۱۳۹۷ مهر ۴, چهارشنبه

نامه دو تن از معلمان محبوس در زندان اوین در رابطه با وضعیت نگران کننده فرهاد میثمی


 به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فرهاد میثمی، فعال مدنی محبوس در بند ۸ زندان اوین که از روز ۱۰ مرداد در اعتراض به بازداشت خود و سلب امکان معرفی وکیل اختیاری دست به اعتصاب غذا زده است، با گذشت ۵۴ روز وضعیت جسمانی وی نگران کننده گزارش شده است.
این زندانی که از بیماری کولیت روده رنج می‌برد و در زمان اعتصاب خود کاهش وزن ۱۴ کیلوگرمی داشته است، روز شنبه ۱۷ شهریورماه با افت فشار خون بسیار پایینی روبه‌رو شده است و پزشک زندان اعلام کرده که ایشان باید به بیمارستان اعزام شود و یا در زندان تحت درمان قرار گیرد. با این حال مسئولان زندان از اعزام وی به بیمارستان جلوگیری می‌کنند.
از این رو محمود بهشتی لنگرودی و اسماعیل عبدی، دو تن از معلمان محبوس در زندان اوین و هم‌بندیان فرهاد میثمی با نگارش نامه‌ای سرگشاده از مسئولان قضایی درخواست کردند تا با اعزام این فعال مدنی به مراکز درمانی موافقت کرده تا “از بروز احتمالی فاجعه جلوگیری شود”.
متن کامل این نامه را به نقل از هرانا در ادامه بخوانید؛
به نام خداوند جان و خرد
حدود ۵۰ روز از اعتصاب غذای فعال مدنی و زندانی سیاسی دکتر فرهاد میثمی می‌گذرد. وی که در اعتراض به رویه ناعادلانه قضایی و عدم امکان دفاع موثر از طریق انتخاب وکیل اقدام به این عمل کرده است، در حال حاضر در وضعیت بسیار وخیم و خطرناکی به سر می‌برد و گفته می‌شود که پزشکان زندان اوین بر ضرورت بستری شدن ایشان تاکید نمودند اما ظاهرا مقامات قضایی دستور لازم را برای اعزام ایشان به بیمارستان‌های خارج از زندان که دارای امکانات لازم برای درمان باشد صادر نمی‌کنند. از آنجایی که گفته می‌شود این فعال مدنی سال‌هاست از بیماری کلیت زخمی رنج می‌برد و طی مدت اعتصاب غذا نزدیک به ۲۰ کیلوگرم وزن کم کرده و وضعیت فشار خون، ضربان نبض و سایر علایم حیاتی وی نیز به شدت نگران کننده است و با توجه به اینکه از هفته گذشته از پذیرش سرم نیز خودداری می‌کند، نگرانی‌ها برای بروز اتفاقات ناگوار بیش از پیش تشدید شده است.
لذا اینجانبان ضمن اعلام هشدار از مسئولان ذیربط در دستگاه قضایی تقاضا داریم تا سریعا و بدون فوت وقت موافقت خود را برای اعزام ایشان به بیمارستان مناسب اعلام نمایند تا از بروز احتمالی فاجعه جلوگیری شود.
هم‌بندان ایشان؛ محمود بهشتی لنگرودی، اسماعیل عبدی
وضع فرهاد میثمی؛ سند اصلاح‌ ناپذیری نظام
نشان‌های ‌سینه‌‌ با پیام "نه به حجاب اجباری" مدرک جرمی شدند برای فرهاد میثمی که اکنون در اعتصاب غذاست. سایت آلمانی‌زبان اشپیگل به این خبر و اعتصاب غذای میثمی و نسرین ستوده واکنش نشان داده است.
به امید روزی که نوشته‌هایمان چیزهایی بیش از ریاضی، شیمی و فیزیک برای آموختن داشته باشد!» این جمله برای بسیاری از دانش‌آموزان ایران که در دهه‌ی ۷۰ و ۸۰ خورشیدی خود را برای شرکت در کنکور آماده می‌کردند، آشناست؛ جمله‌ای در مقدمه کتاب‌های کنکور موسسه فرهنگی و انتشاراتی اندیشه‌سازان از فرهاد میثمی، مدیر مسئول این موسسه.
فرهاد میثمی اما تنها برای کنکوری‌ها و جامعه‌ی دانشگاهی نامی آشنا نیست. او را بسیاری در ایران با فعالیت‌های مدنی‌ با تکیه بر اصل پرهیز از خشونت و گفت‌وگو می‌شناسند.
فرهاد میثمی را روز ۹ مرداد بازداشت کردند.
"بازداشت برای چندتایی نشان‌‌های سینه"
سایت آلمانی زبان اشپیگل در گزارشی در این باره با عنوان "بازداشت برای چندتایی نشان‌ ‌سینه" می‌نویسد: « نیروهای امنیتی در خانه میثمی کتاب‌هایی یافته‌اند که در ایران ممنوع هستند. از جمله نوشته‌های محمدجعفر پوینده و یک کتاب درباره مقاومت مدنی. آنها همچنین چندین نشان‌ ‌سینه (پیکسل سینه) پیدا کردند که روی آنها جمله‌ "من با حجاب اجباری موافق نیستم" نوشته شده بود
سایت اشپیگل در ادامه گزارش با اشاره به پیشینه فرهاد میثمی و فعالیت‌های حقوق بشری او، آورده است: «دوستانش تاکید می‌کنند که میثمی از نظر سیاسی مستقل است و بالاترین اصل برای او مقاومت خشونت‌پرهیز است
او جنبش دختران خیابان انقلاب را داری شاخصه‌های جنبش‌های خشونت‌پرهیز می‌داند.
اشپیگل در ادامه به ۲۰ روز انفرادی، عدم انتخاب آزادانه وکیل و اعتصاب غذای میثمی اشاره می‌کند. فرهاد میثمی که به دلیل حمایت از اعتراض‌های زنان ایران به حجاب اجباری مورد چندین اتهام امنیتی قرار گرفته است در بند چهار زندان اوین به سر می‌برد و دست به اعتصاب غذا زده است.
"اعتصاب غذایم را نمی‌شکنم"
میثمی چند روز پیش (سه شهریور/ ۲۵ اوت) در تماس تلفنی با ژیلا بنی‌یعقوب، روزنامه‌نگار، تاکید کرده که با وجود ضعف جسمی، اعتصاب غذای خود را نخواهد شکست. او به ژیلا بنی‌یعقوب گفته است، هدفش از اعتصاب غذا "هم اعتراض به روند ناعادلانه بازجویی و دادرسی خود و هم روند ناعادلانه همه بازجویی‌ها و پرونده‌سازی‌هایی است که در سال‌های اخیر رایج شده است".
به نوشته‌ی این روزنامه‌نگار، فرهاد میثمی هدفش از اعتصاب غذا را "حفظ کرامت انسانی" عنوان کرده و از "دوستانی که تقاضای پایان اعتصاب غذا" را دارند، خواسته است: «به جایش بر دادرسی عادلانه و دسترسی به وکیل‌های مستقل و دسترسی وکیل‌ها به پرونده‌ی متهم تاکید کنند
سایت اشپیگل در ادامه گزارش خود از آشنایی و دوستی نسرین ستوده، وکیل زندانی و فرهاد میثمی می‌نویسد و به اعتصاب غذای نسرین ستوده "در اعتراض به بازداشت خود و فشارهای قضایی متعدد بر خانواده، بستگان و دوستانش" اشاره می‌کند.
نسرین ستوده، وکیل و فعال مدنی که از ۲۳ خرداد در بازداشت به سر می‌برد، از تاریخ سوم شهریور دست به اعتصاب غذا زده است.
رضا خندان سوم شهریورماه نامه‌ای از سوی نسرین ستوده در صفحه فیسبوکش منتشر کرد. در این نامه، ستوده به رفتار ماموران وزارت اطلاعات با خانواده٬ بستگان و دوستانش که به گفته او در تفتیش منازلشان به دنبال "نشان‌های سینه اعتراض به حجاب اجباری" هستند، اعتراض کرده است.
راه پیش روی فعالان در ایران؛ تنها"حذف" یا "مرگ"؟
ادامه بازداشت نسرین ستوده و اکنون اعتصاب غذای او با موج گسترده‌ای از اعتراض‌ها روبرو شده است. مهرانگیز کار، وکیل و حقوقدان در گفت‌وگو با دویچه‌وله فارسی می‌گوید هدف اصلی حملات نهادهای امنیتی و قضایی حذف نسرین ستوده است.
کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی هم از فرهاد میثمی و درخواست آزادی او بسیار نوشته‌اند. برخی مانند عمار ملکی از رفتار حکومت و نهادهای امنیتی با فرهاد میثمی نتیجه گرفته‌اند: « آنچه با او می‌کنند، سند اصلاح‌ناپذیری نظام است
اما بسیاری از دوستان فرهاد میثمی، بیمناک جان او هستند. ژیلا بنی‌یعقوب می‌نویسد: «فقط آنها که از نزدیک می شناسندت می‌دانند چه می‌گویم و چرا می‌ترسم. تو عادت داری هر راهی را تا تهش بروی
۲۹ روز از اعتصاب غذای فرهاد میثمی می‌گذرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

  چهل و دو سال بوده اید . دیگر بس است . باید برای همیشه در زباله دان تاریخ با بدترین نام دفن شوید . ای منفورترین موجوداتی که نمیشود گفت چه ه...