده ها شهر ایران به خیابان آمده بودند، قبلا نصیحت ها را گوش کرده بودند. طرح سوال هایی چون «آیا اگر در جامعه ناآرامی داشته باشیم، اشتغال ما بیشتر شده و وضعیت اقتصادی مردم بهتر می شود؟»، به انشاهای دوران ابتدایی شبیه بود تا نطق یک رئیس جمهور. معترضان عذرخواهی می خواستند و مسئولیت پذیری و پیشنهاد، چیزی که در نطق حسن روحانی وجود نداشت.
فرافکنی سوم اما طبق سنت رایج جمهوری اسلامی به ایما و اشاره به ترامپ و عربستان باز می گشت، اینکه خودشان مشکل دارند و دلسوز مردم ایران نیستند. احتمالا هر اصولگرایی هم جای روحانی سخن می گفت، همین حرف ها را می زد. کسی در خیابان با و یا از زبان ترامپ  و یا بن سلمان حرف نمی زد، مردم با او و به خصوص آقای  خامنه ای حرف می زدند. روحانی در بخشی دیگر از سخنرانی اش وقتی گفت «ما در کشور مشکل هوا، ریزگرد، آب، اشتغال و مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی گوناگون داریم»، همین رویه را تکرار کرد. اگر هر کدام از معترضان می خواست حرف بزند، بهتر و صریح تر از روحانی همین حرف ها را می زد.

روحانی بدون توجه به موقعیت و مسئولیت خود سخنرانی کرد. او البته در این سخنرانی بر خلاف اسحاق جهانگیری، معاون اول رئيس جمهور، اشاره مستقیم یا غیرمستقیم به دولت و یا مخالفان دولت قبل نکرد ولی به شیوه های مختلف توضیح داد که وضع در بسیاری از حوزه ها بهتر شده و مسئولان دولت نتوانسته اند دستاوردها را به صورت دقیق برای مردم تبیین کنند. روحانی از این منظر یک دوگانه مدام را در سخنرانی اش ترسیم کرد، مردم حق اعتراض دارند ولی معترضین اطلاعات دقیقی ندارند. این دوگانه بدترین انتخاب ممکن در مواجهه با معترضان است. کسی که معترض است، از وضعیت اقتصادی خود، برباد رفتن پول هایش در صندوق قرض الحسنه، بیکاری فرزندانش، فساد مسئولین، ناتوانی در تامین هزینه های زندگی و ... اطلاع دقیق دارد. معترضی که در خیابان است، موظف نیست دستاورد و وضعیت دولت را گزارش دهد، وضعیت خودش را گزارش می دهد.

حسن روحانی منبری خوب و باسابقه ای است، از سال۵۷ تاکنون نیز به قدرت منبری بودن خود نازیده است ولی بحران اخیر نشان داد که او حداقل هنگامی که خودش از بازیگران اصلی است و درگیر ماجرا شده، از قدرت اقناع گری برخوردار نیست.
سخنرانی اخیر همچنان نشان داد که کماکان تاکتیک اصلی او خشمگین نکردن لایه های دیگر حاکمیت است. حداقل می توان گفت فعلا او به عنوان رئيس جمهور حق دارد در محدوده ای سخن بگوید که لایه های دیگر حاکمیت خشمگین نشود. وضعیتی که روحانی برای خود رقم زده، محصول یک بده بستان سیاسی با لایه های دیگر حاکمیت است که ماه ها درباره آن گفتگو می شود. در چنین فضایی بود که او ناتوان از گفتگوی صریح شد.


گفتگوی صریح و مسئولانه و وعده مشخص توسط یک رئیس جمهور نیازمند بازوان قدرتمند و اراده ای جدی برای جلو رفتن بود، چیزی که روحانی دقیقا در انتخابات به آن اشاره کرد و از مردم خواست به همین دلیل به او رای بدهند، ولی دیروز به خوبی نشان داد که فاقد آن است، با وجود ۲۴میلیون رای. حتی اگر صندوق رای را کماکان یک مسیر و بستر مفید برای تغییر در ایران بدانیم، سخنرانی دیروز روحانی نشان داد او کسی نیست که بتواند چنین ایده ای را عملی کند. 

۱۳۹۶ دی ۱۳, چهارشنبه

صدور حکم ۱۹۸ ضربه شلاق برای دو متهم


خبرگزاری هرانا – استاد دانشگاه و یک زن که پیش تر بابت اتهام “زنا” به اعدام محکوم شده بودند، با رد حکم در دیوان عالی کشور، به ۹۹ ضربه شلاق، تبعید و انفصال از خدمت محکوم شدند. کنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتا مجازات‌های تحقیر آمیز و نافی کرامت انسانی را ممنوع کرده است.


ايران در سال 1968 ميلادی به اين دو ميثاق پيوست. البته ، تصويب اين دو ميثاق توسط مجلس شورای ملی در آن زمان از نظر قانون مدنی ايران به معنای تعهد عملی ايران به اجرای آن ها بود. دولت ايران نيز برای تطبيق قوانين داخلی با اين میثاق ها کاری نکرد و بعد از انقلاب نیز جمهوری اسلامی به رغم اينکه از اين میثاق ها خارج نشد تلاشی برای تطبیق قوانین داخلی با این میثاق ها انجام نداد. 

آماده‌سازی زندان اوین برای پذیرش زندانیان جدید است.

اعتراضات سراسری در ایران با چنان سرعتی رشد کرده‌اند که دنبال کردن آن‌ها در شهرهای کوچک و بزرگ سراسر کشور آسان نیست. این در حالی است که «جنبش سبز» سال ۸۸ تنها در چند کلان‌شهر و شهر بزرگ متمرکز بود.

کاشان

«محمد تکبیرگو»، دادستان کاشان به خبرگزاری «مهر» گفته است ۵۰ تا ۶۰ نفر در این شهر دستگیر شده‌اند. او هشدار داده است: «با هر نوع تجمع غیرقانونی و یا افراد آشوب‌گر در کاشان برخورد قانونی و جدی انجام می‌شود.»

او معترضان را تهدید کرده است: «بر اساس قانون، افرادی که قصد محاربه با نظام داشته باشند، مفسد فی‌الارض محسوب می‌شوند و برخوردهای قانونی لازم با آن‌ها انجام می‌شود.»
از آن‌جا که مجازات این اتهام اعدام است، این شاخص‌ترین نمونه تهدید به اعدام معترضان از سوی نیروهای حکومتی به شمار می رود.


دستگیری دانشجویان در تهران

«لیلا حسین‌زاده»، دانشجوی علوم اجتماعی «دانشگاه تهران» که به علت فعالیت‌های خود علیه فقر و تبعیض شناخته ‌شده است، جزو چهره‌های آشنایی بوده که تاکنون دستگیر شده اند. ۱۵ نفر از دانشجویان دانشگاه تهران در روزهای ۱۰ و ۱۱ دی ماه، هنگام خروج از دانشگاه دستگیر شده بودند اما وقتی اعضای «شورای صنفی» دانشگاه تهران برای پی گیری وضعیت آن‌ها با رییس دانشگاه جلسه گذاشتند، چهار نفر از خودشان هم دستگیر شدند.
طبق بعضی گزارش‌ها، این چهار نفر اکنون آزاد شده‌اند. شورای صنفی دانشگاه در بیانیه‌ای اعلام کرده است «مسوولیت هرگونه برخورد امنیتی با دانشجویان و ساحت دانشگاه را بر عهده وزیر علوم دانسته و قاطعانه خواستار اعلام حمایت بدون قید و شرط از طرف وزارت علوم و پی گیری برای توقف عاجل این بی‌حرمتی و بی‌قانونی هستیم.»

از سوی دیگر،  طبق اخباری که در رسانه‌های اجتماعی دست به دست می‌شوند، «محمد شریفی مقدم»، دانشجوی «دانشگاه صنعتی شریف» که در روز ۹ دی بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان «اوین» منتقل شده بود، دست به اعتصاب غذا زده است.


سایر دستگیرشدگان استان تهران

گرچه تهران از مراکز اصلی اعتراضات جاری نبوده اما پایتخت کشور شاهد دستگیری‌های گسترده‌ای بوده است. «علی اصغر ناصربخت»، معاون امنیتی انتظامی فرمانداری تهران گفته است تنها ۲۰۰ مورد دستگیری در محدوده خیابان «انقلاب» و «ولی عصر» اتفاق افتاده که 40 نفر از آن‌ها جزو «لیدرها» بوده‌اند.
«عباس جعفری دولت‌آبادی»، دادستان تهران نیز بازداشت‌شدگان را «احساساتی» نامیده و آن ها ‌را با دستگیرشدگان اعتراضات سال ۱۳۸۸ نسبت به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری که از آن با عنوان «فتنه» یاد می کند، مقایسه کرده است.

خبرها حاکی از آماده‌سازی زندان اوین برای پذیرش زندانیان جدید است. در عین حال، به زندانیان سیاسی در اوین و زندان «رجایی‌شهر» کرج اطلاع داده شده است که تمام مرخصی‌هایی که از پیش قرار بود انجام شود، لغو شده‌اند.
«توحید عالی‌نسب» و «نائب رضایی»، دو نفر از اولین دستگیرشدگان تهران هستند که در روز 9 دی در میدان «فردوسی» به سمت ولی عصر دستگیر شده‌اند و تا کنون خبری از آن‌ها نیست. 

طبق گزارش‌ها، «گوهر عشقی»، مادر «ستار بهشتی»، کارگر وبلاگ‌نویس ایرانی که در سال ۱۳۹۱ کشته شد نیز قصد داشته است کفن‌پوش به تظاهرات برود که ماموران مانع از خروجش شده‌اند.

سرهنگ «عبدالله زاده‌پاشاکی»، فرمانده انتظامی شهرستان رباط کریم از دستگیری یک زن و مرد به نام‌های «ف.ق» و «ر.ع» خبر داده است. او گفته که آقای ر.ع با انتشار فراخوان تجمع اعتراضی در شبکه اجتماعی اینستاگرام… افراد را به «اغتشاش» تشویق می‌کرده است.
این مقام انتظامی توضیح داده که پلیس فتای شهرستان رباط کریم شماره موبایل فرد را ردیابی و سپس او را شناسایی و دستگیر کرده است.
خانم ف.ق نیز به گفته او، متولد سال ۴۹ و اهل سراب است اما در رباط کریم زندگی می‌کند. پاشاکی گفته است:«کارمند بانک ملی است و در چند روز اخیر به عنوان لیدر اغتشاشات در شهر رباط کریم حضور داشته است.»‌

در کرج نیز «حاجی رضا شکارمی»، دادستان عمومی و انقلاب این شهر خبر از بازداشت تعدادی از معترضان داده و آن ها را «لیدرهای اغتشاش‌گر و آشوب‌طلب» معرفی کرده است: «تعدادی‌ دیگر از این افراد لیدر شناسایی شده و در روزهای آینده بازداشت می‌شوند.»

سایر استان‌ها

به گزارش خبرنگاری «فارس»، سه نفر نیز که از آن ها به عنوان «لیدر» یاد شده، در تجمعی در آرامگاه «بوعلی» همدان دستگیر شده‌اند.
«علی آقازاده»، استاندار اراک هم گفته است ۱۰۰ نفر از اراکی‌ها در روز سوم اعتراضات دستگیر شده‌اند.
«ایلنا» خبر از دستگیری شماری از تظاهرکنندگان در یک شنبه شب، در شهرستان تاکستان داده است.
بنابرگزارش این خبرگزاری، معترضان در این شهر به حوزه علمیه تاکستان حمله برده بودند.

فرمانده انتظامی شهرستان آزادشهر در استان گلستان نیز از دستگیری معترضان در این شب گفته است: «چهار نفر از مخلان نظم و تحریک‌کنندگان دستگیر شده‌اند.»

او افزوده است که در منزل یکی از آن‌ها مقدار زیادی موادمخدر و مشروبات الکلی کشف کرده اند. 
دراویش گنابادی، یکی از مذاهب  تحت سرکوب در ایران نیز در چند روز گذشته طعم زندان را چشیده‌اند. «کسری نوری»، دانشجوی حقوق بشر دانشگاه تهران و از مدیران سایت «مجذوبان نور»، «محمد شریفی مقدم»، «محمدرضا درویشی» و «فائزه عبدی‌پور» برای عیادت از «حمیدرضا مرادی»، یکی از مدیران مجذوبان نور به بیمارستان دی رفته بودند که به شکلی خشونت‌آمیز بازداشت و به بند ۲۰۹ بازداشتگاه وزارت اطلاعات در اوین منتقل شدند. به گزارش «هرانا»، آن‌ها دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

۱۳۹۶ دی ۸, جمعه

زلزله کرمانشاه



باری دیگر حکایتی غمگین و دردناک از زلزله میگویم ،
بعد از حادثه مرگبار زلزله های رودبار، بندرعباس،  بم ، اذربایجان و ...
اینک  واقعیت تلخی دوباره برای مردم سرزمینم تکرار میشود :

روز یکشنبه 21 آبان ماه 1396 خورشیدی، ساعت 21:48 دقیقه زلزله ای شدید با قدرت 7.3 ریشتر در استان کرمانشاه به وقوع پیوست که منجر به خرابیها و کشته شدن بیش از صدها تن از هم وطنانم شده است .
 که منجر به خرابی 7 شهر و 1930 روستای این استان گردید و همچنین منجر به کشته شدن بیش از436 نفر و مجروح شدن بیش از 7000 تن از هم وطنانم در این منطقه شده است .
عجیب است که با این همه زلزله های بزرگ به همراه ویرانیهای بی شمار ، مرگ و میر بسیار و آوارگی مردم ، مسئولین  دولت جمهوری اسلامی ایران هنوز هیچ طرح و برنامه ای همچون اقدامات  اساسی برای ایمن سازی ساختمانها را به صورت جدی مورد توجه قرار نداده اند.
ما میدانیم که تخریب درزلزله امری طبیعی است.
 اما توجه خاص به نوع ساخت وسازها و مقاوم سازی در مقابله با زلزله و سایر مشکلات و همچنین برنامه ریزی مدیریت بحران، برای حفظ جان انسان ها امری ضروری است که توسط دولتمردان جمهوری اسلامی ایران همواره مورد بی توجهی قرار گرفته و بدست فراموشی سپرده شده است .
با نگاهی به حقوق مردم بر اساس اعلامیه جهانی حقوق بشر و وظایف دولت بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به این آگاهی خواهیم رسید   .
ماده اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر کس حق زندگی، آزادی و امنیت شخصی دارد.
ماده ۲۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر
حق خوراک و مسکن و مراقبتهای طبی و خدمات لازم اجتماعی برای همه است و در مواردی که به عللی خارج از اراده انسان وسایل امرار معاش او از بین رفته باشد از شرایط آبرومندانه زندگی باید برخوردارگردد.

الف) هرکس حق دارد که سطح زندگی او ، سلامتی و رفاه خود و خانواده اش را از حیث خوراک و مسکن، مراقبتهای طبی و خدمات لازم اجتماعی تامین کند و همچنین حق دارد که در مواقع بیکاری، بیماری، نقص اعضا، بیوگی ، پیری یا در تمام موارد دیگری  که به علل خارج از اراده  انسان، وسایل امرار معاش او از بین رفته باشد از شرایط آبرومندانه زندگی برخوردار شود.
بند 12 از اصل ۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران :
به پی‌ریزی اقتصادی صحیح و عادلانه بر طبق ضوابط اسلامی جهت ایجاد رفاه و رفع فقر و برطرف ساختن هر نوع محرومیت دلالت دارد .
 در زمینه‏های تغذیه و مسکن و کار و بهداشت و تعمیم بیمه.
اصل ۲۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران :
برخورداری از تأمین اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری، پیری، ازکارافتادگی، بی‌سرپرستی، درراه‏ ماندگی، حوادث و سوانح، نیاز به خدمات بهداشتی‌درمانی و مراقبتهای پزشکی به صورت بیمه و غیره، حقی است همگانی. دولت موظف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم، خدمات و حمایتهای مالی فوق را برای یک یک افراد کشور تأمین کند.
اصل ۳۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران :
داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است. دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنها که نیازمندترند به خصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند.
اصل ۴۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران :
بند۱ // تأمین نیازهای اساسی: مسکن، خوراک، پوشاک، بهداشت، درمان، آموزش و پرورش و امکانات لازم برای تشکیل خانواده برای همه.
ما فعالان حقوق بشر با عنایت به حقوق ذاتی انسان ها براساس اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران:
ضمن اعتراض رسمی به عملکرد دولت جمهوری اسلامی ایران برای عدم توجه به نحوه ساخت و سازها و همچنین بی توجهی کامل در تدارک مایحتاج مردم مصیبت دیده، خواهان رسیدگی سریع به این حادثه بوده ، وخواستار توجه مسئولانه به (مقاوم سازی ساختمان ها مطابق آئین نامه  2800 مقررات ملّی ساختمان و مدیریت مقابله با بحران) میباشیم .
 به منظور پیشگیری ازتکرار چنین حوادث ناگواری در کشور میباشیم .



۱۳۹۶ دی ۲, شنبه

برنامه دویست و هفتاد و ششم به تاریخ 2017 / 12/ 22

معرفی کتاب : مریم مرادی

http://www.bashariyat.de/ArchivRadio/276/ketabmaryam.mp3


زن بر سریر قدرت

http://www.bashariyat.de/ArchivRadio/276/sarir.mp3

فراخوان جلسه سخنرانی مشترک کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان و نمایندگی مالزی در ۲۲ دسامبر ۲۰۱۷

مریم مرادی بعنوان سخنران جلسه

موضوع : روز ۱۶ اذر ۱۳۳۲ (روز دانشجو) در ایران چه گذشت؟


اتاق پالتاک مشترک کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان و نمایندگی مالزی 



http://bashariyat.org/?p=11401

نقض حقوق بشر در ایران ادامه دارد




گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران با ارائه گزارشی به ادامه نقض حقوق بشر در ایران اعتراض کرد. عاصمه جهانگیر ضمن انتقاد شدید از بازداشت خبرنگاران و نقض حقوق پیروان ادیان در ایران، خواستار پایان دادن به اعدام نوجوانان شد.
عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ایران، روز چهارشنبه ۲۵ اکتبر (۳ آبان) با ارائه گزارشی به نقض حقوق بشر در ایران اعتراض کرد.
او در گزارشی درباره شش‌ماه نخست سال ۲۰۱۷ میلادی که آن را در جلسه کمیته سوم در نشست همگانی سازمان ملل متحد ارائه کرد در مورد اعدام، شکنجه، نقض آزادی بیان و وضعیت حقوق زنان در ایران ابراز نگرانی کرد.
جهانگیر همچنین از اوضاع پیروان  قومی و عقیدتی، محاکمه و آزار کنشگران حقوق بشر و اعدام نوجوانان در ایران عمیقا ابراز نگرانی کرده است. او با بیان این که در سال گذشته در ایران ۴۳۵ نفر اعدام شدند خواستار پایان دادن به اعدام‌ها در ایران شد.
جهانگیر به حکم اعدام محمدعلی طاهری، بنیانگذار عرفان حلقه، و بازداشت پیروان او اشاره کرد و گفت‌، آن‌ها تحت فشار مجبور به اعترافاتی شده‌اند.
گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ایران گفت، شلاق زدن، قطع دست یا پا در ایران کماکان ادامه دارد و از دیگر نگرانی‌ها عدم دسترسی برخی از زندانیان سیاسی و امنیتی به امکانات پزشکی به عنوان ابزاری برای آزار و اذیت ‌آن‌هاست.
او گفت، امثال نرگس محمدی‌ که تنها به خاطر فعالیت‌های حقوق بشری در ایران در زندانند کم نیستند.
جهانگیر همچنین به برخورد ایران با کارمندان "بی‌بی‌سی" فارسی اشاره کرد و گفت، برخی از از این روزنامه‌نگاران که با او صحبت کرده‌اند گفته‌اند که حتی گفت‌وگوی آن‌ها با او نیز ممکن است برایشان عواقبی داشته باشد. او همچنین از مسدود شدن اموال کارکنان بخش فارسی "بی‌بی‌سی" در ایران سخن گفت و افزود که خانواده‌های آن‌ها در ایران تحت فشار قرار گرفته‌اند تا جلوی کار فرزندانشان را بگیرند.
جهانگیر گفت، در ژوئن سال ۲۰۱۷ حداقل ۱۲ خبرنگار، ۱۴ وبلاگ‌نویس و تعدادی از فعالان مدنی دیگر تنها به خاطر فعالیت‌های مسالمت‌‌آمیز در ایران بازداشت شده‌اند. او خاطرنشان کرد که بنا بر گزارش‌هایی که به او رسیده است، این افراد تحت شکنجه و آزار قرار گرفته‌اند.
او همچنین از وضعیت دوتابعیتی‌‌ها در ایران ابراز نگرانی کرد و در این رابطه به وضعیت نازنین زاغری ، شهروند ایرانی‌ـ بریتانیایی، و محاکمه او به اتهام "تلاش برای براندازی نظام" اشاره کرد. جهانگیر از دکتر احمدرضا جلالی که پیش از این مقیم سوئد بود و در حال حاضر در ایران به اتهام "محاربه" به اعدام  محکوم شده نیز سخن گفت.
او از وضعیت پیروان ادیان  و به‌ ویژه بهاییان در ایران و گزارش‌های موجود در مورد بازداشت، شکنجه و محاکمه پیروان ادیان ابراز نگرانی کرد و از دولت ایران خواست، آزادی دین و مذهب را رعایت کند.
جهانگیر همچنین دولت ایران را به رسیدگی پزشکی به زندانیان عقیدتی ـ سیاسی فراخواند.
گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد گفت، با نمایندگان ایران تماس‌‌هایی داشته و درصدد است که این تماس‌ها را ادامه دهد.
عاصمه جهانگیر به بازتر شدن فضای سیاسی در مبارزات انتخاباتی اخیر ریاست جمهوری در ایران اشاره و ابراز امیدواری کرد که وعده‌های حسن روحانی‌، رئیس‌جمهور ایران، در مورد قدرتمند ساختن زنان و استفاده از منشور حقوق مدنی عملی شده و اصلاحاتی در کشور صورت گیرد.

گزارش صوتی جلسه سخنرانی مشترک اعضای کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان و نمایندگی مالزی 22 دسامبر 2017

موضوع سخنرانی: روز 16 آذر 1332 روز دانشجو در ایران چه گذشت ؟
مریم مرادی

اتاق پالتاک: کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان و نمایندگی مالزی

http://www.bashariyat.de/ArchivRadio/jaleseadianvamalezy22desember2017/maryam.mp3

برنامه دویست و هفتاد و ششم به تاریخ 2017 / 12/ 22

معرفی کتاب : مریم مرادی

http://www.bashariyat.de/ArchivRadio/276/ketabmaryam.mp3


زن بر سریر قدرت : مریم مرادی

http://www.bashariyat.de/ArchivRadio/276/sarir.mp3

۱۳۹۶ آذر ۲۷, دوشنبه

پول بدهید تا بچه‌ هایتان در مدرسه گرم شوند!!!


آموزش و پروش از خانواده‌ دانش‌آموزان که برخی از آن‌ها در فقر به سر می‌برند خواسته‌است ۲۰ هزار تومان بدهند تا فرزندانشان در مدرسه گرم بماند. این درحالی‌است که خیلی از آن‌ها توان پرداخت ۲۰ هزار تومان را ندارند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از عصرایران، چند سال قبل و همین روزها بود که یک بخاری نفتی در مدرسه شین آباد آتش گرفت و بدن تعدادی دانش‌آموز را سوزاند. همان زمان قرار شد بخاری‌های نفتی از مدارس جمع‌آوری شوند، اما هنوز روستاهایی هستند که دانش‌آموزان شان در مدارسی درس می‌خوانند که با بخاری نفتی گرم می‌شوند.
این گزارش در روستاهای توابع شهرستان مشگین‌شهر، واقع در استان اردبیل ضبط شده‌است. هرچند حراست آموزش و پروش استان اجازه ورود خبرنگاران عصر ایران را به مدرسه‌‌های منطقه نداد اما تصاویر این گزارش از پشت پنجره‌های شیشه‌ای مدارس گرفته شده‌است.
بخاری‌های نفتی خاموش،‌ آن‌هم در هوای خیلی سرد دامنه سبلان این سئوال را مطرح کرد که چطور این مدارس گرم می‌شوند. پاسخ اما جالب بود؛ آموزش و پروش از خانواده‌ دانش‌آموزان که برخی از آن‌ها در فقر به سر می‌برند خواسته‌است ۲۰ هزار تومان بدهند تا فرزندانشان در مدرسه گرم بماند. این درحالی‌است که خیلی از آن‌ها توان پرداخت ۲۰ هزار تومان را ندارند.
اعلامیه جهانی حقوق بشر
ماده 26: 1 هر کس حق دارد که از آموزش و پرورش بهره مند شود. آموزش و پرورش لااقل تا حدودی که مربوط به تعلیمات ابتدایی و اساسی است باید مجانی باشد. آموزش ابتدایی اجباری است. آموزش حرفه ای باید عمومیت پیدا کند و آموزش عالی باید با شرایط تساوی کامل، به روی همه باز باشد تا همه، بنا به استعداد خود بتوانند از آن بهره مند گردند.
اصل سی ام (30) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران: دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد.


شرح کنوانسیون بین المللی نایروبی درباره انتقال لاشه کشتیها قسمت چهارم 17 دسامبر2017

کلیپ صوتی :شرح کنوانسیون بین المللی نایروبی درباره انتقال لاشه کشتیها قسمت چهارم
مریم مرادی-تقی صیادمصطفی

http://malaysia.bashariyat.org/?p=7736

شرح کنوانسیون بین المللی نایروبی درباره انتقال لاشه کشتیها قسمت سوم 17 دسامبر2017

کلیپ صوتی: شرح کنوانسیون بین المللی نایروبی درباره انتقال لاشه کشتیها قسمت سوم
مریم مرادی- تقی صیادمصطفی

http://malaysia.bashariyat.org/?p=7734

حکایتی غمگین و دردناک از زلزله کرمانشاه

۱۳۹۶ آذر ۲۵, شنبه

شرح کنوانسیون بین المللی نایروبی درباره انتقال لاشه کشتیها قسمت دوم 15 دسامبر 2017

کلیپ صوتی : شرح کنوانسیون بین المللی نایروبی درباره انتقال لاشه کشتیها قسمت دوم 
مریم مرادی- تقی صیادمصطفی

http://malaysia.bashariyat.org/?p=7722

شرح کنوانسیون بین المللی نایروبی درباره انتقال لاشه کشتیها قسمت اول 15دسامبر2017

کلیپ صوتی : شرح کنوانسیون بین المللی نایروبی درباره انتقال لاشه کشتیها قسمت اول
مریم مرادی- تقی صیادمصطفی

http://malaysia.bashariyat.org/?p=7720

برنامه دویست و هفتاد و چهارم به تاریخ 2017 / 12/ 15

شرح کنواسییون منطقه کویت برای همکاری درباره حمایت وتوسعه محیط زیست دریایی قسمت اول : مریم مرادی -کاوه شیخ محمدی

http://www.bashariyat.de/ArchivRadio/274/kuwit1.mp3


شرح کنوانسیون منطقه کویت برای همکاری درباره حمایت و توسعه محیط زیست دریایی  قسمت دوم : مریم مرادی - کاوه شیخ محمدی

http://www.bashariyat.de/ArchivRadio/274/kuwit2.mp3

شرح کنوانسیون منطقه کویت برای همکاری درباره حمایت و توسعه محیط زیست دریایی قسمت سوم : مریم مرادی - کاوه شیخ محمدی

http://www.bashariyat.de/ArchivRadio/274/kuwit3.mp3


سخنرانی جلسه کمیته محیط زیست 12 دسامبر 2017 : مریم مرادی - زهرا ارزجانی

http://www.bashariyat.de/ArchivRadio/274/moradizahra.mp3


سخنان حکیمانه : مریم مرادی

http://www.bashariyat.de/ArchivRadio/274/hakimaneh.mp3


انسانهای توانمند : مریم مرادی

http://www.bashariyat.de/ArchivRadio/274/moradi.mp3

۱۳۹۶ آذر ۲۲, چهارشنبه

فراخوان جلسه کمیته دفاع از محیط زیست در ۱۲ دسامبر ۲۰۱۷

مریم مرادی و دکتر زهرا ارزجانی بعنوان سخنران جلسه

موضوع : تحلیل وضعیت اجرایی کنوانسیون رامسر با توجه به چالشهای موجود محیط زیست


اتاق پالتاک کمیته دفاع از محیط زیست


http://bashariyat.org/?p=11223

شرح کنوانسیون منطقه کویت برای همکاری درباره حمایت و توسعه محیط زیست دریایی قسمت سوم 12 دسامبر2017

کلیپ صوتی :  شرح کنوانسیون منطقه کویت برای همکاری درباره حمایت و توسعه محیط زیست دریایی قسمت سوم
مریم مرادی-کاوه شیخ محمدی

http://malaysia.bashariyat.org/?p=7688

گزارش صوتی جلسه سخنرانی اعضای کمیته دفاع از محیط زیست 12 دسامبر 2017

موضوع سخنرانی: تحلیل وضعیت اجرایی کنوانسیون رامسر
مریم مرادی - زهرا ارزجانی

اتاق پالتاک : کمیته دفاع از محیط زیست


http://www.bashariyat.de/ArchivRadio/jalesemohitzist12december2017/moradizahra.mp3

برنامه دویست و هفتاد و سوم به تاریخ 2017 / 12/ 12

شرح کنوانسیون حمایت از پرندگان مفید برای کشاورزان قسمت اول : مریم مرادی - تقی صیاد مصطفی


http://azadegy.de/273/mofid1.mp3



شرح کنوانسیون حمایت از پرندگان مفید برای کشاورزان قسمت دوم : مریم مرادی - تقی صیاد مصطفی

http://azadegy.de/273/mofid2.mp3


بررسی ماده 28 اعلامیه جهانی حقوق بشرو مقایسه آن  با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران  : مریم مرادی

http://azadegy.de/273/made28.mp3


۱۳۹۶ آذر ۲۱, سه‌شنبه

11 دسامبر روز جهانی کوهستان


به دنبال بزرگداشت سال بین المللی کوهها در سال (2002) مجمع عمومی سازمان ملل متحد در پنجاه و هفتمین جلسه خود در ژانویه 2003 روز 11 دسامبر (20 آذر) را بعنوان روز جهانی کوهستان تعیین و از سازمان خوار بار و کشاورزی ملل متحد (فائو) دعوت کرد تا مسئولیت هماهنگی این روز در سطح جهان را بر عهده بگیرد. فائو هر سال با تعیین یک موضوع، از کشور های کوهستانی و اعضای مشارکت برای کوهها دعوت می نماید تا با اجرای آیین های ویژه نظیر گرد همایی و ... اجرای برنامه های کوهنوردی در بزرگداشت این روز و تاکید هر چه بیشتر بر اهمیت و نقش کوهستان بکوشند.


نماد روز جهانی کوهستان شامل سه مثلث متساوی الاضلاع بر روی یک خط افقی است. مثلث سمت چپ یک الماس آبی رنگ در بالا دارد و نشان از یخ و برف در قله کوه و لزوم توجه به گرمایش زمین و حفظ برفهای کوهستان دارد. مثلث میانه دایره نارنجی دارد که نشان دهنده منابع طبیعی محیط کوهستان است که به طور مداوم از داخل کوه ها استخراج می شوند و مثلث سمت راست یک مثلث سبز کوچک در پایه دارد که نشان دهنده سرسبزی و محصولاتی است که در دامنه کوه ها رشد می کنند.

ارزش کوه ها
سرچشمۀ همۀ رودهای بزرگ، و منشا نیمی از آب های شیرین جهان، کوهستان است. کوه ها، زیستگاه گونه های بی شمار گیاهی و جانوری، خاستگاه بخش مهمی از تنوع زیستی و پناهگاه بسیاری از گونه هایی هستند که در دشت ها نابود شده اند. کوه ها، بزرگترین گردشگاه ها و ورزشگاه ها هستند و با داشتن چشم اندازی باشکوه و هوای پاک، امکان پیاده روی و ورزش در یک محیط دل انگیز را فراهم کرده اند.

چند عامل اصلی تخریب در کوهستان
چرای دام، ساخت و ساز، معدن کاوی، جاده سازی، گردشگری ناسالم، چیدن گل ها و گیاهان، نوشتن یادگاری، انباشت زباله و .

سرچشمۀ همۀ رودهای بزرگ و منشا نیمی از آب های شیرین جهان، کوهستان است .

وظیفۀ کوهنوردان در حفظ کوهستان
اگر چه ممکن است یک کوهنورد طبیعت دوست، نقشی در ایجاد و تشدید بسیاری از عوامل تخریب کوهستان نداشته باشد، اما چون انگیزۀ اصلی کوهنورد برای رفتن به کوه، بهره مندی از محیط طبیعی است، خود را برای حفظ محیط کوهستان و کاهش عوامل مخرب مسئول می داند. بهتر است کوهنوردان برای حفظ محیط زیست کوهستان به این نکات توجه کنند :
√ احساس مسئولیت در قبال فرزندانمان تا در آینده بتوانند همچون ما از طبیعت بهره ببرند.
√ برنامه های کوهنوردی پر جمعیت که فشار ناگهانی زیادی را بر طبیعت وارد می کند، اجرا نکنیم.
√ در هنگام کوهنوردی، چون یک محیط بان مسئول، مراقب تخلف ها و آسیب رسانی های دیگران باشیم. بیشتر کسانی که اشتباه کوچکی مرتکب می شوند، با یک تذکر محترمانه قانع می شوند.
√ از فعالیت های مخرب محیط های کوهستانی گزارش تهیه کرده و برای انعکاس آن ها در رسانه ها و اطلاع رسانی به سازمان های مسئول اقدام کنیم.

√ به جای درخواست از مسئولان برای ایجاد تسهیلات کوه نوردی در دل طبیعت (مانند پناهگاه)، خواستار ساخت خانۀ کوهنورد در شهر یا روستا، برای برگزاری نشست ها و تاسیس کتابخانه و مرکز اطلاعات کوهنوردی شویم، یا به جای حمایت از پناهگاه سازی، خواستار ایجاد مجتمع های کوهستانی در مبادی مسیرها و دامنۀ کوهستان شویم.

√ در سازمان های غیر دولتی طرفدار محیط زیست عضو شویم و در برنامه هایی مانند روز پاک سازی کوهستان، روز جهانی کوهستان، روز جهانی زمین پاک، روز ملی دماوند و ... مشارکت کنیم.
√ مشارکت در ادارۀ امور مربوط به محیط زیست و رعایت اصول طبیعت گردی پاک را ترویج کنیم.

  چهل و دو سال بوده اید . دیگر بس است . باید برای همیشه در زباله دان تاریخ با بدترین نام دفن شوید . ای منفورترین موجوداتی که نمیشود گفت چه ه...