۱۳۹۴ مهر ۳, جمعه

مرگ یک کودک حین کار در کردستان

 

اله، اهل روستای تنگی سر از توابع ژاورود سنندج، بر اثر برق گرفتکی، جان خود را از دست داد.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کمیته هماهنگی، روز ۲۰ شهریور، کارگر ۱۷ ساله بنام فرید وهابی فرزند فارس اهل روستای تنگی سر از توابع ژاورود سنندج که در کارگاه شرینی پزی در شهر سنندج مشغول به کار بود بر اثر برق گرفتگی درگذشت.
dastkesh
این کارگرنوجوان در ساعت ۸ شب بر اثر خستگی ناشی از کار جهت استراحت به پشت بام کارگاه  رفته و به کولر آبی تکیه می زند و متاسفانه براثر اتصالی برق کولر جانش را از دست می دهد.
پیکر این کودک کار در تاریخ ۲۱ شهریور در میان غم واندوه بستگان واهالی روستای تنگی سر به خاک سپرده شد.



منبع : https://hra-news.org/fa/?p=63634

ورود ۴۸ هزار دانش‌آموز اتباع غیرمجاز به مدارس دولتی

 

خبرگزاری هرانا ـ دانش‌آموزان افغانستانی که جزو اتباع غیرمجاز هستند تا ۱۵ مهر برای ثبت‌نام در مدارس کشور فرصت دارند و تاکنون بیش از ۴۸هزار نفر موفق به ثبت‌نام شدند، شهریه تحصیل در مدارس نیز نسبت به سال گذشته افزایش نیافته است.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از تسنیم، اردیبهشت امسال خبری منتشر شد که از دستور رهبر ایران مبنی براینکه “هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که به صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل بازبمانند و همه آنها باید در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند”، خبر می‌داد.
kodakan afghanestani
پس از آن کمیته اتباع وزارت کشور با حضور مسئولان مربوطه جلساتی را درخصوص نحوه ثبت نام از دانش‌آموزان اتباع غیرمجاز تشکیل داد و مقرر شد تا دانش‌آموزان ۷ تا ۱۸ ساله افغانستانی که جزو اتباع غیرمجاز هستند از تاریخ ۱۲ مرداد به مدت ۵ روز با مراجعه به دفاتر کفالت معرفی نامه‌های مربوط برای ثبت‌نام در مدارس را دریافت کنند.
البته طبق اعلام نظر برخی از فعالان حقوق کودک و خانواده‌های افغانستانی، فرصت اعلام شده بسیار کم بود به گونه‌ای که کمتر کسی از میان افغان‌ها متوجه این فراخوان شده بود بنابراین تعدادی از آنها فرصت ثبت‌نام را از دست دادند.
خانواده‌های افغانستانی که از فراخوان مطلع شده بودند با مراجعه به دفاتر کفالت، معرفی نامه‌هایی را برای ثبت‌نام در مدارس دریافت کردند.
معرفی‌نامه نخست به منظور بررسی وضعیت سلامت دانش‌آموزان به وزارت بهداشت صادر می‌شد که پس از بررسی‌های لازم و انجام واکسیناسیون، معرفی نامه دیگری برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس به وزارت آموزش وپرورش مدارس صادر می‌شد.
با توجه به اینکه عمده دانش‌آموزان افغانستانی غیرمجاز در مدارس خودگردان تحصیل می‌کنند، برای ثبت نام آنها در مدارس دولتی، تعیین سطحی از وضعیت سواد و اطلاعات آنها توسط آموزش و پرورش صورت گرفت که پس از آن پایه تحصیلی دانش آموز مشخص می‌شد.
خلیل الله بابالو رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش در خصوص ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع غیرمجاز افغانستانی  گفت: “دانش‌آموزان افغانستانی تا ۱۵ مهر برای ثبت‌نام در مدارس فرصت دارند و تا کنون بیش از ۴۸ هزار دانش‌آموز در مدارس ثبت‌نام کرده‌اند البته ما پیش بینی می‌کردیم که تعداد بیشتر از این‌ها باشد”.
پیش از این محسن نسج همدانی مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استان تهران در پاسخ به این سوال که در تخمین‌های موجود، انتظار ثبت‌نام چه‌تعداد دانش‌آموز را در این طرح دارید، گفته بود: “طبق برآوردهای انجام شده، حدود ۱۰۰ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل میان اتباع غیرمجاز استان تهران وجود دارد ولی ما ظرفیتی معادل ۲۰۰ هزار نفر را پیش‌بینی کرده‌ایم”.
خلیل الله بابالو رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج کشور نیز با اشاره به دستور رهبر ایران مبنی بر ثبت‌نام از تمام دانش‌آموزان اتباع از افزایش ۱۰۰ تا ۲۵۰ هزار نفری تعداد دانش‌آموزان اتباع در مدارس کشور خبر داده بود. اما علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در این خصوص گفته بود: “طبق تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر ارائه آموزش‌های تحصیلی به اتباع بیگانه که حتی غیرقانونی در کشور حضور دارند، پیش‌بینی می‌شود امسال بین ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر به این تعداد اضافه شود”.
دانش‌‌آموزان افغانستانی برای تحصیل در مدارس ایران باید شهریه‌ای را پرداخت کنند، سال تحصیلی گذشته این امکان برای آنها فراهم بود تا شهریه را به صورت قسطی پرداخت کنند.
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش در این خصوص گفت:‌ “شهریه دانش‌آموزان افغانستانی نسبت به سال گذشته هیچ تغییری نکرده است، این اولین کمک ما به خانواده‌های آنهاست.درشیوه‌نامه دست مناطق ومدارس کاملاً باز است تا به هر روشی که صلاح می‌دانند از دانش‌آموزان افغان شهریه دریافت کنند.مدیر مدرسه می‌تواند حتی شهریه را به صورت اقساط دریافت کند”.
شهریه‌ای که دانش‌آموزان افغانستانی برای ثبت‌نام در مدارس باید پرداخت کنند، بدین شرح است: “پایه اول تا ششم ابتدایی، حداقل هزینه ثبت‌نام ۱۲۰ هزار تومان و حداکثر ۳۰۰ هزار تومان.دوره متوسطه اول حداقل هزینه ثبت‌نام ۱۴۴ هزار تومان و حداکثر ۳۳۶ هزار تومان و دوره متوسطه دوم حداقل هزینه ثبت‌نام ۱۸۰ هزار تومان و حداکثر ۳۶۰ هزار تومان.
به ادارات آموزش و پرورش استان‌ها توصیه شده است با توجه به مشکلات اقتصادی و پرجمعیت بودن خانواده‌های اتباع خارجی در تعیین هزینه ثبت‌نام ترجیحاً حداقل هزینه‌ها درنظر گرفته شود، ضمن اینکه دریافت هرگونه وجهی غیر از شهریه مصوب و دریافت هرگونه کمک‌ هزینه تحصیلی و نیز اخذ تعهد مالی به استثنای وجوه مربوط به کتب درسی و بیمه دانش‌آموزی، هنگام ثبت‌نام از دانش‌آموزان خارجی در مدارس دولتی ممنوع است.
طبق اعلام مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش، ایران برای تحصیل حدود ۳۶۰ هزار دانش‌آموز اتباع در مدارس کشور که حدود ۳۳۰ هزار نفر از آنها افغانستانی هستند سالانه حدود ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌کند.
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش گفت:‌ “کمیساریای سازمان ملل سال گذشته ۱۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بابت هزینه این دانش‌آموزان در ایران به ما پول پرداخت کرده است که این میزان بسیار ناچیز است. سال گذشته عمده این پول را هزینه ساخت ۵ مدرسه برای دانش‌آموزان افغانستانی کردیم”.


منبع : https://hra-news.org/fa/?p=64281

۱۳۹۴ مهر ۲, پنجشنبه

اعلامیه جهانی حقوق بشر

• ماده ی ۱
تمام ابنای بشر آزاد زاده شده و در حرمت و حقوق با هم برابرند. عقلانیت و وجدان به آنها ارزانی شده و لازم است تا با یکدیگر برادرانه رفتار کنند.
• ماده ی ۲
همه انسانها بی هیچ تمایزی از هر سان که باشند، اعم از نژاد، رنگ، جنسیت، زبان، مذهب، عقاید سیاسی یا هر عقیده ی دیگری، خاستگاه اجتماعی و ملی، وضعیت دارایی، محل تولد یا در هر جایگاهی که باشند، سزاوار تمامی حقوق و آزادیهای مصرح در این «اعلامیه»اند. به علاوه، میان انسانها بر اساس جایگاه سیاسی، قلمروقضایی و وضعیت بین المللی مملکت یا سرزمینی که فرد به آن متعلق است، فارغ از اینکه سرزمین وی مستقل، تحت قیمومت، غیرخودمختار یا تحت هرگونه محدودیت در حق حاکمیت خود باشد، هیچ تمایزی وجود ندارد.
• ماده ی ۳
هر فردی سزاوار و محق به زندگی، آزادی و امنیت فردی است.
• ماده ی ۴
هیچ احدی نباید در بردگی یا بندگی نگاه داشته شود: بردگی و داد و ستد بردگان از هر نوع و به هر شکلی باید باز داشته شده و ممنوع شود.
• ماده ی ۵

هیچ کس نمی بایست مورد شکنجه یا بیرحمی و آزار، یا تحت مجازات غیرانسانی و یا رفتاری قرارگیرد که منجر به تنزل مقام انسانی وی گردد.
• ماده ی ۶
هر انسانی سزاوار و محق است تا همه جا در برابر قانون به عنوان یک شخص به رسمیت شناخته شود.

• ماده ی ۷
همه در برابر قانون برابرند و همگان سزاوار آن اند تا بدون هیچ تبعیضی به طور برابر در پناه قانون باشند. همه انسانها محق به پاسداری و حمایت در برابر هرگونه تبعیض که ناقض این «اعلامیه» است. همه باید در برابر هر گونه عمل تحریک آمیزی که منجر به چنین تبعیضاتی شود، حفظ شوند.
• ماده ی ۸
هر انسانی سزاوار و محق به دسترسی مؤثر به مراجع دادرسی از طریق محاکم ذیصلاح ملی در برابر نقض حقوق اولیه ای است که قوانین اساسی یا قوانین عادی برای او برشمرده و به او ارزانی داشته اند.
• ماده ی ۹
هیچ احدی نباید مورد توقیف، حبس یا تبعید خودسرانه قرار گیرد.
• ماده ی ۱۰
هر انسانی سزاوار و محق به دسترسی کامل و برابر به دادرسی آشکار و عادلانه توسط دادگاهی بیطرف و مستقل است تا در برابر هر گونه اتهام جزایی علیه وی، به حقوق و تکالیف وی رسیدگی کند.
• ماده ی ۱۱
۱. هر شخصی متهم به جرمی کیفری، سزاوار و محق است تا زمان احراز و اثبات جرم در برابر قانون، در محکمه ای علنی که تمامی حقوق وی در دفاع از خویشتن تضمین شده باشد، بیگناه تلقی شود.
. هیچ احدی به حسب ارتکاب هرگونه عمل یا ترک عملی که مطابق قوانین مملکتی یا بین المللی، در زمان وقوع آن، حاوی جرمی کیفری نباشد، نمیبایست مجرم محسوب گردد. همچنین نمی بایست مجازاتی شدیدتر از آنچه که در زمان وقوع جرم [در قانون] قابل اعمال بود، بر فرد تحمیل گردد.
• ماده ی ۱۲
هیچ احدی نمیبایست در قلمرو خصوصی، خانواده، محل زندگی یا مکاتبات شخصی، تحت مداخله و مزاحمت خودسرانه قرار گیرد. به همین سیاق شرافت و آبروی هیچکس نباید مورد تعرض قرار گیرد. هر کسی سزاوار و محق به حفاظت قضایی و قانونی در برابر چنین مداخلات و تعرضاتی است.
• ماده ی ۱۳
۱. هر انسانی سزاوار و محق به داشتن آزادی جابه جایی حرکت از نقطه ای به نقطه ای دیگر و اقامت در در هر نقطه ای درون مرزهای مملکت است.
۲. هر انسانی محق به ترک هر کشوری، از جمله کشور خود، و بازگشت به کشور خویش است.
• ماده ی ۱۴
۱. هر انسانی سزاوار و محق به پناهجویی و برخورداری از پناهندگی در کشورهای پناه دهنده در برابر پیگرد قضایی است.
۲. چنین حقی در مواردی که پیگرد قضایی منشأیی غیرسیاسی داشته باشد و یا نتیجه ارتکاب عملی مغایر با اهداف و اصول «ملل متحد» باشد، ممکن است مورد استناد قرار نگیرد.
• ماده ی ۱۵
۱. هر انسانی سزاوار و محق به داشتن تابعیتی [ملیتی] است.
۲. هیچ احدی را نمی بایست خودسرانه از تابعیت [ملیت] خویش محروم کرد، و یا حق تغییر تابعیت [ملیت] را از وی دریغ نمود.
• ماده ی ۱۶
۱. مردان و زنان بالغ، بدون هیچ گونه محدودیتی به حیث نژاد، ملیت، یا دین حق دارند که با یکدیگر زناشویی کنند و خانواده ای بنیان نهند. همه سزاوار و محق به داشتن حقوقی برابر در زمان عقد زناشویی، در طول زمان زندگی مشترک و هنگام فسخ آن هستند.
۲. عقد ازدواج نمیبایست صورت بندد مگر تنها با آزادی و رضایت کامل همسران که خواهان ازدواجند.
۳. خانواده یک واحد گروهی طبیعی و زیربنایی برای جامعه است و سزاوار است تا به وسیله ی جامعه و «حکومت» نگاهداری شود.
• ماده ی ۱۷
۱. هر انسانی به تنهایی یا با شراکت با دیگران حق مالکیت دارد.
۲. هیچ کس را نمی بایست خودسرانه از حق مالکیت خویش محروم کرد.
• ماده ی ۱۸
هر انسانی محق به داشتن آزادی اندیشه، وجدان و دین است؛ این حق شامل آزادی دگراندیشی، تغییر مذهب [دین]، و آزادی علنی و آشکار کردن آئین و ابراز عقیده، چه به صورت تنها، چه به صورت جمعی یا به اتفاق دیگران، در قالب آموزش، اجرای مناسک، عبادت و دیده بانی آن در محیط عمومی و یا خصوصی است.
• ماده ی ۱۹
هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.
• ماده ی ۲۰
۱. هر انسانی محق به آزادی گردهمایی و تشکیل انجمنهای مسالمت• ماده ی ۲۱
۱. هر شخصی حق دارد که در مدیریت دولت کشور خود، مستقیماً یا به واسطه انتخاب آزادانه نمایندگانی شرکت جوید.
۲. هر شخصی حق دسترسی برابر به خدمات عمومی در کشور خویش را دارد.
۳. اراده ی مردم میبایست اساس حاکمیت دولت باشد؛ چنین اراده ای می بایست در انتخاباتی حقیقی و ادواری اعمال گردد که مطابق حق رأی عمومی باشد که حقی جهانی و برابر برای همه است. رأی گیری از افراد می بایست به صورت مخفی یا به طریقه ای مشابه برگزار شود که آزادی رأی را تأمین کند.
• ماده ی ۲۲
هر کسی به عنوان عضوی از جامعه حق دارد از امنیت اجتماعی برخوردار بوده و از راه کوشش در سطح ملی و همیاری بین المللی با سازماندهی منابع هر مملکت، حقوق سلب ناپذیر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خویش را برای حفظ حیثیت و رشد آزادانه ی شخصیت خویش، به دست آورد.
• ماده ی ۲۳
۱. هر انسانی حق دارد که صاحب شغل بوده و آزادانه شغل خویش را انتخاب کند، شرایط کاری منصفانه مورد رضایت خویش را دارا باشد و سزاوار حمایت در برابر بیکاری است.
۲. هر انسانی سزاوار است تا بدون رواداشت هیچ تبعیضی برای کار برابر، مزد برابر دریافت نماید.
۳. هر کسی که کار می کند سزاوار دریافت پاداشی منصفانه و مطلوب برای تأمین خویش و خانواده ی خویش موافق با حیثیت و کرامت انسانی بوده و نیز میبایست در صورت نیاز از پشتیبانی های اجتماعی تکمیلی برخوردار گردد.
۴. هر شخصی حق دارد که برای حفاظت از منافع خود اتحادیه صنفی تشکیل دهد و یا به اتحادیه های صنفی بپیوندد.
• ماده ی ۲۴
هر انسانی سزاوار استراحت و اوقات فراغت، زمان محدود و قابل قبولی برای کار و مرخصی های دوره ای همراه با حقوق است.
• ماده ی ۲۵
۱. هر انسانی سزاوار یک زندگی با استانداردهای قابل قبول برای تأمین سلامتی و رفاه خود و خانواده اش، از جمله تأمین خوراک، پوشاک، مسکن، مراقبت های پزشکی و خدمات اجتماعی ضروری است و همچنین حق دارد که در زمان های بیکاری، بیماری، نقص عضو، بیوگی، سالمندی و فقدان منابع تأمین معاش، تحت هر شرایطی که از حدود اختیار وی خارج است، از تأمین اجتماعی بهره مند گردد.
۲. دوره ی مادری و دوره ی کودکی سزاوار توجه و مراقبت ویژه است. همه ی کودکان، اعم از آن که با پیوند زناشویی یا خارج از پیوند زناشویی به دنیا بیایند، می بایست از حمایت اجتماعی یکسان برخوردار شوند.
• ماده ی ۲۶
۱. آموزش و پرورش حق همگان است. آموزش و پرورش میبایست، دست کم در دروه های ابتدایی و پایه، رایگان در اختیار همگان قرار گیرد. آموزش ابتدایی می بایست اجباری باشد. آموزش فنی و حرفه ای نیز می بایست قابل دسترس برای همه مردم بوده و دستیابی به آموزش عالی به شکلی برابر برای تمامی افراد و بر پایه شایستگی های فردی صورت پذیرد.
۲. آموزش و پرورش می بایست در جهت رشد همه جانبه ی شخصیت انسان و تقویت رعایت حقوق بشر و آزادی های اساسی باشد. آموزش و پرورش باید به گسترش حسن تفاهم، دگرپذیری [تسامح] و دوستی میان تمامی ملتها و گروههای نژادی یا دینی و نیز به برنامه های «ملل متحد» در راه حفظ صلح یاری رساند.
۳. پدر و مادر در انتخاب نوع آموزش و پرورش برای فرزندان خود برتری دارند.

• ماده ی ۲۷
۱. هر شخصی حق دارد آزادانه در زندگی فرهنگی اجتماع خویش همکاری کند، از گونه های مختلف هنرها برخوردار گردد و در پیشرفت علمی سهیم گشته و از منافع آن بهره مند شود.
هر انسانی سزاوار استراحت و اوقات فراغت، زمان محدود و قابل قبولی برای کار و مرخصی های دوره ای همراه با حقوق است.
• ماده ی ۲۵
۱. هر انسانی سزاوار یک زندگی با استانداردهای قابل قبول برای تأمین سلامتی و رفاه خود و خانواده اش، از جمله تأمین خوراک، پوشاک، مسکن، مراقبت های پزشکی و خدمات اجتماعی ضروری است و همچنین حق دارد که در زمان های بیکاری، بیماری، نقص عضو، بیوگی، سالمندی و فقدان منابع تأمین معاش، تحت هر شرایطی که از حدود اختیار وی خارج است، از تأمین اجتماعی بهره مند گردد.
۲. دوره ی مادری و دوره ی کودکی سزاوار توجه و مراقبت ویژه است. همه ی کودکان، اعم از آن که با پیوند زناشویی یا خارج از پیوند زناشویی به دنیا بیایند، می بایست از حمایت اجتماعی یکسان برخوردار شوند.
• ماده ی ۲۶
۱. آموزش و پرورش حق همگان است. آموزش و پرورش میبایست، دست کم در دروه های ابتدایی و پایه، رایگان در اختیار همگان قرار گیرد. آموزش ابتدایی می بایست اجباری باشد. آموزش فنی و حرفه ای نیز می بایست قابل دسترس برای همه مردم بوده و دستیابی به آموزش عالی به شکلی برابر برای تمامی افراد و بر پایه شایستگی های فردی صورت پذیرد.
۲. آموزش و پرورش می بایست در جهت رشد همه جانبه ی شخصیت انسان و تقویت رعایت حقوق بشر و آزادی های اساسی باشد. آموزش و پرورش باید به گسترش حسن تفاهم، دگرپذیری [تسامح] و دوستی میان تمامی ملتها و گروههای نژادی یا دینی و نیز به برنامه های «ملل متحد» در راه حفظ صلح یاری رساند.
۳. پدر و مادر در انتخاب نوع آموزش و پرورش برای فرزندان خود برتری دارند.

• ماده ی ۲۷
۱. هر شخصی حق دارد آزادانه در زندگی فرهنگی اجتماع خویش همکاری کند، از گونه های مختلف هنرها برخوردار گردد و در پیشرفت علمی سهیم گشته و از منافع آن بهره مند شود.
۲. هر شخصی به عنوان آفرینشگر، حق حفاظت از منافع مادی و معنوی حاصل از تولیدات علمی، ادبی یا هنری خویش را داراست.
• ماده ی ۲۸
هر شخصی سزاوار نظمی اجتماعی و بین المللی است که در آن حقوق و آزادیهای مصرح در این «اعلامیه» به تمامی تأمین و اجرائی گردد.
• ماده ی ۲۹
۱. هر فردی در برابر جامعه اش که تنها در آن رشد آزادانه و همه جانبه ی او میسر می گردد، مسئول است.
۲. در تحقق آزادی و حقوق فردی، هر کس می بایست تنها زیر محدودیت هایی قرار گیرد که به واسطه ی قانون فقط به قصد امنیت در جهت بازشناسی و مراعات حقوق و آزادی های دیگران وضع شده است تا اینکه پیش شرط های عادلانه ی اخلاقی، نظم عمومی و رفاه همگانی در یک جامعه مردمسالار تأمین گردد.
۳. این حقوق و آزادی ها شایسته نیست تا در هیچ موردی خلاف با هدف ها و اصول «ملل متحد» اعمال شوند.
• ماده ی ۳۰
در این «اعلامیه» هیچ چیز نباید به گونه ای برداشت شود که برای هیچ «حکومت»، گروه یا فردی متضمن حقی برای انجام عملی به قصد از میان بردن حقوق و آزادی های مندرج در این «اعلامیه» باشد. 

  چهل و دو سال بوده اید . دیگر بس است . باید برای همیشه در زباله دان تاریخ با بدترین نام دفن شوید . ای منفورترین موجوداتی که نمیشود گفت چه ه...