۱۳۹۷ مرداد ۶, شنبه

دزدی از جیب ملت، جنایت است

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: من فکر می‌کنم متجاوز از 150 هزار میلیارد تومان از گردش‌های مالی اقتصادی کشور زیرزمینی است و خارج از رصد مالیاتی است و عملا به صورت پولشویی انجام می‌شود.

به گزارش ایلنا، پدرام سلطانی در خصوص اجرایی شدن قانون نظام جامع مالیاتی در کشور گفت: متاسفانه زمزمه‌هایی وجود دارد که قرار نیست این قانون اجرایی شود اخباری که به ما می‌رسد این است که اگر این نظام اجرایی شود دسترسی نظام مالیاتی به همه حساب‌ها به ویژه حساب‌های کلان برقرار می‌شود و آن موقع است که آنها باید مالیات بدهند و بعد معلوم می‌شود که این پول‌ها برای چه افرادی است. ضمن آنکه برخی بانک‌ها نیز با این موضوع همکاری نمی‌کنند زیرا پایه آنها بر اساس شفافیت نیست و بسیار تحت تسلط کانون‌های قدرت هستند و فرمان می‌گیرند که در این خصوص با سازمان مالیات همکاری نکنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دسترسی سازمان مالیات به حساب‌های بانکی حریم خصوصی افراد را نقض می‌کند یا خیر؟ اظهار داشت: حریم خصوصی یک تعریفی دارد فرار مالیاتی جزو مواردی است که در دنیا اگر احراز شود ورود به حساب‌ها نقض حریم خصوصی محسوب نمی‌شود و قوانینی مربوط به آن وجود دارد و ما حتی آنها را چند مرتبه ارائه کردیم و تمام آ‌نها بررسی شده است اینکه هر کسی هر جنایتی انجام بدهد و بعد بگوید من در حریم خصوصی خودم این کار را کردم درست نیست دزدی از جیب ملت یک جنایت است.


دولت‌های اروپایی در نشست اخیر در وین پیشنهاداتی برای باز کردن کانال‌های مالی با رژیم ایران پیشنهاد کرده، اما تحقق آن را به اجرای قوانین FATF گره زده‌اند.

این در حالیست که خامنه ای و شورای نگهبان با پیوستن جمهوری اسلامی به کنوانسیون مقابله با پولشويی و تامین مالی تروریسم مخالفت کرده اند.

به گزارش تسنیم، دولت‌های کشورهای فرانسه، انگلیس و آلمان به حکومت ایران گفته‌اند در حال بررسی طرحی هستند که در صورت نهایی شدن به فعال کردن حساب‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی در بانک‌های مرکزی کشورهای اروپایی منجر خواهد شد. با وجود این آنها نهایی شدن این طرح را به اجرای قوانین FATF گره زده‌اند.

منابع مورد استناد وال‌استریت‌ژورنال تاکید کرده‌اند با آنکه رایزنی‌ها با بانک‌های مرکزی کشورهای اروپایی آغاز شده‌اند، اما آنها هنوز حمایت لازم را دریافت نکرده‌اند. مقام‌های بانک مرکزی اروپا گفته‌اند بانک‌های اروپایی با توجه به تصمیم آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه رژیم ایران تمایلی به ایجاد ارتباطات مالی با تهران ندارند.

این منابع، علاوه بر این تلاش کرده‌اند متبلور شدن این امتیازات را به ضرورت اجرای قوانینی که «کارگروه ویژه اقدام مالی» (FATF) در زمینه پولشویی تعیین می‌کند گره بزنند.

ناقوس مرگ قطعی برجام با موضع شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در خصوص سرانجام لایحه الحاق جمهوری اسلامی به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم با توجه به سخنان خامنه ای در دیدار با کارکنان مجلس پیرامون فلسفه حاکم بر این کنوانسیون‌ها، اظهار داشت: نظر مقام معظم رهبری برای همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها صائب است.

به گزارش میزان، سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویى، گفت: این لایحه جزو مصوبات ٤ گانه موسوم به «اف اى تى اف» بود و اعضاى شوراى نگهبان صرفنظر از ایرادات ماهیتى آن، اعلام کردند که لایحه مزبور در زمره لوایح قضایى است و باید از جانب رئیس محترم قوه قضاییه ارائه شود. لذا مغایر با بند ٢ اصل ١٥٨ قانون اساسى تشخیص داده شد.

ناقوس مرگ دیگری برای برجام

گزارش قبلی: 'گروه ویژه اقدام مالی'، اف‌‌ای‌تی‌اف، گفته است باز هم برای چهار ماه دیگر حکومت ایران را از فهرست سیاه این گروه بیرون نگه می‌دارد. به گزارش بی بی سی، این نهاد در بیانیه‌اش گفته است به تهران فرصت می‌دهد تا مطابق خواسته‌های این گروه، ساختار مالی خود را برای مقابله با پول‌شویی و حمایت از "گروه‌های تروریستی" اصلاح کند.

یک هفته بعد مجله تایم نوشته: اخیرا بیانیه‌ای از جانب کارگروه اقدام مالی (FATF) منتشر شد که سرنوشت توافق هسته‌ای را مبهم‌تر کرد. این مجله در یادداشتی به قلم مدیر مرکز جرم مالی و مطالعات امنیتی در اندیشکده انستیتوی رویال یونایتد سرویس، این بیانیه را "ناقوس مرگ دیگری" برای برجام دانست و تاثیر آن بر این توافق را تحلیل کرد.

تایم پس از تشریح جدال اتحادیه اروپا با آمریکا بر سر محافظت از دادوستد شرکت‌های اروپایی با ایران، مدعی شد که یک تهدید دیگری برای برجام وجود دارد که کمتر به آن پرداخته می‌شود. این تهدید، نهاد کارگروه اقدام مالی است.

این مجله نوشت: در جمعه گذشته، FATF در بیانیه‌ای که می‌توان آن را به مثابه هشدار نهایی تلقی کرد، به حکومت ایران تا اکتبر مهلت داد تا اصلاحات ضروری را انجام دهد. در غیر این صورت، FATF درباره "اقدامات متناسب و ضروری" تصمیم‌گیری خواهد کرد. یعنی بازگشت به لیست سیاه FATF. این در حالیست که مقامات رژیم ایران اعلام کرده‌اند که ضرورتی برای پیروی از کنوانسیون‌های بین المللی علیه پولشویی وجود ندارد.

تایم در ادامه نوشت: FATF صبر فوق‌العاده‌ای در قبال حکومت ایران از خود نشان داد. اما بانک‌ها و شرکت‌های بین المللی که تعهدات آینده‌شان نسبت به برجام را ارزیابی می‌کنند، صبر کمتری خواهند داشت. چه FATF ایران را در لیست سیاه قرار دهد یا ندهد، بیانیه اخیر آن، اگر چه تحریم نهایی را اعلام نکرد، اما برای کسانی که به دنبال تضعیف برجام و منزوی ساختن مجدد ایران از اقتصاد جهانی هستند، حمایت فراهم می‌کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

  چهل و دو سال بوده اید . دیگر بس است . باید برای همیشه در زباله دان تاریخ با بدترین نام دفن شوید . ای منفورترین موجوداتی که نمیشود گفت چه ه...