۱۳۹۴ بهمن ۲۰, سه‌شنبه

فعال حقوق بشر کیست

حقوق بشر هیچ مرزی جز انسانیت نمی­ شناسد؛ یعنی حمایت از همه­ ی انسان­ ها در همه جا؛ از فقیرترین تا پیشرفته­ ترین ، بی ­ثبات ­ترین تا امن ­ترین ، دیکتاتوری­ ترین تا دموکرات ­ترین کشورها در همه ی حالات ، حقوق بشر لازم الرعایه است و فعالان حقوق بشر برای ترویج و حمایت از حقوق بشر برای رسیدن به وضعیتی بهتر و انسانی تر میکوشند.
هر آنچه که به گونه ای ارتباط مستقیم با زندگی ادمی و قوانین تاثیر گذار بر آن دارد در حوزه توجه و عملکرد یک فعال حقوق بشر می باشد
لازم نیست که او حتماً با عنوان فعال یا مدافع حقوق بشر شناخته شود یا سازمان و نهادی که او در آن کار می کند نام حقوق بشر را با خود به یدک بکشد.  مدافع حقوق بشر مفهوم وسیعی است و جمعیت کثیری را در بر می گیرد که شامل هر فرد یا گروهی از افراد جامعه است که در ترویج حقوق بشر کار می ­کنند؛ از سازمان ­های بین المللی گرفته تا افرادی که در جوامع محلی فعالیت می کنند. مدافع حقوق بشر می تواند از هر جنس و سن و نژاد و مذهبی باشد، از هر گوشه ای از جهان.
ممکن است نام برخی از این فعالین در سطح بین المللی شناخته شده باشد اما، اکثر آن ها به صورت ناشناس باقی می مانند؛ هر چند کاری که انجام می دهند بسی با ارزش تلقی می ­شود
مشخصات یک فعال حقوق بشر چیست و یک فعال حقوق بشر چه نقشی در عرصه فعالیت اجتماعی دارد ؟
مستقل بودن
آگاهی رسانی و معرفی حقوق ذاتی بشر
دیدبانی و شناسانی موارد نقض حقوق بشر
گزارش دهی مستند بر اساس واقعیت
استقلال شرط حیات یک فعال حقوق بشر می باشد که برای ارائه کار وادامه فعالیت خود می باید بر اصل استقلال از قدرت ها ، دولت ها ، احزاب و ایدئولوژی ها تاکید کند.

در واقع استراتژی اجرائی یک فعال حقوق بشر ، تلاش برای استقلال، آزادی و شناساندن و معرفی حقوق اولیه انسان است  که درازای حیات بشری است. این تلاش و استراتژی تا آنجا که تاریخ بخاطر دارد وجود داشته و تدوام خواهد داشت و این فعالیت و تلاش به منظور به چنگ آوردن قدرت سیاسی و حکومت نبوده بلکه جهت احقاق حقوق بشر است. این تلاش همیشگی است که زمان و مکان نمی شناسد به همین دلیل رابطه فرد با حکومت به عنوان موضوع محوری فعالیت حقوق بشری می باشد زیرا که شناسایی ،تامین و تضمین حقوق بشر بر عهده حکومت است.
فعال حقوق بشر, دیده بان جامعه در کنار مردم است و برای رعایت و تامین حقوق انسان در جامعه تلاش  و با شناسائی موارد نقض حقوق بشر و  ارائه گزارشات خود وظیفه رعایت آن را به حکومت یادآوری می کند و با دیدن  آنچه که حاوی نقض حقوق بشر است ,  و با مقایسه قوانین داخلی با اعلامیه جهانی حقوق بشری و میثاق‌ها و کنوانسیون‌ها , رفتار حکومت را در آن عمل خاص نقد می‌کند.
بهبود حقوق بشر یک امر دائمی است و اینگونه نیست که پروژه‌ای باشد که یک جا شروع شود و یکجا تمام شود و باید به چشم یک پروسه به آن نگریست.
 به همین دلیل تغییر در ساختار قدرت سیاسی و یا تغییر در روند سیاسی جامعه, تاثیری در فعالیت یک فعال حقوق بشر ندارد.
جنس کار او با مبارز سیاسی متفاوت است. او بدون اعتنا به فرم، محتوی و عملکرد حکومت صرفا پیشبرد حقوق بشر را طلب می کند و نباید دیدگاه های سیاسی خود را در فعالیت های حقوق بشری دخالت دهد .
یک فعال حقوق بشر , به جهانی بدون مرز اندیشیده و انسانها در نگاه او براساس بند های اول و دوم  اعلامیه جهانی حقوق بشر , برابر و غیر قابل تبعیض هستند.
 فردی که نسبت به اتفاقات محیط اطراف خود بی‌تفاوت نیست و اخبار موجود را پیگیری می‌کند نیز عمدتا با این مفاهیم آشنایی دارد و به کرات با گزینه‌هایی نظیر فقدان آزادی یا نقض حقوق بشر روبرو می‌شود.
 فعالیت حقوق بشری یک فن است و قابلیت‌های ویژه خود را دارد. کسی که در این حوزه وارد می‌شود باید حداقل دانش و آگاهی  از مفاهیم و موازین حقوق بشری و شناختی از جامعه‌ای که می‌خواهد در آن فعالیت نماید , داشته باشد.
در نهایت انتظار می‌رود رفتار و عملکرد یک فعال حقوق بشر با رعایت موازین حقوق بشری باشد. اگر کسی که در حوزه رفتار شخصی خودش و یا در محیط پیرامونی که قرار دارد فردی پایبند به اخلاقیات و باورهای پسندیده نباشد، قطعا در ذهن عموم این تردید را ایجاد خواهد کرد که آیا این فرد در اعتراض‌ها و بیاناتش صداقت دارد؟
خوشبختانه حقوق بشر صاحب منشور و اسناد متعدد پذیرفته شده بین المللی است که تفاسیر و تعاریف پیرامون آن را ضابطه مند می کند.


درحقیقت برای هرگونه سازندگی و تلاش برای دنیایی مطابق با قوانین حقوق بشر , باید از هر شخص شروع شود.

۱۳۹۴ بهمن ۱۵, پنجشنبه

روز جهانی مبارزه با سرطان

روز جهانی مبارزه با سرطان

بیماری‌های غیرواگیر و مزمن علت 76 درصد مرگ و ناتوانی در ایران

اما داستان بیماری‌های مزمن و غیر واگیر وقتی غم‌انگیزتر می‌شود که 80 درصد آنها قابل پیشگیری هستند، تا 40 درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری بوده و با داشتن رژیم غذایی سالم، مصرف نکردن دخانیات و سبک زندگی سالم می‌توان سد راه این همه هزینه‌های سلامت و بار بیماری‌های غیر واگیر و مزمن شد .

اکنون، سوال مهم از سیاست‌گذاران، قانونگذاران و مجریان این است که با وجود بار سنگین بیماری‌های مزمن و غیر واگیر در جهان و از جمله در ایران، هزینه‌های سلامت را حتی به فرض رسیدن به نقطه آرمانی، تا کجا می‌توان در گلوی مقابله ریخت و از سهم 

پیشگیری‌ها از بیماری‌ها غافل شد؛ آن هم در شرایطی که اقتصاد امروز جهان در آغوش امن علم پناه گرفته و چشم به هنرنمایی آن برای رفع مشکلات و حفظ اندوخته‌ها و سرمایه‌های ملی دوخته است .


۱۳۹۴ بهمن ۱۲, دوشنبه

علم‌الهدی: مدال گرفتن زن با ظاهر نامناسب ننگ است

 علم‌الهدی: مدال گرفتن زن با ظاهر نامناسب ننگ است

alamol huda


خبرگزاری هرانا ـ امام جمعه مشهد، مدال گرفتن زنی با “ظاهری نا مناسب” از یک داور هندی و بالا رفتن پرچم ایران را “ننگ جهان اسلام” توصیف کرده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از انتخاب، سید احمد علم‌الهدی در دیدار با معاون وزیر ورزش و جوانان در محل دفتر امام جمعه گفت: “فضای ورزشی را اگر در حد یک نیروی متدین فراهم کرد آنگاه شاهد ثمرات فراوانی در این عرصه خواهیم بود، لذا وقتی خانمی با ظاهری نامناسب بر روی سکو می‌رود که مدالش را به او اهدا کنند آنگاه یک داور هندی مدال را بر گردن او انداخته و پرچم ایران را بالا ببرند این ننگ جهان اسلام است، اما کدام دیوانه بی‌عقلی است که بگوید زن نباید ورزش کند”.
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: “برای سخنرانی در دانشگاه صنعتی شریف حضور یافتم که یک قاری قرآن به قرائت کلام‌الله مجید پرداخت که بعد متوجه شدم شاگرد اول برق است، لذا این جور نیست که فکر کنیم فضای کشور را بی‌دین‌ها پر کرده‌اند و با این رویکرد اگر یقیناً بانوان متدین وارد عرصه ورزش شوند موفقیت‌های بسیاری عاید کشور می‌شود”.
آقای علم الهدی گفت: “چند سال پیش به آقای علی‌آبادی گفتم بالاترین کار ما این بود که حجاب را در عرصه بین‌المللی ارائه کردیم، با این نگرش باید از مدیریت خود بهره‌‎برداری و طوری عمل کنید که در فضای ورزشی بانوان هم یک مرد برای فیلم برداری حضور نداشته باشد”.
امام جمعه مشهد همچنین گفت که در ورزش همگانی بانوان فضا به گونه‌ای است که هم‌اکنون “نیروهایی متدین” پیش قدم هستند. به گفته او وقتی “برند ارزشی” شوید آنگاه تمام جوانان به این سمت گرایش پیدا می‌کنند.
سید احمد علم الهدی امام جمعه مشهد و از روحانیون تندروی است که دیدگاه‌های متعصبانه ای نسبت به موسیقی و از جمله فعالیت زنان در عرصه عمومی دارد، او پیش از این بارها به دلیل حضور زنان و برگزاری کنسرت های موسیقی به دولت حمله کرده است.

منبع : https://hra-news.org/fa/?p=74479

ثبت ازدواج اتباع افغانستان با دختران ایرانی

 ثبت ازدواج اتباع افغانستان با دختران ایرانی



خبرگزاری هرانا ـ سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل اعلام کرد که کنسولگری های این کشور در افغانستان آمادگی دارند تا ازدواج شهروندان افغانستانی با زنان ایرانی را به ثبت برسانند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایرنا، سفارت ایران در کابل با انتشار بیانیه ای از تمامی شهروندان افغانستانی که با دختران ایرانی ازدواج می کنند، خواست تا برای ثبت ازدواج خود به کنسولگری های ایران در شهرهای هرات، قندهار، جلال آباد و مزار شریف مراجعه کنند.
عباس احمیدی سرکنسول ایران در کابل در این باره گفت که یکی از وظایف ذاتی کنسولگری های ایران در کشورهای مختلف دنیا، ثبت ازدواج ایرانیان با اتباع خارجی است و هدف از این اقدام، قانونی شدن روند ازدواج مردان افغانستانی با دختران ایرانی و فراهم ساختن زمینه دریافت تسهیلات لازم برای آنان است.
وی افزود: “هنگامی که ازدواج دختران ایران با مردان افغانستانی در کنسولگرهای ایران به عنوان نماینده ثبت احوال به ثبت برسد، اقامت زن ایرانی در افغانستان قانونی می شود و تبعه افغانستان هم در ایران می تواند ویزای اقامت دریافت کند و علاوه بر کاهش هزینه ویزا، از سپردن وثیقه ویزا نیز معاف خواهد شد”.
وی درعین حال افزود که ثبت ازدواج ایرانیان با اتباع کشورهای خارجی یک مساله جدید نیست و کنسولگری های ایران در سراسر دنیا نسبت به ثبت ازدواج ایرانیان با اتباع خارجی اقدام می کنند، منتها در این باره یک اطلاع رسانی انجام شده است.
افغان ها نیز ازدواج خود با اتباع خارجی را باید در دادگاه عالی به ثبت برسانند.
براساس قانون تابعیت ایران، فرزندانی که از پدر خارجی و مادر ایرانی به دنیا می آیند، پس از ۱۸ سال زندگی در ایران می توانند درخواست تابعیت کنند.
چنانچه ازدواج آنان ثبت نشده باشد، امکان ارایه این درخواست وجود ندارد.
کنسولگری های افغانستان در ایران نیز ازدواج اتباع ایرانی با افغانستانی ها را ثبت می کنند و در یک سال گذشته شماری از اتباع هر دو کشور به کنسولگری های کشور طرف مقابل مراجعه کرده و ازدواج خود را ثبت کرده اند تا فرزندان آنان بتوانند از دریافت خدمات و تسهیلات بهره مند شوند.
یک منبع آگاه گفت که در سال های گذشته روند ازدواج اتباع دو کشور بین مردان افغانستان با دختران ایرانی زیاد بوده، اما در سال های اخیر این روند در حال معکوس شدن است و ازدواج مردان ایران با دختران افغانستان افزایش یافته است.

مرگ خاموش کارگر ۱۷ساله در مغازه خشکشویی

مرگ خاموش کارگر ۱۷ساله در مغازه خشکشویی

hadeseh


خبرگزاری هرانا ـ سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از مرگ یک جوان ۱۷ ساله به دلیل انتشار گاز در مغازه خشک شویی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مهر، سید جلال ملکی درباره جزئیات این حادثه مرگبار گفت: “ساعت ۹:۲۲ صبح امروز وقوع حادثه گازگرفتگی در خیابان سهروردی، خیابان ابن یمین به سامانه آتش نشانی شهر تهران اعلام شد و بلافاصله گروه نجات ۱۳ برای امدادرسانی به محل حادثه اعزام شد”.
وی گفت: “با حضور آتش نشانان در محل حادثه مشخص شد در یک مغازه خشک شویی به وسعت ۲۰ متر حادثه گاز گرفتگی به وقوع پیوسته و طی آن جوان ۱۷ ساله ای که شبها در این مغازه می ماند، بیهوش در کف مغازه افتاده است. با حضور عوامل اورژانس در محل حادثه، متاسفانه مرگ جوان ۱۷ ساله تائید شد و جسد وی برای انجام معاینات دقیق به پزشکی قانونی منتقل شد”.
ملکی گفت: “به دلیل بسته بودن در و پنجره ها و همچنین استفاده از بخاری بدون دودکش و ماده شیمیایی که برای شستشوی البسه در این مغازه استفاده می شد، این جوان جان خود را از دست داد”.
وی به شهروندان توصیه کرد: “از بخاری های بدون دودکش در فضای بسته و بدون جریان هوا به هیچ وجه استفاده نکنند تا شاهد وقوع چنین حوادث دردناکی نباشیم”.

منبع : https://hra-news.org/fa/?p=74447

دو زندانی در یزد اعدام شدند

 دو زندانی در یزد اعدام شدند

khaled kurdi & mohsen abariyan

خبرگزاری هرانا ـ دو زندانی محکوم به اعدام در زندان یزد به دار آویخته شدند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از فعالین بلوچ، “خالد کردی” فرزند یارمحمد و “مسلم آباریان” فرزند حیدر، دیروز دوشنبه ۶ بهمن ماه در زندان یزد به اتهام “حمل مواد مخدر” اعدام شدند.
کمپین فعالین بلوچ به نقل از یک منبع مطلع گفته است که اعدام‌شدگان هنگام بازداشت کمتر از ۱۸ سال داشته‌اند. هرانا تا دریافت مستندات بیشتر مستقلا نمی‌تواند سن محکومین هنگام بازداشت را تایید یا تکذیب کند.
این “منبع مطلع در این باره به فعالین بلوچ گفته است: “این زندانیان ۷ سال پیش و در سن ۱۳ سالگی” در شهرستان یزد بازداشت شدند”.
این منبع افزود: “این دو زندانی بی گناه بودند و هنگامی که برای کار به یزد می رفتند فرد دیگری مواد مخدر را در اتوبوس زیر پای آنها گذاشته بود و حتی در دادگاه هم این موضوع را نپذیرفته اند، این دو زندانی بدون اطلاع خانواده، در زندان یزد به دارآویخته شدند”.
مراسم دفن “خالد کردی” امروز سه شنبه در شهر خاش و “مسلم آباریان” در شهرستان بم برگزار شده است.
به گفته این منبع حکم اعدام ۱۸ زندانی دیگر که در زندان یزد بازداشت هستند “صادر شده” است.

مردی که دخترش را ۱۶ میلیون تومان فروخت

  مردی که دخترش را ۱۶ میلیون تومان فروخت

foroush dokhtar afghanestani
خبرگزاری هرانا ـ دختر نوجوان وقتی متوجه شد پدر پیرش او را ۱۶ میلیون تومان به یک دستفروش فروخته است، از خانه فرار و از پدرش شکایت کرد.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از جام‌جم، روز گذشته دختر نوجوانی با مراجعه به دادسرای یافت‌آباد از قاضی پرونده‌اش درخواست کرد اجازه ندهد پدر پیرش او را در برابر دریافت پول، شوهر دهد.
دختر ۱۷ ساله به نام زیبا که خود را تبعه افغانستان معرفی می‌کرد، به قاضی پرونده گفت: “حدود ۲۴ سال قبل پدر و مادرم از افغانستان به ایران آمده و در خیابان زمزم ساکن شدند. من در ایران به دنیا آمدم و در هفت سالگی به مدرسه رفتم. وقتی سه کلاس درس خواندم پدرم با ادامه تحصیلم مخالفت کرد و خانه‌نشین شدم. ۱۲ ساله بودم که پدرم بحث ازدواج با پسر جوانی را مطرح کرد که من مخالفت کردم. او همیشه دوستانش را برای مصرف مواد مخدر به خانه می‌آورد و خانه برایم جهنم شده بود تا این که دو ماه قبل پدرم گفت، یکی از دوستانش مرا برای پسرش که در مشهد است خواستگاری کرده و پدرم نیز مرا با دریافت ۱۶ میلیون تومان به او فروخته است. پدرم گفت ۹ میلیون تومان از این پول را پیش گرفته و قرار است وقتی من نزد او رفتم، بقیه پول را بگیرد. او سه خواهر دیگرم را هم با گرفتن پول فروخته بود و برخی از آنها حتی ازدواج هم نکرده‌اند و به نوعی برده شده‌اند”.
وی اضافه کرد: “یادم می‌آید ۱۰ سال قبل یکی از خواهرانم را وقتی ۱۲ ساله بود با دریافت ۸۰۰ هزار تومان به مردی ۳۵ ساله فروخت که بعد از مدتی خواهرم از خانه مرد خریدار گریخت. دو خواهر دیگرم نیز به همین شیوه ازدواج کردند و الان در افغانستان و مشهد به زور با مردانی که هیچ علاقه به آنها ندارند، زندگی می‌کنند. پسر ۲۵‌ساله را که قرار بود با دریافت پول به خانه‌اش بروم، دوبار دیده بودم و می‌دانستم در مشهد دستفروش است و جوراب می‌فروشد.هیچ حسی به او نداشتم و نمی‌خواستم در برابر پول زن کسی بشوم که دوستش ندارم به همین دلیل با پدرم مخالفت کردم که او کتکم زد و گفت تو را فروخته ام و باید زن پسر جوراب فروش شوی، نمی‌دانستم چه کنم اما همچنان جواب من منفی بود تا این که پدرم مرا در اتاق حبس کرد”.
دختر نوجوان ادامه داد: “دو روز زندانی بودم تا این که فهمیدم پسر جوان می‌خواهد به تهران بیاید و مرا به زور به مشهد ببرد. هیچ راهی نداشتم تا این که از پنجره اتاقم در طبقه اول به خیابان پریده و شبانه از خانه فرار کردم. البته با این کار مشکلاتم شروع شد. هشت روز صبح‌ها در خیابان می‌چرخیدم و شب‌ها نیز در پارک می‌خوابیدم. سه روز قبل یادم آمد که یک فامیل در رباط‌کریم داریم به همین خاطر با او تماس گرفتم و او به دنبالم آمد و سه روز است در خانه او زندگی می‌کنم. در این مدت یک بار با پدرم صحبت کردم که او ادعا کرد تو زن پسر جوراب‌فروش شو تا من بقیه پول را بگیرم و یک ماه بعد خودم طلاقت را می‌گیرم. می‌دانستم دروغ می‌گوید و فقط به دنبال پول است به همین دلیل به خانه بازنگشتم. آقای قاضی من می‌خواهم در ایران درس بخوانم و قصد ازدواج ندارم از شما هم می‌خواهم پدرم را منصرف کنید”.
با ادعاهای دختر ۱۷ ساله، قاضی حسن سرخیل دستور احضار پدر زیبا و تحقیقات از او را صادر کرد.

منبع : https://hra-news.org/fa/?p=7444
0

۱۳۹۴ بهمن ۱۱, یکشنبه

فراخوان کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان در تاریخ یکشنبه ۳۱ ژانویه ۲۰۱۶

مریم مرادی بعنوان سخنران جلسه

موضوع: علل دین گریزی جوانان در نظام جمهوری اسلامی


اتاق پالتاک کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان


گزارش صوتی جلسه کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان در تاریخ 31 ژانویه 2016

موضوع سخنرانی : علل دین گریزی جوانان در نظام جمهوری اسلامی
مریم مرادی

اتاق پالتاک: کمیته دفاع پیروان ادیان

http://seda-tasvir.bashariyat.org/?p=3618

اطلاعیه 676 نمایندگی مالزی در خصوص روز جهانی هوای پاک

اطلاعیه 676 نمایندگی مالزی در خصوص روز جهانی هوای پاک

۱۳۹۴ بهمن ۹, جمعه

اعلامیه حقوق بشر اسلامی


« يا ايها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثي و جعلناکم شعوبا و قبايل لتعارفوا ان اکرمکم عندالله اتقاکم » ( قرآن کريم )
دولت هاي عضو سازمان کنفرانس اسلامي با ايمان به الله پروردگار جهانيان و آفريدگار کائنات و بخشنده نعمتها ، خداوندي که انسان را به بهترين وجه آفريده و به او حيثيت داده و وي را خليفه خود در زمين گرداند ، خداوندي که آباداني و اصلاح زمين را بر عهده بشر گذارده و امانت تکاليف الهي را بر گردن او نهاده و آنچه در آسمانها و زمين است همگي را تحت تصرف وي قرار داد ، و با تصديق رسالت محمد صلي الله عليه و آله که خداوند ايشان را به هدايت و آيين راستين فرستاده و وي را رحمتي براي جهانيان ، و آزادگري براي بردگان و شکننده اي براي طاغوت ها و مستکبران گردانيده است ، پيامبري که برابري را ميان همه بشريت اعلام نموده و هيچ اولويتي براي کسي بر ديگري جز در تقوا قائل نشده ، و فاصله ها و اکراه را از ميان مردم برچيد ، مردمي که خداوند آنان را از روح واحد آفريده است .
و با در نظر گرفتن عقيده توحيد ناب که ساختار اسلام بر پايه آن استوار شده است ، عقيده اي که بشريت را فرا خواند تا جز خدا کسي را پرستش نکرده و شريکي براي او قائل نشوند واحدي را به عنوان خدا به جاي الله نگيرند ، عقيده اي که پايه راستين آزادي مسئولانه بشريت و حيثيت آنان را پي ريزي کرده و رهايي انسان از بردگي را اعلان نموده است .
و براي تحقق اموري که در شريعت جاودان اسلامي آمده است از جمله پاسداري از دين و جان و خرد و ناموس و مال و نسل ، و ديگر امتيازات چون جامعيت و ميانه روي در کليه مواضع و احکام ، اين شريعت معنويات و ماده را با هم در آميخت و عقل و قلب را هماهنگ ساخت و ميان حقوق و وظائف موازنه به وجود آورد و بين حرمت فرد و مصلحت عمومي تلفيقاتي به وجود آورد و معيارهاي قسط را ميان طرفهاي ذيربط برقرار کرد تا اين که نه طغياني باشد و نه زياني .
ضمن تأکيد بر نقش تمدني و تاريخي امت اسلامي که خداوند آن را بهترين امت برگزيد تا اين امت يک تمدن جهاني همگون را به بشريت تقديم نمايد ، تمدني که مي تواند دنيا را به آخرت ربط داده و علم و ايمان را بهم بپيوندند . لذا از چنين امتي امروزه انتظار مي رود که به هدايت بشريت گمراه در امواج و مسلک هايي که در حال رقابت متضاد هستند اقدام نموده و راه حلهايي براي مشکلات مزمن تمدن مادي ارائه دهد .

و به جهت ايفاي سهم خود در تلاشهاي بشري که مربوط به حقوق بشر است - حقوقي - که هدفش حمايت بشر در مقابل بهره کشي و ظلم بوده و تأکيد بر آزادي و حقوق او در حيات شرافتمندانه اي دارد که با شريعت اسلامي هماهنگ است .
با اعتقاد به اين که بشريتي که در بالاترين درجات علم مادي رسيده است ، پيوسته و در هر زمان نيازمند تکيه گاهي ايماني جهت پاسداري از تمدن خودو عامل حمايت کننده از حقوق خويش مي باشد .
و با ايمان به اين که حقوق اساسي و آزاديهاي عمومي در اسلام جزيي از دين مسلمانان است ، پس هيچ احدي به طور اصولي حق متوقف کردن کلي يا جزيي يا زير پا نهادن يا چشم پوشي کردن از احکام الهي تکليفي که خداوند از راه کتابهاي خود نازل نموده و خاتم پيامبرانش را فرستاده و به وسيله ي او پايان و اختتامي براي رسالت آسماني بعمل آورده است ، ندارد . بنابراين مراعات آنها ، عبادت است و کوتاهي از آنها يا تجاوز بر آنها منکر است و هر انساني به طور
منفرد ، مسؤول پاسداري و اجراي آن است و امت به گونه اي هماهنگ در تضمين (مشترک) در قبال آنها ، مسؤوليت دارد . بدين جهت ، دولت هاي عضو سازمان کنفرانس اسلامي بر اين اساس ، مواد زير را اعلام مي نمايند .

ماده يک :
الف ) بشر به طور کلي ، يک خانواده مي باشند که بندگي نسبت به خداوند و فرزندي نسبت به آدم آنها را گرد آورده و همه مردم دراصل شرافت انساني و تکليف و مسؤوليت برابرند بدون هر گونه تبعيضي از لحاظ نژاد ، يا رنگ يا زبان يا جنس يا اعتقاد ديني يا وابستگي سياسي يا وضع اجتماعي و غيره .
ضمنا عقيده صحيح ، تنها تضمين براي رشد اين شرافت از راه تکامل انسان مي باشد .
ب) همه مخلوقات به منزله عائله خداوندي هستند و محبوبترين آنان نزد خدا سودمندترين آنان به همنوع خود است . و هيچ احدي بر ديگري برتري ندارد مگر در تقوا و کار نيکو .

ماده دوم :
الف ) زندگي موهبتي است الهي و حقي است که براي هر انساني تضمين شده است ، و بر همه افراد و جوامع و حکومتها واجب است که از اين حق حمايت نموده و در مقابل هر تجاوزي عليه آن ايستادگي کنند وجايز نيست کشتن هيچ کس بدون مجوز شرعي .

ب ) استفاده از وسيله اي که منجر به از بين بردن سرچشمه بشريت به طور کلي يا جزيي گردد ، ممنوع است .
ج) پاسداري از ادامه زندگي بشريت تا هر جائيکه خداوند مشيت نمايد ، وظيفه اي شرعي مي باشد .
د) حرمت جنازه انسان بايد حفظ شود و بي احترامي به آن جايز نيست کما اين که جايز نيست لمس کردن آن مگر با مجوز شرعي . و بر دولت است حمايت از اين امر .
ماده سوم :
 الف ) در صورت بکارگيري زور يا کشمکش هاي مسلحانه ، نبايد آناني را که در آن مشارکتي نداشته اند همچون پيرمردان و زنان و کودکان ، را کشت وهر مجروح و بيماري حق مداوا، و اسرا حق خوراک و پناهگاه و لباس دارند . و مثله کردن مقتولين ممنوع است و بايد اسرا را مبادله و فيمابين خانواده هايي که اوضاع جنگ باعث جدايي آنان شده است ، ديدارهايي بعمل آيد .

ب) قطع درختان يا از بين بردن زراعت و دامها يا تخريب ساختمانها و مؤسسات کشور دشمن به وسيله ي بمباران يا موشک باران و غيره ؛ جايز نمي باشد .

ماده چهارم :
هر انساني ، حرمتي دارد و مي تواند از آوازه خود در زندگي يا پس از مرگ پاسداري نمايد و دولت و جامعه موظف است که از پيکر و مدفن او پاسداري کند .
ماده پنجم :
الف) خانواده ، پايه ساختار جامعه است و زناشويي اساس ايجاد آن مي باشد ، بنابراين مردان و زنان حق ازدواج دارند و هيچ قيد و بندي که بر پايه نژاد يا رنگ يا قوميت باشد ، نمي توان از اين حق آنان ، جلوگيري کند .
ب) جامعه و دولت موظف است موانع را از فرا راه ازدواج برداشته و راههاي آن را آسان و از خانواده حمايت به عمل آورد .
ماده ششم :
الف) در حيثيت انساني ، زن با مرد برابر است و به همان اندازه که زن وظايفي دارد ، از حقوق نيز برخوردار است و داراي شخصيت مدني و ذمه مالي مستقل و حق حفظ نام و نسبت خويش را دارد .
ب) بار نفقه خانواده و مسؤوليت نگهداري آن ، از وظائف مرد مي باشد .
ماده هفتم :
الف ) هر کودکي از زمان تولد ، حقي بر گردن والدين خويش و جامعه و دولت در محفاظت دوران طفوليت و تربيت نمودن و تأمين مادي و بهداشتي و ادبي دارد . در ضمن بايد از جنين و مادر نگهداري شود و مراقبت هاي ويژه نسبت به آنها مبذول شود .

ب) پدران و کساني که از نظر قانون شرع به منزله پدرانند ، حق انتخاب نوع تربيتي را که براي فرزندان خود مي خواهند با مراعات منافع و آينده آنان در پرتو ارزشهاي اخلاقي و احکام شرعي دارند .
ج) بر طبق احکام شرع ، فرزندان نسبت به والدين خود واقوام نسبت به اقوام خود حقوقي بر گردن دارند .
ماده هشتم :
هر انساني از لحاظ الزام والتزام ، از يک شخصيت شرعي برخوردار است و اگر اين شخصيت از بين رفت يا مخدوش گرديد، قيم جاي اور ا مي گيرد .

ماده نهم :
الف ) طلب علم يک فريضه است و آموزش يک امر واجب است بر جامعه و دولت ، و بر دولت لازم است که راهها و وسائل آن را فراهم نموده و متنوع بودن آن را به گونه اي که مصلحت جامعه را بر آورد ، تأمين نمايد و به انسان فرصت دهد که نسبت به دين اسلام و حقايق هستي معرفت حاصل کند و آن را براي خير بشريت بکار گيرد .
ب) حق هر انساني است که مؤسسات تربيتي و توجيهي مختلف از خانواده و مدرسه و دانشگاه گرفته تا دستگاههاي تبليغاتي و غيره که کوشش در جهت پرورش ديني و دنيوي انسان مي نمايد ، براي تربيت کامل و متوازن او تلاش کنند و شخصيتش را پرورش دهند به گونه اي که ايمانش به خدا و احترامش به حقوق و وظايف و حمايت از آن فراهم شود .

ماده دهم :
اسلام دين فطرت است ، و بکار گرفتن هر گونه اکراه نسبت به انسان يا بهره برداري از فقر يا جهل انسان جهت تغيير اين دين به ديني ديگر يا به الحاد ، جايز نمي باشد .

ماده يازدهم :
 الف ) انسان آزاد متولد مي شود و هيچ احدي حق به بردگي کشيدن يا ذليل کردن يا مقهور کردن يا بهره کشيدن يا به بندگي کشيدن او را ندارد ، مگر خداي تعالي .

ب) استعمار به انواع گوناگونش و به اعتبار اين که بدترين نوع بردگي است ، شديدا تحريم مي شود و ملتهايي که از آن رنج مي کشند حق دارند از آن رهايي يافته و سرنوشت خويش را تعيين کنند . همه دول و ملل نيز موظف اند از اين گروه در مبارزه عليه نابودي هر استعمار و اشغال ياري نمايند . همه ملتها نيز حق حفظ شخصيت مستقل و سلطه خود بر منابع و ثروتهاي طبيعي را دارند .

ماده دوازدهم :
هر انساني بر طبق شريعت حق انتقال و انتخاب مکان براي اقامت در داخل يا خارج کشورش را دارد و در صورت تحت ظلم قرار گرفتن مي تواند به کشور ديگري پناهنده شود . و بر آن کشور پناه دهنده واجب است که با او مدارا کند ، تا اين که پناهگاهي برايش فراهم شود . با اين شرط که علت پناهندگي به خاطر ارتکاب جرم طبق نظر شرع نباشد .

ماده سيزدهم :
کار ، حقي است که بايد دولت و جامعه براي هر کسي که قادر به انجام آن است ، تضمين کند . و هر انساني آزادي انتخاب کار شايسته را دارد به گونه اي که هم مصلحت خود وهم مصلحت جامعه بر آورده شود . هر کارگري حق دارد از امنيت و سلامت و ديگر تأمين هاي اجتماعي برخوردار باشد و نبايد او را به کاري که توانش را ندارد واداشت يا او را به کاري اکراه نمود يا از او بهره کشي کرد يا به او زيان رساند ؛ و هر کارگري بدون فرق ميان مرد و زن ، حق دارد که مزد عادلانه در مقابل کاري که ارائه مي کند سريعا دريافت نمايد و نيز حق استفاده از مرخصي ها و پاداشها وترفيعات استحقاقي را دارد ودر عين حال موظف است که در کار خود اخلاص و درستکاري داشته باشد و اگر کارگران با کارفرمايان اختلاف پيدا کردند دولت موظف است براي حل اين اختلاف و از بين بردن ظلم و اعاده حق و پايبندي به عدل بدون اين که به نفع طرفي عدول کند ، دخالت نمايد .

ماده چهاردهم :
 انسان ، حق دارد کسب مشروع بکند ، بدون احتکار و فريب يا زيان رساندن به خود يا ديگران . و ربا شديدا ممنوع مي باشد .

ماده پانزدهم :
 الف ) هر انساني حق مالک شدن از راههاي شرعي را دارد و مي تواند از حقوق مالکيت به گونه اي که به خود و يا ديگران و يا جامعه ضرر نرساند ، برخوردار باشد و نمي توان مالکيت را از کسي سلب کرد مگر بنابر ضرورت حفظ منافع عمومي و در مقابل پرداخت غرامت فوري و عادلانه .
ب) مصادره اموال و ضبط آنها ممنوع است مگر بر طبق شرع .

ماده شانزدهم :
هر انساني حق دارد از ثمره دست آوردهاي علمي يا ادبي يا هنري يا تکنولوژيکي خود سود ببرد ، و حق دارد از منافع ادبي و مالي حاصله از آن حمايت نمايد ، مشروط بر ا ين که آن دست آورد (اثر) مغاير با احکام شريعت نباشد .
ماده هفدهم :
الف) هرانساني حق دارد که در يک محيط پاک از مفاسد و بيماري هاي اخلاقي به گونه اي که بتواند در آن خود را از لحاظ معنوي بسازد ، زندگي کند ، جامعه و دولت موظفند اين حق را براي او فراهم کنند .
ب) دولت و جامعه موظف اند که براي هر انساني تأمين بهداشتي و اجتماعي را از طريق ايجاد مراکز عمومي مورد نياز بر حسب امکانات موجود ، فراهم نمايند .

ج) دولت مکلف است حق هر انساني را در زندگي شرافتمندانه اي که بتواند از طريق آن مايحتاج خود و خانواده اش را بر آورده سازد و شامل خوراک و پوشاک و مسکن و آموزش و درمان و ساير نيازهاي اساسي مي شود تضمين نمايد .
ماده هجدهم :
 الف) هر انساني حق دارد که نسبت به جان و دين و خانواده و ناموس و مال خويش ، در آسودگي زندگي کند .
ب) هر انساني حق دارد که در امور زندگي خصوصي خود ( در مسکن و خانواده و مال و ارتباطات ) استقلال داشته باشد و جاسوسي يا نظارت بر او و مخدوش کردن حيثيت او جايز نيست و بايد از او در مقابل هر گونه دخالت زورگويانه در اين شؤون حمايت شود .

ج) مسکن در هر حالي حرمت دارد و نبايد بدون اجازه ساکنين آن يا به صورت غير مشروع وارد آن شد ، و نبايد آن را خراب يا مصادره کرد يا ساکنينش را آواره نمود .

ماده نوزدهم :
الف ) مردم در برابر شرع مساوي هستند . در اين امر حاکم و محکوم نيز با هم برابرند .
ب) مراجعه و پناه بردن به دادگاه ، حقي است که براي همه تضمين شده است .
ج) مسؤوليت در اصل شخصي است
د) هيچ جرمي يا مجازاتي نيست مگر به موجب احکام شريعت .
ه) متهم ، بي گناه است تا اين که محکوميتش از راه محاکمه عادلانه اي که همه تضمينها براي دفاع از او فراهم باشد ثابت گردد .

ماده بيستم :
دستگيري يا محدود ساختن آزادي يا تبعيد ، يا مجازات هر انساني جايز نيست مگر به مقتضاي شرع . و نبايد او را شکنجه بدني يا روحي کرد يا با او به گونه اي حقارت آميز يا سخت ، يا منافي حيثيت انساني ، رفتار کرد . همچنين اجبار هر فردي براي آزمايشات پزشکي يا علمي جايز نيست مگر با رضايت وي و مشروط بر اين که سلامتي و زندگي او به مخاطره نيفتد همچنين ، تدوين قوانين استثنايي که به قوه اجرائيه چنين اجازه اي را بدهد ، نيز جايز نمي باشد .
ماده بيست و يکم :
گروگانگيري به هر شکل و به خاطر هر هدفي ، ممنوع است .
ماده بيست و دوم :
الف ) هر انساني حق دارد نظر خود را به هر شکلي که مغاير با اصول شرعي نباشد آزادانه بيان دارد .
ب) هر انساني حق دارد براي خير و نهي از منکر بر طبق ضوابط شريعت اسلامي دعوت کند .
ج) تبليغات يک ضرورت حياتي براي جامعه است و سوء استفاده و سوء استعمال آن و حمله به مقدسات و کرامت انبيا يا به کارگيري هر چيزي که منجر به ايجاد اختلال در ارزشها يا متشتت شدن جامعه يا زيان يا متلاشي شدن اعتقاد شود ، ممنوع است .

د) برانگيختن احساسات قومي يا مذهبي و يا هر چيزي که منجر به برانگيختن هر نوع حس تبعيض نژادي گردد ، جايز نيست .

ماده بيست و سوم :
الف ) ولايت ، امانتي است که استبداد يا سوء استفاده از آن شديدا ممنوع است ، زيرا حقوق اساسي از اين راه تضمين مي شود .

ب) هر انساني حق دارد در اداره امور عمومي کشور خود به طور مستقيم يا غير مستقيم شرکت نمايد . همچنين او مي تواند پستهاي عمومي را بر طبق احکام شريعت متصدي شود .

ماده بيست و چهارم :
کليه حقوق و آزاديهاي مذکور در اين سند ، مشروط به مطابقت با احکام شريعت اسلامي است .
ماده بيست و پنجم :
شريعت اسلامي تنها مرجع براي تفسير يا توضيح هر ماده از مواد اين اعلاميه است . 

برنامه نود و هفتم به تاریخ : 28.01.2016

تحلیل خبر : مریم مرادی - سپیده نامور-پریسا حسین پور- قادری فر - سامان راکی

http://bashariyat.de/ArchivRadio/97/akhbar.mp3


برنامه نگاه هفته با موضوع بررسی دلایل بی توجهی به کودکان : مریم مرادی

http://bashariyat.de/ArchivRadio/97/NegaHE%20HAFTE.mp3


برنامه بخش ادبی داستان های کوتاه  و چکامه خوانی : مریم مرادی

http://bashariyat.de/ArchivRadio/97/adabi.mp3

  چهل و دو سال بوده اید . دیگر بس است . باید برای همیشه در زباله دان تاریخ با بدترین نام دفن شوید . ای منفورترین موجوداتی که نمیشود گفت چه ه...